Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


ODPOWIEDZI NA OŚWIADCZENIA SENATORÓW

Minister Kultury i Sztuki przekazała odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Cieślaka, złożone podczas 22. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 26):

Warszawa, dnia 15 listopada 1998 r.

Pan
Jerzy Cieślak
Senator
Rzeczypospolitej Polskiej

Wielce Szanowny Panie Senatorze!

Nawiązując do Pańskich pism popierających starania Państwowej Filharmonii im. Ludomira Różyckiego w Jeleniej Górze o dofinansowanie wydatków bieżących, pragnę podziękować Panu Senatorowi za zainteresowanie sprawami polskiej kultury.

Działalność wielu filharmonii wymaga dodatkowego wsparcia finansowego, zwłaszcza w sytuacji, gdy skromne środki nie pozwalają nawet na pełne pokrycie podwyżek płac pracowników. Jednak prawo budżetowe obowiązujące Ministerstwo Kultury i Sztuki nie zezwala na finansowanie wydatków bieżących, w tym również zadań inwestycyjnych instytucji artystycznych, dla których organem założycielskim jest wojewoda.

MKiS żywo zainteresowane działalnością Filharmonii Jeleniogórskiej i aktualnymi potrzebami lokalnego środowiska kulturalnego, poparło inicjatywę Wojewody Jeleniogórskiego Pana Sławomira Kryszkowskiego, skierowaną do Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej, dotyczącą zorganizowania Centrum Międzynarodowej Integracji Kulturalnej w Jeleniej Górze.

Wniosek o dofinansowanie działalności koncertowej Filharmonii Jeleniogórskiej znalazł się w grupie zadań "prorodzinnej polityki kulturalnej", jednak ograniczone środki finansowe pozwoliły tylko na częściowe zrefundowanie kosztów kwotą 20.000,- zł.

Z poważaniem

J. Wnuk-Nazarowa

* * *

Minister Zdrowia i Opieki Społecznej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Suchańskiego, wygłoszone podczas 24. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 28):

Warszawa, dnia 21.12.1998 r.

Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Pana Senatora Jerzego Suchańskiego przekazane przy piśmie z dnia 9 grudnia 1998 r. znak AG/043/242/98/IV przedstawiam poniżej wyjaśnienie w sprawie uprawnień techników farmaceutycznych w aptekach.

Rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 27 lipca 1994 r. w sprawie czynności fachowych, które mogą być wykonywane w poszczególnych typach aptek przez osoby nie mające prawa samodzielnego wykonywania zawodu aptekarza (Dz.U. Nr 95, poz. 464) w stosunku do poprzedniego tj. z dnia 19 kwietnia 1993 r. zawiera nie tylko przedmiotowe rozszerzenie czynności fachowych, które mogą być wykonywane przez technika farmaceutycznego w poszczególnych typach aptek, ale przez skreślenie funkcjonującego w rozporządzeniu z dnia 19 kwietnia 1993 r. zapisu "w czasie obecności aptekarza w aptece" rezygnuje z warunku uzależniającego wykonywanie czynności fachowych przez technika w granicach jego uprawnień od nadzoru sprawowanego przez aptekarza.

Ustawa z dnia 10 października 1991 r. o środkach farmaceutycznych, materiałach medycznych, aptekach, hurtowniach i nadzorze farmaceutycznym (Dz.U. Nr 105, poz. 452 z późn. zm.) w art. 36 określa zadania apteki. Czynności wykonywane przez technika farmaceutycznego nie obejmują całokształtu działań, do prowadzenia których zobowiązana jest apteka, a mianowicie:

Wyżej wymienione zadania zgodnie z art. 40 ust. 3 cytowanej wcześniej ustawy oraz art. 3 ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o izbach aptekarskich (Dz.U. Nr 41, poz. 179 z późn. zm.) może wykonywać wyłącznie aptekarz.

Jak wynika z powyższego obecność aptekarza w aptece jest niezbędnym warunkiem prawidłowej realizacji zadań nałożonych na aptekę i nie ma związku z czynnościami, które technik farmaceutyczny w ramach swoich uprawnień zawodowych może zgodnie z brzmieniem powołanego na wstępie rozporządzenia wykonywać w aptece.

Obecność aptekarza w aptece nie jest więc przesłanką warunkującą wykonywanie czynności fachowych przez techników farmaceutycznych, warunkuje ona natomiast pełną realizację zadań, do których apteka została powołana.

Łączę wyrazy szacunku

Wojciech Maksymowicz

* * *

Minister Transportu i Gospodarki Morskiej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Suchańskiego, złożone podczas 23. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 27):

Warszawa, 1998 - 12 -

Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

Odpowiadając z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów i w porozumieniu z Ministrem Spraw Zagranicznych na oświadczenie Pana Jerzego Suchańskiego, wygłoszone podczas 23 posiedzenia Senatu w dniu 18 listopada br. i dotyczące opłat, jakie wprowadzono w Czechach i na Słowacji za przejazdy niektórymi drogami, uprzejmie informuję, że:

  1. Opłaty wprowadzone w Czechach i na Słowacji dotyczą przejazdów autostradami i drogami ekspresowymi. W Czechach sieć dróg płatnych obejmuje 497 km autostrad oraz ok. 250 km dróg ekspresowych, a na Słowacji ok. 288 km autostrad i dróg ekspresowych. Inne drogi, z których mogą korzystać polscy kierowcy są bezpłatne.
  2. W Polsce mamy obecnie (stan na 30.11.1998 r.) łącznie 523 km dróg o porównywalnym standardzie, w tym: 264 km autostrad i 259 km dróg ekspresowych w kilkunastu odcinkach rozrzuconych na całym obszarze kraju. Jest to więc liczba kilometrów porównywalna z sąsiadami, lecz w odniesieniu do powierzchni kraju nasza sieć dróg o wysokim standardzie jest znacznie rzadsza.
  3. W latach 1993/1994 podjęto w Polsce decyzję o budowie sieci autostrad płatnych w systemie koncesyjnym.
    System ten polega na wybudowaniu odcinków autostrad w oparciu o środki komercyjne zorganizowane przez koncesjonariusza (przy określonej pomocy państwa), a następnie zapewnieniu koncesjonariuszowi zwrotu wyłożonych kapitałów wraz z zyskiem w ok. 30-letnim okresie koncesj
    i, z opłat pobieranych za przejazdy autostradą.
    Pierwsze opłaty za przejazd autostradą w Polsce będą pobierane już w r. 1999 na odcinku autostrady A-4 Katowice-Kraków (odcinek o długości ponad 60 km) przez koncesjonariusza, którym jest Stalexport S.A.
    Kol
    ejnym odcinkiem autostrady, na którym będą pobierane opłaty, będzie prawdopodobnie odcinek Wrocław-Nogawczyce autostrady A-4 o długości 126 km, planowany do ruchu w r. 2001.
    Następne odcinki płatnych autostrad będą oddawane do ruchu sukcesywnie w latach 20
    02-2005 na autostradach A-1 (Gdańsk-Nowe Marzy), A-2 (Nowy Tomyśl-Konin) i A-4 (Nogawczyce-Gliwice-Katowice).
    Polski program budowy autostrad obejmuje budowę 4 głównych autostrad o długości ponad 2300 km w okresie najbliższych 15-20 lat.
    Dochody, które będą uzyskiwane przez koncesjonariuszy w okresie eksploatacji autostrad płatnych, osiągną nieporównywalnie wyższy poziom niż opłaty , które można uzyskać w systemie sprzedaży zastosowanym w Czechach i na Słowacji. Muszą one umożliwić spłacanie pożyczek zaciąg
    niętych na budowę autostrad.
    Przyjęcie przez Polskę systemu budowy autostrad płatnych wyklucza równolegle zastosowanie innych systemów pobierania opłat za przejazdy tymi samymi drogami, natomiast polska sieć dróg ekspresowych ma obecnie znaczenie marginaln
    e w odniesieniu do wielkości powierzchni kraju.
  4. Dotychczas nie prowadzono oficjalnych rozmów polsko-czeskich i polsko-słowackich na temat zmniejszenia opłat dla naszych obywateli wobec krótkiego czasu, w którym użytkują oni te drogi.
    Rozmowy takie niewątpliwie powinny być podjęte dla umożliwienia polskim obywatelom tańszego tranzytu, a szczególnie przez Czechy.
    Obecnie opłaty te wynoszą dla samochodów osobowych:

- 800 koron w Czechach (ok. 25 USD)

oraz dla samochodów ciężarowych (w zależności od ładowności):

- średnio 2000 koron w Czechach (ok. 70 USD)

Raz wniesiona opłata ważna jest przez okres całego roku.

Polscy turyści przejeżdżają najczęściej dwukrotnie w roku przez terytorium Czech lub Słowacji (tam i z powrotem), co może być argumentem w rozmowach na temat zmniejszenia wysokości opłat w takich przypadkach.

Z wyrazami szacunku

Tadeusz Syryjczyk

* * *

Podsekretarz Stanu w MZiOS przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Józefa Kuczyńskiego, wygłoszone na 26. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 29):

Warszawa, dnia 23.12.1998 r.

Pan
Józef Kuczyński
Senator
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Senatorze,

W odpowiedzi na pismo L.dz. 105/98 chciałbym rozwiać obawy Pana wyborców w sprawie książeczek Rejestru Usług Medycznych. Wprawdzie planowane jest w przyszłości wprowadzenie kart z układem elektronicznym, które miałyby zastępować książeczki RUM, jednak będzie to proces stopniowy i stosunkowo długi. Wydaje się, że zanim zostanie on zakończony większość wydanych kuponów w tych książeczkach zostanie zużyta zgodnie z przeznaczeniem. Nie ma więc mowy o marnotrawstwie. Natomiast dzięki analizie danych zbieranych przy pomocy kuponów możliwe jest skuteczniejsze zarządzanie finansami przeznaczonymi na ochronę zdrowia, co jest korzystne dla pacjentów.

Od nowego roku Kasy Chorych decydować będą o systemie zbierania danych od świadczeniodawców. W ustawie o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym zapisano, że książeczki RUM będą wykorzystywane do chwili wydania innych kart ubezpieczenia , tak więc istnieje podstawa prawna do ich istnienia i używania.

Samo wprowadzenie systemu ubezpieczeniowego nie gwarantuje poprawy efektywności działania instytucji ochrony zdrowia. Konieczne jest monitorowanie udzielanych świadczeń, aby możliwa była kontrola zachowań świadczeniodawców prowadząca do wypracowania optymalnego modelu ich finansowania.

Z wyrazami szacunku

Podsekretarz Stanu

Jacek Wutzow

* * *

Minister Pracy i Polityki Socjalnej złożył informację w związku z oświadczeniem senatora Kazimierza Drożdża, wygłoszonym podczas 24. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 28):

Warszawa, dnia 23.12.1998 r.

Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

w związku z oświadczeniem, złożonym przez Pana Senatora Kazimierza Drożdża na 24 posiedzeniu Senatu w dniu 3 grudnia 1998 roku, uprzejmie informuję, iż w celu przeciwdziałania i rozwiązywania problemów związanych ze zjawiskiem bezdomności w latach 1974-1997 Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej dotowało organizacje pozarządowe w zakresie pomocy osobom bezdomnym. Ze środków finansowych budżetu państwa wydatkowano w tym okresie łącznie 18.927.550 zł. Środki z dotacji budżetowych zostały przeznaczone m.in. na: pokrycie części kosztów wyżywienia, środków higienicznych, eksploatacji obiektu, koszty transportu, leki oraz opłaty za usługi medyczne i analizy, zakup podstawowego wyposażenia niezbędnego do funkcjonowania placówki, zakup sprzętu gospodarstwa domowego. Utworzono również nowe miejsca noclegowe dla bezdomnych.

W 1997 roku, wobec trudnych warunków atmosferycznych panujących w okresie zimowym, Rząd przeznaczył na pomoc osobom bezdomnym dodatkowe środki. W styczniu 1997 roku była to kwota: 480.000 zł przekazana dużym organizacjom pozarządowym o zasięgu ogólnopolskim, takim jak: Polski Czerwony Krzyż, Polski Komitet Pomocy Społecznej, Stowarzyszenie "MONAR", Towarzystwo Pomocy im. św. Brata Alberta, Caritas Polska. W grudniu 1997 roku, w związku z falą mrozów, ponownie przekazano tym organizacjom kwotę w wysokości: 1.000.000 zł na interwencyjną pomoc osobom bezdomnym. Były to środki dodatkowe, poza kwotą 4.600.000 zł przekazaną 200 organizacjom pozarządowym na prowadzenie 351 placówek dla bezdomnych. Ogółem w 1997 roku na potrzeby osób bezdomnych przeznaczono łącznie 6.080.000 zł.

W 1998 roku w ramach programów wojewódzkich udzielono wsparcia organizacjom pozarządowym działającym na rzecz osób bezdomnych kwotę: 3.010.807 zł. Środki te przeznaczone zostały na pokrycie kosztów utrzymania placówek dla osób bezdomnych takich jak: noclegownie, schroniska, punkty pomocy doraźnej, łaźnie, punkty medyczne, jadłodajnie. Z dotacji udzielonych przez Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej pokryte zostały też bieżące koszty utrzymania obiektów, płace dla personelu zatrudnionego przy obsłudze i usługach terapeutycznych. Część środków przeznaczono również na dofinansowanie remontów czy też uzupełnienie wyposażenia placówek dla osób bezdomnych. Obecnie, w celu przeciwdziałania tragicznym skutkom zimy, jak również dążąc do udzielenia jak najdalej idącej pomocy osobom i rodzinom, w szczególności bezdomnym, które znajdują się w ciężkiej sytuacji życiowej, Minister Pracy i Polityki Socjalnej dodatkowo przekazał kwotę w wysokości: 5.000.000 zł dla organizacji pozarządowych o zasięgu ogólnopolskim, świadczących usługi socjalne z zakresu pomocy osobom bezdomnym. Środki finansowe przekazano tym organizacjom w następującej wysokości:

1. Towarzystwo Pomocy im. Św. Brata Alberta 1.100.000 zł

2. Stowarzyszenie MONAR 1.100.000 zł

3. Polski Czerwony Krzyż 850.000 zł

4. Polski Komitet Pomocy Społecznej 850.000 zł

5. CARITAS POLSKA 1.100.000 zł

Jednocześnie pragnę poinformować Panią Marszałek, że uprzednio Minister Pracy i Polityki Socjalnej, jak co roku, wystąpił do dyrektorów wojewódzkich zespołów pomocy społecznej z pismem, w którym zwrócił się z prośbą o szczególnie wnikliwą analizę sytuacji na terenie poszczególnych województw i podjęcie przez pomoc społeczną wszelkich możliwych działań - w ścisłej współpracy z gminami - zwłaszcza w zakresie:

W wystąpieniu zwrócono także uwagę na bardzo ważne działania z punktu widzenia zapobiegania wypadkom zamarznięć, jakim może być prowadzenie akcji informacyjnych, w ramach których upowszechnia się informacje dotyczące możliwości uzyskania pomocy w postaci schronienia, posiłku, odzieży, a także współpraca z lokalnymi mediami w celu zwiększenia stopnia wrażliwości społecznej na sytuację osób i rodzin, które mogą być dotknięte tragicznymi skutkami zimy. Bardzo często bowiem, zwyczajna sąsiedzka uwaga i troska mogłaby zapobiec przypadkom zamarznięć.

Dodać należy, że wzorem lat ubiegłych już w okresie jesieni pomoc społeczna podjęła działania mające na celu zapobieganie tragicznym skutkom zimy w postaci: wypłaty zasiłków na zakup opału (bądź zakup opału dla podopiecznych), zabezpieczenie potrzeb związanych z zakupem ciepłej odzieży, obuwia zimowego, zwiększenie w okresie zimy liczby wydawanych posiłków przez jadłodajnie funkcjonujące przy placówkach pomocy społecznej. Współpraca na poziomie lokalnym służb społecznych z placówkami służby zdrowia, policji, służbami miejskimi, organizacjami pozarządowymi, szkołami oraz innymi podmiotami przyczynia się do obejmowania bardziej efektywną pomocą najbardziej potrzebujących osób i rodzin.

Z wyrazami szacunku

Janusz Gałęziak

* * *

Minister Zdrowia i Opieki Społecznej złożył informację w związku z oświadczeniem senatora Kazimierza Drożdża, wygłoszonym podczas 24. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 28):

Warszawa, dnia 28.12.1998 r.

Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczyposp
olitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z wystąpieniem Pani Marszałek z dnia 9.XII.1998 r. Nr AG/043/248/98/IV dotyczącym oświadczenia złożonego przez Kazimierza Drożdża w sprawie nie zatrudnienia na stanowisku dyrektora Wojewódzkiego Specjalistycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Chorób Płuc w Sokołowsku Pana Zbigniewa Stromeckiego, uprzejmie informuję, że w powyższej kwestii Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej Pan Jacek A. Piątkiewicz wystąpił z pismem do Wojewody Wałbrzyskiego Pana Bolesława Marciniszyna - z prośbą o rozpatrzenie i pilne nadesłanie wyjaśnień.

W tej sytuacji o ostatecznym załatwieniu sprawy powiadomię Panią Marszałek po otrzymaniu wyjaśnień Wojewody Wałbrzyskiego.

Z wyrazami szacunku

Wojciech Maksymowicz

* * *

Minister Skarbu Państwa w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Cieślaka, złożonym na 24. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 28), wyjaśnił :

Warszawa, dnia 28.12.1998 r.

Pani
prof. dr hab. Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospol
itej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z oświadczeniem senatora Jerzego Cieślaka, złożonym na 24. posiedzeniu Senatu w dniu 3.12. br. dotyczącym zaniechania realizacji postanowień ustawy z dnia 4.09.1997 r. o funduszach przemysłowych i prywatyzacji w związku z reformą systemu ubezpieczeń społecznych (Dz.U. 141 poz. 145), wyjaśniam co następuje:

1. Istotną barierą w szybkim tworzeniu funduszy przemysłowych jest brak wystarczającego majątku w postaci udziałów lub akcji należących do Skarbu Państwa. Znaczna część tego majątku została zadysponowana, zarezerwowana lub służy zabezpieczeniu roszczeń wobec Skarbu Państwa, w szczególności na podstawie następujących przepisów:

2. Obecnie trwają intensywne prace nad rządowym oraz poselskim projektem ustawy uwłaszczeniowej. Projekt rządowy przedłożony zostanie Sejmowi RP do dnia 19.01.1999 roku. Zarówno projekt rządowy, jak i poselski przewiduje uwłaszczenie na majątku narodowym tych osób, które dotychczas nie były beneficjantami procesu prywatyzacji tego majątku. Równoległe funkcjonowanie ustawy o funduszach przemysłowych i ich prywatyzacji w związku z reformą systemu ubezpieczeń społecznych, oraz ustawy o powszechnym uwłaszczeniu wydaje się niecelowe, zważywszy na zbieżność celów oraz zbliżony zakres podmiotowy i przedmiotowy obu dokumentów. Wobec powyższego, przewidywana jest inicjatywa legislacyjna mająca na celu uchylenie ustawy o funduszach przemysłowych i ich prywatyzacji.

Z poważaniem

Emil Wąsacz

* * *

Minister Zdrowia i Opieki Społecznej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Suchańskiego, złożone podczas 24. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 28):

Warszawa, dnia 28.12.1998 r.

Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Szanowna Pani Marszałek,

Odpowiadając na oświadczenie Pana Senatora Jerzego Suchańskiego, przesłane przy piśmie Pani Marszałek z dnia 9 grudnia 1998 r., znak: AG/043/242/98/IV, dotyczące organizacji lecznictwa pediatrycznego w tym województwie informuję, że moja odpowiedź na poprzednie oświadczenie Pana Senatora Jerzego Suchańskiego (z dnia 6 sierpnia 1998 roku) udzielona była na podstawie wizytacji dokonanej na miejscu, analizy dokumentacji dotyczącej tego problemu oraz informacji jakie uzyskałem od samego Pana Wojewody Ignacego Pardyki. Jak stwierdziłem w swoim piśmie, Wojewoda Kielecki postępował zgodnie ze swoimi kompetencjami.

Sytuacja jaka aktualnie zaistniała w tym Województwie jest wynikiem nieprawidłowości, które wystąpiły w procesie rejestracji sądowej wymienionych przez Pana Senatora zakładów opieki zdrowotnej. W dniu 25 listopada br. obie jednostki zarejestrowały się w sądzie rejestrowym jako samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej. Wojewódzki Specjalistyczny Szpital Dziecięcy w Kielcach im. W. Buszkowskiego dokonał rejestracji sądowej niezgodnie z zarządzeniami Nr Nr 80/98, 81/98, 121/98 i 122/98 Wojewody Kieleckiego, natomiast Świętokrzyskie Centrum Pediatrii w Kielcach w budowie dokonało rejestracji zgodnie z treścią w/w zarządzeń.

Ze względu na nałożony na wojewodów obowiązek przekazania do 13 października 1998 roku danych do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie wykazu samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz jednostek samorządu terytorialnego właściwych do przejęcia uprawnień organu, który je utworzył, Wojewoda Kielecki nie miał możliwości wykonania czynności związanych ze zmianami w statucie zakładu, zarejestrowanego niezgodnie z treścią wymienionych zarządzeń. W związku z tym decyzję w sprawie połączenia tych dwóch jednostek, bądź zachowania ich odrębności, Wojewoda Kielecki pozostawił samorządowi województwa.

Łączę wyrazy szacunku

Wojciech Maksymowicz

* * *

Minister Zdrowia i Opieki Społecznej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Sławomira Willenberga, złożone na 24. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 28):

Warszawa, dnia 28.12.1998 r.

Pan
Sławomir Willenberg
Senator RP

Szanowny Panie Dyrektorze

W związku z wystąpieniem Pana Senatora na 24 posiedzeniu Senatu w dniu 3 grudnia 1998 r., dotyczącego dofinansowania umów kontraktowych z województwa ciechanowskiego uprzejmie informuję, iż w trzeciej transzy rezerwy celowej dofinansowano 71 kontraktów.

Kontrakty te zostały pozytywnie zaopiniowane i przesłane na posiedzenie Komisji ds. Podziału Środków z Rezerwy Celowej na Dofinansowanie Umów o Udzielanie Świadczeń Zdrowotnych.

Na podstawie otrzymanych dokumentów stwierdzono, że wnioski spełniają wymogi metodologii dofinansowania umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych określone przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej.

W dniu 2 listopada 1998 r. pismem znak: PSO/014/GS/102/09 informacja ta została przekazana dla Pana Henryka Kowalczyka - Wojewody Ciechanowskiego.

Jednocześnie informuję Pana Senatora, iż kwota z rezerwy celowej powinna być wydatkowana zgodnie z przepisami Prawa Budżetowego oraz Ustawy Budżetowej na ściśle określone cele. Zbiorcza informacja z województw o wydatkowanych środkach Wydziały Zdrowia przesyłają do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej do dnia 15 stycznia 1999 r.

Pozwalam sobie podziękować Panu Senatorowi za zainteresowanie zmianami systemowymi w ochronie zdrowia.

Łączę wyrazy szacunku

W. Maksymowicz

* * *

Minister Zdrowia i Opieki Społecznej złożył informację w związku z oświadczeniem senatora Wojciecha Kruka:

Warszawa, dnia 29.12.1998 r.

Pani Profesor dr hab.
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z oświadczeniem złożonym przez Pana Senatora Wojciecha Kruka przesłanym przy piśmie z 9 grudnia 1998 roku (znak: AG/043/258/98/IV) w sprawie refundacji z budżetu za preparaty stosowane w fenyloketonurii przekazuję uprzejmie następujące informacje.

Zgodnie z ustawą z dnia 6 lutego 1997 roku o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, zostały ustalone w drodze rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej wykazy leków, które będą objęte refundacją od 1 stycznia 1999 roku.

W wykazie chorób przewlekłych do wydawania na recepty pacjentom w leczeniu fenyloketonurii zostały wpisane następujące preparaty: Phenyl-Free oraz Lofenalac. Wymienione preparaty będą wydawane na recepty po wniesieniu opłaty ryczałtowej. Preparat PKU-Milupa nie może być objęty refundacją, ponieważ nie został zarejestrowany w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej. Sprawa refundacji preparatu PAM firmy SHS może być rozpatrzona przy następnej nowelizacji wykazów leków. Preparat ten uzyskał Świadectwo rejestracji w listopadzie br. - po zakończeniu prac związanych z tworzeniem wykazów leków.

Łączą wyrazy szacunku

Wojciech Maksymowicz

* * *

Minister Transportu i Gospodarki Morskiej przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Gołąbka, złożonym na 24. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 28):

Warszawa, dnia 29.12.1998 r.

Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu RP

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z oświadczeniem złożonym przez Senatora Zbigniewa Gołąbka, wygłoszonym podczas 24 posiedzenia Senatu w dniu 3 grudnia br., dotyczącym potrzeby dostosowania funkcjonowania Polskich Kolei Państwowych do potrzeb pasażerów m.in. przez stworzenie szybkiej kolei relacji Radom - Warszawa oraz budowy drugiego toru Warka - Radom, przedkładam poniżej wyjaśnienia w tym zakresie.

Posiadane przez p.p. PKP środki finansowe, przy konieczności działania na zasadach rynkowych, nie pozwalają niestety w obecnej chwili na uruchomienie takiej ilości pociągów, która zaspakajałaby potrzeby wszystkich podróżnych.

Problem włączenia dodatkowych wagonów do pociągów stałego kursowania zostanie przez p.p. PKP dokładnie przeanalizowany i w miarę możliwości technicznych, w przypadku zwiększonej frekwencji podróżnych, zostaną wydane stosowne dyspozycje w celu zapewnienia właściwego komfortu podróży.

Budowa drugiego toru na odcinku Warka - Radom będącego na linii Warszawa - Radom (linia o państwowym znaczeniu), zgodnie z obowiązującym stanem prawnym powinna być finansowana z budżetu państwa. Aktualnie dotacja inwestycyjna do linii o państwowym znaczeniu nie przekracza 30% potrzeb w tym względzie. Wstępna analiza rentowności budowy tego toru wskazała na nieopłacalność tego przedsięwzięcia. Tym niemniej prowadzone są aktualnie prace studialne w ramach programu określenia hierarchii sieci transeuropejskiej linii kolejowych, a w szczególności powiązań z korytarzem Północ-Południe tj. Gdańsk - Warszawa - Katowice, które wskażą ewentualne potrzeby uzupełnienia tej sieci m.in. o linię Warszawa - Radom.

Tadeusz Syryjczyk

* * *

Marszałek Senatu RP przekazała odpowiedź na oświadczenie senatora Józefa Kuczyńskiego, wygłoszone na 24. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 29):

Warszawa, dnia 29.12.1998 r.

Pan Senator
Józef Kuczyński

W odpowiedzi na Pana oświadczenie wygłoszone na 25. posiedzeniu Senatu w sprawie rezolucji Senatu dotyczącej 76. rocznicy wybrania i zamordowania Prezydenta Gabriela Narutowicza uprzejmie informuję, że zgodnie z Regulaminem Senatu warunkiem wniesienia pod obrady Senatu takiej rezolucji jest przedstawienie przez wnioskodawców odpowiedniego projektu. Jak dotychczas do mnie, jako Marszałka Senatu, taki projekt nie wpłynął mimo zapowiedzi ze strony Pana Senatora występującego w imieniu Klubu SLD.

Z poważaniem
Alicja Grześko
wiak

* * *

Minister Transportu i Gospodarki Morskiej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Kruszewskiego, złożonym na 25. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 29):

Warszawa, dnia 29.12.1998 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

Odpowiadając na oświadczenie Pana Senatora Zbigniewa Kruszewskiego złożone na 25 posiedzeniu Senatu w dniu 11 grudnia 1988 r. w sprawie nie umieszczenia w projekcie budżetu na 1999 r. zadania inwestycyjnego pt. "Budowa mostu przez rzekę Wisłę w Płocku wraz z dojazdami" uprzejmie informuję, że:

Resort czynił starania umieszczenia tego zadania w projekcie ustawy budżetowej na 1999 r. kwotą 50.0 tys. zł. Pomiędzy Generalną Dyrekcją Dróg Publicznych, Gminą Płock, Społecznym Komitetem Budowy Mostu "Ratunek dla Płocka" i Związkiem Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 20 grudnia 1995 r. zostało zawarte porozumienie mające na celu poprowadzenie wszystkich spraw formalno prawnych w taki sposób aby zadanie to mogło wejść do planu 1999 r.

Doceniłem również zaangażowanie i wielki wkład pracy w przygotowanie tej inwestycji do realizacji przez władze miasta Płocka.

Inwestorem tego zadania została wyznaczona Dyrekcja Okręgowa Dróg Publicznych w Warszawie i na jej zlecenie w chwili obecnej opracowywana jest już dokumentacja techniczna.

Pierwsza część dokumentacji została już wykonana a poniesione z nią koszty kształtują się w wysokości ca 20.0 tys. zł. Pozostała część dokumentacji zostanie przekazana inwestorowi przez Biuro Projektów w I kw. 1999 r. Nakłady jakie należy na pozostałą część dokumentacji zaplanować już w I kwartale wynoszą ok. 7,0 tys. zł.

Ponadto informuję, że zgodnie ze znowelizowaną Ustawą o drogach publicznych (art. 19 ust. 5) drogi publiczne z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych przechodzące przez miasta na prawach powiatu będą z dniem 1 stycznia 1999 r. w zarządzie tych miast i inwestycje drogowe stają się zadaniami własnymi.

Zgodnie z art. 74 Ustawy z dnia 13 października 1998 r. dot. przepisów wprowadzających ustawy reformujące administrację publiczną - Samorządy powiatu przejmą z dniem 1 stycznia 1999 r. mieszczące się w zakresie ich zadań i kompetencji inwestycje centralne, których inwestorami w dniu 31 grudnia 1998 r. byli ministrowie lub dotychczasowi wojewodowie. Ustawa ta dotyczy również "Budowy mostu w Płocku".

Jednocześnie informuję Panią Marszałek, że zgodnie z art. 36 ustawy z dnia 9 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2000 (Dz.U. Nr 150 poz. 983) w art. 36 ustalono, że kwotę przeznaczoną dla wszystkich powiatów i wojewodów na część drogową subwencji ogólnej związaną z budową, modernizacją, utrzymaniem, zarządzaniem i ochroną dróg wojewódzkich, powiatowych, oraz dróg powiatowych i wojewódzkich, krajowych w granicach miast na prawach powiatu z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, ustala się w wysokości 60% kwoty ustalonej na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o finansowaniu dróg publicznych (Dz.U. Nr 123, poz. 780 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Dz.U. Nr 150, poz. 983).

Od kwoty ustalonej jak wyżej odlicza się 10% na rezerwę części drogowej subwencji ogólnej przeznaczoną na inwestycje. Rezerwę na 1999 r. przeznacza się w całości na kontynuację inwestycji centralnych rozpoczętych w ubiegłych latach.

Samorząd powinien ubiegać się o wprowadzenie tak ważnego dla drogownictwa w skali kraju zadania w ramach 10% rezerwy w 2000 roku.

Łączę wyrazy szacunku
Tadeusz Syryjczyk

* * *

Minister Zdrowia i Opieki Społecznej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Wojciecha Kruka, złożonym na 24. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 28):

Warszawa, dnia 29.12.1998 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Pol
skiej

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z przesłanym przy piśmie z 9 grudnia Nr AG/043/258/98/IV tekstem oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Wojciecha Kruka, podczas 24 posiedzenia Senatu RP - w sprawie budowy Instytutu Stomatologii Poznańskiej Akademii Medycznej, pozwalam sobie przekazać informację na ten temat.

Budowa Instytutu Stomatologii Poznańskiej Akademii Medycznej, jest sprawą, którą Ministerstwo Zdrowia stara się rozwiązać od kilku lat.

W roku 1997 Uczelnia otrzymała z budżetu MZiOS środki finansowe w wysokości 1.500 tys. zł na opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej.

Ze względu na wysoki koszt inwestycji, okres realizacji, konieczność zapewnienia odpowiednich środków na rozpoczęcie omawianego zadania, a także ważność placówki zarówno dla Uczelni, Resortu jak i Regionu Wielkopolskiego, Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej przedłożyło stosowny wniosek w Ministerstwie Finansów o wprowadzenie jej do realizacji w ramach inwestycji centralnych.

W tej sprawie skierowane były do Ministra Finansów dwa dodatkowe wystąpienia (31 lipca i 1 października 1997 r.).

Jednak, przyjęta przez Ministerstwo Finansów zasada - nie rozpoczynania w roku 1998 żadnych inwestycji centralnych wyeliminowała możliwość wprowadzenia do realizacji Instytutu Stomatologii.

Na sfinalizowanie prac projektowych i roboty przygotowawcze w/w inwestycji Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej przydzieliło w roku 1998 w ramach swego budżetu środki w wysokości 600 tys. zł.

Przy opracowywaniu projektu budżetu na rok 1999 również obowiązywała zasada - nie wprowadzania do inwestycji centralnych noworozpoczynanych zadań.

Środki finansowe będące w dyspozycji Ministra Zdrowia, przeznaczone w roku 1999 na inwestycje tzw. "pozostałe" dotowane z budżetu MZiOS nie pozwoliły na zapewnienie środków na rozpoczęcie tak kosztownej inwestycji.

Możliwe było jedynie zapewnienie, i to nie w pełnym zakresie wydatków na inwestycje kontynuowane.

W związku z tym, iż inwestycja jest niezwykle kosztowna, dokumentacja wspomnianego zadania jest aktualnie analizowana pod kątem ograniczenia jej kosztu wartości kosztorysowej.

Mam nadzieję, iż prace te przyniosą pozytywne rezultaty, bez uszczerbku dla przyszłej funkcji placówki, a przy opracowywaniu budżetu na 2000 rok będzie możliwe wprowadzenie jej do realizacji.

Z poważaniem

Z up. Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej

Podsekretarz Stanu

Janusz Solarz

* * *

Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji w związku z oświadczeniem senatora Krzysztofa Głuchowskiego, złożonym na 24. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 28), wyjaśnił:

Warszawa, dnia 29.12.1998 r.

Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

W nawiązaniu do oświadczenia złożonego przez Senatora RP Krzysztofa Głuchowskiego podczas 24 posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 3 grudnia 1998 r. uprzejmie informuję, że jedyną instytucją uprawnioną do prowadzenia poszukiwań żołnierzy będących w czynnej służbie wojskowej jest Żandarmeria Wojskowa. W tej sytuacji odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora może udzielić tylko Minister Obrony Narodowej.

Z poważaniem

Janusz Tomaszewski

* * *

Minister Skarbu Państwa przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Józefa Kuczyńskiego, złożonym na 24. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 28):

Warszawa, dnia 29.12.1998 r.

Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu RP

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z oświadczeniem Senatora Józefa Kuczyńskiego z dnia 3.12. 1998 r. dot. problemów nabywców i dzierżawców nieruchomości z zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa z regulowaniem należności wobec Agencji z tytułu czynszu dzierżawnego, nabycia nieruchomości oraz wykupu majątku obrotowego i ruchomych środków trwałych - uprzejmie wyjaśniam co następuje.

Zgodnie z ustawą z dnia 19.10.1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (Dz.U. z 1995 r. Nr 57, poz. 299, z późn. zm.) Agencja przejęła do Zasobu pond 4,6 mln ha gruntów. W wyniku restrukturyzacji sprzedano blisko 700 tys. ha, a ponad 2,8 mln ha znajduje się w dzierżawie.

Od początku działalności Agencja WRSP podejmuje szereg działań wychodzących naprzeciw oczekiwaniom dzierżawców i nabywców mienia Zasobu, którzy z przyczyn niezależnych od nich napotykali trudności w realizacji zobowiązań wynikających z zawartych umów. W myśl obowiązującego prawa podejmowane są indywidualne rozstrzygnięcia dotyczące obniżenia lub umorzenia należności, a także przesunięcia terminu płatności. Zgodnie bowiem z art. 700 K.c. Agencja może obniżyć czynsz dzierżawny za dany okres gospodarczy, jeżeli wskutek okoliczności, za które dzierżawca odpowiedzialności nie ponosi i które nie dotyczą jego osoby, zwykły przychód z przedmiotu dzierżawy uległ znacznemu zmniejszeniu.

Mając na uwadze niekorzystne warunki pogodowe w latach 1995 i 1996 oraz trudności ze zbytem produktów rolnych, dyrektorzy oddziałów terenowych Agencji zostali upoważnieni do przesunięcia na stałe terminu płatności czynszu dzierżawnego z 30 września na 31 października. Z uwagi na znaczny wzrost ceny skupu pszenicy, który nastąpił na przełomie tych lat, co spowodowało wzrost poziomu obciążeń finansowych dzierżawców z tytułu płatności wobec Agencji wyrażonych w mierniku naturalnym, stosowano także przesunięcia części tych płatności o rok.

Mając na uwadze sygnalizowane w bieżącym roku trudności ze zbytem produktów rolnych, w tym głównie zbóż - Agencja przejmuje odroczone w spłacie wierzytelności dzierżawców należne im od przedsiębiorstw skupujących zboża w zamian za zwolnienie ich ze zobowiązań z tytułu płatności na rzecz Agencji. Ponadto w stosunku do dzierżawców, którzy pomimo zastosowania powyższego rozwiązania oraz uruchomienia przez Agencję Rynku Rolnego interwencyjnego skupu zbóż, mają nadal problemy z ich zbytem, stosuje się ulgi w postaci przesunięcia terminów płatności należności Agencji, na ogólnie obowiązujących zasadach.

Ponadto w dalszym ciągu prowadzona jest analiza wpływu sygnalizowanego obniżenia się poziomu opłacalności produkcji w związku ze spadkiem cen produktów rolnych, wzrostem kosztów produkcji oraz trudnościami ze zbytem i wyegzekwowaniem należności od jednostek skupujących. Po uzyskaniu niezbędnych danych w tym zakresie zostaną podjęte przez Agencję kolejne działania w związku z niekorzystną sytuacją ekonomiczną w rolnictwie, jaka powstała w bieżącym roku.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że zaproponowane przez pana Senatora "wprowadzenie od zaraz dwuletniego moratorium na zapisane w umowach świadczenia dla Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, czyli opłata za dzierżawę, raty za wykup majątku okołodzierżawnego oraz za całe gospodarstwo" z punktu widzenia formalno - prawnego oraz merytorycznego nie jest możliwe do zrealizowania. Obecnie obowiązujące przepisy prawa nie przewidują bowiem możliwości zastosowania tego typu ulgi. Ponadto pragnę zwrócić uwagę, że Agencja realizuje na zasadach samofinansowania postawione przed nią zadania wynikające z polityki Państwa, co oznacza konieczność bilansowania wydatków związanych głównie ze spłatą zobowiązań zaciągniętych przez byłe państwowe przedsiębiorstwa gospodarki rolnej oraz wpłatami kwot odsetek i rat kapitałowych obligacji restrukturyzacyjnych BGŻ jak też innych ponoszonych wydatków, z wpływami uzyskiwanymi z gospodarowania mieniem Zasobu WRSP.

Ponadto uprzejmie informuję, że przyjęcie miernika naturalnego do wyrażania poziomu czynszu dzierżawnego a także rozłożonej na raty, niespłaconej należności z tytułu nabycia nieruchomości, miało na celu m.in. zapewnienie większej stabilności po stronie dzierżawców i nabywców. W związku z faktem, że rozwiązanie takie budzi szereg kontrowersji, w przygotowywanej nowelizacji ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa znalazł się zapis umożliwiający przejście z miernika naturalnego określającego poziom czynszu, na miernik pieniężny przy jego waloryzacji wskaźnikiem zmian cen towarów i usług konsumpcyjnych.

Z poważaniem

Emil Wąsacz

* * *

Odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Pieniążka, wygłoszone podczas 24. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 28), złożył Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej:

Warszawa, dnia 30.12.1998 r.

Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

Działając z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów pozwalam sobie w porozumieniu z Ministrem Finansów udzielić odpowiedzi w zakresie poruszonych spraw w oświadczeniu Pana Senatora Jerzego Pieniążka wygłoszonym na 24 posiedzeniu Senatu RP.

Zmniejszona ilość środków finansowych jaka została zawarta w budżecie na rok 1998 dla rolnictwa, w tym pominięcie potrzeb w zakresie rozwoju infrastruktury rynkowej, spowodowało perturbacje w finansowaniu budowy poszczególnych rynków hurtowych. Po dokonaniu oceny merytorycznej i finansowej całego Programu wystąpiła konieczność jego rekonstrukcji uwzględniająca ograniczenia ilościowe tworzonych inicjatyw rynków hurtowych.

Taki program w najbliższym czasie zostanie skierowany pod obrady Rady Ministrów. Czynione są również starania o pozyskanie środków finansowych na wspieranie rozwoju infrastruktury rynkowej.

Należy jednakże podkreślić, że środki na rozwój poszczególnych rynków hurtowych pozyskiwane są przez spółki w drodze emisji akcji, a także zaciągania kredytów bankowych. Przykładowo mogę poinformować, że z kredytów Banku Światowego skorzystały rynki w Gdańsku i Lublinie, Z EBOR i banku krajowego - rynek w Warszawie, wyłącznie z krajowego banku rynek we Wrocławiu. Oczywistym jest, że otrzymanie kredytów wiązało się z uzyskaniem gwarancji rządowych. Poprzedzone to było w każdym przypadku opracowaniem szeregu dokumentów związanych z aspektami ekonomicznymi przedsięwzięcia, zgodnie z wymogami banków, a także negocjacjami warunków kredytowania. Inwestycje w każdym przypadku podejmowane były po przyznaniu kredytu i przeprowadzeniu przetargów, zgodnie z wymaganą procedurą przez banki.

Zarząd Spółki "Łódzki Rolno-Spożywczy Rynek Hurtowy" podjął decyzję o rozpoczęciu inwestycji przed otrzymaniem kredytu, mając jedynie obietnicę jego przyznania. Nie wystąpił również o gwarancje rządowe do Ministra Finansów. Doprowadziło to do sytuacji, że w dużym zakresie inwestycja została zrealizowana, lecz spółce brak jest środków na rozliczenie się z wykonawcą robót budowlanych oraz na dokończenie rozpoczętych obiektów.

Równocześnie należy podkreślić, że kapitał akcyjny Spółki wynosi 9.170 tys. zł, w tym kapitał i aport wniesione przez agencje stanowi 54,4%, producentów - 39,8%, gminy - 2,5%, Wojewodę (Skarb Państwa) - 0,6% i inne podmioty - 2,7%.

Problem zadłużenia Spółki został rozpoznany przez Ministerstwo Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. Rozważa się możliwość wsparcia finansowego dla Spółki w I kwartale 1999 r. za pośrednictwem Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Znacząca poprawa kondycji finansowej będzie mogła jednak nastąpić w drodze rozpisania kolejnych emisji akcji jak i skutecznego poszukiwania banku kredytującego budowę rynku.

Ministerstwo Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej wesprze starania Spółki o uzyskanie gwaranci rządowych w przypadku wystąpienia o nie do Ministra Finansów.

Z poważaniem

z up. Ministra

Podsekretarz Stanu

Andrzej Łuszczewski

* * *

Generalny Inspektor Nadzoru Bankowego NBP przesłał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Suchańskiego, wygłoszone podczas 25. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 29):

Warszawa, dnia 4.01.1999 r.

Szanowna Pani
Prof. dr hab. Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Sena
tu
Rzeczypospolitej Polskiej

W odpowiedzi na pismo AG/043/270/98/IV z dnia 16 grudnia 1998 r. dotyczące oświadczenia Pana Senatora Jerzego Suchańskiego pozwolę sobie przedstawić następujące informacje w sprawie Powszechnego Banku Kredytowego SA w Warszawie i Pierwszego Komercyjnego Banku SA w Lublinie.

  1. Powszechny Bank Kredytowy SA w Warszawie nabywając od NBP 99,93% akcji Pierwszego Komercyjnego Banku SA w Lublinie przejął nad nim kontrolę kapitałową.
    W 1999 roku Powszechny Bank Kredytowy SA w Warszawie zamierza nabyć przedsiębiorstwo bankowe Pierwszego Komercyjnego Banku SA i włączyć w swoje struktury placówki tego banku. Nie będzie to jednak połączenie banków w trybie art. 124 ustawy Prawo bankowe, toteż nie zmieni się struktura własnościowa Powszechnego
    Banku Kredytowego SA w Warszawie. Jednocześnie Powszechny Bank Kredytowy SA w Warszawie zamierza wystąpić do Komisji Nadzoru Budowlanego z wnioskiem o przekształcenie licencji Pierwszego Komercyjnego Banku SA w Lublinie w licencję banku hipotecznego.

2. Przed nabyciem przedsiębiorstwa bankowego PKB SA w Lublinie, Powszechny Bank Kredytowy SA w Warszawie zamierza dokonać umorzenia części kapitału akcyjnego PKB SA w celu pokrycia części strat wygenerowanych przez ten bank w okresach wcześniejszych. Należy bowiem zaznaczyć, iż PKB SA posiada znaczne straty z lat poprzednich, których wartość na koniec 1997 r. kształtowała się na poziomie 277,6 mln zł. Natomiast Powszechny Bank Kredytowy SA w Warszawie zawierając umowę z NBP w sprawie nabycia kontrolnego pakietu akcji PKB SA w Lublinie zobowiązał się do prowadzenia dalszej restrukturyzacji PKB SA Pozostała ujemna wartość nabywanego przedsiębiorstwa bankowego rozliczona zostanie przez Powszechny Bank Kredytowy SA w Warszawie, zgodnie z zasadami rachunkowości, w okresie 5 lat od daty przejęcia.
Uwzględniając zamierzenia Powszechnego Banku Kredytowego SA w Warszawie, jak również fakt, że Skarb Państwa nie był bezpośrednio stroną umowy trudno jest mówić, czy stracił on, czy zyskał na tym przedsięwzięciu.
Stwierdzić
jednak należy, iż dalsza restrukturyzacja Pierwszego Komercyjnego Banku SA w Lublinie prowadzona przez Powszechny Bank Kredytowy SA w Warszawie, inwestora doświadczonego w realizowaniu działań sanacyjnych banków, zwiększy bezpieczeństwo sektora bankowego.

3. Inspekcje kompleksowe nadzoru bankowego, badające całokształt działalności bankowej wymienionych banków były przeprowadzone w następujących terminach:

- w Powszechnym Banku Kredytowym SA w Warszawie - w IV kwartale 1996 r.

- w Pierwszym Komercyjnym Banku SA w Lublinie - w IV kwartale 1997 r.

Ponadto w Pierwszym Komercyjnym Banku S.A. w Lublinie w II kwartale 1998 r. przeprowadzono inspekcję problemową, dotyczącą badania należności bankowych.

Przedstawiając powyższe pozwolę sobie wyrazić nadzieję, że przekazane informacje będą dla Pani Marszałek i Pana Senatora wystarczające.

Z poważaniem

Generalny Inspektor Nadzoru Bankowego

Ewa Śleszyńska-Charewicz

* * *


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment