Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment


* * *

Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Kulaka, złożonym na 85. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 90), przekazał Minister Edukacji Narodowej::

Warszawa, 2001-07-27

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP

Szanowna Pani Marszałek,

Odpowiadając na oświadczenie złożone przez Pana Senatora Zbigniewa Kulaka na 85 posiedzeniu Senatu RP w dniu 5 lipca 2001 r. w sprawie tegorocznej akcji letniej organizowanej przez Związek Harcerstwa Polskiego uprzejmie wyjaśniam.

Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz kuratoria oświaty dysponowały w ubiegłych latach środkami finansowymi na zlecanie zadań państwowych jednostkom spoza sektora finansów publicznych oraz na pomoc dla dzieci i młodzieży z rodzin najuboższych, obejmującą także organizację letniego wypoczynku. Zadania te były zlecane różnym organizacjom na zasadzie wyboru najkorzystniejszych ofert a dotacje miały na ogół charakter tylko częściowego dofinansowania. Należy zaznaczyć, że w obecnym stanie prawnym nie ma możliwości udzielania organizacjom, w tym ZHP dotacji podmiotowych.

Z prowadzonych analiz wynika, że w ramach zlecania zadań państwowych każdego roku Ministerstwo Edukacji Narodowej i kuratoria oświaty największe kwoty przeznaczają na dofinansowanie wypoczynku dzieci i młodzieży. Tą akcją objęte są w szczególności dzieci i młodzież ze środowisk zagrożonych społecznie, rodzin ubogich, uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w tym niepełnosprawni oraz dzieci i młodzież polonijna. Problemem ostatnich lat jest zmniejszanie się puli środków finansowych przeznaczonych na zlecanie zadań jednostkom niepaństwowym, co miało również wpływ na dofinansowywanie akcji letniego wypoczynku.

Jakkolwiek ogólnopolskie i regionalne zadania związane z organizacją letniego wypoczynku zlecane są ponad 100 organizacjom, to od lat największym zleceniobiorcą w zakresie zadań związanych z letnim wypoczynkiem jest Związek Harcerstwa Polskiego. Należy dodać, że Ministerstwo Edukacji Narodowej współpracuje ze Związkiem Harcerstwa Polskiego nie tylko w zakresie organizacji wypoczynku dzieciom i młodzieży ale również w realizacji wielu innych zadań.

W 2000 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej na zlecanie zadań państwowych dla jednostek spoza sektora finansów publicznych związanych z organizacją wypoczynku przeznaczyło 9 394 107 zł. Z tej kwoty Związek Harcerstwa Polskiego otrzymał 1 120 208 zł. na to zadanie.

Kuratorzy Oświaty na wszystkie zadania zlecone dysponowali w roku 2000 kwotą w wysokości 13 447 000. Na organizację wypoczynku dla dzieci i młodzieży przeznaczyli 11. 000. 000 zł. z czego Związek Harcerstwa Polskiego otrzymał 3.3391.118 zł (ok. 31% ogółu środków).

W dyspozycji Kuratorów były również środki z rezerwy celowej budżetu państwa nr 19 w wysokości 16 595.000 zł. na sfinansowanie organizacji wypoczynku dla dzieci pochodzących z rodzin najuboższych. Kuratoria oświaty włączały w tę akcję także organizacje harcerskie, w tym ZHP.

W 2001 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej w I edycji na zadania zlecone związane z organizacją wypoczynku dla dzieci i młodzieży przeznaczyło 2.754.138 zł. Największymi zleceniobiorcami zadania związanego z organizacją wypoczynku dla dzieci i młodzieży były takie organizacje jak Związek Harcerstwa Polskiego, Związek Harcerstwa Rzeczypospolitej, organizacje CARITAS, Szkolny Związek Sportowy, Ludowe Zespoły Sportowe, Towarzystwo Przyjaciół Dzieci, Polski Czerwony Krzyż, Zrzeszenie Studentów Polskich, Związek Młodzieży Wiejskiej.

W 2001 r. Główna Kwatera Związku Harcerstwa Polskiego otrzymała w ramach zlecania zadań przez Ministerstwo Edukacji Narodowej 614.070 zł z czego na wypoczynek dla dzieci i młodzieży przyznano 504 126 zł.

Kuratorzy Oświaty na wszystkie zadania zlecone w 2001 r. dysponują środkami finansowymi w wysokości 23 164.000 zł. Z informacji przesłanych do Ministerstwa Edukacji Narodowej wynika, że Kuratorzy Oświaty w ramach zlecania zadań państwowych związanych z organizacją letniego wypoczynku do 11 lipca br. przekazali Związkowi Harcerstwa Polskiego środki finansowe w wysokości 3.533.981 zł (15,25% środków finansowych przyznanych kuratorom oświaty).

Należy nadmienić, że w 2001 r. środki finansowe w wysokości 12 820.000 planowane na kolonie i obozy dla dzieci i młodzieży ze środowisk najuboższych zostały przesunięte z rezerwy celowej (na etapie prac nad ustawą budżetową na 2001 r.) do budżetów poszczególnych wojewodów. Ministerstwo Edukacji Narodowej w br. zaproponowało, aby w ramach omawianych środków organizacja wypoczynku dla tej grupy dzieci i młodzieży odbywała się wg wzorów wypracowanych w roku 2000.

Odpowiadając na poszczególne pytania interpelacji uprzejmie informuję.

1. Z posiadanych informacji wynika, że do 11 lipca br. Związek Harcerstwa Polskiego na realizację zadań związanych z wypoczynkiem otrzyma z budżetu państwa ponad 4.000.000 zł.

2. Kwatera Główna Związku Harcerstwa Polskiego w latach 1994-2000 w ramach zadań państwowych zleconych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej otrzymała na realizację wszystkich rodzajów zadań państwowych środki finansowe w wysokości:

ROK

KWOTA

1994

4.575.000

1995

8.420.000

1996

9.908.577

1997

12.299.860

1998

5.444.650

1999

3.780.000

2000

3.092.208

W krótkim czasie, bez analizy materiałów archiwalnych nie ma możliwości podania danych dotyczących dotacji z budżetu państwa dla ZHP w latach 1991-1993.

W/Z MINISTRA

Sekretarz Stanu

Krzysztof Kawęcki

* * *

Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Zbigniewa Gołąbka, złożone na 82. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 87):

 

Warszawa, dnia113 .07. 2001 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

Odpowiadając na oświadczenie Senatora RP Pana Zbigniewa Gołąbka złożone podczas 82. posiedzenia Senatu RP, w sprawie rozbieżności w nazwie miejscowości przy nadawaniu numeru REGON, uprzejmie przedstawiam następujące wyjaśnienia.

Zgodnie z art. 7 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 24 października 1994 r. o ustalaniu nazw miejscowości i obiektów fizjograficznych oraz o numeracji nieruchomości (Dz.U. nr 94, poz. 850 z późn. zm.), w stosunkach publicznych wolno używać nazw miejscowości jedynie w brzmieniu urzędowym. Brzmienie urzędowe zostało ustalone dla 111 tys. nazw miejscowości w "Wykazie urzędowych nazw miejscowości w Polsce", wprowadzonym w życie zarządzeniem nr 15 Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 10 lipca 1980 r. w sprawie ustalenia wykazu miejscowości w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz.Urz. MAGTiOŚ Nr 4, poz. 9).

Według ww. Wykazu w gminie Skaryszew istnieje nazwa urzędowa Nowy Maków ustalona dla części wsi. Sprawa nadania numeru REGON nie leży w kompetencjach ministra właściwego do spraw administracji publicznej, zatem trudno jest stwierdzić, dlaczego Urząd Statystyczny w Radomiu nie nadał numeru REGON, przyjmując ww. nazwę urzędową.

Problematyka nazewnictwa omawianej miejscowości wymaga formalnego uporządkowania, gdyż od 1980 r. uległo zmianie określenie jej charakteru (z części wsi na wieś) oraz powstała możliwość dostosowania formy urzędowej do powszechnie stosowanej przez mieszkańców, tj. Maków Nowy (w latach 70-tych i 80-tych językoznawcy polecili sytuowanie członów "Stary" i "Nowy" na początku nazwy miejscowości).

Uprzejmie informuję, iż źródłem informacji zgromadzonych w Rejestrze PESEL-CBD są dane przekazywane w formie elektronicznej przez urzędy miast i gmin za pośrednictwem wojewódzkich ośrodków informatyki urzędów wojewódzkich.

Wprowadzenie zmiany nazwy miejscowości na zgodną z jej urzędowym zapisem na szczeblu centralnym nie jest możliwe, ponieważ dane przechowywane w Rejestrze PESEL-CBD muszą być zgodne z danymi zawartymi w zbiorach meldunkowych mieszkańców, prowadzonych przez komórki ewidencji ludności urzędów miast i gmin.

W związku z powyższym, przedmiotową zmianę musi wprowadzić urząd gminy w prowadzonym przez siebie rejestrze mieszkańców i przekazać ją w formie elektronicznej do rejestru PESEL-CBD.

Jednocześnie informuję, że Urząd Miasta i Gminy w Skaryszewie podjął już działania na rzecz zmiany urzędowej nazwy i charakteru ww. miejscowości, przygotowując stosowny wniosek w tej sprawie. Po otrzymaniu wniosku, sprawa będzie rozpatrzona w roku bieżącym.

Z poważaniem

MINISTER

Spraw Wewnętrznych i Administracji

z up. Antoni Podolski

Podsekretarz Stanu

* * *

Kierownik Urzędu do spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Stanisława Cieśli, złożonym na 85. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 90):

 

Warszawa, dn. 01. 08. 2001 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP

Z upoważnienia Ministra Pracy i Polityki Społecznej pragnę odnieść się do propozycji zawartej w wystąpieniu Pana Senatora Stanisława Cieśli, przesłanym przez Panią Marszałek na ręce Prezesa Rady Ministrów.

Autor oświadczenia postuluje wystąpienie z inicjatywą ustawodawczą, która miałby na celu poszerzenie kręgu osób objętych przepisami ustawy z dnia 31 maja 1996 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich (Dz.U. 1996.87.395 z późn. zm.).

W swoim dotychczasowym brzmieniu ustawa ta przewiduje możliwość przyznania uprawnienia do świadczenia pieniężnego obywatelom polskim deportowanym do pracy przymusowej przez władze III Rzeszy lub ZSRR, pod warunkiem, iż deportacja nastąpiła z terytorium Polski w granicach sprzed 1 września 1939 r.

Przyjmując taką definicję represji, ustawodawca kierował się, jak wolno sądzić słusznym przeświadczeniem, iż nie ma możliwości zadośćuczynienia doznanych krzywd wszystkim Polakom, którzy w taki bądź inny sposób doświadczyli prześladowań ze strony okupantów. Konieczne było zatem przyjęcie możliwie ścisłego kryterium pozwalającego na precyzyjne odgraniczenie kategorii osób szczególnie dotkniętych polityką okupanta. Za takie kryterium postanowiono uznać właśnie połączenie przymusu pracy z wywiezieniem poza terytorium Polskim w przedwojennych granicach. Uznano bowiem, jak się wydaje niebezpodstawnie, iż o szczególnym charakterze represji decydował nie sam fakt zmuszenia danej osoby do wykonywania pracy na rzecz okupantów, lecz dopiero połączenie przymusu pracy z deportacją danej osoby poza obszar kraju rodzinnego.

Będąc w imieniu rządu upoważnionym do oceny proponowanej przez Pana Senatora Cieślę zmiany przedmiotowej ustawy, zmuszony jestem niestety stwierdzić, iż nie wydaje się ona zasadna. Autor wystąpienia oczekując, iż w wyniku kolejnej nowelizacji beneficjentami ustawy o świadczeniu pieniężnym staną się wszystkie osoby poddane przez władze III Rzeszy deportacji do pracy przymusowej, niezależnie od tego skąd oraz na jakie terytorium nastąpiło przymusowe przemieszczenie.

Przy tak szerokim zdefiniowaniu represji wśród osób uprawnionych do świadczenia musiałaby się znaleźć przede wszystkim wielka liczba osób, które zmuszone zostały przez władze okupacyjne do zmiany swojego miejsca zamieszkania na terenach okupowanej Polski w związku ze stosowanym powszechnie wobec ogółu ludności Polskiej przymusem pracy.

Należy podkreślić, iż rezygnacja z precyzyjnego dookreślania terminu "deportacja", którym posłużył się ustawodawca, wprowadzając wymóg wywiezienia do pracy poza granice II Rzeczypospolitej, zrodziłaby w konsekwencji olbrzymie trudności interpretacyjne, z uwagi na brak jednoznacznej ogólnej wykładni tego pojęcia. Wydaje się wątpliwym, czy każda zmiana miejsca zamieszkania w związku ze skierowaniem danej osoby na dane stanowisko pracy może być potraktowana jako represja. W praktyce też organ realizujący ustawę niejednokrotnie nie byłby zapewne w stanie ocenić, czy zmiana miejsca zamieszkania, np. na terenie Generalnego Gubernatorstwa, była w danym przypadku wynikiem przymusu, czy też dobrowolnej zmiany miejsca pracy.

Jest rzeczą oczywistą, iż szczególnie w obecnej trudnej sytuacji gospodarczej, Państwo Polskie nie może pozwolić sobie na działania ustawodawcze, które w istotny sposób zwiększyłyby wydatki o charakterze socjalnym. Niezależnie jednak od tego wydaje się, iż proponowana zmiana ustawy z dnia 31 maja 1996 r. o świadczeniu pieniężnym... byłaby niezgodna z podstawowym założeniem tego aktu prawnego, który stawiał sobie za cel częściowe zadośćuczynienie krzywd doznanych przez osoby szczególnie doświadczone przez politykę władz okupacyjnych, za jakie ustawodawca uznał (obok więźniów hitlerowskich i sowieckich obozów pracy) właśnie osoby deportowane do pracy poza terytorium Polski.

Należy również wyjaśnić, iż opisywany przez Pana Senatora Cieślę przypadek jednego z mieszkańców Sieradza wydaje się być przypadkiem nietypowym. Nie negując możliwości, iż wojenne losy tej osoby były nie mniej tragiczne od losów osób deportowanych z terytorium Polski, pragnę jednak zaznaczyć, iż akt prawny adresowany ze swej natury do pewnych ściśle określonych grup osób nie może niestety uwzględnić wszystkich indywidualnych sytuacji życiowych.

Pozostaję z nadzieją, iż powyższe wyjaśnienia uzasadniają negatywne stanowisko rządu wobec proponowanej nowelizacji ustawy z dnia 31 maja 1996 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich.

Jacek Taylor

* * *

Minister Finansów przekazał odpowiedź na oświadczenie senator Jadwigi Stokarskiej, złożone na 86. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 91)::

 

Warszawa, 2001.08.06

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W związku z otrzymanym przy piśmie z dnia 24.07.2001 r. znak: AG/043/335/01/IV oświadczeniem złożonym przez senator Jadwigę Stokarską podczas 86. Posiedzenia Senatu RP w dniu 20 lipca 2001 r. dotyczącym udzielania pomocy Wyszkowskiej Fabryce Mebli "Fama" uprzejmie informuję, że jestem pełen zrozumienia dla problemów jakie napotyka Fabryka i miasto Wyszków. Z pewnością na sytuację finansową Fabryki, ma wpływ zjawisko nieterminowych płatności przez odbiorców, zwłaszcza gdy dostawca materiałów żąda natychmiastowych zapłat gotówką.

Jednakże w odniesieniu do terminów płatności przedsiębiorstwa polskie obowiązują zasady wyrażone w prawie cywilnym. Zgodnie z art. 353(1) Kodeksu cywilnego strony umowy mogą ułożyć treść stosunku prawnego według swojej woli, Wyszkowska Fabryka Mebli powinna zatem w umowach wzajemnych określić czas spełnienia świadczenia na rzecz każdej ze stron w taki sposób, by nie był on krzywdzący dla Fabryki. W sytuacji gdy dłużnik opóźnia się ze spełnieniem świadczenia pieniężnego, to zgodnie z art. 481 § 1 Fabryka może żądać odsetek za czas opóźnienia. Jeżeli stopa odsetek za opóźnienie nie była w umowie oznaczona, należą się odsetki ustawowe, których wysokość określa rozporządzenie Rady Ministrów. Obecnie odsetki ustawowe w stosunku rocznym wynoszą 30%.

Fabryka produkująca 70% swoich wyrobów na eksport powinna rozważyć możliwość ubezpieczenia się od ryzyka kursowego, by ograniczyć straty, jakie ponosi z tytułu obniżki walut w stosunku do złotego.

W sprawie możliwości rozłożenia na raty należności wynikających z niepłaconych składek na ubezpieczenia społeczne powinien wypowiedzieć się ZUS.

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

Podsekretarz Stanu

Rafał Zagórny

* * *

Członek Zarządu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych przekazał informację w związku z oświadczeniem senator Jadwigi Stokarskiej, złożonym na 86. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 91)::

 

Warszawa, dnia 06.08. 2001 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W odpowiedzi na pismo Pani Marszałek z dnia 24 lipca 2001 r. znak: AG/043/340/01/IV w sprawie wstrzymania prowadzonych działań egzekucyjnych i rozłożenia na raty spłaty zadłużenia z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne należnych od Wyszkowskiej Fabryki Mebli "FAMSA", uprzejmie wyjaśniam.

Warunkiem udzielania układu ratalnego jest uregulowanie składek na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez ubezpieczonych i składek na ubezpieczenie zdrowotne wraz z należnymi odsetkami za zwłokę, za okres którego dotyczy zadłużenie. Zgodnie bowiem z art. 30 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. Nr 137, poz. 887 z późn. zm.) do składek tych nie stosuje się ulg. Z uwagi na powyższe do czasu uregulowania przez Fabrykę składek w części finansowanej przez ubezpieczonych nie mam żadnej możliwości udzielenia ulgi w spłacie zadłużenia.

W świetle obowiązujących przepisów brak jest podstaw prawnych do zaniechania prowadzonych wobec Fabryki działań egzekucyjnych. Zgodnie z art. 17 powołanej ustawy płatnik jest zobowiązany do regulowania składek na ubezpieczenia społeczne za każdy miesiąc kalendarzowy. Nieuregulowane należności z tytułu składek podlegają ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Wstrzymanie postępowania egzekucyjnego jest możliwe w przypadku zawarcia układu ratalnego. Z przyczyn wskazanych powyżej, brak jest jednak podstaw prawnych do udzielenia tego rodzaju ulgi. Po uregulowaniu składek w części finansowanej przez ubezpieczonych wraz z odsetkami z zwłokę oraz przystąpienia do opłacania składek bieżących. Fabryka może ponownie wystąpić do Oddziału ZUS w Ostrołęce o udzielenie ulgi w płacie zadłużenia.

Nawiązując do argumentów podniesionych w oświadczeniu złożonym przez Panią Senator Jadwigę Stokarską wyjaśniam, iż rozumiem trudną sytuację finansową Fabryki, jednakże obowiązujący stan prawny nie pozwala na pozytywne rozpatrzenie wniosku dłużnika o udzielenie ulgi w spłacie zadłużenia. Zasady udzielania ulg są obowiązujące dla wszystkich płatników posiadających zadłużenie z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne i wynikają z przepisów prawnych, którymi Zakład jest związany.

Z poważaniem

Ireneusz Fąfara

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Cieślaka, złożonym na 85. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 90), przekazał Minister Środowiska:

 

Warszawa, dnia 06.08. 2001 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez senatora Jerzego Cieślaka podczas 85 posiedzenia Senatu RP w sprawie trudnej sytuacji zakładów przemysłu drzewnego, pozwalam sobie przekazać poniższą informację.

W dniu 3 lipca 2001 r. odbyło się w Toruniu spotkanie Zespołu mieszanego ds. nowelizacji zasad sprzedaży drewna okrągłego w Lasach Państwowych, na którym ostatecznie uzgodniono treść nowelizowanych zasad.

W wyniku tych uzgodnień Dyrektor Generalny Lasów Państwowych w dniu 4 lipca 2001 r. podpisał zarządzenie nr 5B w sprawie sposobu prowadzenia sprzedaży drewna w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe w obrocie krajowym, które weszło w życie z dniem 15 lipca 2001 r.

Według zapewnień Dyrektora Lasów Państwowych wymienione zarządzenie, jako kompromis pomiędzy Lasami państwowymi a przedstawicielami przemysłu drzewnego, uwzględnia wnioski zespołu mieszanego i oczekiwania z konferencji w Puszczykowie.

Zarządzenie nr 5B określa zasady postępowania przetargowego m.in. z nabywcami drewna na rynku ogólnym. Poziom cen wywoławczych na sortymenty i klasy jakościowo-wymiarowe ustalany jest przez komisję mieszaną, powoływaną przez dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych spośród przedstawicieli Lasów Państwowych i reprezentatywnej grupy nabywców drewna.

Dyrektorzy regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych mają obowiązek umieszczania, co najmniej na miesiąc przed planowanymi na dany rok przetargami zasadniczymi, na stronie internetowej informacji o rocznym, sortymentowym planie sprzedaży drewna w skali regionalnej dyrekcji LP.

W ofertach składanych przez firmy, które są wiarygodne (nie mają należności przeterminowanych wobec jednostek LP), dopuszczalna masa nie powinna przekraczać 125% tzw. masy wyjściowej, a w ofertach składanych przez firmy mające należności przeterminowane - 90% masy wyjściowej.

Masa wyjściowa określana jest na podstawie masy nabytej przez firmę w ostatnich 7 kwartałach.

Aneksem do zarządzenia nr 5B jest specyfikacja kryteriów służących za podstawę oceny ofert i ich wagi.

Pełna ocena nowych zasad i warunków zakupu drewna z lasów Państwowych przez jednostki przemysłu drzewnego będzie możliwa po praktycznym sprawdzeniu jego funkcjonowania.

Uwzględniając aktualną sytuację na rynku drzewnym, wynikającą z wielu obiektywnych czynników, regionalne dyrekcje Lasów Państwowych i nadleśnictwa podejmują działania stabilizujące warunki współpracy z odbiorcami drewna. Mają miejsce zarówno obniżki cen wywoławczych, stosowanie przetargów uzupełniających, wydłużanie terminów płatności jak również odstępowanie od naliczania odsetek. Skala i zakres tych działań jest negocjowana pomiędzy kupującym a sprzedającym i nie może być sterowana ze szczebla centralnego.

Według informacji Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych średnia cena drewna jest aktualnie wyższa o 2,4% od ceny ubiegłorocznej i możliwy jest jej spadek.

Pragnę jednocześnie poinformować, że dochody (netto) uzyskane ze sprzedaży przez Lasy Państwowe akcji Banku Ochrony Środowiska w kwocie 74,3 mln zł zasiliły środki funduszu leśnego i będą mogły być wykorzystane zgodnie z ustawowymi celami tego funduszu.

Z wyrazami szacunku

Z up. MINISTRA

PODSEKRETARZ STANU

Janusz Radziejowski

* * *

Minister Finansów przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Zbigniewa Gołąbka, złożone na 86. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 91):

 

Warszawa, 2001 08.06

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Warszawa

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z przesłanym przy piśmie z dnia 24 lipca 2001 r., Nr AG/043/334/01/IV, oświadczeniem Senatora Rzeczypospolitej Polskiej, Pana Zbigniewa Gołąbka - pragnę przedłożyć wyjaśnienie w kwestii finansowania Szpitala w Radomiu - Józefowie, inwestycji własnej samorządu województwa mazowieckiego.

W roku 2001 został ustanowiony odmienny, od dotychczas obowiązującego tryb uruchamiania środków budżetu państwa na finansowanie kontynuacji inwestycji wieloletnich jednostek samorządu terytorialnego. Środki te nie są bowiem - jak to miało miejsce do 2000 r. włącznie - zaplanowane w budżetach wojewodów, ale w rezerwie celowej ujętej w ustawie budżetowej na rok 2001 z dnia 1 marca 2001 r. (Dz.U. Nr 21, poz. 246) - w poz. 49 "Dotacje na wsparcie zadań wynikających z programów wojewódzkich przeznaczonych do objęcia kontraktami wojewódzkimi również inwestycje wieloletnie".

Rezerwa powyższa - do czasu podpisania kontraktów - pozostawała w dyspozycji ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, który opracował zasady jej podziału - ujęte w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2000 r. w sprawie przyjęcia programu wsparcia na lata 2001 - 2002 (Dz.U. Nr 122, poz. 1326).

Po uzgodnieniach ze stroną samorządową - Minister Rozwoju Regionalnego i Budownictwa zwracał się do Ministra Finansów o uruchomienie rezerwy na wskazane inwestycje. Jest to zgodne z art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 155, poz. 1014 z późn. zmianami), stanowiącym, że Minister Finansów dokonuje podziału rezerw celowych w porozumieniu z właściwymi ministrami.

W sprawie dofinansowania budowy Szpitala w Radomiu - Józefowie Minister Rozwoju Regionalnego i Budownictwa występował do Ministra Finansów trzykrotnie, w dniach: 20 marca, 24 maja i 7 czerwca 2001 r.

Zgodnie z decyzjami Ministra Finansów z dnia 23 maja, 19 czerwca oraz z 27 czerwca 2001 r., plan wydatków inwestycyjnych części budżetowej 855/14 województwo mazowieckie, w dziale 851 Ochrona zdrowia (rozdział 85111 Szpitale ogólne, paragraf 653 Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację inwestycji i zakupów inwestycyjnych własnych samorządu województwa), został zwiększony o 34.275 tys. zł (11.275 tys. zł, 11.000 tys. zł i 12.000 tys. zł) - ze wskazaniem, iż środki te przeznaczone są na dofinansowanie budowy Szpitala w Radomiu - Józefowie.

Środki budżetowe na realizację inwestycji własnej samorządu województwa przekaże Marszałkowi Województwa Mazowieckiego Pan Wojewoda.

Pragnę bowiem uprzejmie poinformować, że poszczególni dysponenci części budżetowych, w tym Pan Wojewoda Mazowiecki, samodzielnie gospodarują środkami otrzymanymi od Ministra Finansów, przekazując je właściwym jednostkom, w tym także jednostkom samorządu terytorialnego w formie dotacji.

Minister Finansów uruchamia dysponentom głównym budżetu państwa kwoty ogólne, bez wskazania ich przeznaczenia. Kwoty środków uruchamiane są w systemie dekadowym. O wysokości uruchamianych przez Ministra Finansów środków dla dysponentów głównych, w tym dla wojewodów, decyduje każdorazowo szczegółowa analiza takich czynników, jak: prognoza dochodów budżetowych, a następnie ich realizacja, codzienny raport o stanie rachunków bieżących budżetu państwa, możliwości sfinansowania deficytu budżetowego oraz stan środków na rachunkach dysponentów.

W okresie 7 miesięcy 2001 r. dla województwa mazowieckiego zostały uruchomione środki budżetowe w wysokości 1.334.205 tys. zł, w tym w czerwcu br. - 217.516 tys. zł, a w lipcu br. - 134.519 tys. zł. W sierpniu 2001 r. przewidywane jest uruchomienie dla województwa mazowieckiego 169.242 tys. zł.

Z wyrazami szacunku

Z upoważnienia Ministra Finansów

PODSEKRETARZ STANU

Halina Wasilewska-Trenkner

 

 

 

* * *

Minister Skarbu Państwa przekazał informację w związku z oświadczeniem senator Jadwigi Stokarskiej, złożonym na 86. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 91):

 

Warszawa, 2001.08.07

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP

W nawiązaniu do pisma znak AG/043/330/01/IV z dnia 24 lipca 2001 r. w związku z wystąpieniem Pani Jadwigi Stokarskiej Senatora RP w sprawie Wyszkowskiej Fabryki Mebli w Wyszkowie uprzejmie informuje Panią Marszałek, że Minister Skarbu Państwa nie sprawował nadzoru ani nie wykonywał funkcji organu założycielskiego wobec tego przedsiębiorstwa. Organem założycielskim był Wojewoda Ostrołęcki. Z informacji uzyskanej z urzędu Wojewódzkiego w Warszawie Oddział Ostrołęka wynika, że przedsiębiorstwo państwowe od 1994 r. znajduje się w upadłości i proces ten został zakończony z dniem 20 lipca 2001 r. postanowieniem Sądu Rejonowego. Syndyk sprzedał w całości przedsiębiorstwo należące do Fabryki Mebli spółce z o.o., której współwłaścicielem były 3 osoby fizyczne krajowe (obecnie jest dwóch wspólników). Skarb Państwa nie posiadał i nie posiada żadnych udziałów w tej spółce.

Minister Skarbu Państwa nie posiada ani środków finansowych na wspieranie przedsiębiorców ani innych możliwości oddziaływania na organy spółki prowadzących do poprawy sytuacji ekonomiczno-finansowej.

MINISTER SKARBU PAŃSTWA

z upoważnienia

PODSEKRETARZ STANU

Piotr Koczorowski

* * *

Minister Sprawiedliwości przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Suchańskiego, złożone na 86. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 91):

 

Warszawa, dnia 7 sierpnia 2001 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Wielce Szanowna Pani Marszałek!

Odpowiadając na oświadczenie Pana Senatora Jerzego Suchańskiego podczas 86 posiedzenia senatu RP w dniu 20 lipca 2001 r., dotyczące zmian w rejestracji fundacji uprzejmie przedstawiam, co następuje.

Zgodnie z art. 7 pkt 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jednolity: Dz.U. z 1991 r. nr 49, poz. 203 z późn. zm.) fundacja podlega obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej, stosownie do art. 49 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r, o Krajowym Rejestrze Sądowym (tekst jednolity: Dz.U. z 2001 r. i Nr 17, poz. 209). Zgodnie z art. 10 pkt 1 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym, wpis fundacji do tego rejestru następuje z urzędu, jeżeli fundacja ta była wpisana do odpowiedniego rejestru przed dniem 1 stycznia 2001 r., zgodnie z przepisami rozporządzenia z dnia 13 kwietnia 1984 r. w sprawie prowadzenia rejestru fundacji (Dz.U. z 1984 r., Nr 27, poz. 139 z późn. zm.). Postępowanie rejestrowe przeprowadza sąd właściwy ze względu na siedzibę fundacji (art. 694(2) kpc). Zakres wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego określają art. 38-45 i art. 49 cytowanej ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym. Biorąc pod uwagę, że zakres danych podlegających wpisaniu do Krajowego Rejestru Sądowego jest znacznie szerszy w stosunku do poprzednio obowiązujących przepisów, sąd rejestrowy może z urzędu wezwać podmiot podlegający obowiązkowi wpisu do rejestru, od uzupełnienia danych podlegających wpisowi. Dotyczy to danych dotychczas nieujawnionych, które są niezbędne do wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Nie oznacza to jednak dla fundacji żadnych komplikacji prawnych, bowiem nabyły one już wcześniej osobowość prawną, na skutek wpisu do dotychczasowego rejestru i mogą występować w obrocie prawnym. Wobec powyższego stwierdzić należy, że postępowanie o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego nie jest nowym postępowaniem mającym na celu wpisanie fundacji do Krajowego Rejestru Sądowego, a tylko "przerejestrowaniem" tego podmiotu z dotychczasowego rejestru do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej.

Łączę wyrazy szacunku

Stanisław Iwanicki

* * *

Stanowisko w związku z oświadczeniem senator Doroty Kempki, złożonym na 86. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 91), przedstawił Minister Pracy i Polityki Społecznej:

 

Warszawa, 2001.08.07

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek!

W nawiązaniu do wystąpienia Pani Marszałek z dnia 24 lipca 2001 r. znak: AG/043/332/01/IV, dotyczącego oświadczenia senator Doroty Kempki w sprawie ministerialnej interpretacji art. 27 ust. 1 i 2 ustawy o pomocy społecznej w stosunku do matek, których dzieci uczęszczają na zajęcia w warsztatach terapii zajęciowej - prezentuję poniższe stanowisko do oświadczenia.

Przywołana przez senator Dorotę Kempkę opinia wicedyrektora Departamentu Pomocy Społecznej z dnia 03.04.2001 r. nie została wydana jako ogólnokrajowe zalecenie.

Przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych jest zadaniem zleconym gminom przez wojewodę. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 i art. 46 ust. 1a ustawy o pomocy społecznej to wojewoda ustala sposób realizacji zadań zleconych, a ośrodek pomocy społecznej realizuje zadania zlecone gminie zgodnie z ustaleniami przekazanymi w tej sprawie przez wojewodę.

Wojewoda Kujawsko-Pomorski sygnalizując swoje wątpliwości co do uprawnienia do zasiłku stałego gdy dziecko korzysta z warsztatów terapii zajęciowej, zwrócił się z prośbą do dyrektora Departamentu Pomocy Społecznej o bliższe zinterpretowanie art. 27. W odpowiedzi wicedyrektor departamentu "wyraził opinię", że uczęszczanie dziecka na warsztaty terapii zajęciowej, jeżeli rodzic nie bierze w zajęciach udziału, jest przesłanką do odmowy zasiłku stałego.

Uznając powyższe za budzącą wiele wątpliwości interpretację obowiązujących przepisów z żalem należy przyznać, że w treści opinii nie wskazano więcej szczegółów prawnych dotyczących instytucji zasiłku stałego a może i konkretnych przykładów. Zabrakło w niej przypomnienia, że każdy przypadek musi być rozpatrzony indywidualnie, przy uwzględnieniu wszystkich okoliczności dot. danej rodziny. Że w pomocy społecznej zwykle nie ma jednego, nienaruszalnego wzorca.

Ministerstwo w najbliższym czasie oficjalnie wyjaśni przyczynę zbierania przez ośrodek pomocy społecznej oświadczeń od rodzin korzystających z zasiłku stałego na temat, czy pragną zachować prawo do zasiłku, czy też pozostawić dorosłe dziecko w warsztatach terapii zajęciowej. Takie postępowanie byłoby usprawiedliwione sytuacją, gdy ze względu na brak miejsc w warsztatach nie mogą do nich uczęszczać dzieci wymagające terapii, których rodzice pracują zawodowo, przy uczęszczaniu na warsztaty dzieci rodziców pozostających w domu i korzystających z zasiłku stałego.

Powyższą sytuację należałoby jednak uznać za tymczasową i mobilizować władze samorządowe do wszelkich działań na rzecz zwiększenia liczby miejsc w warsztatach lub innych placówkach o podobnym charakterze.

Gdyby wszakże okazało się, że wojewoda dopuścił do weryfikacji prawa do zasiłku stałego w trybie rażąco naruszającym podstawowe przepisy, tak ustawy o pomocy społecznej jak i Kpa, to już dziś, wyrażając ubolewanie z tego tytułu, prezentuję jednoznaczne stanowisko, że domaganie się od rodzin korzystających z zasiłku stałego, dokonania wyboru między zachowaniem prawa do zasiłku a uczęszczaniem dorosłego dziecka na warsztaty terapii zajęciowej, nie znajduje jakiegokolwiek uzasadnienia tak w prawie, jak i zdrowym rozsądku.

Warsztaty terapii zajęciowej są tworzone i prowadzone dla potrzeb osób niepełnosprawnych i wszystkie one, wymagające takiej terapii, powinny znaleźć w nich miejsce.

Z poważaniem

MINISTER

Up. SEKRETARZ STANU

Joanna Staręga-Piasek

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Kulaka, złożonym na 85. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 90), przekazał Minister Pracy i Polityki Społecznej:

 

Warszawa, 8 sierpnia 2001 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W związku z przekazanym przy piśmie z dnia 10.07.2001 r. znak: AG/043/312/01/IV oświadczeniem Pana Senatora Zbigniewa Kulaka złożonym podczas 85 posiedzenia senatu RP w dniu 5 lipca 2001 r. w sprawie zapewnienia środków na finansowanie zadań w zakresie przeciwdziałania bezrobociu oraz opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne za bezrobotnych bez prawa do zasiłku i stypendium uprzejmie informuję, co następuje:

W wyniku włączenia z dniem 1 stycznia 2000 r. powiatowych urzędów pracy w skład powiatowej administracji zespolonej, środki na opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne za bezrobotnych bez prawa do zasiłku lub stypendium ujmowane są w budżetach wojewodów.

W związku z wykorzystaniem w I półroczu br. środków na powyższy cel dokonany został podział kwoty rezerwy przewidzianej na ten cel w ustawie budżetowej. O powyższym powiadomieni zostali wszyscy wojewodowie Decyzją Ministra Finansów z dnia 26.06.br. Wojewoda Wielkopolski otrzymał 11.802,0 tys. zł.

Ponadto nadmieniam, że z uwagi na kształtowanie się w br. na wyższym od planowanego poziomie liczby bezrobotnych bez prawa do zasiłku lub stypendium, środki przewidziane w ustawie budżetowej na ten cel będą niewystarczające.

Pragnę zaznaczyć, że w ustawie budżetowej na 2001 r., poza w/w rezerwą celową nie ma innych środków rezerwowych, które można byłoby przeznaczyć na dofinansowanie wydatków ponoszonych na opłacenie składek na ubezpieczenie zdrowotne za bezrobotnych bez prawa do zasiłku.

W powyższej sprawie zwracałem się do Ministra Finansów o rozważenie możliwości zwiększenia tych środków lub podjęcie innych działań w celu nie dopuszczenia do blokowania kont powiatowych urzędów pracy.

I wysokości środków jakie mogą być przeznaczone w br. na finansowanie zasiłków, innych świadczeń oraz programów aktywnego przeciwdziałania bezrobociu zadecydował Parlament RP przyjmując ustawę budżetową na 2001 r., której integralną część stanowi plan finansowy Funduszu Pracy.

W ustawie budżetowej na 2001 r. na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu przyjęta została kwota 1.190,0 mln zł., w tym 390,0 mln zł. na refundację wynagrodzeń młodocianych pracowników.

Jest to kwota wynikająca z możliwości budżetu państwa i w dużym stopniu nie pokrywa oczekiwań władz samorządowych.

Aktualna sytuacja finansowa funduszu pracy jest trudna, a jej poprawa będzie możliwa po otrzymaniu kredytu na uzupełnienie środków Funduszu Pracy, o który podjął już działania Prezes Krajowego Urzędu Pracy - dysponent Funduszu Pracy. Pragnę zaznaczyć, że zgodnie z obowiązującymi przepisami, Fundusz Pracy może w bieżącym roku zaciągnąć kredyt w łącznej wysokości 985,6 mln zł. tj. 12,5 planowanych dochodów na uzupełnienie środków niezbędnych na wypłatę zasiłków oraz zasiłków i świadczeń przedemerytalnych.

Jednocześnie nadmieniam, że w okresie styczeń - czerwiec br. wydatki z Funduszu Pracy ogółem wyniosły 4.735,8 mln zł., co stanowiło 112,0% w stosunku do wydatków planowanych na ten okres (6/12 wydatków rocznych), z tego:

- zasiłki i świadczenia (ogółem)             - 3.524,1 mln zł. - 101,5%

w tym: zasiłki dla bezrobotnych             - 1.926,2 mln zł. - 95,7%

- aktywne formy przeciwdziałania

bezrobociu (ogółem)                        - 235,0 mln zł. - 60,3%

- refundacja wynagrodzeń

i składek młodocianych pracowników     - 156,8 mln zł. - 80,4%

- pozostałe wydatki                          -    74,8 mln zł. - 43,7%

- spłata kredytu zaciągniętego

w 2000 roku                                -  745,1 mln zł. -

Natomiast w powyższym okresie łączne dochody Funduszu Pracy wynosiły - 4.679,9 mln zł, tj. 117,5% w stosunku do planowanych, w tym:

- ze składek na Fundusz pracy               - 2.749,3 mln zł. - 98,1%

- dotacji budżetowych                        - 1.673,1 mln zł. - 164,8%

- pozostałe                                   -   257,5 mln zł. - 156,1%

Utrzymywał się wysoki stan zobowiązań Funduszu Pracy, który na koniec czerwca br. wynosił 453,9 mln zł., w tym 140 mln zł z tytułu pożyczki zaciągniętej w czerwcu br.

Odnośnie zapewnienia samorządom powiatowym realnych kwot środków finansowych na 2002 r. uprzejmie informuję, że aktualnie rozpoczęto prace nad budżetem na rok następny. Dokładając dużej staranności na potrzeby związane z przeciwdziałaniem bezrobociu, budżet ten będzie oparty na możliwościach finansowych państwa.

Informując o powyższym

Z szacunkiem

Longin Komołowski

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senator Doroty Kempki, złożonym na 84. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 89), przekazał Minister Edukacji Narodowej:

 

Warszawa, 8.08. 2001 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rze
czypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

Odpowiadając na pismo z 26 czerwca 2001 r. (AG/043/307/01/IV) w sprawie oświadczenia złożonego przez Panią Senator Dorotę Kempkę podczas 84 posiedzenia senatu RP z 22 czerwca 2001 r., Ministerstwo Edukacji Narodowej uprzejmie przedstawia stanowisko dotyczące odmowy przyznana przez Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy dotacji Komendzie Kujawsko-Pomorskiej Chorągwi ZHP.

1. Najwyższa Izba Kontroli zakwestionowała część wydatków poniesionych w 2000 roku przez Kujawsko-Pomorską Chorągiew ZHP ponieważ nie służyły one realizacji zadań dotowanych ze środków publicznych - w trybie art. 71 ustawy o finansach publicznych.

Skutek ujawnionego przez Izbę uchybienia w sposobie wykorzystania dotacji opisany został w art. 93 ust. 4 ww. ustawy. Przepis ten stanowi, że: "Wykorzystanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem wyklucza prawo do ubiegania się o przyznanie dotacji przez kolejne trzy lata".

W materiałach NIK dokumentujących czynności kontrolne (protokół kontroli - str. 92) wymieniono działania podjęte przez Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty po ujawnieniu wykorzystania niezgodnie z przeznaczeniem przyznanej dotacji. Jednym z tych działań było poinformowanie Kujawsko-Pomorskiej Chorągwi ZHP w Bydgoszczy - miało to miejsce w grudniu 2000 r. - o utracie prawa do ubiegania się o dotację przez kolejne 3 lata.

Podkreślenia wymaga, iż Izba nie podważała trafności stanowiska Kuratora, co do wykluczenia Kujawsko-Pomorskiej Chorągwi ZHP w Bydgoszczy z kręgu podmiotów, które mogą ubiegać się o kolejną dotację.

Powołując się na opisane w art. 93 ust. 4 ustawy o finansach publicznych skutki wykorzystania dotacji niezgodnie z przeznaczeniem, Kujawkso-Pomorski Kurator Oświaty sprzeciwił się przyznaniu dotacji Kujawsko-Pomorskiej Chorągwi ZHP w Bydgoszczy jak i komendom hufców działających w ramach tej Chorągwi.

2. W związku z przedstawionym wyżej stanowiskiem Kuratora Oświaty Pani Dorota Kempka, Senator RP skierowała do Ministra Edukacji Narodowej oświadczenie. W piśmie tym podkreśliła, że wielkość środków, które uznano za wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem zamyka się stosunkowo małą kwotą - ok. 2,5 tys. zł, która to kwota została zwrócona. Zwróciła też uwagę, że odmowa przyznania dotacji niweczy wysiłek organizacyjno-finansowy włożony przez Kujawsko-Pomorską Chorągiew ZHP na rzecz zadań, których dotowania odmawia Kurator. Powyższe okoliczności, zdaniem Pani Senator przemawiają za przyznaniem dotacji Kujawsko-Pomorskiej Chorągwi ZHP, ewentualnie hufcom. Pani Senator wyraziła też przekonanie, że interwencja Ministra Edukacji Narodowej spowoduje zajęcie przez Kuratora Oświaty satysfakcjonującego ZHP stanowiska.

3. Kujawsko-Pomorskiemu Kuratorowi Oświaty trudno jest nie przyznać racji z przedstawionych niżej względów.

Ustalenie, że dotacja (jej część) została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem powoduje, że dysponent części budżetowej, udzielający dotacji w trybie art. 71 ustawy o finansach publicznych nie może postąpić inaczej niż w sposób wskazany w cytowanym już art. 93 ust. 4 ww. ustawy. Gdyby Kurator Oświaty (działający w imieniu wojewody) nie respektował zakazu udzielania dotacji (sformułowanego w art. 93 ust. 4 ustawy o finansach publicznych) naraziłby się na odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (art. 138 ust. 1 pkt 9 ustawy).

Zakwestionowane przez NIK wydatki poczyniono ze środków otrzymanych na mocy umowy, której stroną była Kujawsko-Pomorska Chorągiew ZHP. Jasne jest więc, że zakaz ubiegania się o przyznanie dotacji przez kolejne 3 lata dotyczy Chorągwi. Zakazem tym należy jednak objąć też inne jednostki działające w ramach Kujawsko-Pomorskiej Chorągwi - w tym hufce. Z pisma Pani Senator jak i adresowanego do Ministra Edukacji Narodowej pisma zastępczyni Naczelnika ZHP wynika bowiem, że komendy hufców wystąpiły o dotacje "w zastępstwie" Chorągwi "do czasu wyjaśnienia zasadności rachunków przez NSA". W tej sytuacji przyznanie dotacji hufcom byłoby niedopuszczalnym obejściem art. 93 ust. 4 ustawy o finansach publicznych przewidującego określoną sankcję z powodu nieprawidłowości w postępowaniu z dotacjami. Stanowiłoby to również - jako działanie bezprawne - uchybienie art. 7 i art. 216 ust. 1 Konstytucji RP.

Zauważyć należy, iż nie może mieć wpływu na decyzje Kuratora Oświaty fakt, że ZHP poniósł pewne koszty na poczet organizacji tych zadań. Nie jest to okoliczność - nie przewiduje jej bowiem ustawa o finansach publicznych - która pozwalałaby na odstąpienie od stosowania rygorów przewidzianych w art. 93 ust. 4.

Obowiązek stosowania ww. rygorów nie może również zostać uchylony ze względu na niewielką kwotę zakwestionowanych wydatków w stosunku do całości przyznanej dotacji.

4. Podkreślenia jednak wymaga, że dysponentem środków publicznych, o które występuje Kujawsko-Pomorska Chorągiew ZHP, bądź hufce działające w jej ramach, nie jest Minister Edukacji Narodowej lecz Wojewoda Kujawsko-Pomorski (w jego imieniu działa Kurator Oświaty). Innymi słowy Minister nie może - byłoby to postępowanie wbrew przepisom ustawy o finansach publicznych - decydować o wydatkowaniu środków znajdujących się w gestii ww. Wojewody.

Z wyrazami szacunku

Prof. dr hab. inż. Edmund Wittbrodt


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment