Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment
Z prac komisji senackich
Komisji Ustawodawczej, podczas którego dyskutowano o przyjęciu procedury postępowania w procesie legislacyjnym w Senacie, związanej z ujednoliceniem systemu prawnego z prawem Unii Europejskiej.Podczas posiedzenia komisja - na podstawie decyzji marszałka Senatu (art. 8 Regulaminu Senatu) - rozpoznała sprawę uzupełnienia uzasadnienia do projektu ustawy o zmianie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym oraz ustawy o publicznej służbie krwi - w przedmiocie zadośćuczynienia wymogom wynikającym z Regulaminu Sejmu (art. 31 ust. 2a).
Komisja uznała, że na tym etapie postępowania legislacyjnego (po wniesieniu uchwałą Senatu inicjatywy legislacyjnej do Sejmu) nie ma innych uprawnień do kształtowania treści inicjatywy ustawodawczej (w tym jej uzasadnienia), określonej w swej treści i formie przez Sen
at i wniesionej do Sejmu, jak tylko wydanie opinii w zakresie określonym decyzją marszałka Senatu. W ramach uprawnień i kompetencji marszałka Senatu pozostają kroki formalno-prawne zmierzające do zadośćuczynienia prośbie marszałka Sejmu.Komisja podtrzymała swoje stanowisko co do braku podstaw prawnych do stosowania przepisów Regulaminu Sejmu w postępowaniu legislacyjnym w Senacie.
Pozostawienie bez biegu inicjatywy legislacyjnej Senatu wobec niestosowania odpowiedniej regulacji prawnej obowiązującej w Unii Europejskiej - co winno być badane w postępowaniu legislacyjnym w Sejmie zgodnie z wewnętrznymi normami regulaminowymi Sejmu - stanowi, zdaniem komisji, naruszenie przez marszałka Sejmu konstytucyjnych uprawnień Senatu w zakresie swobody kształtowania in
icjatywy legislacyjnej Senatu (art. 118 konstytucji).Uchwała Senatu wnosząca niniejszą inicjatywę legislacyjną nie zawiera braków formalnych ani merytorycznych, pozwalających marszałkowi Sejmu odmówić realizacji uprawnień Senatu wynikających z art. 118 Kon
stytucji.Do czasu uregulowania w Regulaminie Senatu obligatoryjności rozważania zakresu zgodności kształtowania prawa stanowionego w Polsce z systemem prawnym Unii Europejskiej bądź zaistnienia ustawowych przesłanek prawnych w tym zakresie pomijanie tej problematyki w uzasadnieniu inicjatyw legislacyjnych Senatu nie może być pretekstem do wstrzymywania procesu rozpoznawania tych inicjatyw w Sejmie.
Komisja Ustawodawcza Senatu uznała, że nie jest zasadny pogląd, iż do niniejszego stanu faktycznego może mieć zastosowanie art. 112 Konstytucji RP.
Przechodząc do zadośćuczynienia prośbie marszałka Sejmu, na mocy decyzji marszałka Senatu Komisja Ustawodawcza po zapoznaniu się z opinią biegłego i rozważeniu jej, po analizie opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, dyrektyw funkcjonujących w Unii Europejskiej (wersja angielska) oraz po uzyskaniu opinii przewodniczącego Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej - nie stwierdziła sprzeczności rozwiązań prawnych zawartych w projekcie ustawy o zmian
ie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym oraz ustawy o publicznej służbie krwi z prawem Unii Europejskiej.Na zakończenie posiedzenia Komisji Ustawodawczej przedyskutowano harmonogram pracy komisji do końca bieżącego roku. Ustalono, że komisja zajmie się m.in. nowelizacją ustawodawstwa karnego, analizą funkcjonowania konstytucji, przygotowaniem ordynacji wyborczej do Senatu oraz przepisami prawnymi dotyczącymi komercjalizacji i prywatyzacji.
Tematem zamkniętego posiedzenia
Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi był nadzór fitosanitarny i weterynaryjny nad obrotem towarami rolnymi. Senatorowie wysłuchali głównego inspektora ochrony roślin Andrzeja Chodkowskiego i głównego lekarza weterynarii Andrzeja Komorowskiego. Przedstawili oni informacje na temat funkcjonowania kierowanych przez nich służb oraz przeprowadzanych przez nie kontroli nad obrotem towarami rolnymi zarówno w eksporcie, jak i imporcie.Gościem komisji był także Paweł Budynek, dyrektor Centralnego Inspektoratu Standaryzacji, który zajmuje się jakością towarów rolnych.
Podczas posiedzenia zapoznano się również z opiniami prezesa Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP Wiesława Różańskiego oraz prezesa Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich Stanisława Michalskiego.
ia 1999 r.Podczas posiedzenia Komisji Nauki i Edukacji Narodowej senatorowie jednogłośnie poparli ustawę o utworzeniu Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Ustawa sejmowa stanowi, że warszawska Akademia Teologii Katolickiej od 1 października br. ma stać się Uniwersytetem Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Senatorowie uznali, że ATK spełnia wszystkie kryteria, aby przekształcić ją w uniwersytet, m.in.: kształci około 8 tys. studentów na 8 (a od października br. - 10) kierunkach - nie tylko teologicznych, ale także o profilu uniwersyteckim. Jej rektor ks. prof. Roman Bartnicki zapowiedział, że w przyszłości chce wprowadzić też pedagogikę i pielęgniarstwo.
Podstawowym kierunkiem działalności uniwersytetu ma być kształcenie i prowadzenie badań w zakresie nauk humanistycznych, społecznych i teologicznych.
Nadzór nad uniwersytetem ma sprawować "minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego", czyli obecnie minister edukacji narodowej. Uczelnia będzie ponadto pozostawać pod "nadzorem władz Kościoła katolickiego w zakresie określonym przez umowę między Konferencją Episkopatu Polski a Rządem RP oraz statut uczelni".
Ustawa zakłada, że nowy uniwersytet przejmie mienie, prawa i zobowiązania ATK. Dotychczasowi studenci i pracownicy ATK staną się studentami i pracownikami uniwersytetu. Także dotychczasowe organy kolegialne i jednoosobowe ATK, jednak z wyłączeniem rektora, staną się organami Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Do końca roku mają być przeprowadzone wybory władz uniwersytetu.
* * *
Na posiedzeniu Komisji Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu rozpatrywano nowelizację ustawy o zawodzie lekarza, którą 3 września br. uchwalił Sejm. Zgodnie z obowiązującą obecnie ustawą o zawodzie lekarza, uchwaloną w 1996 r., od 1 października tego roku staż podyplomowy ma kończyć się egzaminem. Od zdania takiego egzaminu będzie zależało przyznanie prawa do wykonywania zawodu.
Sejm zdecydował, że termin egzaminu należy przesunąć z października tego roku na 1 października 2003 roku.
Podczas posiedzenia Komisji Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu decyzję Sejmu poparł przedstawiciel Komisji ds. Szkół Medycznych Parlamentu Studenckiego RP Sławomir Józefowicz. W jego opinii, odłożenie terminu egzaminu pozwoliłoby lepiej się do niego przygotować. Jak stwierdził, obecnie nie ma puli pytań do egzaminu, nie jest również przygotowana lista lektur.
Negatywną opinię na temat nowelizacji sejmowej przedstawił wiceminister zdrowia i opieki społecznej Maciej Piróg.
Argumentacja studentów nie przekonała senatorów. Uznali oni, że egzamin motywuje do pracy. Jest także dla przyszłego pracodawcy lekarzy i stomatologów świadectwem ich umiejętności.
Senator Jerzy Cieślak zwrócił uwagę, że opóźnienie terminu egzaminu spowodowałoby opóźnienie "startu w życie" absolwentów Akademii Medycznych. Zdaniem senatora, sześć lat studiów i półtora roku stażu, połączone z niewiadomą, czy otrzyma się prawo do wykonywania zawodu, to stanowczo za wiele.
Senator Elżbieta Płonka złożyła wniosek, by egzamin kończący staż podyplomowy lekarza, niezależnie od jego wyniku, nie był warunkiem przyznania prawa wykonywania zawodu lekarza w okresie przejściowym, tj. do 1 października 2003 r. Wniosek nie uzyskał akceptacji komisji i zostanie przedstawiony Senatowi jako wniosek mniejszości.
W głosowaniu senatorowie uznali, że nie należy zwlekać z wprowadzeniem wymogu zdawania egzaminu kończącego podyplomowy staż lekarski i poparli wniosek o odrzucenie ustawy o zmianie ustawy o zawodzie lekarza. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Andrzeja Krzaka.
W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. W rozpatrywanej nowelizacji Sejm zdecydował, że rady społeczne publicznych ZOZ-ów będą wybierane przez organy założycielskie, a nie wyłaniane.
Pozytywną opinię na temat ustawy sejmowej przedstawił wiceminister zdrowia i opieki społecznej Maciej Piróg. W opinii wiceministra, wskutek zastosowania słowa "wyłanianie" wybór rad społecznych ZOZ-ów był w rzeczywistości ograniczony do radnych, inne zaś osoby - kompetentne w dziedzinie ochrony zdrowia - nie miały możliwości udziału w radach. Organami założycielskimi większości ZOZ-ów są obecnie samorządy terytorialne.
W głosowaniu Komisja Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu zdecydowała nie zgłaszać zastrzeżeń do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej i zaproponować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek. Stanowisko komisji w tej sprawie przedstawi Izbie senator J. Cieślak.
Na zakończenie posiedzenia rozpatrzono nowelizację ustawy o kulturze fizycznej, uchwaloną przez Sejm na podstawie inicjatywy ustawodawczej wniesionej przez Senat.
Nowelizacja przewiduje, że olimpijczyk, który zdobył co najmniej jeden medal na igrzyskach letnich lub zimowych, ukończył 35 lat i nie uprawia wyczynowo sportu, będzie otrzymywał "rentę" z budżetu państwa. Jej wysokość określono jako równowartość średniego miesięcznego wynagrodzenia w sferze budżetowej. Świadczenie ma przyznawać prezes Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki
na wniosek osoby zainteresowanej lub z własnej inicjatywy.Podczas posiedzenia ustawę gorąco poparły przedstawicielki Polskiego Komitetu Olimpijskiego Irena Szewińska i Maria Kwaśniewska-Maleszewska. W imieniu olimpijczyków złożyły serdeczne podziękowania za podjęcie przez Senat tak potrzebnej środowisku olimpijczyków inicjatywy.
Senatorowie zapoznali się również z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, które zgłosiło do ustawy kilka zastrzeżeń natury legislacyjnej.
W głosowaniu senatorowie zdecydowali zaproponować Senatowi przyjęcie nowelizacji ustawy o kulturze fizycznej wraz z zaproponowanymi przez Biuro Legislacyjne poprawkami. Na sprawozdawcę stanowiska Komisji Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu wybrano senatora Macieja Świątkowskiego.
Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment