U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 31 marca 1999 r.
w sprawie ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie ustawy o uposażeniu żołnierzy
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 19 marca 1999 r. ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie ustawy o uposażeniu żołnierzy, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
MARSZAŁEK SENAT
UAlicja GRZEŚKOWIAK
Uzasadnienie
Na 33 posiedzeniu, w dniu 31 marca 1999 r. Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm w dniu 19 marca 1999 r. ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony i ustawy o uposażeniu żołnierzy zadecydował o wprowad
zeniu do ustawy dwudziestu trzech poprawek.Poprawkami oznaczonymi numerami 1, 8, 16, 17 i 18 Senat dostosowuje pojęcia "zakład pracy" i "kierownik zakładu pracy" do zmian wprowadzonych Kodeksem pracy i zastępuje je wyrażeniem "pracodawca".
Wprowadzając poprawki numer 2 i 6, Senat, kierując się poszanowaniem dla decyzji wydawanych przez władze uczelni oraz faktem, że student (uczeń) któremu udzielono urlopu w nauce nie traci statusu studenta (ucznia) proponuje, by studenci, którym udzielono urlopu w nauce
(niezależnie od podstawy jego udzielenia) nie tracili udzielonego im odroczenia zasadniczej służby wojskowej. Konsekwencją takiej zmiany byłoby zniesienie nałożonego na rektorów (dyrektorów) obowiązku zawiadamiania wojskowych komendantów uzupełnień o udzielanych urlopach w nauce. Równocześnie, poprawka numer sześć rozszerza obowiązek rektorów - o zawiadamianie o przewidywanym czasie studiów i powtarzaniu roku (semestru) nauki.Z poprawkami 2 i 6 wiąże się poprawka numer trzy, która choć częściowo rozwiąże, zdaniem Senatu, problem nadmiernej biurokracji w sekretariatach szkół i dziekanatach wyższych uczelni, wymuszanej obowiązkiem wydawania studentom (uczniom) zaświadczeń o ukończeniu poprzedniego i rozpoczęciu nowego roku nauki. Poprawka znosi obowiązek prz
edstawiania przez poborowych (uczniów i studentów) tych zaświadczeń mając na uwadze fakt istnienia odpowiedniego obowiązku obciążającego władze uczelni - zawiadamiania wojskowych komendantów uzupełnień o tych samych okolicznościach (w art. 1 pkt 9 lit. b), art. 50 ust. 2).Istotne rozwiązania proponuje Senat w łączących się merytoryczne poprawkach oznaczonych numerami 9, 10 i 11. Rozwiązują one problem dublującej się definicji członków rodziny żołnierza pozostających na jego wyłącznym utrzymaniu. W nie zmienianym przez Sejm art. 127 ust. 2 ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczpospolitej Polskiej - a przepis ten byłby stosowany przez wójtów lub burmistrzów (prezydentów miasta) przy uznawaniu poborowego za posiadającego na wyłącznym utrzymaniu członków r
odziny - członkowie rodziny poborowego mogą uzyskiwać niewielki dochód i nie muszą zamieszkiwać z nim we wspólnym gospodarstwie.W nowym art. 128 ust. 2 zawarta jest druga definicja członków rodziny żołnierza pozostających na jego wyłącznym utrzymaniu i ta ma być stosowana przez dowódców jednostek wojskowych przy decydowaniu o przyznaniu żołnierzowi zasiłku na członków rodziny pozostających na jego wyłącznym utrzymaniu. Wyklucza się w niej prawo żołnierza do zasiłku, przy uzyskiwaniu przez członków rodziny
jakiegokolwiek dochodu i nakłada przy uznaniu za członka rodziny obowiązek zamieszkiwania z żołnierzem we wspólnym gospodarstwie domowym.Zaproponowane przez Senat rozwiązania zmierzają do:
Senat, w kolejnej poprawce - 13 uznał za konieczne przyznanie upoważnienia dla Rady Ministrów do wydania aktu wykonawczego, który szczegółowo określi zasady przyznawania i wypłacania zasiłków na utrzymanie członków rodziny żołnierza.
Poprawkami numer 19 i 20 Senat porządkuje katalog zawartych w art. 2 ustawy o uposażeniu żołnierzy należności pieniężnych.
I tak, Senat wskazuje, że zmieniła się nazwa zasiłku otrzymywanego przez żołnierzy na członków rodziny i że kwestie związane z tym zasiłkiem reguluje ustawa o powszechnym obowiązku obrony.
Nagrody roczne i zapomogi pozostawia się w jednym, trzecim punkcie, ze względu na fakt ich łącznego uregulowania w art. 4 ustawy o uposażeniu żołnierzy; ponadto Senat zaznacza wyraźnie, że nagrody pieniężne przyznawane w formie wyróżnienia są uregulowane ustawą o dyscyplinie wojskowej.
W poprawce numer 22 Senat uznał za wskazane przedłużenie czasu obowiązywania art. 56 ustawy o powszechnym obowiązku obrony do dnia 31 grudnia 2002 roku uznając pełnienie przez ten czas przez poborowych, służby w formacjach uzbrojonych nie wchodzących w skład Sił Zbrojnych za wskazane, ze względu na znaczne niedobory kadrowe tych formacji.
W ostatniej poprawce oznaczonej numerem 23 Senat zaproponował przesunięcie terminu wejścia w życie całej ustawy na dzień 1 lipca 1999 r. co rozwiąże problem uzupełniania niekompletnego zapisu art. 7 o wszystkie przepisy wiążące się z nowym art. 39 ustawy o powszechnym obowiązku obrony, którego wejście w życie zaplanowano właśnie na dzień 1 lipca 1999 r.
Pozostałe poprawki mają charakter redakcyjny.