Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz o zmianie innych ustaw

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 113. posiedzeniu, 20 lipca br. Do Senatu została przekazana 24 lipca i tego samego dnia marszałek Senatu, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawił je senator Andrzej Krzak. Senator podkreślił, że ustawa ta zmierza do dostosowania ustawodawstwa polskiego w zakresie przeciwdziałania narkomanii do regulacji obowiązujących w Unii Europejskiej, a mianowicie wdrożenia do ustawy aktów wspólnotowych: dyrektywy rady 92/109/EWG z 1992 r. w sprawie wytwarzania i dopuszczania do obrotu niektórych substancji używanych do nielegalnego wytwarzania środków odurzających i psychotropowych oraz rozporządzenia rady 1672/200 z 2000 r., zmieniającego poprzednie rozporządzenie rady z 1999 r. ustanawiające system wspierania producentów niektórych roślin uprawnych.

Senator sprawozdawca przedstawił najistotniejsze zmiany wprowadzane rozpatrywaną ustawą. Zaliczył do nich, po pierwsze, zmianę definicji ustawowej konopi włóknistych, a mianowicie określenie zawartości delta-9- tetrahydrokannabilonu na poziomie poniżej 0,20% w suchej masie ziela, a nie, jak dotychczas, 0,30%. Po drugie, wprowadzenie do słowniczka nowych definicji terminów "producent", "importer", "wprowadzanie do obrotu". Po trzecie, umożliwienie pozyskiwania narkotyków przez jednostki organizacyjne administracji rządowej, na przykład przez policję, wykonujące czynności operacyjno-rozpoznawcze, w ilości niezbędnej do przeprowadzenia stosownych badań potwierdzających popełnienie przestępstwa. Po czwarte, objęcie kontrolą także prekursorów grupy IIA-R i IIB-R. Kontrola ta będzie polegała na obowiązku gromadzenia przez podmioty wprowadzające do obrotu prekursory tych grup informacji określonych w rozporządzeniach do ustawy oraz przechowywania tych informacji. Po piąte, wprowadzenie obowiązku znakowania prekursorów w sposób umożliwiający ich jednoznaczną identyfikację. Po szóste, umożliwienie prowadzenia obrotu detalicznego środkami odurzającymi, substancjami psychotropowymi i prekursorami będącymi środkami farmaceutycznymi wyłącznie aptekom. Po siódme, zapis o prowadzeniu przez inspektora do spraw substancji i preparatów chemicznych rejestru podmiotów wprowadzających do obrotu prekursory grupy IIA-R. Po ósme, przepis o obowiązku informowania przez podmioty wprowadzające do obrotu określone grupy prekursorów właściwych organów nadzoru, a mianowicie wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego albo powiatowego inspektora sanitarnego, o podejrzanych transakcjach. Zmiany obejmują także zaostrzenie odpowiedzialności karnej za obrót prekursorami w celu niedozwolonego wytworzenia narkotyków.

Senator sprawozdawca poinformował, że Komisja Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu postanowiła rekomendować Izbie wprowadzenie 4 poprawek do ustawy. Zdaniem senatora, najistotniejsza z nich to poprawka druga, która ma na celu ujęcie w zapisach ustawy regulacji prawnych zawartych w rozporządzeniu Rady Europy nr 302/93 oraz decyzji 102/97/EC Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej. Obie te regulacje prawne zobowiązują państwa członkowskie do utworzenia krajowego centrum monitorowania narkotyków i narkomanii oraz zobowiązują kraje członkowskie do współpracy z Europejskim Centrum Monitorowania, powołanym do życia rozporządzeniem nr 302/93. Krajowe Biuro do spraw Przeciwdziałania Narkomanii, działające już w Polsce na podstawie zarządzenia ministra właściwego do spraw zdrowia, z dniem wejścia w życie ustawy stanie się biurem w rozumieniu ustawy. Poprawka ta ma więc na celu zrównanie pozycji biura w polskim systemie prawnym z pozycją, jaką mają jego odpowiedniki w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Wprowadza również dodatkowe zadanie biura, to jest powołuje w jego strukturach Centrum Informacji o Narkotykach i Narkomanii.

W rozpatrywanej ustawie zaostrzono odpowiedzialność karną za obrót prekursorami w celu niedozwolonego wytworzenia narkotyku przez podwyższenie z dwóch do pięciu lat kary pozbawienia wolności oraz kumulację tej kary z karą grzywny. Zgodnie z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu w świetle regulacji kodeksu karnego niedopuszczalny jest przepis przewidujący obligatoryjną kumulację grzywny z karą pozbawienia wolności. I dlatego komisja zaproponowała poprawkę dotyczącą art. 1 zmiany osiemnastej, w której spójnik "i" zastąpiono spójnikiem "albo".

W Imieniu Komisji Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu senator sprawozdawca wniósł o przyjęcie proponowanych poprawek.

Poprawkę do ustawy zgłosił też senator Maciej Świątkowski

Wszystkie wnioski rozpatrzyła komisja senacka; komisja poparła 4 poprawki.

Poprawki poddano pod głosowanie, a następnie 73 głosami, przy 1 wstrzymującym się, Izba podjęła uchwałę:

Uchwała

Senat uchwalił poprawki do ustawy o materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu z żywnością

Ustawa o materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu z żywnością została uchwalona przez Sejm na 113. posiedzeniu, 20 lipca br. Do Senatu została przekazana 24 lipca. W tym samym dniu marszałek Senatu, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Nadzwyczajnej Legislacji Europejskiej.

Sprawozdawca komisji senator Wiesław Chrzanowski wskazał m.in., że ustawa reguluje kwestie dotyczące warunków wytwarzania, przetwarzania i wprowadzania do obrotu materiałów i wyrobów, które w stanie gotowym są przeznaczone do kontaktu z żywnością. Chodzi w niej o ochronę zdrowia i życia człowieka. Ustawa ma na celu dostosowanie naszego prawa do prawa Unii Europejskiej. W szczególności chodzi o dyrektywę Rady Europy z 21 grudnia 1988 r., dotyczącą zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu ze środkami spożywczymi. Obecnie problematyka ta w polskim porządku prawnym unormowana jest w rozporządzeniu prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z 22 marca 1928 r. Rozporządzenie to było wielokrotnie nowelizowane, ostatnio w 1970 r. Jest to już jeden z ostatnich obowiązujących jeszcze w Polsce aktów prawnych z lat dwudziestych zeszłego wieku. Można się więc spodziewać, że niezależnie od dostosowania do europejskich standardów legislacyjnych uchwalenie tej ustawy w nowoczesny sposób, zgodnie z aktualnymi wymaganiami, ureguluje tę problematykę. Z tego właśnie względu ustawa ma wejść w życie po upływie dwunastu miesięcy od ogłoszenia, z wyjątkiem tylko dwóch przepisów, które mają wejść w życie z chwilą naszego przyjęcia do Unii. Chodzi w nich bowiem o pewne czynności związane z działaniem Komisji Europejskiej i stosunkami z państwami jako członkami Unii Europejskiej. Wdrożenie regulacji wspólnotowych w zakresie objętym tą ustawą jest jednym z warunków koniecznych do umożliwienia swobodnego przepływu towarów między Polską, jako przyszłym członkiem Unii, a innymi państwami Unii Europejskiej.

Senator sprawozdawca poinformował, że komisja postanowiła rekomendować Izbie przyjęcie 22 poprawek do ustawy, poprawek o charakterze porządkowym, językowym, typowo legislacyjnym.

Senat przegłosował łącznie wszystkie poprawki, a następnie 73 głosami, przy 1 przeciw i 1 wstrzymującym się, podjął uchwałę w sprawie rozpatrywanej ustawy:

Uchwała

Ustawa o chorobach zakaźnych i zakażeniach - przyjęta z poprawkami

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 113. posiedzeniu, 20 lipca br. Do Senatu została przekazana 24 lipca. W tym samym dniu marszałek Senatu, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Nadzwyczajnej Legislacji Europejskiej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawiła je senator Janina Sagatowska, Jak zaznaczyła, dotychczas, jeśli chodzi o zagadnienia regulowane rozpatrywaną ustawą, obowiązywały: dekret o zwalczaniu chorób wenerycznych, ustawa o zwalczaniu gruźlicy i ustawa o zwalczaniu chorób zakaźnych. Z jednej strony akty te zdezaktualizowały się ze względu na zmianę sytuacji epidemiologicznej, z drugiej zaś potrzeba stworzenia nowego aktu prawnego wynikała z konieczności dostosowania rozwiązań w tym zakresie do standardów unijnych.

Senator zaznaczyła, że nadzór epidemiologiczny oraz kontrola chorób zakaźnych realizowane są w Polsce w ramach Inspekcji Sanitarnej. Rozpatrywany akt dodatkowo przynosi regulacje dotyczące zapobiegania chorobom zakaźnym i zakażeniom oraz rozwiązania na wypadek podejrzenia lub stwierdzenia choroby zakaźnej.

Do najważniejszych rozwiązań proponowanych w ustawie należą: określenie wykazów chorób zakaźnych, zakażeń oraz biologicznych czynników chorobotwórczych, do których stosuje się przepisy ustawy; wprowadzenie obowiązku badań w celu wykrycia chorób zakaźnych, ograniczonego jedynie do osób szczególnie narażonych; nałożenie obowiązku poddania się badaniom przez osoby wykonujące prace usługowe lub pozostające w bezpośredniej styczności z osobą zakażoną; nałożenie obowiązku zgłoszenia zachorowania na chorobę zakaźną lub podejrzenia zachorowania oraz określenie trybu i formy dokonywania tych zgłoszeń; określenie zasad funkcjonowania sieci nadzoru epidemiologicznego i kontroli chorób zakaźnych oraz publikowania danych; sprecyzowanie zasad działania organów Inspekcji Sanitarnej w przypadku wystąpienia choroby zakaźnej; określenie zasad ogłaszania stanu zagrożenia epidemiologicznego lub epidemii; określenie zasad pokrywania kosztów szczepień.

Senator sprawozdawca poinformowała, że ustawa nie budziła najmniejszych zastrzeżeń wśród członków komisji, którzy jednogłośnie postanowili rekomendować Izbie przyjęcie jej bez poprawek.

Dwie poprawki do ustawy zgłosił senator Zbigniew Kulak podczas dyskusji. Pierwsza poprawka zmierzała do wyeliminowania z zakresu danych podawanych przez lekarza w zgłoszeniu zachorowań na AIDS danych dotyczących daty urodzenia pacjenta, jeżeli pacjent dane te zastrzeże i zastąpienia tych danych informacją dotyczącą wieku.

Druga poprawka miała na celu wyeliminowanie z zakresu danych podawanych przez lekarza w zgłoszeniu zakażenia HIV danych dotyczących daty urodzenia pacjenta, jeżeli pacjent dane te zastrzeże i zastąpienia tych danych informacją dotyczącą wieku.

Przedstawione wnioski rozpatrzyła komisja senacka. Komisja poparła poprawki zaproponowane przez senatora Z. Kulaka.

W głosowaniach Izba odrzuciła wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek, zaakceptowała obie poprawki i następnie 71 głosami, przy 1 przeciw i 2 wstrzymujących się, powzięła uchwałę:

Uchwała

Senat przyjął z poprawkami ustawę o rybołówstwie morskim

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 113. posiedzeniu, 20 lipca br. Do Senatu została przekazana 24 lipca. Tego samego dnia marszałek Senatu, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulamin Senatu, skierowała ją do Komisji Nadzwyczajnej Legislacji Europejskiej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Sprawozdawca komisji senator Marek Waszkowiak podkreślił, że zasadniczą przesłanką tej ustawy jest konieczność harmonizacji polskiego prawa w obszarze rybołówstwa z regulacjami prawnymi Unii Europejskiej oraz konieczność przygotowania podstaw prawnych do wdrożenia zasad Wspólnej Polityki Rybackiej.

Ustawę opracowano na bazie tekstu obowiązującej ustawy o rybołówstwie morskim, poszerzając ją o nowe uregulowania, wynikające zarówno z ustawodawstwa Unii Europejskiej, jak i z doświadczeń ze stosowania dotychczasowej ustawy.

Podstawowe zmiany dotyczą: po pierwsze, rozszerzenia zakresu spraw normowanych ustawą o utworzenie krajowego rejestru statków rybackich jako bazy danych zawierających informacje o polskiej flocie rybackiej w zakresie zgodnym z wymaganiami Unii Europejskiej oraz utworzenia systemu satelitarnego monitorowania ruchu statków rybackich zgodnie z wymaganiami Unii Europejskiej; po drugie, dostosowania systemu wydawania licencji na uprawianie rybołówstwa oraz na skup i przeładunek w morzu zgodnie z regulacjami Unii Europejskiej; po trzecie, utworzenia systemu kontroli zgodnego z wymaganiami Unii, a w szczególności wprowadzenia deklaracji wyładunkowej i wprowadzenia dzienników połowowych; po czwarte, wprowadzenia zmian wynikających z dotychczasowych doświadczeń w stosowaniu obowiązującej ustawy, a w szczególności uwzględnienia postulatów dotyczących możliwości połowów sportowo-rekreacyjnych w okresie ochronnym; i po piąte, ograniczenia dostępu statków o obcej przynależności do polskiej wyłącznej strefy ekonomicznej.

Senator sprawozdawca poinformował, że koszty budżetowe związane z utworzeniem krajowego rejestru statków rybackich, systemu satelitarnego monitorowania ruchu statków rybackich oraz wzmocnienia administracji rybackiej w okresie do końca 2000 r. nie przekraczają kwot określonych na ten cel w uzasadnieniu stanowiska negocjacyjnego Polski w obszarze rybołówstwa.

Senator poinformował też, że komisja w trakcie swoich prac przyjęła czternaście poprawek do ustawy. Mniejszość komisji zaproponowała jedną poprawkę.

Poprawki do ustawy zgłosili także senatorowie podczas dyskusji.

Wszystkie zaproponowane poprawki rozpatrzyła komisja senacka. Komisja poparła 26 spośród 33 zgłoszonych ogółem poprawek.

Poszczególne poprawki poddano pod głosowanie, a następnie 71 głosami, przy 1 przeciw i 2 wstrzymujących się, Senat powziął uchwałę:

Uchwała

Senat przyjął bez poprawek ustawę o zmianie ustawy o kulturze fizycznej oraz ustawy - Prawo działalności gospodarczej

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 113. posiedzeniu, 20 lipca br. Do Senatu została przekazana 24 lipca. W tym samym dniu marszałek Senatu, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu.

Sprawozdanie komisji w sprawie rozpatrywanej ustawy przedstawił senator Kazimierz Drożdż. Jak podkreślił, zmiany wprowadzone do ustawy o kulturze fizycznej dotyczą kilku zagadnień. Z obecnie obowiązującej ustawy wynika, że w danej dyscyplinie sportu może działać tylko jeden polski związek sportowy. Jednak przepis ten nie dotyczy związków zrzeszających sportowców niepełnosprawnych. Dzięki nowelizacji w danej dyscyplinie sportu będzie działał wyłącznie jeden polski związek sportowy, wspólny dla wszystkich sportowców.

Kolejną istotną nowością jest umożliwienie zawodnikom amatorom pozyskiwania innych dochodów niż stypendium sportowe. Jednocześnie ustawa umożliwia finansowanie z budżetów jednostek samorządu terytorialnego stypendiów sportowych, wyróżnień i nagród dla zawodników osiągających wysokie wyniki sportowe we współzawodnictwie międzynarodowym lub krajowym.

Ustawa wprowadza wymóg uzyskiwania zezwoleń prezesa Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu na organizowanie przez polski związek sportowy profesjonalnego współzawodnictwa sportowego. Zainteresowany związek będzie występował z wnioskiem, dołączając do niego program działalności oraz projekt budżetu na pierwszy rok organizowanego współzawodnictwa. Zgoda będzie wyrażana na pięć lat.

Zmiany wprowadzone do ustawy - Prawo działalności gospodarczej związane są z tymi uregulowaniami.

Zgodnie z ustawą jednostki inne niż szkoły wyższe kształcące nauczycieli wychowania fizycznego będą musiały uzyskać zgodę prezesa Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu. Podobną zgodę będą musiały uzyskać uczelnie inne niż uczelnie wychowania fizycznego, które chcą kształcić trenerów i instruktorów prowadzących zajęcia w zakresie wychowania fizycznego, sportu i rekreacji.

Wprowadzone zmiany pozbawią ponadto zakłady kształcenia nauczycieli możliwości szkolenia trenerów i instruktorów. Osoby takie mają być kształcone przez szkoły wyższe.

Senator sprawozdawca poinformował, że Komisja Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu przyjęła ustawę bez poprawek.

Podczas dyskusji senator Kazimierz Kleina zgłosił poprawki do ustawy.

Wszystkie wnioski rozpatrzyła komisja senacka. Komisja poparła wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Senat 68 głosami, przy 5 przeciw i 2 wstrzymujących się, zaakceptował ten wniosek i powziął uchwałę o przyjęciu rozpatrywanej ustawy bez poprawek.

Senat zaakceptował ustawę o utworzeniu Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 113. posiedzeniu, 19 lipca bieżącego roku. Do Senatu została przekazana 20 lipca. Marszałek Senatu 24 lipca, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Nauki i Edukacji Narodowej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Sprawozdawca komisji senator Krzysztof Lipiec przypomniał, że przedmiotem uchwalonej przez Sejm ustawy jest przekształcenie z dniem 1 października 2001 r. Filii Politechniki Łódzkiej w Bielsku-Białej w nową uczelnię państwową pod nazwą Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej oraz stworzenie ram prawnych niezbędnych do dokonania odpowiednich przekształceń organizacyjnych.

Podstawowym kierunkiem działalności akademii ma być kształcenie oraz prowadzenie badań naukowych w zakresie nauk humanistycznych, ekonomicznych i technicznych. Nadzór nad akademią sprawować będzie minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego. Ustawa będąca przedmiotem obrad reguluje też skutki prawne utworzenia akademii dotyczące pracowników i studentów filii w Bielsku-Białej, jej organów kolegialnych i jednoosobowych, a także jednostek organizacyjnych oraz przyjętych na pierwszy rok studiów studentów.

Senator sprawozdawca zaznaczył, że przyjęcie rozpatrywanej ustawy nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa.

W sprawie tej ustawy Rada Główna Szkolnictwa Wyższego, która jest organem doradczym ministra edukacji narodowej, wyraziła pozytywną opinię. Jeśli chodzi o zgodność ustawy z prawem Unii Europejskiej, to - jak stwierdził senator sprawozdawca - zakres tej regulacji nie jest objęty obowiązującym prawem wspólnotowym.

W imieniu Komisji Nauki i Edukacji Narodowej senator K. Lipiec wniósł o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Senat jednomyślnie, 74 głosami, zaakceptował ten wniosek i powziął uchwałę o przyjęciu rozpatrywanej ustawy bez poprawek.

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Rumunią o pomocy prawnej i stosunkach prawnych w sprawach cywilnych, podpisanej w Bukareszcie dnia 15 maja 1999 r.

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 113. posiedzeniu, 19 lipca br. Do Senatu została przekazana 20 lipca. Marszałek Senatu 24 lipca, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do dwóch komisji, Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisji Ustawodawczej. Komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały swoje sprawozdania w tej sprawie.

Sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej przedstawił senator Andrzej Mazurkiewicz. Senator przypomniał, że dotychczas między Polską a Rumunią obowiązywała umowa o pomocy prawnej i stosunkach prawnych w sprawach cywilnych, rodzinnych i karnych, podpisana w Bukareszcie 25 stycznia 1962 r. Była ona zmieniona w 1972 r. Następnie z inicjatywy strony polskiej doszło do rokowań, które nie zostały jednak zakończone podpisaniem umowy. Dopiero po 1991 r. Polska kilkakrotnie podejmowała działania zmierzające do zmiany tej umowy i do negocjacji, do których doszło w latach 1997-1998. Dzięki temu doszło do podpisania nowej umowy.

Senator podkreślił, że rozpatrywany projekt uchwały dotyczy umowy regulującej kwestie współpracy w zakresie pomocy prawnej i stosunków prawnych w sprawach cywilnych między Rzecząpospolitą Polską a Rumunią. W szczególności projektowana umowa wprowadza zasadę zrównania ochrony prawnej obywateli jednego państwa na terytorium państwa drugiego, zawiera też szczegółowe unormowania problematyki udzielania pomocy prawnej przy dokonywaniu określonych czynności postępowania. Obejmuje ona również sprawę ułatwień procesowych oraz kwestie dotyczące właściwości sądów. Współpraca w sprawach cywilnych obejmuje przede wszystkim zasady przekazywania dokumentów za granicę oraz uznawania i wykonywania orzeczeń w sprawach cywilnych.

Szczegółowe zapisy poszczególnych rozdziałów mówią o zrównaniu ochrony prawnej obywateli jednego państwa wobec obywateli na terytorium państwa drugiego, udzielaniu informacji na temat obowiązującego prawa w drugim państwie, zwolnieniu dokumentów od legalizacji i przesyłaniu aktów stanu cywilnego i innych dokumentów, a także udzieleniu pomocy prawnej w sprawach cywilnych. Zawierają także kwestię ułatwień procesowych, a także regulacje dotyczące właściwości sądów i prawa w poszczególnych kategoriach spraw cywilnych, rodzinnych, pracowniczych i handlowych. Rozwiązania zapisane w art. 33 ust. 3 przyznają polskim sądom jurysdykcję w stosunku do małoletnich obywateli rumuńskich pozostawionych lub porzuconych przez rodziców w Polsce. Umowa zawiera także unormowanie problematyki skuteczności orzeczeń państwa jednego na terytorium państwa drugiego.

Senator sprawozdawca poinformował, że na posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej przedstawiana umowa nie budziła żadnych zastrzeżeń, dlatego też komisja po rozpatrzeniu ustawy postanowiła wnieść o jej przyjęcie bez poprawek.

Senator Stefan Konarski  przedstawił sprawozdanie Komisji Ustawodawczej. Jak zaznaczył, rozpatrywana ustawa ma być stosowana przez sądy obydwu państw, a odnosić się będzie zarówno do osób fizycznych, jak i prawnych. Rozwiązania przyjęte w tej umowie, dotyczące udzielania pomocy prawnej, przyczyniać się będą do usprawnienia współpracy sądów, na przykład poprzez wprowadzenie zasady bezpośredniego porozumiewania się. Wejście w życie umowy nie spowoduje zwiększenia wydatków w stosunku do kosztów ponoszonych podczas realizacji starej umowy. Nowa nie zawiera bowiem żadnych rozwiązań, które powodowałyby konieczność dodatkowych, w porównaniu z dotychczasową umową, obciążeń budżetu skarbu państwa.

Senator podkreślił, że zgodnie z art. 15 ust. 1 umowy każda ze stron w związku z udzieleniem pomocy prawnej ponosić będzie jedynie koszty powstałe na swym terytorium. Utrzymuje się tu więc dotychczasowe zasady ponoszenia kosztów pomocy prawnej.

Z uwagi na treść art. 91 ust. 1 i 2 konstytucji nie będzie zachodzić konieczność zmiany prawa wewnętrznego, umowa zawiera bowiem przepisy samowykonalne i będzie mogła być stosowana bezpośrednio, mając pierwszeństwo przed ustawą - Kodeks postępowania cywilnego.

Senator S. Konarski poinformował, że na posiedzeniu Komisji Ustawodawczej zarówno Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu, jak i członkowie komisji nie stwierdzili jakichś niedoskonałości legislacyjnych, w związku z czym komisja postanowiła rekomendować Izbie przyjęcie ustawy bez poprawek.

Senat jednomyślnie, 75 głosami, zaakceptował ten wniosek i podjął uchwałę o przyjęciu rozpatrywanej ustawy bez poprawek.

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych, ustawy o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów, ustawy o działach administracji rządowej oraz ustawy o służbie cywilnej

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 114. posiedzeniu, 27 lipca br. Do Senatu została przekazana 1 sierpnia. Tego samego dnia marszałek Senatu, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały swoje sprawozdania w tej sprawie.

Sprawozdanie Komisji Gospodarki Narodowej przedstawił senator Adam Rychliczek. Senator przypomniał, że ustawa ta jest przedłożeniem rządowym. Ma na celu regulację w jednostkach sektora finansów publicznych funkcjonowania kontroli finansowej, regulację systemu procedur kontroli wewnętrznej jednostki oraz wprowadzenie systemu monitorowania kontroli i zarządzania między innymi pod kątem celowości i gospodarności w procesie wydawania pieniędzy publicznych, zwanego audytem wewnętrznym.

Pojęcie audytu wewnętrznego jest obecne od wielu lat w biznesie, wprowadzono je również w sektorze finansów publicznych w państwach Unii Europejskiej.

Senator sprawozdawca podkreślił, że omawiana tematyka kontroli finansowej stanowi przedmiot negocjacji akcesyjnych w ramach rozdziału 28. Nieuregulowanie przedstawionych rozwiązań może spowodować złamanie obietnic negocjacyjnych, co stwarza zagrożenie ponownego otwarcia rozdziału.

Omawiając ustawę, senator wskazał, że składa się ona z trzech części. W pierwszej znajduje się doprecyzowanie roli kierownika i głównego księgowego, a w samorządzie skarbnika, w procesach kontroli wewnętrznej i wstępnej poprzez zapewnienie ciągłego przestrzegania procedur wydawania środków finansowych pod względem celowości zaciągania zobowiązań, gromadzenia środków publicznych, udzielania zamówień publicznych itp. Podobnie jak dotychczas kierownik jednostki ustala procedury kontroli, tyle że bierze pod uwagę standardy określone przez ministra finansów. Odpowiedzialnym za kontrolę jest kierownik, a w urzędach - w rozumieniu ustawy o służbie cywilnej - dyrektor generalny. Z mocy prawa część zadań kontrolnych została przypisana głównego księgowemu. Każdy dokument dotyczący operacji finansowych musi być przez niego podpisany. Podpis oznacza, że dokonał on wstępnej analizy celowości wydatków i nie zgłasza zastrzeżeń co do legalności operacji.

Księgowy ma prawo i obowiązek odmówić podpisania dokumentu, jeżeli jego zdaniem dochodzi do łamania procedur lub niecelowego wydatkowania środków finansowych. Oczywiście, kierownik jednostki może wydać polecenie realizacji zakwestionowanej operacji.

Ustawa nakłada na głównego księgowego obowiązek posiadania odpowiednich kwalifikacji zawodowych, między innymi posiadania wyższego magisterskiego wykształcenia ekonomicznego bądź co najmniej sześcioletniej praktyki w księgowości.

Druga część ustawy dotyczy wprowadzenia tak zwanego audytu wewnętrznego, a więc monitorowania całokształtu działań kontrolnych pod kątem legalności, gospodarności, celowości, rzetelności, przejrzystości i jawności procedur dysponowania finansami publicznymi. Rolę audytora pełnić będą wykwalifikowani pracownicy, którzy muszą zdać egzamin z zakresu metodyki przeprowadzania audytu oraz standardów audytu. Egzamin składany będzie przed komisją powołaną przez ministra finansów.

Koordynacją kontroli finansowej oraz audytu wewnętrznego będzie zajmował się minister finansów przy pomocy głównego inspektora audytu wewnętrznego oraz wyodrębnionej w ramach ministerstwa komórki organizacyjnej. W celu zapewnienia w pewnym stopniu niezależności audytora ewentualne rozwiązanie stosunku pracy z nim przez kierownika jednostki będzie mogło następować tylko za zgodą głównego inspektora audytu wewnętrznego. Przepisu tego nie stosuje się w odniesieniu do jednostek samorządu terytorialnego.

Audyt wewnętrzny będzie prowadzony między innymi w kancelariach Sejmu i Senatu, w Kancelarii Prezydenta, w Sądzie Najwyższym, w Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji, w Krajowym Biurze Wyborczym, w Państwowej Inspekcji Pracy, w NIK, w ministerstwach, w kancelarii premiera, w urzędach wojewódzkich, celnych, skarbowych, w funduszach celowych, w ZUS, w KRUZ, w kasach chorych i w samorządach. Przyjęto bowiem zasadę, że wszędzie tam, gdzie dysponent zarządza pieniędzmi publicznymi większymi niż jedna tysięczna produktu krajowego brutto, będzie wprowadzony audyt (jedna tysięczna produktu krajowego brutto stanowi około 6 milionów zł).

Trzecia część ustawy to nowelizacja ustawy o służbie cywilnej. Ma ona na celu zrównanie stanowiska głównego inspektora audytu wewnętrznego z innymi wyższymi stanowiskami w służbie cywilnej.

Senator sprawozdawca poinformował, że według informacji przekazanych przez przedstawiciela ministerstwa finansów pełne wprowadzenie audytu będzie kosztować budżet państwa około 55 milionów zł. Ustawa, zgodnie z przedłożeniem sejmowym, ma wejść w życie od 1 stycznia 2002 r., z tym że przepisy dotyczące kwalifikacji głównych księgowych i audytorów zaczną obowiązywać po trzech latach od wejścia w życie ustawy, tak aby mieli oni czas na zdobycie odpowiednich kwalifikacji.

Senator A. Rychliczek poinformował, że Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła wnieść o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Sprawozdanie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej przedstawił senator Jerzy Chróścikowski. Senator sprawozdawca poinformował, że po rozpatrzeniu ustawy Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła wnieść o przyjęcie uchwały bez poprawek.

Jednobrzmiące projekty uchwały obu komisji poddano pod głosowanie. W jego wyniku Senat 74 głosami, przy 1 wstrzymującym się, podjął uchwałę o przyjęciu rozpatrywanej ustawy bez poprawek.

Senat uchwalił poprawki do ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego

Ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego została uchwalona przez Sejm na 115. posiedzeniu, 28 lipca br. Do Senatu została przekazana 1 sierpnia i w tym samym dniu marszałek Senatu, na podstawie art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały swoje sprawozdania w tej sprawie.

Sprawozdanie Komisji Gospodarki Narodowej przedstawił senator Marian Noga. Jak zaznaczył, komisja gospodarki, wiedząc o tym, że ustawą będzie zajmować się również Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, w swojej analizie zwróciła szczególną uwagę na aspekty makroekonomiczne tej ustawy. Na to, że stanowi ona projekt decentralizacji finansów publicznych, wyrażającej się w tym, że jednostki samorządu terytorialnego będą zwiększać dochody własne i ich udział w strukturze wszystkich dochodów będzie coraz większy.

Ponadto ustawa ta wprowadza pewne novum w mechanizmie wyrównawczym - jednostki samorządu terytorialnego sięgać będą do podatków pośrednich określonych w sposób specyficzny w tej ustawie.

Ustawa ta reguluje przede wszystkim źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego, zasady ustalania i gromadzenia dochodów, zasady ustalania i przekazywania subwencji ogólnej oraz zasady ustalania i przekazywania dotacji celowych.

Senator sprawozdawca poinformował, że Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować wprowadzenie ośmiu poprawek do ustawy. Senator przestawił i omówił proponowane poprawki.

Sprawozdanie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej przedstawił senator Mieczysław Janowski. Jak wskazał, rozpatrywana ustawa jest rezultatem prac Sejmu nad dwoma projektami - poselskim oraz rządowym. Projekty te łączy jedna wspólna idea - decentralizacja finansów publicznych.

Przez tę ustawę zamierza się osiągnąć lepszą niż obecnie stabilizację finansów samorządu terytorialnego. Według założeń, ustawa ma wzmocnić finansowo powiaty i samorządy wojewódzkie. Ograniczono w niej do niezbędnego minimum tak zwane pieniądze znaczone, które zasilają obecnie kasy samorządowe.

Senator sprawozdawca zaakcentował, że omawiana ustawa w istotny sposób wiąże dochody jednostek samorządu terytorialnego ze stanem gospodarki całego państwa, z koniunkturą gospodarczą.

Udziały samorządów terytorialnych w podatkach państwowych będą następujące. Udział gmin w podatku dochodowym od osób fizycznych zamieszkałych na terenie gminy wyniesie 37%, a udział w podatku dochodowym od osób prawnych mających siedzibę na terenie gminy - 5,4%. Jeśli chodzi o powiaty: 6,7% - udział w podatku dochodowym od osób fizycznych, i 2% - udział w podatku dochodowym od osób prawnych. W odniesieniu do województw udziały te wynoszą odpowiednio: 1,7%, jeśli chodzi o podatek dochodowy od osób fizycznych, i 1,2%, jeśli chodzi o podatek dochodowy od osób prawnych.

Odnosząc się do tych liczb, senator wskazał, że chociaż województwo jest znacznie większe, a powiat większy niż gmina, to jednak zadania, które mają gminy, są znacznie większe, i stąd te proporcje.

Senator podkreślił także, iż powiaty uzyskały nowe dochody. Są to wpływy z opłat, kar i mandatów pobieranych przez powiatowe służby, inspekcje i straże oraz bardzo ważny dodatek regionalny, który otrzymuje także województwo. Na ten dodatek przeznaczone są wpływy z podatku zryczałtowanego, stanowiącego obecnie dochód budżetu państwa. Podział tych wpływów będzie następujący: 40% ma zasilać kasy powiatów, a 60% - kasy województw.

Ustawa wprowadza także mechanizm wyrównywania dochodów. Będzie on realizowany przez tak zwany dodatek równoważący dla gmin, powiatów i województw. Dla samorządów gminnych będzie to łącznie 5,92% udziału w ogólnej kwocie wpływów z podatków pośrednich stanowiących dochód budżetu państwa. Dla powiatów ów dodatek równoważący ma być równy 0,98% tej kwoty, dla województw zaś - 0,64%. Dodatek wyrównawczy otrzymają te jednostki samorządu terytorialnego, w których wskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca jest niższy od granicznego.

Senator sprawozdawca podkreślił, że dzięki tej formie jednostki samorządu terytorialnego w gruncie rzeczy po raz pierwszy uzyskały dostęp do podatków pośrednich. Do tej pory takiego udziału nie było. Wielokrotnie zgłaszano taki postulat, zwłaszcza jeśli chodzi o udział w podatku od wartości dodanych, podatku VAT.

W latach 2002-2006 przewidziano rezerwę subwencji ogólnej w wysokości 4% w roku 2002 i 3% w latach 2003, 2004, 2005 i 2006 planowanej kwoty dodatków równoważących. Rezerwa ta ma służyć uzupełnieniu dochodów tych jednostek samorządu terytorialnego, w których nastąpiłby ubytek dochodu w związku z wprowadzeniem nowego systemu.

Jak stwierdził senator M. Janowski, generalnie dochody jednostek samorządu terytorialnego to w dalszym ciągu dochody własne, subwencje ogólne oraz dotacje celowe, ale relacje między nimi będą zupełnie odmienne niż obecnie.

Senator sprawozdawca wskazał na nowe podejście do subwencji. Ustawa wyróżnia w subwencji ogólnej cztery części: subwencję oświatową, drogową, kulturalną - której do tej pory nie było, ale bardzo mocno postulowano jej utworzenie, finansowanie jednostek kultury było bowiem bardzo ułomne - oraz subwencję rekompensującą.

Kwota subwencji oświatowej, w przeliczeniu na jednego ucznia, będzie corocznie waloryzowana wskaźnikiem, który uwzględnia współczynnik inflacji i połowę współczynnika wzrostu PKB, a więc - zdaniem senatora - jest to bardzo dobre rozwiązanie. Podobnie będzie się działo w odniesieniu do kwoty subwencji kulturalnej.

Dotacje będą następujące: dotacje celowe z budżetu państwa na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej oraz na inne zadania zlecone ustawami; dotacje celowe na zadania realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego na mocy porozumień z organami administracji rządowej; także dotacje na usuwanie bezpośrednich zagrożeń dla bezpieczeństwa i porządku publicznego; dotacje celowe na dofinansowanie zadań polityki regionalnej na zasadach określonych w ustawie o zasadach wspierania rozwoju regionalnego oraz środki z państwowych funduszy celowych, stanowiące dochód jednostek samorządu terytorialnego na podstawie odrębnych przepisów.

Wśród dochodów powiatu z tytułu dotacji znajdą się także dotacje celowe z budżetu państwa na realizację zadań służb, inspekcji i straży.

Rozwiązania finansowe przyjęte w ustawie dotyczą również przekwalifikowania zadań, które do tej pory były zadaniami zleconymi, na zadania własne jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to zatem wzrost kompetencji, ale równocześnie wzrost odpowiedzialności samorządu terytorialnego.

W ustawie mówi się także, i to dość obszernie, o Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. W opinii senatora, organ ten stanowi przykładne rozwiązanie współdziałania administracji rządowej i samorządowej przy uzgadnianiu bardzo ważnych spraw.

Przepisy tej ustawy wprowadzają ponadto stosowne zmiany w ustawach związanych tematycznie z ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zakłada się, iż ustawa wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2002 r., z wyjątkiem art. 96.

Senator sprawozdawca poinformował, że Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła rekomendować Izbie 18 poprawek do ustawy. Senator omówił i uzasadnił proponowane poprawki.

Dalsze poprawki do ustawy zgłosili senatorowie podczas dyskusji. Senatorowie Wiesław Pietrzak i Grzegorz Lipowski zgłosili wniosek o odrzucenie ustawy.

Wszystkie wnioski i propozycje poprawek rozpatrzyły dwie komisje senackie. Komisje poparły 30 spośród 57 zgłoszonych ogółem poprawek. Mniejszość komisji poparła 1 poprawkę.

Zgodnie z art. 54 ust 1 Regulaminu Senatu w pierwszej kolejności głosowano nad wnioskiem o odrzucenie ustawy (Izba 39 głosami, przy 26 za i 1 wstrzymującym się, odrzuciła ten wniosek). Następnie poddano pod głosowanie poszczególne poprawki, po czym Senat 41 głosami, przy 23 przeciw i 2 wstrzymujących się, powziął uchwałę:

Uchwała

Ustawa o zmianie ustawy o rezerwach państwowych oraz zapasach obowiązkowych paliw - przyjęta z poprawkami

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 114. posiedzeniu, 25 lipca br. Do Senatu została przekazana 1 sierpnia. Marszałek Senatu w tym samym dniu, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Nadzwyczajnej Legislacji Europejskiej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Sprawozdawca komisji senator Bogdan Tomaszek podkreślił m.in., że rozpatrywana nowelizacja wprowadza obowiązek tworzenia i utrzymywania zapasów obowiązkowych paliw ciekłych przez wszystkich przedsiębiorców sektora naftowego, to jest producentów i importerów. Dotychczas obowiązek ten dotyczył tylko przedsiębiorców, których roczna produkcja lub import przekraczały 200 tysięcy t paliw ciekłych.

Osiągnięcie docelowego poziomu zapasów paliw ciekłych ma nastąpić do końca 2008 r., zgodnie ze szczegółowym harmonogramem określonym w rozporządzeniu.

Ustawa, odmiennie niż dotychczas, nie przewiduje rekompensowania dotacją przedmiotową z budżetu państwa kosztów utrzymywania zapasów obowiązkowych.

Ustawa określa ponadto szczegółowe zasady magazynowania obowiązkowych zapasów paliw ciekłych, dopuszczając ich magazynowanie za granicą, ale tylko w odniesieniu do 10% ogólnej ich ilości, oraz nakłada na producentów i importerów obowiązek wpisania się do rejestru prowadzonego przez prezesa Agencji Rezerw Materiałowych w terminie trzydziestu dni od podjęcia działalności gospodarczej albo - w odniesieniu do przedsiębiorców już działających - od momentu wejścia w życie ustawy.

Do kontroli wykonywania przepisów ustawy przez producentów, importerów i podmioty magazynujące został upoważniony prezes Agencji Rezerw Materiałowych. Do prezesa należy też uprawnienie do nakładania kar pieniężnych na producentów i importerów dopuszczających do zaistnienia niedoborów w zapasach lub naruszających wymagania ustawy w zakresie obowiązku sprzedaży zapasów po cenie rynkowej w razie wystąpienia kryzysu na rynku krajowym. Niezależnie od ukarania przedsiębiorcy prezes agencji może nałożyć w tych przypadkach karę pieniężną na osobę kierującą działalnością gospodarczą.

Senator sprawozdawca poinformował, że Komisja Nadzwyczajna Legislacji Europejskiej w trakcie obrad przyjęła trzy poprawki zaproponowane przez Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. W imieniu komisji senator wniósł o uchwalenie proponowanych poprawek.

Zaproponowane poprawki poddano pod głosowanie, a następnie 72 głosami, przy 2 wstrzymujących się, Senat powziął uchwałę:

Uchwała

Informacja Rzecznika Praw Obywatelskich o działalności za 2000 r., z uwagami o stanie przestrzegania wolności i praw człowieka i obywatela

Zgodnie z art. 212 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z  2 kwietnia 1997 roku oraz z art. 19 ust. 1 ustawy z  15 lipca 1987 r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich, rzecznik corocznie informuje Sejm i Senat o swojej działalności oraz o stanie przestrzegania praw i wolności obywateli.

Marszałek Senatu otrzymaną od rzecznika praw obywatelskich informację, zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 10 Regulaminu Senatu, skierowała do Komisji Praw Człowieka i Praworządności. Komisja na posiedzeniu w dniu 31 lipca zapoznała się z przedstawioną przez rzecznika praw obywatelskich informacją i poinformowała o tym marszałek Senatu.

Informację o działalności za 2000 r., z uwagami o stanie przestrzegania wolności i praw człowieka i obywatela przedstawił Izbie rzecznik praw obywatelskich Andrzej Zoll. Rzecznik odpowiedział też na pytania senatorów.

Po dyskusji przewodniczący obradom wicemarszałek Tadeusz Rzemykowski stwierdził, że Senat zapoznał się z Informacją Rzecznika Praw Obywatelskich o działalności za 2000 r., z uwagami o stanie przestrzegania wolności i praw człowieka i obywatela.

Senat odrzucił projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Zgodnie z art. 79 ust. 1 Regulaminu Senatu projekt ustawy, wniesiony przez grupę senatorów, marszałek Senatu 21 czerwca skierowała do rozpatrzenia w pierwszym czytaniu do Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Gospodarki Narodowej.

Pierwsze czytanie projektu zostało przeprowadzone, zgodnie z art. 80 ust. 1, 2, 3 Regulaminu Senatu, na wspólnym posiedzeniu komisji, 18 lipca br. Komisje po rozpatrzeniu projektu ustawy przygotowały wspólne sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawił je senator Kazimierz Kleina. Jak podkreślił, obie komisje bardzo wnikliwie przedyskutowały projekt tej ustawy, która w swoim podstawowym kształcie jest wprawdzie bardzo krótka, ale też bardzo istotna i ważna. Komisje po dyskusji i przeanalizowaniu uznały jednak, że projekt ustawy powinien być odrzucony i nie powinien być poddany dalszej procedurze prawnej.

Senator przypomniał, że projekt ustawy dotyczy istotnej zmiany w przepisach dotyczących opodatkowania stypendiów dla uczniów i studentów udzielanych przez fundacje. Do 1 stycznia 2001 r. ten rodzaj stypendiów był zwolniony z podatku, ale po nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nastąpiła zmiana i te dochody zostały obłożone podatkiem na ogólnych zasadach.

Senator podkreślił, że połączone komisje uważają, iż z punktu widzenia społecznego, z punktu widzenia interesu publicznego, można by nawet powiedzieć, że wszelkie stypendia powinny być zwolnione z podatku, co więcej, ustawodawca, rząd powinni zachęcać różnego rodzaju organizacje pozarządowe, fundacje, aby stypendia tworzyć, fundować. Niestety, przy okazji udzielania stypendiów przez fundacje dochodziło też do wielu nieprawidłowości. O tych nieprawidłowościach podczas dyskusji na posiedzeniu komisji mówił minister finansów, mówili także senatorowie.

Jak wskazał senator sprawozdawca, kolejnym argumentem przemawiającym przeciwko tej nowelizacji było to, iż wywołuje ona skutki finansowe, mianowicie ubytki budżetu państwa w części pochodzącej z wpłat z tytułu podatku od dochodów osób fizycznych. Wprawdzie ubytki te byłyby stosunkowo niewielkie, ale w obecnej i przewidywanej w najbliższych latach sytuacji budżetu każdy ubytek będzie tylko pogłębiał trudności gospodarcze, które dotykają nasz kraj.

Po dyskusji, podczas której nikt nie złożył wniosku przeciwnego do przedstawionego przez komisję w sprawozdaniu, zgodnie z art. 81 ust. 5 Regulaminu Senatu Izba przystąpiła do trzeciego czytania projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym, obejmującego głosowanie. W jego wyniku Senat 57 głosami, przy 3 przeciw i 14 wstrzymujących się, podjął uchwałę o odrzuceniu rozpatrywanego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zmiana w składzie komisji senackiej

Sprawozdawca Komisji Regulaminowej i Spraw Senatorskich senator Jerzy Cieślak poinformował, że 2 sierpnia br. senator Zbigniew Kulak zwrócił się marszałek Senatu z prośbą o przyjęcie go w skład Komisji Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu. Tego samego dnia marszałek skierowała wniosek senatora do komisji regulaminowej. Komisja rozpatrzyła i jednogłośnie poparła wniosek senatora Z. Kulaka. Senator sprawozdawca w imieniu komisji wniósł o przyjęcie wniosku.

Senat 51 głosami, przy 15 przeciw i 5 wstrzymujących się, podjął uchwałę w rozpatrywanej sprawie:

Uchwała

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu oraz ustawy o szczególnych rozwiązaniach prawnych związanych z usuwaniem skutków powodzi z lipca i sierpnia 2001 r. oraz o zmianie niektórych ustaw

Na wniosek senatora Kazimierza Kleiny obie ustawy związane ze zwalczaniem skutków powodzi Senat rozpatrywał łącznie.

Rozpatrywane ustawy zostały uchwalone przez Sejm na 116. posiedzeniu, 11 sierpnia br., i tego samego dnia zostały przekazane do Senatu. Marszałek Senatu 11 sierpnia, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała je do Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały wspólne sprawozdanie w tej sprawie.

Sprawozdanie Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej w sprawie ustawy o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu przedstawił senator Mieczysław Janowski. Jak zaznaczył, rozpatrywana ustawa jest projektem rządowym, przygotowanym 6 sierpnia bieżącego roku i przesłanym wówczas do Sejmu. Jest ona uchwalana przez polski parlament w trybie, który nie może być nazwany zwyczajnym, gdyż i stan klęski żywiołowej związanej z ostatnią powodzią nie należy do zwyczajnych. Przepisy ustawy wprowadzają regulacje prawne pozwalające w trybie pilnym uruchomić procedury i prace, których celem jest możliwie szybkie usunięcie zniszczeń i szkód powstałych w obiektach budowlanych w wyniku działania żywiołu.

Omawiając ustawę, senator sprawozdawca zaznaczył, że określono w niej szczegółowo zasady odbudowy, remontów, a także rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych bądź uszkodzonych przez żywioł. Ustawa wymienia takie czynniki sprawcze, jak powódź, wiatr, osunięcia ziemi oraz działania innych sił żywiołowych. Prezes Rady Ministrów, zgodnie z ustawą, określi w drodze rozporządzenia na czas do dwunastu miesięcy obszar, na którym przepisy ustawy będą miały zastosowanie.

Art. 4 mówi, że przez odbudowę rozumie się odtworzenie obiektu budowlanego w całości lub w części, w miejscu i o wymiarach obiektu zniszczonego lub uszkodzonego, przy czym dopuszcza się stosowanie innych wyrobów budowlanych niż te, które były użyte pierwotnie.

Ustawa przewiduje, że nie wymaga się zgłoszenia właściwemu organowi administracji architektoniczno-budowlanej remontu uszkodzonych w wyniku działania żywiołu: obiektów liniowych, z wyjątkiem linii kolejowych; budowli regulacyjnych na wodach oraz urządzeń wodnych; obiektów budowlanych o kubaturze mniejszej niż 1000 m3 i nie wyższych niż 12 m nad poziomem terenu; a także innych obiektów budowlanych wymienionych w art. 29 prawa budowlanego. Ustawa mówi również, że nie wymaga się uzyskania pozwolenia na budowę, jeśli ma miejsce odbudowa zniszczonych w wyniku działania sił żywiołu: obiektów liniowych, z wyjątkiem linii kolejowych o znaczeniu państwowym; budowli regulacyjnych na wodach oraz urządzeń wodnych; obiektów budowlanych o kubaturze mniejszej niż 1000 m3 i nie wyższych niż wspomniane 12 m nad poziomem terenu. Zgłoszenia właściwemu organowi administracji architektoniczno-budowlanej wymaga odbudowa obiektów wymienionych w pkt 1 i 3, z wyjątkiem obiektów gospodarczych i składowych. Senator sprawozdawca zaznaczył, że odbudowa obiektów budowlanych wpisanych do rejestru zabytków wymaga uzyskania pozwolenia na budowę.

Senator M. Janowski wskazał, że ustawa ta mówi również o opiniach, które są wydawane przez Zespół Opiniowania Dokumentacji, w skład którego wchodzą przedstawiciele właściwych miejscowo organów: nadzoru budowlanego, Inspekcji Sanitarnej, Inspekcji Ochrony Środowiska, Państwowej Inspekcji Pracy, Państwowej Straży Poważnej, Służby Ochrony Zabytków, administracji geodezyjnej i kartograficznej, nadzoru górniczego - na terenach górniczych. Zespół ten ma opiniować projekty architektoniczno-budowlane i zgłoszenia w zakresie określonym w odrębnych przepisach.

Senator sprawozdawca podkreślił, że rozpatrywana ustawa, podejmowana w tak szybkim trybie, ma obowiązywać nie tylko w odniesieniu do tych szkód, które zaistniały w trakcie powodzi w lipcu i sierpniu br., ale także, zgodnie z zamysłem przedstawionym przez przedstawicieli rządu, w przypadku innych klęsk żywiołowych.

Senator sprawozdawca poinformował, że połączone komisje po dyskusji i po wysłuchaniu opinii przedstawiciela rządu postanowiły zaproponować Izbie przyjęcie tej ustawy bez poprawek.

Sprawozdanie Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej w sprawie ustawy o szczególnych rozwiązaniach prawnych związanych z usuwaniem skutków powodzi z lipca i sierpnia 2001 r. oraz o zmianie niektórych ustaw przedstawił senator Kazimierz Kleina. Jak poinformował, połączone komisje zdecydowały wnieść o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Senator sprawozdawca zaznaczył, że rozpatrywana ustawa ma charakter epizodyczny i nawiązuje do ustaw podjętych w roku 1997, kiedy powódź była zdecydowanie większa, a jej skutki bardziej poważne. Praca nad tą ustawą była więc stosunkowo łatwa, ponieważ porównywano skutki powodzi i efekty działania ustaw sprzed kilku lat.

Ustawa zawiera - i to jest jej istotna wartość - przede wszystkim definicje powodzi oraz osób poszkodowanych. Przy tym mówiąc o osobach poszkodowanych, nie wymienia tylko osób fizycznych, ale także osoby prawne i jednostki organizacyjne, które nie mają osobowości prawnej.

Omawiając ustawę, senator K. Kleina podkreślił, że zawiera ona cały pakiet ustaw podatkowych, w których przewiduje się ułatwienia dla podmiotów funkcjonujących na obszarach powodziowych.

Przede wszystkim ustawa mówi o sposobach rozliczania strat poniesionych na skutek powodzi. Wprowadza nowy, łatwiejszy i korzystny dla poszkodowanych sposób rozliczania amortyzacji, a także określa, w jaki sposób urzędy skarbowe oraz podatnicy powinni postępować w razie zniszczenia dokumentu. Podstawą postępowania czy źródłem dowodowym mogą być wtedy także stosowne oświadczenia osób poszkodowanych i świadków.

Ustawa przewiduje również znaczną pomoc dla poszkodowanych rolników. Jest to pomoc w naturze, która ma ułatwić rolnikom wyjście z zapaści spowodowanej przez powódź. Ustawa przewiduje ponadto odejście od trybu przetargowego na zakup ziemi pod budownictwo mieszkaniowe dla osób, które utraciły mieszkania czy domy.

Ustawa dokonuje także zmian w prawie wodnym. Polegają one na odejściu od szczególnych uwarunkowań tego prawa, wydłużających procedurę i utrudniających często uruchomienie w trybie pilnym środków na zwalczanie skutków powodzi.

Ustawa mówi również o odstąpieniu od niektórych przepisów związanych z ochroną środowiska, umożliwia także uruchomienie środków pochodzących z funduszu ochrony środowiska na zwalczanie w trybie doraźnym skutków powodzi.

Kolejna grupa zmian w tej ustawie jest związana z prawem pracy. Dotyczy takich wypadków, jak np. praca przy usuwaniu skutków powodzi w wymiarze przekraczającym normy pracy czy też nieobecność w pracy z tego powodu. Tutaj ustawodawca też wychodzi naprzeciw pracodawcom, dając im i ich pracownikom różnego rodzaju przywileje, związane na przykład z usprawiedliwieniem nieobecności w pracy itd.

Senator sprawozdawca zaakcentował, iż rozpatrywana ustawa ma pomóc w sposób istotny tym, którzy stracili swoje mienie i majątek podczas powodzi z lipca i sierpnia, a także tym, którzy są pracodawcami i także stracili to, co powinni otrzymać, prowadząc normalną działalność gospodarczą.

W imieniu połączonych komisji senator sprawozdawca wniósł o przyjęcie ustawy bez poprawek.

W głosowaniach nad ustawami Senat przychylił się do stanowisk komisji.

Ustawę o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu Senat przyjął jednomyślnie, 60 głosami.

Również jednomyślnie, 61 głosami, Izba przyjęła ustawę o szczególnych rozwiązaniach prawnych związanych z usuwaniem skutków powodzi z lipca i sierpnia 2001 r. oraz o zmianie niektórych ustaw.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment