Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment
1 grudnia br. Prezydium Senatu RP zdecydowało przyznać Polskiej Akcji Humanitarnej, kierowanej przez Halinę Ochojską, 30 tysięcy złotych na pokrycie kosztów pobytu w ojczyźnie 75 najstarszych Polaków z Kazachstanu, zaproszonych na czas świąt - od 18 grudnia do 4 stycznia.
Prezydium Senatu wyraziło nadzieję, że kwota przyznana z części budżetu Kancelarii Senatu przeznaczonego na opiekę nad Polonią i Polakami za granicą umożliwi pokonanie istniejących kłopotów finansowych i zrealizowanie szczytnego zadania podjętego przez Akcję.
* * *
4 grudnia br. marszałek Alicja Grześkowiak przyjęła wydawców prasy polskiej z Łotwy, Litwy, Ukrainy, Rosji, Białorusi, którzy przebywali w Polsce na "Warsztatach dla wydawców prasy polskojęzycznej" zorganizowanych przez Fundację Pomocy Polakom na Wschodzie. Program pomocy wydawcom i redaktorom polskiej prasy na Wschodzie jest finansowany przez Senat RP.
W czasie spotkania z marszałek Senatu wydawcy przestawiali swój dorobek i informowali o problemach, z jakimi się borykają. Często dotyczą one spraw technicznych, wyposażenia redakcji czy drukarni, ale bywa, że problemy te to brak doświadczonych dziennikarzy.
Uczestnicy spotkania są wydawcami różnych periodyków: informacyjnych, fachowych - np. dla nauczycieli, kulturalnych, historycznych, a także lokalnych, o zasięgu parafii.
Marszałek A. Grześkowiak podziękowała wydawcom za pracę, za kultywowanie polskiej tradycji, kultury i języka.
Odpowiedzi na oświadczenia senatorów
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Zbigniewa Kulaka, złożone na 21. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 25):
Warszawa, dnia 13.11.1998 r.
Pan Zbigniew Kulak
Senator RP
Odpowiadając na oświadczenie złożone przez Pana Senatora na 21. posiedzeniu Senatu w dniu 28 października 1998 roku uprzejmie informuję, że ośrodki doradztwa rolniczego jako jednostki budżetowe podlegają bezpośrednio wojewodom.
Z tego też powodu Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej nie ma wpływu na prowadzoną politykę kadrową w tych jednostkach.
Wszelkiego rodzaju biuletyny wydawane przez odr-y są finansowane również ze środków budżetowych będących w gestii wojewodów.
Zgadzam się z Panem Senatorem, że wydawnictwa redagowane przez odr-y, które w ramach swojego statutowego obowiązku zajmują się upowszechnianiem doradztwa rolniczego powinny przede wszystkim inicjować i popularyzować szeroko rozumianą wiedzę rolniczą wśród rolników i mieszkańców wsi.
Z poważaniem
Podsekretarz Stanu
Andrzej Łuszczewski
* * *
Marszałek Sejmu przekazał na ręce Marszałek Senatu kopię pisma Komisji Etyki Poselskiej w związku z oświadczeniem senator Doroty Kempki, złoż
onym podczas 15. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 18):Warszawa, 26 listopada 1998 r.
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Pani Alicja Grześkowiak
Pozwalam sobie przesłać na ręce Pani Marszałek - do uprzejmej wiadomości - kopię pisma Komisji Etyki Poselskiej w związku z oświadczeniem Pani Senator Doroty Kempki, złożonym podczas 15. posiedzenia Senatu RP w dniu 2 lipca 1998 r.
Maciej Płażyński
Warszawa, 5 listopada 1998 r.
Pan
Maciej Płażyński
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Komisja Etyki Poselskiej informuje, iż na posiedzeniu w dniu 4 listopada 1998 r. rozpatrzyła skierowaną przez Pana Marszałka sprawę oświadczenia złożonego przez senator Dorotę Kempkę podczas 15 posiedzenia Senatu RP w dniu 2 lipca 1998 r.
Komisja Etyki Poselskiej nie znalazła podstaw do rozpatrywania tej sprawy z punktu widzenia naruszenia Zasad Etyki Poselskiej.
Przewodniczący Komisji
(Bogdan Pęk)
* * *
Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazał wyjaśnienie w związku
z oświadczeniem senatora Jana Chojnowskiego, złożonym podczas 22. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 26):Warszawa, 26 listopada 1998 r.
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
W odpowiedzi na oświadczenie senatorskie Pana Jana Chojnowskiego złożone na 22 posiedzeniu Senatu w dniu 5 listopada 1998 r. w sprawie "inwazji zagranicznych super - i hipermarketów" oraz "wprowadzenia przepisów nakazujących prowadzenia ścisłych rejestrów zbywanych gruntów
", przedkładam następujące wyjaśnienie.Zasady nabywania nieruchomości w Polsce przez cudzoziemców regulują przepisy ustawy z dnia 24 marca 1920 roku (Dz.U. z 1996 r. Nr 54, poz. 245 i z 1997 r. Nr 140, poz. 939).
Zgodnie z przepisami tej ustawy cudzoziemcy - aby nabyć nieruchomość w Polsce - muszą każdorazowo legitymować się zezwoleniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, wydanym za zgodą Ministra Obrony Narodowej, a w przypadku nieruchomości rolnych - również za zgodą Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. Przypadki, w których cudzoziemcy nie muszą legitymować się takim zezwoleniem, zostały określone w art. 8 ust. 1 (z zastrzeżeniem ust. 3) wyżej powołanej ustawy.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, otrzymawszy wniosek cudzoziemca, jest zobligowany do rozpatrzenia sprawy i wydania stosownej decyzji. Przedmiotem postępowania administracyjnego, wszczętego i prowadzonego przed Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji, jest bowiem wyłącznie żądanie przez cudzoziemca wydania zezwolenia na nabycie nieruchomości w Polsce i postępowanie to, jeżeli żądanie nie zostanie cofnięte, powinno zakończyć się rozstrzygnięciem merytorycznym.
Wnioskodawca (osoba prawna) ma obowiązek dołączyć do wniosku o uzyskanie zezwolenia:
W przypadku nabywania nieruchomości na cele budowy stacji benzynowych i supermarketów, decyzja wydawana jest przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji po konsultacji z właściwym wojewodą, który oceni, czy planowana inwestycja jest korzystna na danym terenie. Istotne dla rozstrzygnięcia sprawy jest również stanowisko organów lokalnej władzy samorządowej.
Niezależnie od powyższego, w przypadku podejrzenia, iż nabycie nieruchomości, udziałów lub akcji w spółce posiadającej nieruchomość, może być niezgodne z interesem państwa, a także gdy istnieje podejrzenie co do wiarygodności informacji udzielonych przez wnioskodawcę, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji zwraca się z prośbą o opinię do organu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo państwa.
Jednocześnie należy zauważyć, iż decyzja Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, zezwalająca na nabycie nieruchomości, nie przesądza jeszcze o przeprowadzeniu transakcji. Czyni jedynie cudzoziemca zdolnym do czynności prawnych na równi z podmiotami polskimi. Szczegółowe warunki i skuteczność czynności prawnej, podejmowanej na podstawie zezwolenia, zależą już od woli stron transakcji, a zwłaszcza zbywcy nieruchomości.
Zatem o zezwoleniu na budowę supermarketu, jak również o celowości planowanej przez nabywcę inwestycji i jej wpływu na rozwój danego regionu decydują organy lokalne. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji nie jest upoważniony do kontrolowania decyzji podejmowanych przez te organy.
Ponadto należy stwierdzić, iż poza wyżej wymienionymi przesłankami, do pozytywnego działania obligują nas również postanowienia Układu Europejskiego, ratyfikowanego przez Polskę w 1994 r.
Przepisy te wprowadzają zasadę tzw. traktowania narodowego, tj. nie gorszego traktowania podmiotów pochodzących z obszaru Unii Europejskiej, niż traktowanie polskich podmiotów w momencie, gdy pragną one założyć przedsiębiorstwo i prowadzić stałą działalność gospodarczą na terytorium Polski (art. 44 ust. 1 UE).
Jednocześnie przewidują one, iż Polska nie ustanowi żadnych nowych norm prawnych oraz nie podejmie żadnych działań i środków, których celem byłoby dyskryminowanie przedsiębiorstw i obywateli Wspólnot w zakresie podejmowania i prowadzenia działalności na terenie naszego kraju (art. 44 ust. 2 UE).
Wobec powyższego, zaostrzenie obowiązujących przepisów w tym przedmiocie nie jest możliwe.
W odniesieniu do poruszonej przez Pana Senatora kwestii prowadzenia ścisłych rejestrów gruntów zbywanych cudzoziemcom stwierdzić należy, iż Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przedkłada coroczne sprawozdania sejmowe o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców, zawierające rejestry pozwoleń wydanych przez resort. (Sprawozdanie za rok 1997 zostało przyjęte przez Sejm na 18 posiedzeniu w dniu 22 maja 1998 r. - Druk nr 259).
MSWiA nie posiada obecnie informacji, ile nieruchomości i o jakiej powierzchni faktycznie znajduje się w posiadaniu cudzoziemców.
Umożliwi to dopiero przepis art. 1 ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa (Dz.U. Nr 106, poz. 668).
Przepis ten wprowadził zmianę ustawy z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców (Dz.U. z 1996 r. Nr 54, poz. 245 i z 1997 r. Nr 140, poz. 939), polegającą na nałożeniu na Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji obowiązku prowadzenia - w systemie komputerowym z dniem 01 stycznia 1999 r. - rejestrów:
Z prowadzeniem tych rejestrów związane będzie również badanie legalności nabycia lub objęcia przez cudzoziemców nieruchomości, udziałów i akcji, a w razie stwierdzenia niezgodności z przepisami prawa, podejmowanie czynności procesowych zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy.
W związku z tym, iż w powoływanej wyżej ustawie z dnia 24 lipca 1998 r. brak jest zapisu zobowiązującego Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji do prowadzenia rejestru z datą wsteczną, monitorowanie skali zjawiska wykupu nieruchomości w Polsce przez cudzoziemców, jak też zorientowanie się, w jakich regionach Polski cudzoziemcy najchętniej nabywają nieruchomości i czy wykorzystują wyjątki przewidziane w art. 8 ust. 1 ustawy, możliwe będzie najwcześniej za rok od wprowadzenia powyższych rejestrów.
Jednocześnie informuję, iż w ramach Międzyresortowego Zespołu do Spraw Przygotowania Negocjacji Akcesyjnych z Unią Europejską, została powołana Grupa Zadaniowa do spraw zakupu nieruchomości przez cudzoziemców.
Zadaniem grupy jest m.in. przegląd uregulowań poszczególnych państw piętnastki w celu znalezienia najlepszego modelu, którego zastosowanie będzie w Polsce najmniej kłopotliwe, wskazanie sposobu likwidacji istniejących wadliwych uregulowań oraz wypracowanie polskiego stanowiska negocjacyjnego w zakresie obrotu nieruchomościami.
Obecnie trudno jest określić zarówno zakres, jak i termin wprowadzenia przepisów liberalizujących obrót nieruchomości z udziałem cudzoziemców.
Problematyka swobodnego zakupu ziemi w Polsce przez cudzoziemców wciąż wywołuje wiele kontrowersji, dlatego też prace w tym kierunku wymagają jeszcze wielu dyskusji i łagodzenia interesów.
Janusz Tomaszewski
* * *
Odpowiedź na oświadczenie senatora Henryka Stokłosy, złożone podczas 21 posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 25), przekazał Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji:
Warszawa, dnia 27.11.1998 r.
Pani
prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
W odpowiedzi na oświadczenie złożone podczas 21. posiedzenia Senatu RP, w dniu 28 października 1998 r., przez Senatora RP Pana Henryka Stokłosę, w sprawie stanu bezpieczeństwa publicznego, uprzejmie przekazuję następującą informację.
Komendant Główny Policji, przy pełnym poparciu kierownictwa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, przyjął zasadę, że należy uczynić wszystko, by policjanci z likwidowanych jednostek (przede wszystkim likwidowanych komend wojewódzkich Policji) znaleźli miejsce zatrudnienia odpowiadające ich kwalifikacjom zawodowym i nie wymagające zmiany miejsca zamieszkania. Część z policjantów będzie zapewne musiała dojeżdżać do pracy, jednak zgodnie z ustawą z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz.U. Nr 30, poz. 179) przysługiwać im będzie w takiej sytuacji stosowana rekompensata finansowa. Wraz z ustawowym zagwarantowaniem dotychczasowego poziomu zarobków, działania te powinny zahamować odpływ fachowców z Policji, jednakże przy planowanej skali przekształceń nie uda się całkowicie powstrzymać tego procesu. Dlatego też, kierownictwo Policji podjęło szeroką akcję informowania o dających się przewidzieć skutkach przekształceń.
Następną istotną kwestią poruszoną w oświadczeniu Pana Senatora jest zabezpieczenie emerytalne funkcjonariuszy Policji. Wprowadzane przez reformę zmiany systemu ubezpieczeń społecznych polegają na objęciu nowym, powszechnym systemem emerytalnym jedynie funkcjonariuszy wstępujących do służby po 1 stycznia 1999 r. W odniesieniu do funkcjonariuszy będących obecnie w służbie, przewiduje się jedynie zmianę sposobu waloryzacji świadczeń oraz ich ograniczania z tytułu osiągania dodatkowego dochodu. Istotą wprowadzanych zmian jest zmiana waloryzacji płacowej (powiązanej ze wzrostem uposażeń funkcjonariuszy będących w służbie) na waloryzację cenową z zastosowaniem dodatkowego wskaźnika dla świadczeń mundurowych w pierwszym roku obowiązywania nowych przepisów. Wprowadza się również powiązanie wysokości kwoty zmniejszenia świadczenia, z możliwością jego zawieszenia (obecne świadczenie ulega ograniczeniu nie więcej niż o 25% kwoty świadczenia bez dodatków) oraz z procentowo określoną kwotą przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia.
Z poważaniem
Krzysztof Budnik
* * *
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Stanisława Cieśli, złożone podczas 22. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 26):
Warszawa, dnia 30 listopada 1998 r.
Pani
prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
W odpowiedzi na oświadczenie złożone podczas 22. posiedzenia Senatu RP, w dniu 5 listopada 1998 r., przez Senatora RP Pana Stanisława Cieślę, w sprawie utworzenia w Sieradzu delegatury urzędu wojewódzkiego dla województwa łódzkiego, urzędu marszałkowskiego oraz delegatur instytucji zespolonych z wojewodą w dotychczasowych miastach wojewódzkich - w związku z reformą ustrojową
państwa, uprzejmie przedstawiam następującą informację.Tworzenie delegatur urzędów wojewódzkich oraz oddziałów terenowych regulują zapisy art. 36 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie (Dz.U. Nr 91, poz. 577) stanowiące, iż w celu usprawnienia działania wojewódzkich organów zespolonej administracji rządowej, wojewoda może tworzyć delegatury urzędu wojewódzkiego. Siedziby delegatur i zakresy ich działania zostaną na podstawie art. 29 ust. 3 pkt 8 ww. ustawy określone statute
m wojewody. Oznacza to, iż tworzenie delegatur należy do kompetencji wojewody.Natomiast w kwestii tworzenia delegatur urzędu marszałkowskiego pragnę poinformować, iż ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz.U. Nr 91, poz. 576) nie przewiduje możliwości tworzenia takich komórek organizacyjnych.
Z poważaniem
Józef Płoskonka
* * *
Wyjaśnienia w związku z oświadczeniami senatora Jerzego
Suchańskiego, złożonymi podczas 21. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 25), przekazał Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji:Warszawa, 30.11.1998 r.
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
w nawiązaniu do oświadczeń złożonych przez Pana Senatora Jerzego Suchańskiego podczas 21. posiedzenia Senatu RP w dniu 28 października 1998 r., z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów przekładam poniższe wyjaśnienia.
Konflikt w szpitalu Św. Anny w Miechowie, dotyczący obsady funkcji dyrektora, od samego początku podzielił pracowników i przybrał drastyczne formy protestu.
Na podstawie wyników kontroli przeprowadzonej w końcu 1997 r. i na początku 1998 r. przez Wydział Zdrowia i Wydział Finansów Urzędu Wojewódzkiego w Kielcach oraz po uzyskaniu zgody Rady Społecznej, wojewoda kielecki podjął decyzję o odwołaniu z dniem 10 lutego 1998 r. Pana Zdzisława Prockiego ze stanowiska dyrektora Zespołu Opieki Zdrowotnej w Miechowie.
Decyzja wojewody doprowadziła do podjęcia protestu głodowego przez część pracowników - zwolenników dotychczasowego dyrektora ZOZ w Miechowie. W związku z tym, Pan Wojewoda Ignacy Pardyka podjął decyzję o przywróceniu Pana Zdzisława Prockiego na stanowisko dyrektora do czasu uzyskania wyników kontroli Delegatury NIK w Kielcach.
Zmiana decyzji wojewody doprowadziła z kolei do podjęcia protestu głodowego przez część pracowników - przeciwników Pana Zdzisława Prockiego, któremu zarzucali wiele nieprawidłowości w zarządzaniu ZOZ-em. Ten protest spowodował zaostrzenie protestu osób popierających dotychczasowego dyrektora. Pr
otest głodowy pracowników dyrektora Zdzisława Prockiego został przerwany po zwróceniu się z apelem dyrekcji Wydziału Zdrowia o przerwanie strajku. W tym czasie, tj. 2 czerwca 1998 r. Pan Zdzisław Procki skorzystał ze zwolnienia lekarskiego, na którym przebywa do chwili obecnej.Po zakończeniu kontroli NIK w Zespole Opieki Zdrowotnej w Miechowie i potwierdzeniu się części zarzutów pod adresem Pana Zdzisława Prockiego, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, wojewoda kielecki podjął decyzję o odwołaniu z dniem 18 września 1998 r., z funkcji dotychczasowego dyrektora oraz powołaniu na to stanowisko Pana Jarosława Moskwy, który sprawdził się w zarządzaniu samodzielnym zakładem opieki zdrowotnej w Kozłowie. Należy nadmienić, że Zespół Opieki Zdrowotnej w Miechowi
e z dniem 13 sierpnia 1998 r. uzyskał status zakładu samodzielnego.Decyzja wojewody doprowadziła do ponownego podjęcia strajku głodowego przez zwolenników pana Zdzisława Prockiego. Z drugiej strony, Pan Jarosława Moskwa uzyskał poparcie części pracowników, o czym świadczy list do wojewody kieleckiego z dnia 2 października 1998 r.
Jak pokazały wydarzenia z dnia 21 października 1998 r., nagromadzone wśród pracowników szpitala emocje, nie pozwalały na rozwiązanie konfliktu w oparciu o racje merytoryczne.
Nie można natomiast czynić zarzutów wojewodzie, iż nie chciał wcześniej podejmować decyzji pod presją przeciwników dyrektora J. Moskwy, gdyż jak wskazują powyższe fakty doprowadziłoby to najprawdopodobniej do eskalacji konfliktu ze strony zwolenników dyrektora. Rozwiązanie konfliktu stało się możliwe dopiero wtedy, gdy obie strony uświadomiły sobie, jakie konsekwencje przynosi brak chęci rozwiązania sporu w drodze kompromisu.
Z poważaniem
Jerzy Stępień
* * *
Minister Skarbu Państwa przekazał odpowiedź na oświa
dczenie senatora Jerzego Pieniążka, złożone na 21. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 25):Warszawa, dnia 01.12.1998 r.
Pani Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
W nawiązaniu do oświadczenia senatora Jerzego Pieniążka złożonego na 21. posiedzeniu Senatu w dniu 28 października 1998 r. w sprawie nie przyznania przez Bank Gospodarki Żywnościowej S.A. Spółce Cristal Agro Poland preferencyjnego kredytu na zasadach kredytu przyznanego Zakładom Przemysł
u Ciągnikowego "Ursus", przedstawiam poniżej wyjaśnienia przesłane przez BGŻ S.A.Zakłady Przemysłu Ciągnikowego "Ursus" wystąpiły do BGŻ S.A. z propozycją podpisania umowy o współpracy w zakresie kredytowania w walutach wymienialnych zakupu ciągników marki "Ursus". BGŻ S.A. wychodząc naprzeciw tym propozycjom wyraził zgodę na podpisanie odpowiedniego porozumienia o współpracy.
Propozycja kredytowania sprzedaży ciągników "Ursus" pochodziła bezpośrednio od ZPC "Ursus", które również finansują dopłaty do oprocentowania tego kredytu. Jest to więc produkt autorski ZPC "Ursus" i z tego powodu nie może być rozszerzony na innych producentów ciągników.
Z informacji uzyskanych z BGŻ S.A. wynika, że Bank od kilku lat współpracuje z Cristal Agro Poland kredytując Spółkę oraz prowadząc jej rachunek. Spółka uznana za wiarygodnego klienta korzysta w Banku z kredytu dewizowego oprocentowanego poniżej ogólnie obowiązujących stawek. Jednocześnie cały czas trwały i nadal trwają rozmowy ze Spółką w celu znalezienia satysfakcj
onujących obie strony warunków współpracy. Rozmowy te prowadzone są ze strony Banku zarówno przez oddział jak i Zarząd BGŻ S.A. Ponadto opierając się na zasadach funkcjonowania gospodarki rynkowej, należy podkreślić, że podmioty gospodarcze mają wolny wybór partnerów do współpracy, co regulowane jest umowami dwustronnymi.Z poważaniem
Emil Wąsacz
* * *
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Socjalnej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Zbyszka Piwońskiego, złożone na 22. posiedzeniu Senatu
("Diariusz Senatu RP" nr 26):Warszawa, dnia 01.12.1998 r.
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP
Szanowna Pani Marszałek
W odpowiedzi na oświadczenia Pana Senatora Zbyszko Piwońskiego wygłoszone w dniu 5 listopada 1998 roku na 22. posiedzeniu Senatu RP w sprawie organizacji w 1999 roku turnusów rehabilitacyjnych dla osób niepełnosprawnych, przekazane przez Sekretariat Prezesa Rady Ministrów pismem z dnia 12 listopada br. znak: SJB 440-241(1)/98, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów - pragnę prze
kazać poniższe wyjaśnienia:I. Jak wynika z informacji przekazanej przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej, resort ten od wielu lat współpracuje ze stowarzyszeniami ochrony zdrowia, którym co roku zleca w ramach dotacji celowych przeprowadzanie
specjalistycznych turnusów rehabilitacyjnych dla niepełnosprawnych dzieci ze sprzężonymi kalectwami. Turnusy te są z reguły połączone z instruktażem dla rodziców lub opiekunów i stanowią formę okresowej, intensywnej rehabilitacji medycznej. W 1999 roku działalność ta będzie kontynuowana.II. Zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa - powiatowe centrum pomocy rodzinie staje się realizatorem zadań związanych z rehabilitacją osób niepełnosprawnych z dniem 1 stycznia 1999 r. Nie ma zatem podstaw prawnych do kontynuowania organizacji turnusów rehabilitacyjnych z dofinansowaniem ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na dotychczasowych zasadach. Zostały podjęte intensywne prace mające na celu zapewnienie sprawnego przekazania realizacji tego zadania władzom powiatowym.
Rozumiejąc niepokój i obawy środowiska osób niepełnosprawnych oraz organizatorów turnusów rehabilitacyjnych, wynikające ze zmian jakie przynosi decentralizacja i przekazanie zadań nowo utworzonym strukturom powiatowym, pragnę zapewnić, że Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przygotowuje dokumentację dotyczącą organizacji turnusów rehabilitacyjnych, aby zapewnić realne możliwości sprawnej kontynuacji realizacji tego zadania.
Wszystkie wnioski dotyczące uczestnictwa osób niepełnosprawnych w turnusach w pierwszych miesiącach przyszłego roku, które zostały złożone w Zakładzie Usług Rehabilitacyjno-Socjalnych w Katowicach oraz w oddziałach Funduszu, przesłano do centrali Funduszu. Z końcem listopada będą mogły być przekazane powiatom do realizacji. Podobnie przekazane zostaną oferty organizatorów, aby starostowie dysponowali pełnym katalogiem dotychczasowych ofert.
Opracowywane są także szczegółowe procedury postępowania, przekazywania środków finansowych i rozliczeń. Kompleksowa, pełna dokumentacja, zawierająca także wzory umów z organizatorami turnusów, będzie gotowa z końcem listopada br. i zostanie przekazana starostom.
Środki finansowe na dofinansowanie organizacji turnusów rehabilitacyjnych zostaną przekazane starostom przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych według algorytmu uwzględniającego liczbę osób niepełnosprawnych w powiecie oraz wysokość środków przewidzianą w planie finansowym Funduszu na dofinansowanie kosztów uczestnictwa osób niepełnosprawnych w turnusach rehabilitacyjnych w 1999 roku.
Mam nadzieję, że podjęte działania pozwolą na sprawne przejęcie przez starostów realizacji tego zadania i zapewnią osobom niepełnosprawnym możliwość uczestnictwa w turnusach rehabilitacyjnych już w I półroczu 1999 roku.
Z wyrazami szacunku
Janusz Gałęziak
3 grudnia br. marszałek Alicja Grześkowiak przyjęła delegację protestujących rolników, którzy uczestnicząc w demonstracji w Warszawie chcieli - jak twierdzili - zwrócić uwagę najwyższych władz Rzeczypospolitej Polskiej oraz całego społeczeństwa na dramatyczną sytuację wsi i rolnictwa.
Członkowie przybyłej do Senatu delegacji reprezentowali: Krajowy Związek Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych, NSZZ RI "Solidarność", ZZR "Samoobrona" i organizację młodych rolników. Na ręce marszałek A. Grześkowiak delegaci złożyli rezolucję uczestników Ogólnopolskiej Manifestacji Rolników.
* * *
6 grudnia br., w dniu św. Mikołaja, marszałek Alicja Grześkowiak spotkała się z podopiecznymi Fundacji Artystycznej "Naprawdę Czeka Ktoś", której celem statutowym jest rozwój artystyczny dzieci i młodzieży specjaln
ej troski szczególnie uzdolnionej wokalnie.Największym sukcesem Fundacji jest Ogólnopolski Festiwal Piosenki Dzieci i Młodzieży Specjalnej Troski w Ciechocinku. W tym roku impreza odbyła się już po raz trzeci. Honorowy patronat nad nią pełni marszałek Sen
atu RP.Na spotkanie w Senacie przybyli uczestnicy ciechocińskiego festiwalu, ich opiekunowie, goście oraz przedstawiciele fundacji z jej założycielką i prezesem, piosenkarką i kompozytorką Grażyną Świtałą.
Gości powitał szef Kancelarii Senatu minister Bog
dan Skwarka.Marszałek A. Grześkowiak przypomniała, że dzień św. Mikołaja to dzień radości, a obdarowywanie się prezentami ma nam przypomnieć, że miarą człowieka jest to, co daje innym. Podopieczni Fundacji - jak stwierdziła marszałek Senatu - dzielą się z innymi swoim talentem, z ich śpiewem wszystkim jest przyjemniej, łatwiej. Marszałek A. Grześkowiak podziękowała rodzicom śpiewających dzieci i przedstawicielom fundacji, bez których trudu nie byłoby ciechocińskiego festiwalu, mikołajkowego spotkania ani
też zapowiedzianego gwiazdkowego koncertu kolęd w Teatrze Polskim.W mini koncercie podopieczni Fundacji śpiewali swoje piosenki festiwalowe, a potem wszyscy wspólnie - kolędy.
W roli świętego Mikołaja wystąpił dyrektor ciechocińskiego festiwalu Tadeusz Broś, który stwierdził, że dla uczestników mikołajkowego spotkania ważne są nie tylko otrzymane upominki, ale także to, iż znalazły się dziś w tak ważnym miejscu jak Senat RP.
* * *
8 grudnia br. w Monachium minister ds. federalnych i europejskich R. Bocklet wręczył odznaczenie "Europa Medaille" senatorowi Władysławowi Bartoszewskiemu. Medal ten od kilku lat jest przyznawany za "szczególne zasługi dla wspierania myśli europejskiej w Bawarii i zaangażowanie na rzecz landu". Otrzymują go osoby zamieszkałe w Bawarii, a tylko wyjątkowo cudzoziemcy. Senator W. Bartoszewski jest pierwszym Polakiem, który otrzymał to odznaczenie.
* * *
10 grudnia br. marszałek Alicja Grześkowiak przyjęła delegację Europejsko-Amerykańskiej Rady Przemysłowej (EAIC) z jej przewodniczącym Franzem Nawratilem. W spotkaniu uczestniczyli senatorowie Kazimierz Kleina - przewodniczący Komisji Gospodarki Narodowej, i Krzysztof Majka - wiceprzewodniczący Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej.
Marszałek A. Grześkowiak poinformowała gości o roli Senatu w tworzeniu polskiego prawa, o czekających Polskę przemianach gospodarczych i potrzebie dostosowania gospodarki do standardów europejskich. Jak stwierdziła marszałek Senatu, dostosowując się do wymogów Unii Europejskiej, chcemy jednak zachować autonomię i własne widzenie interesu narodowego.
Franz Nawratil zapewnił, że amerykańskie koncerny skupione w EAIC są inwestorami tworzącymi miejsca pracy, wnoszącymi kapitał i interesuje je wyłącznie długotrwała współpraca - możliwa jedynie przy obopólnych korzyściach. EAIC chce przyczynić się do większej konkurencyjności Europy na rynku światowym. W tym celu zostały opracowane opinie, które mają takim krajom, jak Polska, Czechy i Węgry, podpowiedzieć, jak mogą zwiększyć prawdopodobieństwo dodatkowych inwestycji, jakie są oczekiwania członków EAIC.
Marszałek A. Grześkowiak wręczono pięcioczęściowe opracowanie na temat różnych sfer gospodarczych.
W "Diariuszu Senatu RP" nr 27 z 5 grudnia 1998 r. na str. 24 podaliśmy, że w imieniu komisji o przyjęcie nowelizacji ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym wniósł senator A. Kruk. Powinno być: senator A. Krzak. Za pomyłkę przepraszamy.
Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment