Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

16 czerwca 2000 r.

Podczas posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska rozpatrywano ustawę o nawozach i nawożeniu. Przyjęta przez Sejm ustawa zawiera przepisy dotyczące obrotu nawozami. Zawiera ponadto regulacje dotyczące zasad i warunków stosowania nawozów, przewozu i przechowywania oraz agrochemicznej obsługi rolnictwa. Ponieważ gospodarka nawozami i nawożenie są ściśle związane z bezpieczeństwem zdrowia ludzi i zwierząt, przedłożona ustawa wypełnia w tym zakresie lukę w systemie polskiego prawa, a także w ramach harmonizacji polskich norm z unijnymi implementuje rozwiązania obowiązujące w tym względzie w krajach UE.

Bożena Nowicka z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi powiedziała, że rozpatrywana ustawa była projektem rządowym, przyjętym m.in. ze względu na konieczność dostosowania naszego ustawodawstwa do przepisów Unii Europejskiej.

Wacław Święcicki z Ministerstwa Środowiska zaproponował wprowadzenie pewnych zmian w ustawie sejmowej, dotyczących art. 5 i wyraźnego stwierdzenia w zezwoleniu, jakie normy są dopuszczalne. Zmianę tę poparł przedstawiciel Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. Negatywną opinię na ten temat przedstawiła B. Nowicka. Poseł sprawozdawca Maria Stolzman stwierdziła, że sprawa ta była rozpatrywana przez komisję, ale została odrzucona, a w ustawie znalazło się odesłanie do rozporządzenia. Ostatecznie komisja nie podjęła tej propozycji.

Podczas posiedzenia Komisja Ochrony Środowiska zapoznała się z uwagami ekspertów: prof. Jana Siuty z Instytutu Ochrony Środowiska i prof. Stanisława Mercika z SGGW, a także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W kolejnych głosowaniach komisja zaproponowała wprowadzenie 11 poprawek do rozpatrywanej ustawy o nawozach i nawożeniu. Stanowisko komisji przedstawi Senatowi senator Jan Chodkowski.

* * *

Na wspólnym posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisji Rodziny i Polityki Społecznej rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Konwencji Nr 176 dotyczącej bezpieczeństwa i zdrowia w kopalniach, przyjętej przez Konferencję Ogólną Międzynarodowej Organizacji Pracy w Genewie dnia 22 czerwca 1995 r.

Senatorowie wysłuchali dyrektora Departamentu Prawnego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Tadeusza Zielińskiego oraz dyrektora Departamentu Warunków Pracy w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej.

Konwencja Nr 176 Międzynarodowej Organizacji Pracy reguluje kwestie bezpieczeństwa i zdrowia w kopalniach. Nakłada ona na państwo, które ją ratyfikowało, obowiązek przygotowywania, wprowadzania w życie oraz dokonywania okresowego przeglądu spójnej polityki bezpieczeństwa i ochrony zdrowia.

Postanowienia konwencji nakładają na pracodawców obowiązek podejmowania środków profilaktycznych i zabezpieczających, środków dla eliminowania lub zminimalizowania ryzyka w zakresie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w podległych im kopalniach oraz przygotowania planu działania w wypadku zagrożeń specyficznych dla każdej kopalni w zakresie możliwych do przewidzenia katastrof z przyczyn technicznych i naturalnych.

Omawiana konwencja określa również prawa i obowiązki pracowników i ich przedstawicieli, które obejmują m.in. prawo zgłaszania pracodawcy i właściwym władzom wypadków, niebezpiecznych zdarzeń i zagrożeń, występowania o przeprowadzenie inspekcji i dochodzeń oraz ich realizację przez pracodawcę i właściwe władze (o ile pojawi się wypadek mogący zagrażać bezpieczeństwu i zdrowiu), obowiązek przestrzegania ustanowionych środków bezpieczeństwa i zdrowia czy też obowiązek współdziałania z pracodawcą w celu zapewnienia zgodności praw i obowiązków nałożonych na pracodawcę, zgodnie z postanowieniami konwencji.

W dyskusji ustawa upoważniająca prezydenta do ratyfikacji konwencji dotyczącej bezpieczeństwa i zdrowia w kopalniach nie wzbudziła kontrowersji. W głosowaniu połączone komisje postanowiły zarekomendować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek. Na sprawozdawcę wybrano senatora Krzysztofa Majkę.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej, po wysłuchaniu dyrektora Departamentu Prawnego w MSZ Tadeusza Zielińskiego i naczelnika Wydziału Samorządu Terytorialnego w Departamencie Administracji Publicznej MSWiA Adama Misiuwiańca, postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie kilku poprawek do ustawy o zasadach przystępowania jednostek samorządu terytorialnego do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych. Zaakceptowane przez komisję zmiany przedstawi Izbie senator Wiesław Chrzanowski. Do stanowiska komisji zgłoszono wniosek mniejszości, dotyczący zmiany brzmienia art. 4, którego sprawozdawcą będzie senator Genowefa Ferenc.

* * *

W pierwszym punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Ustawodawczej rozpatrywano ustawę o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych.

Przyjęta przez Sejm 7 czerwca br. ustawa stanowi wykonanie art. 88 Konstytucji RP, zgodnie z którym warunkiem wejścia w życie ustaw, rozporządzeń oraz aktów prawa miejscowego jest ich ogłoszenie, zasady zaś i tryb ogłaszania aktów normatywnych określa ustawa. Omawiana ustawa reguluje materię ogłaszania aktów normatywnych w sposób maksymalnie wyczerpujący, włączając do niej problematykę aktów prawa miejscowego, natomiast pozostawiając poza zakresem przedmiotowym ustawy ogłaszanie źródeł prawa, jakimi są umowy międzynarodowe oraz układy zbiorowe pracy.

Ustawa zastępuje ustawę z 30 grudnia 1950 r. o wydawaniu Dziennika Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" rażąco przestarzałą w obecnych warunkach oraz stanowi dostosowanie do obecnego stanu prawnego, w szczególności do konstytucji.

Komisja zapoznała się z opiniami o ustawie przedstawionymi przez wiceministra sprawiedliwości Janusza Niedzielę, sekretarza rady Ministrów Aleksandra Proksę, poseł sprawozdawcę Teresę Liszcz i Biuro Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Ostatecznie Komisja Ustawodawcza postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 6 poprawek do rozpatrywanej ustawy sejmowej. Sprawozdawcą komisji będzie senator Stanisław Gogacz.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia komisji rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego, ustawy - Przepisy wprowadzające Kodeks postępowania karnego oraz ustawy - Kodeks karny skarbowy.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie sejmowej przedstawionymi przez wiceministra sprawiedliwości Janusza Niemcewicza, posła sprawozdawcę Leszka Piotrowskiego, sędziów Izby Karnej Sądu Najwyższego Lecha Paprzyckiego i Stanisława Zabłockiego oraz Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Nowelizacja sejmowa zawiera zmiany będące wynikiem znacznego obciążenia sprawami Sądu Najwyższego oraz ujawnienia się pewnych słabości nowej procedury karnej (art. 378 k.p.k.). Zmiany te zmierzają do usprawnienia i przyspieszenia postępowań w sprawach karnych.

Sejm zdecydował m.in., że jeżeli w jakimś sądzie będzie zachodziła obawa, że sprawa nie zostanie rozpatrzona przed upływem terminu przedawnienia, sąd apelacyjny będzie mógł tę sprawę skierować do innego sądu równorzędnego.

Inne rozwiązania przyjęte w nowelizacji dotyczą stosowania tymczasowego aresztowania oraz instytucji kasacji. Mają one doprowadzić do ograniczenia liczby spraw, które będą trafiać do Sądu Najwyższego.

W części projektu dotyczącej kasacji zaproponowano ograniczenie możliwości jej wnoszenia jedynie do wypadków skazania oskarżonego za przestępstwo na karę pozbawienia wolności bez warunkowego zawieszenia jej wykonania (kasacja na korzyść). Kasację na niekorzyść można byłoby składać jedynie w razie uniewinnienia oskarżonego.

Ponadto ustawa wyłącza Sąd Najwyższy z podejmowania decyzji w sprawie tymczasowego aresztowania. Zakłada, że przedłużenia aresztu tymczasowego mógłby dokonać sąd rozpoznający sprawę na okres do 12 miesięcy (a nie jak obecnie do 6 miesięcy). Dalszego przedłużenia stosowania tymczasowego aresztowania mógłby dokonać sąd apelacyjny.

W kolejnych głosowaniach Komisja Ustawodawcza postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie poprawek do rozpatrywanej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senatora Piotra Ł.J. Andrzejewskiego.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Praw Człowieka i Praworządności przyjęła stanowisko w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego, ustawy - Przepisy wprowadzające Kodeks postępowania karnego oraz ustawy - Kodeks karny skarbowy i postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie do niej kilku poprawek. Zmiany zarekomenduje Izbie senator Zbigniew Romaszewski.

Przed przyjęciem stanowiska senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie sejmowej przedstawionymi przez wiceministra Janusza Niemcewicza i Jerzego Zientka z Ministerstwa Sprawiedliwości oraz Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. W materiałach przygotowanych przez Biuro Informacji i Dokumentacji Senackiej znajdowała się opinia prof. Piotra Kruszyńskiego z Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego.

* * *

Na wspólnym posiedzeniu Komisji Ustawodawczej, Komisji Praw Człowieka i Praworządności, Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Rodziny i Polityki Społecznej odbyło się pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustaw o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin i o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin.

W imieniu senatorów wnioskodawców projekt przedstawił senator Wiesław Pietrzak.

Proponowana nowelizacja ma na celu zniesienie niespójności przepisów prawnych powstałych po wejściu w życie reformy systemu ubezpieczeń społecznych - ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz po wyroku Trybunału Konstytucyjnego, przy jednoczesnym zachowaniu jednolitości systemu zabezpieczenia społecznego.

Zdaniem wnioskodawców, obecnie nastąpiło pogorszenie sytuacji prawnej i finansowej wielu emerytów i rencistów służb mundurowych podejmujących pracę. Ponad 80% pracujących emerytów uzyskuje dochody nie przekraczające 1300 zł miesięcznie, co zgodnie z ustawą o emeryturach i rentach z FUS nie powodowałoby żadnego ograniczenia pobieranego przez nich świadczenia. Tymczasem stosowanie wobec żołnierzy i funkcjonariuszy art. 40 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin i art. 41 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin oznacza, że mogą oni bez ograniczeń dorobić brutto tylko około 600 zł.

Większość emerytów i rencistów mundurowych znalazło się zatem obecnie w sytuacji znacznie mniej korzystnej niż świadczeniobiorcy pobierający świadczenie z systemu powszechnego. Szczególnie dotkliwie ograniczenia te odczuli emeryci podoficerowie i chorąży, których świadczenia i tak są niskie. Proponowane zmiany mają zapewnić im taką samą sytuację prawną i finansową w zakresie dochodów na emeryturze jak innym świadczeniobiorcom. Zdaniem wnioskodawców nie ma podstaw do dyskryminacji żołnierzy i funkcjonariuszy, tym bardziej że na niekorzyść zmieniono im zasady waloryzacji świadczeń.

Projekt ustawy wprowadza także nowe regulacje w zakresie doliczania do wysługi emerytalnej okresów zatrudnienia i ubezpieczenia przypadających po zakończeniu służby.

Podczas posiedzenia senatorowie wysłuchali opinii zaproszonych gości o zgłoszonym projekcie.

Negatywną opinię na ten temat przedstawiło Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Wskazywano, że emerytury mundurowe są średnio i tak dwa razy wyższe niż cywilne. Przyjęcie rozwiązania zaproponowanego w projekcie senatorskim kosztowałoby około 40-60 mln zł rocznie i byłoby nie do udźwignięcia przez budżet.

Ustalono, że połączone komisje będą kontynuowały prace nad rozpatrywaniem projektu na kolejnym posiedzeniu, które odbędzie się 6 lipca br.

19 czerwca 2000 r.

Senatorowie z Komisji Gospodarki Narodowej kontynuowali prace nad rozpatrywaniem ustawy o opłacie skarbowej oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Na posiedzeniu 14 czerwca br. komisja zapoznała się z obu projektami i wysłuchała stanowiska rządu.

W kolejnych głosowaniach senatorowie postanowili zaproponować wprowadzenie poprawek do ustaw sejmowych, przede wszystkim o charakterze legislacyjnym.

Stanowisko Komisji Gospodarki Narodowej w sprawie ustawy o opłacie skarbowej zaprezentuje Senatowi senator Andrzej Sikora, a ze zmianami do ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zapozna Izbę senator Jerzy Suchański.

20 czerwca 2000 r.

Senatorowie z Komisji Spraw Emigracji i Polaków za Granicą spotkali się z delegacją Unii Stowarzyszeń i Organizacji Polskich Ameryki Łacińskiej z jej prezesem Janem Kobylańskim.

Podczas spotkania rozmawiano o problemach i osiągnięciach Polonii południowoamerykańskiej.

Unia Stowarzyszeń i Organizacji Polskich Ameryki Łacińskiej zrzesza kilkadziesiąt organizacji reprezentujących kilkumilionową rzeszę naszych rodaków zamieszkałych w Ameryce Łacińskiej. Najwięcej z nich, około 2 mln, mieszka w Brazylii, mniej w Argentynie. Skupiska Polaków znajdują się także w Urugwaju, Chile i Meksyku. Największa emigracja polska przypadła na przełom XIX i XX wieku. Najlepiej zorganizowana jest Polonia w Argentynie. Tutaj osiedlili się po II wojnie światowej żołnierze polskich sił zbrojnych na Zachodzie.

21 czerwca 2000 r.

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrywano ustawę o nawozach i nawożeniu. Omawiana ustawa sejmowa była projektem rządowym.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie przedstawionymi przez wicedyrektor departamentu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Bożenę Nowicką oraz Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Dyskusja skoncentrowała się nad przyjętym przez Sejm ustaleniem wielkości zbiorników na nawozy naturalne w postaci płynnej oraz na warunkach prowadzenia oprysków z powietrza.

W wyniku kolejnych głosowań Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 6 poprawek do rozpatrywanej ustawy sejmowej. M.in. w art. 18 ust. 2 zaproponowano, by nawóz naturalny w postaci płynnej przechowywać wyłącznie w szczelnych zbiornikach o pojemności umożliwiającej gromadzenie co najmniej 4-miesięcznej produkcji tego nawozu, a nie 6-miesięcznej, jak zaproponował Sejm.

Stanowisko komisji w sprawie ustawy o nawozach i nawożeniu przedstawi Senatowi senator Jan Cimanowski.

28 czerwca 2000 r.

Odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Ustawodawczej, Komisji Nauki i Edukacji Narodowej, Komisji Kultury i Środków Przekazu oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, podczas którego przeprowadzono pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty.

Zgodnie z projektem, z którego inicjatywą wystąpiła Komisja Kultury i Środków Przekazu, szkoły artystyczne znalazłby się w gestii ministra kultury i dziedzictwa narodowego i finansowane bezpośrednio z budżetu państwa.

Obowiązująca ustawa o systemie oświaty przewiduje, że po 1 stycznia 2001 r. szkoły artystyczne zostałyby przekazane samorządom. Obecnie podlegają resortowi kultury. Minister kultury chce, by te placówki pozostały w jego gestii.

W opinii obecnego na posiedzeniu wiceministra edukacji Wojciecha Książka, wszystkie szkoły powinny być prowadzone przez samorząd terytorialny. Wtedy, oprócz subwencji oświatowej przekazywanej z budżetu państwa, samorząd mógłby je dofinansowywać z własnych środków. Poza tym, zdaniem wiceministra, nieuzasadnione jest odrywanie szkolnictwa artystycznego od całego systemu oświaty - po reformie wszystkie placówki oświatowe mają przejąć samorządy.

Senatorowie popierający projekt inicjatywy uważają, że samorządy nie znają specyfiki szkolnictwa artystycznego, które jest drogie i oparte często na pracy jednego nauczyciela z jednym uczniem. Ich zdaniem, szkoły artystyczne mogłyby być traktowane tak samo jak inne placówki oświatowe, a przecież cena kredy jest niewspółmierna do ceny harfy, czy nawet jej nastrojenia - argumentowano.

Obecnie w Polsce działa około 350 szkół artystycznych, najczęściej o charakterze ponadregionalnym, 70 z nich prowadzą samorządy.

Połączone komisje po rozpatrzeniu przedstawionego przez wnioskodawców projektu ustawy wprowadziły do niego poprawkę, stwierdzającą, że projekt nie dotyczyłby szkół już prowadzonych przez samorządy.

W przyjętym stanowisku komisje wniosły o przyjęcie jednolitego projektu ustawy oraz projektu uchwały w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy. Do projektu ustawy dołączono informację o jego zgodności z prawem Unii Europejskiej.

Sprawozdawcą połączonych komisji na posiedzeniu Senatu będzie senator Tomasz Michałowski. Zaproponowano ponadto, aby on również reprezentował Senat w dalszych pracach nad projektem tej ustawy.

* * *

Odbyło się uroczyste posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, na którym podsumowano efekty konferencji "Polityka rolna Wspólnoty Europejskiej i jej konsekwencje dla polskiego rolnictwa". Konferencja odbyła się 22 lutego br. w Senacie z inicjatywy komisji i Instytutu Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk. Podsumowania dokonała prof. Alina Jurcewicz.

Wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi przedstawił problemy związane z otwarciem negocjacji o członkostwo w UE i dotychczasowe ich rezultaty w obszarze rolnictwa.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment