Diariusz Senatu RP, spis treści, poprzedni fragment
Odpowiedzi na oświadczenia senatorów
Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji złożył wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Adama Struzika, wygłoszonym na 27. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 29):
Warszawa, 1999.01.25
Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
w nawiązaniu do oświadczenia, wygłoszonego przez Senatora RP Pana Adama Struzika podczas 27 posiedzenia Senatu w dniu 22 grudnia 1998 r., przedkładam poniższe wyjaśnienia.
W dniach 20 i 25 listopada 1998 r. były Wojewoda Warszawski - Pan Maciej Gielecki wydał rozstrzygnięcia nadzorcze, unieważniające uchwałę Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 10 listopada 1998 r. w sprawie wyboru przewodniczącego sejmiku województwa oraz uchwały Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 13 listopada 1998 r. w sprawie wyboru Wiceprzewodniczącego Sejmiku Województwa Mazowieckiego, Marszałka Sejmiku Województwa Mazowieckiego i Zarządu Województwa Mazowieckiego.
Do 25 listopada 1998 r. sejmik województwa nie wybrał zarządu i nie ustanowił pełnomocnika do organizacji urzędu marszałkowskiego do czego obligował go art. 102 ust. 1, 3, 4 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz.U. Nr 133, poz. 872).
W tej sytuacji Delegat Rządu do Spraw Reformy Ustrojowej w Województwie Mazowieckim - zgodnie z tymże art. 102 ww. ustawy - wystąpił do prezesa Rady Ministrów z wnioskiem o wyznaczenie pełnomocnika do organizacji urzędu marszałkowskiego w Województwie Mazowieckim. Prezes Rady Ministrów dnia 27 listopada 1998 r. wyznaczył do pełnienia tej funkcji Pana Lecha Isakiewicza.
Pełnomocnik, zgodnie z brzmieniem art. 102 ust. 6 powołanej wyżej ustawy, działał do dnia wyboru zarządu województwa. Wśród zadań pełnomocnika znajduje się m.in. organizowanie urzędu marszałkowskiego, tak więc wyznaczenie pełnomocnika było działaniem koniecznym nie zaś wprowadzeniem "swoistej dwuwładzy".
Uchwałą z dnia 23 listopada 1998 r. Sejmik Województwa Mazowieckiego wniósł do Naczelnego Sądu Administracyjnego skargę na decyzję - rozstrzygnięcie nadzorcze b. Wojewody Warszawskiego, Macieja Gieleckiego z dnia 20 listopada 1998 r. w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie wyboru przewodniczącego sejmiku.
Dnia 18 grudnia 1998 r. NSA wydał w powyższej sprawie orzeczenie, w którym uchylił zaskarżone rozstrzygnięcie.
W związku z powyższym z dniem 30 grudnia 1998 r. ustała potrzeba dalszego pełnienia przez Pana Lecha Isakiewicza funkcji pełnomocnika do organizacji urzędu marszałkowskiego w Województwie Mazowieckim. O fakcie tym Pan Lech Isakiewicz został poinformowany pismem Sekretarza St
anu w KPRM Pana Zbigniewa Derdziuka z dnia 31 grudnia 1998 r.W tym samym dniu, specjalnym telegramem, Podsekretarz Stanu w MSWiA - Pan Jerzy Stępień poinformował Marszałka Sejmiku Województwa Warszawskiego - Pana Zbigniewa Kuźmiuka o wygaśnięciu pełnomocnictwa Pana Lecha Isakiewicza i jeszcze tego samego dnia Marszałek podjął czynności urzędowe.
W chwili obecnej funkcjonują już wybrane organy samorządu województwa.
Janusz Tomaszewski
* * *
Minister Kultury i Sztuki złożył informację w związku z oświadczenie
m senator Doroty Kempki, wygłoszonym na 26. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 29):Warszawa, 26 stycznia 1999 r.
Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Wielce Szanowna Pani Marszałek!
W nawiązaniu do oświadczenia senator Doroty Kempki wygłoszonego podczas 26. posiedzenia Senatu RP w dniu 17 grudnia 1998 roku uprzejmie informuję, że Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Bydgoszczy została przekazana do samorządu wojewódzkiego w celu prowadzenia w ramach zadań własnych (Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 8 grudnia 1999 r. w sprawie wykazu instytucji kultury o charakterze regionalnym wpisanych do rejestrów prowadzonych przez wojewodów, podlegających przekazaniu do samorządów województw w celu ich prowadzenia w ramach zadań własnych (Dz.U. Nr 148 z 1998 r., poz. 971).
Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego jest prowadzone przez samorząd miasta Bydgoszczy (miasta na prawach powiatu), co nie oznacza zmniejszenia znaczenia i roli Muzeum dla województwa kujawsko-pomorskiego jak i dla kraju. W samorządzie wojewódzkim pozostawiono dwa inne muzea: Muzeum Etnograficzne w Toruniu oraz Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej z Włocławka - zgodnie z Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 8 grudnia 1998 r. w sprawie wykazu instytucji kultury o charakterze regionalnym wpisanych do rejestrów prowadzonych przez wojewodów, podlegających przekazaniu do samorządów województw w celu ich prowadzania w ramach zadań własnych (Dz.U. Nr 148 z 1998 r., poz. 971).
Nie mogę się zgodzić z wypowiedzią Pani Senator Doroty Kempki, że przeniesienie Muzeum Okręgowego do powiatu grodzkiego bydgoskiego spowoduje jakiekolwiek ograniczenie w działalności muzeum. Celem reformy, o której zasadach zadecydował Sejm jest m.in. przekazanie kompetencji decyzyjnych o działalności instytucji kultury, ich randze i oddziaływaniu jak najbliżej środowiska, które z instytucji tych korzysta.
Z poważaniem
J. Wnuk-Nazarowa
* * *
Odpowiedź na oświadczenie senatora Krzysztofa Majki, złożone na 27. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 29) przesłał Minister Kultury i Sztuki:
Warszawa, 27 stycznia 1999 r.
Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu RP
Wielce Szanowna Pani!
Z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, po zapoznaniu się z oświadczeniem złożonym przez senatora Krzysztofa Majkę na 27 posiedzeniu Senatu w dniu 22 grudnia 1998 r. w sprawie sytuacji Bałtyckiego Teatru Dramatycznego im. Juliusza Słowackiego w Koszalinie, dla którego nowym organizatorem został Prezydent Koszalina - miasta na prawach powiatu (w związku z nowym podziałem administracyjnym kraju) uprzejmie informuję, że:
- znana mi jest obecna sytuacja finansowa miasta Koszalina, które prowadzi od 1993 r. Filharmonię Koszalińską, a w ramach reformy administracyjnej kraju zgodnie z art. 145 ustawy kompetencyjnej przyjęło również do prowadzenia trzy instytucje kultury (dla których organizatorem był Wojewoda Koszaliński): Bałtycki Teatr Dramatyczny, Wojewódzką Bibliotekę Publiczną oraz Muzeum Okręgowe;
- w projekcie budżetu państwa Ministerstwo Finansów wykazało brak możliwości finansowania działalności tych instytucji tj. Bałtyckiego Teatru Dramatycznego, Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej oraz Muzeum Okręgowego. Oznacza to, że powiat, który przejął instytucję utrzymuje ją z własnych środków z możliwością jedynie ewentualnego dofinansowania z rezerwy budżetowej;
- obowiązek zapewnienia instytucjom kultury środków niezbędnych do prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektów, w których ta działalność jest prowadzona obciąża organizatora na podstawie art. 12 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 1997 r. Nr 110, poz. 721 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. nr 106, poz. 668).
Jednocześnie uprzejmie informuję, że Ministerstwo Finansów przesyła obecnie do samorządów część subwencji, w tym subwencji wyrównawczej. W związku z tym, w razie stwierdzenia braku środków na powyższy cel, wynikający z ustalenia kwoty równej "0" lub mniejszej niż wynikało z wcześniejszych wyliczeń sporządzanych przez Wojewodów, organizator powinien wystąpić o przekazanie części subwencji wyrównawczej do Ministerstwa Finansów.
Pan Minister Jacek Weiss w piśmie z dnia 7 stycznia 1999 r. przesłanym na ręce p. senatora Krzysztofa Majki deklaruje daleko idącą pomoc dla Bałtyckiego Teatru Dramatycznego w ramach możliwości finansowych Ministerstwa Kultury i Sztuki i zgodną z przepisami. Możliwość zrealizowania tej pomocy otworzy jednak przyjęcie ustawy budżetowej przez Zgromadzenie Narodowe.
W załączeniu przekazuję kserokopię pisma skierowanego do p. senatora Krzysztofa Majki.
J. Wnuk-Nazarowa
Warszawa, 1999.01.07
Pan
Krzysztof Majka
Senator RP
dziękując za troskę o funkcjonowanie instytucji kultury w nowym podziale administracyjnym kraju, uprzejmie informuję Pana Senatora, że Ministerstwo Kultury i Sztuki dokłada wszelkich starań, aby przejmowanie instytucji kultury przez samorządy odbywało się płynnie i bez szczególnych zakłóceń.
Nie można wykluczyć, że w każdym przypadku proces ten będzie się odbywał bez zagrożeń. Istotnie ważkim problemem jest skromny zasób finansowy, jakim mogą dysponować sejmiki samorządowe w dziale 83 czyli środkami przeznaczonymi na kulturę.
Doceniając dotychczasowe zasługi Władz i Społeczności miasta Koszalina dla rozwoju kultury, prowadzenia wielu znaczących instytucji kultury, w tym Bałtyckiego Teatru Dramatycznego, czy też Filharmonii Koszalińskiej, oddziałujących na całe województwo oraz sąsiednie województwa, proponujemy aby w nowej strukturze administracyjnej kraju zawrzeć porozumienia
o współprowadzeniu tych instytucji, które mają duży zasięg oddziaływania, z sąsiednimi powiatami.Jestem przekonany, że w obecnej sytuacji politycznej, samorządowe społeczności na szczeblu powiatów poradzą sobie z tym problemem, mając w zamian i wymierne korzyści, jakimi są zaspokajane potrzeby kulturalne i edukacyjne obywateli.
Ze swej strony pragnę zapewnić, że dołożę wszelkich starań, aby w miarę możliwości i zgodnie z przepisami, Ministerstwo Kultury i Sztuki mogło dofinansować część działalności artystycznej i edukacyjnej Bałtyckiego Teatru Dramatycznego.
J. Weiss
* * *
Minister Skarbu Państwa odpowiadając na oświadczenie senatora Wiesława Pietrzaka, złożone na 26. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 29), poinformował:
Warszawa, 1999.01.26
prof. dr hab. Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
W ustosunkowaniu się do oświadczenia Pana Senatora W. Pietrzaka złożonego podczas 26. posiedzenia Senatu RP, którego tekst była Pani Marszałek uprzejma przesłać na ręce Prezesa Rady Ministrów przy piśmie z dnia 22 grudnia 1998 r., znak: AG/043/281/98/IV, pragnę poinformować, iż w wystąpieniu Pana Senatora brak jest szczegółów, pozwalających na zajęcie stanowiska w konkretnych sprawach. Przytoczone przykłady odmiennego podejścia do zagadnienia sprzedaży mieszkań z zasobów Skarbu Państwa poddanych regulacjom ustawy z dnia 28 września 1991 roku o lasach państwowych oraz z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu sił zbrojnych wynikają być może z różnej funkcji mieszkań przeznaczonych na zakwaterowanie sił zbrojnych. Mieszkania te w pierwszej kolejności przeznaczone są na zaspokojenie potrzeb żołnierzy służby czynnej. Nie leży w obiektywnym interesie Skarbu Państwa łatwe wyzbywanie się substancji mieszkaniowej, skoro jego obowiązkiem jest zapewnienie właściwych warunków zakwaterowania żołnierzy. Dlatego wdzięczny będę za udostępnienie skarg złożonych na ręce Pana Senatora, o których mowa w Jego oświadczeniu, co pozwoli ustosunkować się do każdej sprawy w nich poruszonej.
Z poważaniem
Emil Wąsacz
* * *
Minister Pracy i Polityki Socjalnej przesłał informację w związku z oświadczeniami senatora Jerzego Suchańskiego, złożonymi na 21., 24. i 26. posiedzeniu Senatu:
Warszawa, 1999.01.27
Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
W nawiązaniu do oświadczeń złożonych przez Pana Senatora Jerzego Suchańskiego podczas 21 posiedzenia Senatu RP w dniu 28 października 1998 r., 24 posiedzeniu Senatu RP w dniu 3 grudnia 1998 r. oraz 26 posiedzenia Senatu RP w dniu 17 grudnia 1998 r., uprzejmie informuję Panią Marszałek, że w trakcie podjętego przeze mnie postępowania wyjaśniającego okoliczności w jakich doszło do odwołania pana Tadeusza Fatalskiego ze stanowiska dyrektora Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w
Kielcach otrzymałem informację o toczącym się w tej sprawie postępowaniu sądowym w związku z wniesionym przez zainteresowanego odwołaniem. W trakcie trwania postępowania sądowego żaden organ administracji nie może ingerować w jego tok ani oceniać jego trafności. Minister Pracy i Polityki Socjalnej nie jest uprawniony do nadzorowania czynności podejmowanych przez sądy, ani do podważania lub zmiany orzeczeń tych sądów, które są niezawisłe w rozstrzyganych przez siebie sprawach.Jak mnie poinformowano termin kolejnej rozprawy przed sądem został wyznaczony na dzień 24 lutego 1999 r.
Wyrok w tej sprawie, zgodnie z art. 365 § 1 Kodeksu postępowania cywilnego będzie wiążący nie tylko dla stron i sądu, który go wydał, lecz również wiązać będzie inne sądy i inne organy państwowe. Przysługiwać od niego będą określone prawem środki odwoławcze.
Pragnę dodać ponadto, że zarówno w stanie prawnym obowiązującym przed 1 stycznia 1999 r. jak też po tej dacie Minister Pracy i Polityki socjalnej w ramach sprawowanego nadzoru nad działalnością Zakładu Ubezpieczeń Społecznych nie posiadał i nie posiada uprawnień instancji odwoławczej od decyzji kadrowych Prezesa ZUS co więcej nie posiada też środków prawnych pozwalających na zmianę decyzji Prezesa w tym zakresie.
Wobec powyższego właściwą instancją, która może i powinna w tej sprawie zająć rozstrzygające stanowisko jest właściwy organ sądowy.
Sekretarz Stanu
Z up
Ewa Lewicka
* * *
Minister Skarbu Państwa przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Macieja Świątkowskiego
:Warszawa, 1999.01.27
Pan Andrzej Chronowski
Wicemarszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
W związku z oświadczeniem złożonym przez senatora Pana Macieja Świątkowskiego uprzejmie informuję, że do Ministerstwa Skarbu Państwa, ani też Delegatury MSP w Toruniu wykonującej prawa i obowiązki Skarbu Państwa wynikające z umowy o oddanie mienia do odpłatnego korzystania zawartej ze Spółką nie wpłynęło żadne pismo przedsiębiorstwa Handlu Sprzętem Rolniczym "Agroma" Sp. z o.o. w Sępólnie Krajeńskim o ewentualną renegocjację umowy leasingowej.
Z posiadanych dokumentów wynika natomiast, że Spółka prowadzi efektywnie swoją działalność, ponosi znaczne nakłady inwestycyjne i realizuje należne Skarbowi Państwa płatności.
Powyższe było podstawą do wydania przez Ministra Skarbu Państwa Decyzji z dnia 3.03.1998 r. znak: DPBiD - 3083/98 zwalniającej Spółkę "Agroma" Sp. z o.o. w Sępólnie Krajeńskim z długu wobec Skarbu Państwa obejmującego odroczone opłaty dodatkowe w pełnej wysokości tj. w kwocie 302.287,61 zł.
Pragnę jednocześnie wyjaśnić, że MSP w sytuacjach merytorycznie uzasadnionych prowadzi działania wspierające i wspomagające działalność gospodarczą spółek korzystających odpłatnie z mienia Skarbu Państwa. Należą do nich:
- wyrażanie zgody na udział osoby prawnej w spółce
- wcześniejsze przeniesienie praw własności leasingowanego mienia
- wydłużanie czasu trwania umowy
- przesuwanie i odraczanie terminów płatności rat kapitałowych i opłat dodatkowych
- wyrażanie zgody na sprzedaż majątku wchodzącego w skład przedmiotu, zbędnego spółce w prowadzonej przez nią działalności
- wyrażanie zgody na nieodpłatne przekazywanie budynków mieszkalnych gminom
- renegocjacja innych niż w/w warunków zawartej umowy leasingowej.
Tego rodzaju działania wszczynane są jednak dopiero po złożeniu przez zainteresowanych wniosku oraz analizie prawnej i merytorycznej przedłożonych dokumentów i materiałów.
Z poważaniem
Emil Wąsacz
* * *
Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Suchańskiego, wygłoszonym na 27. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 29) złożył Podsekretarz Stanu w MSWiA:
Warszawa, 1999.01.29
Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
W związku z oświadczeniem złożonym przez Pana Senatora Jerzego Suchańskiego na 27 posiedzeniu Senatu w dniu 22 grudnia 1998 r., przedkładam poniższe wyjaśnienia.
Przepis art. 86 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (Dz.U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) stwierdza, iż organami nadzoru nad działalnością komunalną są: Prezes Rady Ministrów i właściwy terytorialnie wojewoda, a w zakresie spraw budżetowych - regionalna izba obrachunkowa. Wojewoda stanowi organ nadzoru bieżącego, któremu ustawodawca przyznał środki nadzorcze pozwalające mieć wpływ na uchwały wydawane przez organ gminy, bowiem - na mocy art. 90 i 91 cytowanej ustawy - orzeka on o nieważności przedłożonych mu w określonym terminie uchwał organów gminy. Przy wydawaniu decyzji w tej kwestii kieruje się własnym uznaniem, ograniczonym przepisami prawa. Jeżeli zostaną przekroczone określone bariery prawne, wojewoda może podjąć decyzję o uznaniu uchwały organu gminy za nieważną, kierując się umotywowanymi przesłankami. W taki właśnie sposób postąpił pan Ignacy Pardyka, były Wojewoda Kielecki. Uznał on bowiem, iż uchwały podjęte przez Radę Miejską w Kielcach, a dotyczące odwołania Zarządu Miasta i wyboru nowych władz, zostały podjęte niezgodnie z prawem. Należy jednak podkreślić, iż zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie terytorialnym rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody nie jest decyzją niewzruszalną. Przepis art. 98 cytowanej ustawy przewiduje bowiem możliwość zaskarżenia tegoż rozstrzygnięcia do sądu administracyjnego z powodu jego niezgodności z prawem. Do złożenia skargi uprawniona jest gmina, której interes prawny został naruszony. Rada Miasta Kielc z przysługującego jej uprawnienia skorzystała.
Uchylenie przez sąd administracyjny zaskarżonego rozstrzygnięcia nadzorczego wojewody nie stanowi wystarczającej przesłanki uzasadniającej wyciągnięcie konsekwencji w stosunku do wojewody. Jak już wyżej wspomniano, wojewoda zgodnie z własnym uznaniem mógł podjąć decyzję o nieważności uchwały organu gminy, zaś gmina miała prawo zaskarżyć tę decyzję do sądu administracyjnego. W związku z powyższym nie ma podstawy do wyciągnięcia wobec Pana Ignacego Pardyki konsekwencji służbowych.
Odnosząc się z kolei do Pani Leokadii Zagórskiej, Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach, pragnę poinformować, iż w dniu 7 grudnia 1998 r. Prokuratura Wojewódzka w Krakowie wydała postanowienie o umorzeniu śledztwa w sprawie poświadczenia przez Panią Prezes nieprawdy w dokumencie będącym uchwałą Kolegium RIO w Kielcach, poprzez dopisanie w sentencji uchwały drugiego punktu, który wskazywał na konieczność ponownego przeprowadzenia głosowania w sprawie absolutorium dla Zarządu Miasta, poprzez poddanie pod głosowanie wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Kielc z dnia 3 kwietnia 1998 r.
Prokuratura w uzasadnieniu stwierdziła, iż nie można w przypadku pani Prezes mówić o przestępstwie z powodu znikomego stopnia społecznej szkodliwości popełnionego czynu zabronionego. Niewątpliwie jednak Pani Prezes, będąc funkcjonariuszem publicznym, swoim czynem przekroczyła przysługujące jej ze względu na pełnioną funkcję uprawnienia. Jednakże motywem przemawiającym za uzupełnieniem sentencji była konieczność zapobieżenia uchybienia, jakie stanowił brak wskazania Radzie Miasta Kielc sposobu uniknięcia nieistotnego naruszenia prawa. Należy również - zdaniem Prokuratury - wziąć pod uwagę, iż dopisanie przez Panią Prezes drugiego punktu nie zmieniło woli Kolegium. Wskazanie na konieczność powtórnego poddania pod głosowanie wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej, nie pozbawiło tego organu możliwości ponownego przegłosowania i podjęcia uchwały, w której radni nie udzieliliby absolutorium Zarządowi Miasta.
Pragnę poinformować, iż nadzór nad regionalnymi izbami obrachunkowymi sprawuje Prezes Rady Ministrów. Najdalej idącą konsekwencją, jaką może wyciągnąć Prezes Rady Ministrów w stosunku do prezesa regionalnej izby obrachunkowej, jest odwołanie dokonane zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. Nr 85, poz. 428 z późn. zm.), po zasięgnięciu opinii kolegium izby i przy zaistnieniu określonych przesłanek. Przykładem wymienionych w art. 15 ust. 5 cytowanej ustawy sytuacji uzasadniających odwołanie prezesa izby, jest skazanie prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione z winy umyślnej, bądź też powtarzające się naruszenie prawa podczas wykonywania obowiązków, a także uchylanie się od ich wykonywania. Mając powyższe na uwadze pragnę przypomnieć, iż Prokuratura Wojewódzka w Krakowie nie stwierdziła w przedmiotowej sprawie przestępstwa.
Z wyrazami szacunku
Jerzy Stępień
* * *
Odpowiedź na oświadc
zenie senatora Zbigniewa Kulaka, wygłoszone na 27. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 29), złożył Minister Zdrowia i Opieki Społecznej:Warszawa, 1999.02.01
Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
W odpowiedzi na pismo z dnia 29 grudnia 1998 r. znak: AG/043/290/98/IV uprzejmie odpowiadam na postawione pytania:
I .Czy felczerzy mają prawo do zawierania kontaktów z Kasami Chorych?
Zgodnie z ustawą o zawodzie felczera z dnia 20 lipca 1950 r. (Dz.U. Nr 36 poz. 336 z późn. zm.).
Art. 2 ust. 2
"2. Czynności określone w ust. 1 i 4 felczer wykonuje:
1) w publicznych zakładach opieki zdrowotnej pod kierunkiem lekarza,
2) w niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej samodzielnie,
3) w utworzonych punktach fel
Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 27 października 1998 r. (Dz.U. Nr 134 poz. 873) w sprawie wymagań i kryteriów, jakim powinni odpowiadać świadczeniobiorcy, oraz zasad i trybu zawierania umów ze świadczeniodawcami na pierwszy rok działalności Kas Chorych. Umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych mogą być zawierane ze świadczeniodawcami, którzy spełniają wymagania określone w przepisach o zakładach opieki zdrowotnej, o zawodzie lekarza, o zawodach pielęgniarki i położnej oraz o działalności gospodarczej.
Ustawa o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym z dnia 6 lutego 1997 r. (Dz.U. Nr 28 poz. 153 z późniejszymi zmianami).
"Kasa Chorych w celu zapewnienia ubezpieczonym świadczeń określonych ustawą gromadzi środki finansowe, zarządza nimi oraz zawiera umowy ze świadczeniodawcami, o których mowa w art. 7 pkt 23"
Art. 7 pkt 23
"Świadczeniodawcy - rozumie się przez to zakład opieki zdrowotnej wykonujący zadania określone w jego statucie oraz osobę wykonującą zawód medyczny w ramach indywidualnej lub specjalistycznej praktyki albo osobę, która uzyskała fachowe kwalifikacje do udzielania świadczeń zdrowotnych i udziela ich w ramach prowadzonej działalności gospodarczej"
Art. 169
Pełnomocnik regionalny przed dniem rozpoczęcia działalności Kasy Chorych zawiera na pierwszy rok umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych od dnia 1 stycznia 1999 r. w szczególności:
1) z lekarzami, którzy posiadają uprawnienia i warunki do udzielania świadczeń, oraz zgłaszają chęć zawarcia umowy, z zastrzeżeniem art. 56,
z przychodniami, poradniami i wiejskimi ośrodkami zdrowia będącymi zakładami opieki zdrowotnej, które powinny do dnia zawarcia umowy z Kasą Chorych przyjąć status samodzielnego zakładu, w rozumieniu przepisów ustawy o zakładach opieki zdrowotnej lub niepublicznymi zakładami opieki zdrowotnej,
3) z pielęgniarkami i położnymi z zastrzeżeniem pkt 1.
W ustawie o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym nie ma zakazu ustawowego, aby felczer wykonujący swój zawód zgodnie z ustawą o zawodzie felczera z dnia 20 lipca 1950 r. (Dz.U. Nr 36 poz. 336 z późn. zm.) występował z ofertą i zawierał umowę z Kasą Chorych. Zaznaczyć należy, że również felczera obowiązywałyby ograniczenia wynikające z art. 56 ust. 1 i 2 powyżej cytowanej ustawy o powszechnym ubezpie
czeniu zdrowotnym z dnia 6 lutego 1997 r., który stanowi, że:1) "Kasa Chorych nie może zawierać umowy o udzielanie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych z lekarzem jeżeli udziela on świadczeń w zakładzie opieki zdrowotnej, który zawarł umowę z Kasą Chorych
2) Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do innego świadczeniodawcy wykonującego zawód medyczny lub psychologa."
W związku z powyższym felczer może być zatrudniony w publicznych zakładach, które zawarły kontrakt z Kasą Chorych i wykonywać swój zawód felc
zera pod kierunkiem lekarza.Natomiast w niepublicznym zakładzie opieki zdrowotnej oraz w utworzonych punktach felczerskich, które zawarły kontrakt z Kasą Chorych zawód felczera może być wykonywany samodzielnie.
II. Czy będą mieli prawo do wystawiania recept refundowanych, pracując po 1 stycznia 1999 r. w pomocy doraźnej, wiejskich ośrodkach zdrowia czy innych kontraktach z chorymi.
III. Czy będą mieli prawo wystawiać recepty refundowane dla siebie i swoich rodzin?
Zgodnie z ustawą o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym z dnia 6 lutego 1997 r. (Dz.U. Nr 28 poz. 153 z późniejszymi zmianami) w myśl art. 35, który mówi "Zaopatrzenie w leki i materiały medyczne przysługuje ubezpieczonemu na podstawie recepty wystawionej przez lekarza ubezpieczenia zdrowotnego"
felczer nie jest lekarzem, w związku z powyższym nie może wystawiać recept refundowanych.Jednocześnie uprzejmie informuję, że wychodząc naprzeciw potrzebom tej grupy zawodowej trwają obecnie prace nad zmianą rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 grudnia 1998 r. w sprawie recept lekarskich, które umożliwi wystawianie recept przez felczerów.
Łączę wyrazy szacunku
Wojciech Maksymowicz
* * *
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Kazimierza Drożdża, złożonym na 28. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 31):
Warszawa, 1999.02.01
Szanowna Pani
Prof. dr hab. Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
w odpowiedzi na pismo z dnia 25 stycznia 1999 r., znak: AG/043/8/99/IV w sprawie oświadczenia złożonego przez senatora Kazimierza Drożdża na 28. Posiedzeniu Senatu w dniu 20 stycznia 1999 r. dotyczącego niejednoznacznej sytuacji felczerów, wynikającej ze sprzeczności w obowiązujących obecnie aktach prawnych - ustawie z dnia 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz.U. Nr 28, poz. 153 z późniejszymi zmianami), ustawie z dnia 20.07.1950 r. o zawodzie felczera (Dz.U. Nr 36, poz. 336 z późniejszymi zmianami), rozporządzeniu ministra zdrowia z dnia 23.02.1953 r. w sprawie szczegółowego zakresu uprawnień zawodowych felczera (Dz.U. Nr 18, poz. 73) oraz rozporządzeniu ministra zdrowia z dnia 30.12.1998 r. w sprawie recept lekarskich (Dz.U. Nr 164, poz. 1195) - uprzejmie wyjaśniam, że w związku ze sprzecznościami występującymi w wymienionych przepisach oraz wobec faktu, że zakłady opieki zdrowotnej mające podpisaną umowę z kasą chorych zatrudniają felczerów, w najbliższym czasie zostaną podjęte prace nad zmianami niektórych aktów prawnych, pozwalającymi felczerom na wykonywanie zawodu pod kierunkiem lekarza lub samodzielnie, w tym na wypisanie refundowanych recept, zgodnie z zakresem uprawnień zawodowych felczera.
Jednocześnie pragnę zwrócić uwagę, że nie znajduje uzasadnienia stwierdzenie Pana Senatora, że w rozporządzeniu ministra zdrowia z dnia 29.12.1998 r. w sprawie recept lekarskich (Dz.U. Nr 164, poz. 1195) pominięto nie tylko felczerów, ale także stomatologów. Wymienione rozporządzenie odnosi się do art. 45 ust. 3 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodzie lekarza (Dz.U. z 1997 r. Nr 28, poz. 152 z późniejszymi zmianami) oraz do art. 45 ustawy z dnia 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz. U. Nr 28, poz. 153 z późniejszymi zmianami) Ust. 8, art. 7 ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym definiuje pojęcie "lekarza" w ten sposób: "Ilekroć w ustawie jest mowa o: lekarzu - rozumie się przez to również lekarza stomatologa". Analogiczną definicje zawiera ustawa o zawodzie lekarza. W związku z powyższym każdorazowe wymienianie lekarza stomatologa we wskazanym rozporządzeniu w sprawie recept lekarskich nie było konieczne.
Łączę wyrazy szacunku
Wojciech Maksymowicz
* * *
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Sztuki przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Mariana Żenkiewicza, złożone na 28. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 31):
Warszawa, 2 luty 1999 r.
Pani
prof. dr hab. Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
W nawiązaniu do oświadczenia senatora Mariana Żenkiewicza złożonego na 28 posiedzeniu Senatu w dniu 20 stycznia 1999 r. uprzejmie informuję, że środki na utrzymanie Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu przez samorząd szczebla wojewódzkiego zostały zaplanowane przez Ministra Finansów.
W kwestii niedoszacowania potrzeb instytucji kultury, Minister Kultury i Sztuki zwrócił się do Pana Leszka Balcerowicza Wicepremiera Rady Ministrów Ministra Finansów z prośbą o uzupełnienie środków do wysokości pierwotnie planowanych w projekcie dotacji z rezerw celowych budżetu państwa i otrzymał zapewnienie iż zostanie uruchomiona rezerwa celowa budżetu państwa na kulturę i sztukę (dział 83) w kwocie 110 mln zł.
W dniu 28 stycznia br. w projekcie dotacji z rezerw celowych budżetu państwa na zrównoważenie w 1999 roku budżetów samorządów wojewódzkich w dziale 83 - Kultura i sztuka dla samorządu województwa kujawsko-pomorskiego zapisano kwotę 6.415 tys. zł
1/12 tej kwoty Ministerstwo Finansów dla zabezpieczenia płynności finansowej samorządów już przekazało na konto samorządu.
Z wyrazami szacunku
J. Weiss
* * *
Minister Finansów złożył informację w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Pieniążka, wygłoszonym na 28. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 31):
Warszawa, 1999.02.04
Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek
Szanowna Pani Marszałek
W związku z przesłanym przy piśmie znak: AG/043/5/99/IV z dnia 25 stycznia br. oświadczeniem Pana Senatora Jerzego Pieniążka wskazującym na konieczność utworzenia w Pajęcznie filii Urzędu Skarbowego w Radomsku uprzejmie informuję Panią Marszałek, iż przyjęty przez resort finansów kierunek rozwoju urzędów skarbowych nie przewiduje funkcjonowania filialnych form ich organizacji.
Wprowadzana w urzędach skarbowych komputeryzacja obejmująca system podatkowy oraz Krajową Ewidencję Podatników nie przewiduje bowiem łączności urzędu skarbowego z filią. Dalsze rozdrabnianie organizacyjne urzędów, w sytuacji gdy filie wykonywać mogą tylko wyodrębnioną część zadań macierzystej jednostki, w konsekwencji doprowadziłoby do zmniejszenia sprawności działania oraz podrożenia i pogorszenia obsługi podatników.
Pragnę jednocześnie wyjaśnić, że w drodze szczególnego wyjątku wyraziłem zgodę na utworzenie - na okres przejściowy - w Wieruszowie filii Urzędu Skarbowego w Wieluniu, w związku z jedynym w skali kraju szczególnym przypadkiem podziału dotychczasowego terytorialnego zasięgu działania Urzędu Skarbowego (w Kępnie) między trzy nowe województwa: wielkopolskie, dolnośląskie i łódzkie i brakiem warunków do prawidłowej obsł
ugi podatników.Pozwolę sobie zauważyć, że wysuwany często przez wnioskodawców tworzenia filii urzędów skarbowych argument o uciążliwości, na jaką narażeni są podatnicy z braku obsługi przez aparat skarbowy w bezpośredniej bliskości ich miejsca zamieszkania, nie jest do końca zasadny. Obowiązujący w Polsce system podatkowy, zakładający oparcie wymiaru podatków na deklaracjach i zeznaniach podatników, z możliwością ich składania drogą pocztową i dokonywania wpłat za pośrednictwem urzędów pocztowych i banków,
a także upowszechnienie obrotu bezgotówkowego ograniczają konieczność bezpośrednich kontaktów urzędów skarbowych z podatnikiem.Jednocześnie uprzejmie informuję, że w przypadku zmian w przyszłości przynależności miast i gmin do powiatów (o czym wspomniał Pan Senator w przedmiotowym oświadczeniu), stosownej korekcie będzie ulegał również terytorialny zasięg działania urzędów skarbowych - w myśl obowiązującej zasady, iż powiat stanowi niepodzielną jednostkę organizacyjną obsługiwaną przez urząd skarbowy.
Z poważaniem
Z up. Ministra Finansów
Podsekretarz Stanu
Jan Rudowski
* * *
Wiceprezes Ministrów, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przedstawił stanowisko w związku z oświadczeniem senatora Mariana Żenkiewicza, wygłoszonym na 27. posiedzeniu Senatu ("
Diariusz Senatu RP" nr 29):Warszawa, 1999.02.04
Pani prof. dr hab.
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
W związku z przedłożonym przy piśmie nr AG/043/376/98/IV oświadczeniem Pana Senatora RP Mariana Żenkiewicza pragnę wyrazić następujące stanowisko.
Zasady wynagradzania pracowników samorządowych określa - zgodnie z przepisem art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 22 marca 1990 r., o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 21, poz. 124 z późn. zm.) - Rada Ministrów w drodze rozporządzenia
Aktualnie obowiązuje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1990 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. Nr 111, poz. 493 z późn. zm.) ostatnia zmiana: Dz.U. z 1999 r. Nr 5). Wysokość wynagrodzenia pracownika samorządowego uzależniona jest od zajmowanego stanowiska, lat pracy, posiadanych kwalifikacji, ilości i jakości świadczonej pracy. Składa się ono z wynagrodzenia zasadniczego (wynikającego z zaszeregowania do określonej kategorii), dodatku funkcyjnego, dodatku za wieloletnią pracę, dodatku służbowego, dodatku za pracę w warunkach szkodliwych i dodatku za pracę w nocy.
Załącznik nr 3 do ww. rozporządzenia stanowią tabele stanowisk, zaszeregowań i wymagań kwalifikacyjnych pracowników urzędów gminy (Tabela I), starostw powiatowych (Tabela II), urzędów marszałkowskich (Tabela III). Wyżej wymienione tabele określają odrębnie dla każdego stanowiska kategorię zaszeregowania, stawkę dodatku funkcyjnego oraz wymagane kwalifikacje (wykształcenie, liczbę lat pracy). Od dnia 1 stycznia 1999 r. pracowników samorządowych obowiązują tabele w brzmieniu ustalonym w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 stycznia 1999 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. Nr 5).
Załącznik nr 1 do rozporządzenia obejmuje tabelę miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego. Wysokość wynagrodzenia określono widełkowo ("od" - "do"). Aktualnie obowiązuje tabela w brzmieniu ustalonym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 1998 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. Nr 49, poz. 307). Przypisane do danej kategorii zaszeregowania miesięczne stawki kwotowe są niemal takie same jak miesięczne stawki wynagrodzenia zasadniczego pracowników urzędów administracji rządowej (z wyłączeniem urzędów naczelnych i centralnych) określone w załączniku nr 1 (Tabela B) do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 1998 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników urzędów administracji rządowej i innych jednostek (Dz.U. Nr 49, poz. 306).
Załącznik nr 2 stanowi zaś tabela stawek dodatku funkcyjnego.
Zgodnie z § 5 ust. 1 i 2 cyt. rozporządzenia, pracownikom samorządowym może być przyznany dodatek służbowy w wysokości do 40% łącznie od wynagrodzenia zasadniczego i funkcyjnego. Dodatek ten, w szczególnie uzasadnionych wypadkach, może być podwyższony.
W oparciu o ww. rozporządzenie wynagradzane są również osoby zajmujące stanowiska kierownicze w organach jednostek samorządowych. Analogiczne zasady wynagradzania obowiązują pracowników zatrudnionych w urzędach administracji rządowej.
Generalnie rzecz biorąc, cały problem sprowadza się do tego, że w przypadku pracowników administracji rządowej wysokość środków na wynagrodzenia określa ustawa budżetowa i w ramach tej kwoty mogą być przyznawane wynagrodzenia chociaż potencjalne możliwości wynikające z zasad wynagradzania są o wiele wyższe.
W przypadku jednostek samorządowych, to poszczególne Rady określają wysokość środków przeznaczonych na wynagrodzenia w swoich budżetach. Jak wskazują dotychczasowe doświadczenia i liczne sygnały, uprawnienie to jest nadużywane i niczym nie uzasadnione. Szczególne znaczenie wywiera tu zapis § 5 cyt. rozporządzenia, zezwalający na uchwalanie dodatku służbowego powyżej 40%.
Z poważaniem
Janusz Tomaszewski
* * *
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej złożył informację w związku z oświadczeniami senatorów Krzysztofa Lipca
(24. posiedzenie Senatu) i Jerzego Suchańskiego (28. posiedzenie Senatu):Warszawa, 1999.02.02
Pani
prof. dr hab. Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
W nawiązaniu do oświadczeń Panów Senatorów Krzysztofa Lipca oraz Jerzego Suchańskiego odnoszących się do realizowanego szpitala rejonowego w Starachowicach uprzejmie powiadamiam Panią Marszałek, że po przeprowadzeniu szczegółowych analiz ustalona została liczba łóżek na 469.
Jakkolwiek liczba ta przekracza potrzeby rejonu o około 10 łóżek, to jednak za jej utrzymaniem przemawia stan zaawansowania budowy oraz sytuacja dwu, w sąsiedztwie położonych szpitali (20 -25 km) w Ostrowcu Świętokrzyskim i Skarżysku Kamiennej.
Wspomniane szpitale wybudowane zostały w latach pięćdziesiątych i wymagają modernizacji i dostosowania do obecnie obowiązujących przepisów, co niewątpliwie spowoduje konieczność ograniczenia liczby łóżek.
Przeniesienie części oddziałów do nowego, niezbyt odległego szpitala z nowoczesną bazą diagnostyczną, spełniającego wszystkie wymagania techniczne i fachowe, pozwoli zapewnić pacjentom świadczenia lepsze jakościowe, oraz bardziej komfortowe warunki pobytu. Na bazie części zwolnionych łóżek w szpitalach w Ostrowcu Świętokrzyskim i Skarżysku Kamiennej można będzie utworzyć oddziały opieki długoterminowej, których w województwie jest niewystarczająca liczba.
Przedstawiając powyższe stanowisko, wyrażam nadzieję, że inwestor budowy szpitala w projekcie budżetu na 2000 rok zawnioskuje dokonanie przedmiotowych zmian.
Łączę wyrazy szacunku
Wojciech Maksymowicz
* * *
Informację w związku z oświadczeniem senatora Stanisława Gogacza, wygłoszonym na 28. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 31), przekazał Minister Zdrowia i Opieki Społecznej:
Warszawa, 1999.02.09
Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
W nawiązaniu do oświadczenia Senatora Pana Stanisława Gogacza złożonego w sprawie planowanego dofinansowania Szpitala Neuropsychiatrycznego w Lublinie, przekazanego przy piśmie AG/043/3/99/IV z dnia 25 stycznia 1999 r. uprzejmie informuję Panią Marszałek co następuje.
W rezerwie celowej budżetu państwa 1998 r. zaplanowano środki w wysokości 310 mln zł na wdrażanie reform systemowych w ochronie zdrowia, które w części przeznaczono na wydatki związane z zakończeniem wdrażania programu Rejestru Usług Medycznych oraz sfinalizowanie procesu przekształcania jednostek budżetowych ochrony zdrowia w zakłady samodzielne min. w celu dostosowania działalności do systemu ubezpieczeń zdrowotnych.
Wstępne informacje przekazane przy piśmie PSA/014/A/600/98 w sprawie podziału środków z rezerwy celowej cz. 83, poz. 28 na poszczególne jednostki ochrony zdrowia były anulowane o czym poinformowano wojewodów pismem PSP-412-122/E/98 w dniu 8.12.1998 r.
Zmiany podziału środków z ww. rezerwy spowodowane były koniecznością dokonania nowego podziału środków na jednostki z uwzględnieniem uwag zgłoszonych przez Ministerstwo Finansów.
Ww. środki budżetowe przeznaczono dla jednostek o niskim zadłużeniu tj. do 5% budżetu 1998 r. oraz korzystnym programie naprawczym.
Z uwagi, iż Szpital Neuropsychiatryczny w Lublinie nie spełniał powyższych kryteriów, wniosek o dofinansowanie działalności jednostki nie został pozytywnie rozpatrzony.
Z poważaniem
Wojciech Maksymowicz
* * *
Minister Pracy i Polityki Socjalnej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Tomasza Michałowskiego, wygłoszonym na 29. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 31):
Warszawa, 1999.02.09
Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Uprzejmie informuję, że zgodnie z zaleceniem zawartym w piśmie z 3 lutego 1999 r. znak: AG/043/38/99/IV z uwagą zapoznałem się z tekstem oświadczenia senatora Tomasza Michałowskiego złożonego podczas 29 posiedzenia Senatu RP w dniu 29 stycznia 1999 r.
Pan senator wyraził w oświadczeniu przekonanie, iż rząd podjął działania zmierzające w kierunku rozwiązania problemów z jakimi boryka się przemysł lekki. Śpieszę zatem powiadomić, że istotnie problemy tego przemysłu pozostają w kręgu spraw, nad którymi toczą się prace w poszczególnych resortach, w tym przede wszystkim tematykę tę podjął Minister Gospodarki, w gestii którego pozostają: polityka przemysłowa, a w tym restrukturyzacja wymagających jej branż.
Minister Pracy i Polityki Socjalnej z uwagą śledził liczne sygnały napływające do resortu, świadczące o zaniepokojeniu środowisk gospodarczych i pracowniczych, w tym związków zawodowych, pracodawców a także władz lokalnych i kręgów parlamentarnych pogarszającą się kondycją przemysłu lekkiego.
Prezentowane diagnozy i oceny sytuacji w tym przemyśle, w oczywisty sposób wycinkowe (np. odnoszące się do jednego regionu) lub nacechowane subiektywizmem podejścia (punkt widzenia pracodawców lub reprezentacji pracowniczych) wymagały jednak weryfikacji i dokonania kompleksowego przeglądu sytuacji w skali kraju.
Stąd inicjatywa Ministra Gospodarki opracowania Strategii dla przemysłu lekkiego na lata 1999-2002, przedstawiona w toku niedawnego posiedzenia Komisji Gospodarki Sejmu RP, znalazła zdecydowane poparcie ze strony Ministra Pracy i Polityki Socjalnej, który uznał także zasadność stworzenia forum dialogu i współpracy na rzecz rozwiązywania problemów, na jakie napotyka aktualnie przemysł lekki przez wszystkich partnerów zaangażowanych w ten proces. Wyrazem tego jest powołanie Zespołu Trójstronnego ds. przemysłu lekkiego, który zainaugurował działalność 27 stycznia br. Kolejne spotkanie wyznaczono na 12 lutego 1999 r. Przedmiotem debat Zespołu będzie zarówno prezentacja zamierzeń Ministra Gospodarki co do przyszłego kształtu i zawartości zapowiadanej Strategii (z którymi bardziej szczegółowo zapewne zechce Panią Marszałek zapoznać Minister Gospodarki, któremu pozwoliłem sobie przekazać Pani list), jak i propozycje i oczekiwania zgłaszane przez przedstawicieli pracodawców oraz związków zawodowych działających w przemyśle lekkim.
Mając na względzie istotny udział i wynikające zeń znaczenie dla krajowego rynku pracy miejsc pracy dostarczanych przez przemysł lekki - Minister Pracy i Polityki Socjalnej będzie wspierał zamierzenia Ministra Gospodarki, które będą nakierowane na poprawę konkurencyjności produkowanych przez ten przemysł wyrobów, poprzez przyśpieszenie procesów jego prywatyzacji i poprawę efektywności gospodarowania.
Osiągnięcie trwałych i ekonomicznie efektywnych miejsc pracy stanowi główny cel, do którego będziemy dążyć wspierając działania właściwych służb, organów i instytucji.
Minister Pracy i Polityki Socjalnej jest również gotów, zgodnie ze swoimi kompetencjami, podjąć działania na rzecz zastosowania elementów osłony socjalnej, adresowanych do pracowników tracących pracę w przemyśle lekkim, w tym przede wszystkim osób o najdłuższym stażu pracy, którym najtrudniej byłoby wystąpić w charakterze aktywnych uczestników rynku pracy, od których wymagana jest gotowość przekwalifikowania i podjęcia zatrudnienia w nowy zawodzie.
Minister Pracy i Polityki Socjalnej może w tym celu posłużyć się instrumentem, danym mu poprzez wprowadzony stosunkowo niedawno, bo w połowie 1998 roku - zapis art. 37 k ust. 9 ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.
Przepis ten stanowi, iż:
Rada Ministrów może, w drodze rozporządzenia ustalić świadczenia przedemerytalne wyższe niż obowiązujące powszechnie i przysługujące wcześniej niż powszechnie dla osób zwalnianych z przyczyn dotyczących zakładu pracy z podmiotów i sektorów gospodarki narodowej objętych programami restrukturyzacyjnymi przyjętymi przez Radę Ministrów.
Uaktywnienie tego instrumentu uwarunkowane jest jednak spełnieniem szeregu warunków. Należy do nich, obok ustawowego wymogu przyjęcia programu restrukturyzacji przez Rząd (osłona ma wspomagać niezbędne w gospodarce procesy restrukturyzacji), także rzetelna i realna ocena możliwości udźwignięcia kosztu świadczeń przedemerytalnych przez Fundusz Pracy. Wydaje się zatem oczywiste, że o potrzebie zastosowania tego instrumentu osłonowego będzie można zdecydować po dokonaniu - w ramach prac Ministra Gospodarki nad Strategią - oceny czy i w jakiej skali występują nadwyżki zatrudnienia w przemyśle lekkim, tzn. jak głębokiej restrukturyzacji wymaga ten przemysł jako całość.
W pierwszym rzędzie będziemy oczekiwać na przybliżenie zapowiedzianej diagnozy i strategii dla przemysłu lekkiego.
Przedstawiona wyżej wola opracowania programu działań na rzecz oceny stanu i poprawy sytuacji gospodarczej przemysłu lekkiego, nosi raczej - w moim mniemaniu - znamiona planu perspektywicznego, aczkolwiek prace będą realizowane bez najmniejszej opieszałości. Projektowane działania nie mają jednak charakteru niemalże natychmiastowego, czego oczekuje Pan Senator. Jak uczy doświadczenie zdobyte przy opracowywaniu programów restrukturyzacji górnictwa, hutnictwa żelaza i stali czy przemysłu obronnego - wdrożenie przez rząd aktywnej polityki wobec kluczowych dla gospodarki sektorów wymaga szeregu działań postępujących po sobie w pewnej kolejności i sekwencji czasowej. Deklaracja ze strony Miasta Gospodarki, iż przygotuje taki program również dla przemysłu lekkiego stawia ten przemysł w rzędzie dziedzin przemysłu najistotniejszych dla gospodarki narodowej.
Pozwalam też sobie moją wypowiedź skonkludować stwierdzeniem, iż nie jestem w stanie przekazać Panu Senatorowi informacji, które pozwoliłyby Mu bezpośrednio wesprzeć pracowników zakładów pracy przemysłu lekkiego. Parlament RP dał rządowi narzędzia działania nakierowanego na pomoc osobom tracącym pracę - poprzez ustanowienie całokształtu przepisów ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu oraz uchwalanie corocznie w budżecie państwa planu finansowego Funduszu Pracy.
Zapewniam Panią Marszałek i Pana Senatora, że służby resortu pracy będą na bieżąco dokładać wysiłku, by jak najlepiej pomóc pracownikom tego przemysłu - gdyby mieli utracić pracę w wyniku dekoniunktury i załamania rynków zbytu.
Z wyrazami szacunku
Minister Pracy i Polityki Socjalnej
Z up. Podsekretarz Stanu
Piotr Kołodziejczyk
Diariusz Senatu RP, spis treści, poprzedni fragment