Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


* * *

Minister Finansów przesłał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem wygłoszonym przez senatora Zbigniewa Romaszewskiego podczas 19. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 20):

Warszawa, 1998 .08.28

Szanowny Pan
Zbigniew Romaszewski
Senator
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Senatorze

W związku z otrzymanym za pośrednictwem Marszałka Senatu oświadczeniem złożonym przez pana Senatora na 19. posiedzeniu Senatu w dniu 6 sierpnia 1998 r., w kwestii złożenia zawiadomienia o przestępstwie z art. 16 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników (Dz.U. Nr 142, poz. 702 , z późn. zm.), popełnionym przez p. Zofię N., nauczycielkę z Sieradza, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.

Jak wynika z informacji uzyskanych przez Ministerstwo Finansów za pośrednictwem Izby Skarbowej w Sieradzu, w związku ze złożeniem przez p. Zofię N. zgłoszenia identyfikacyjnego, Urząd Skarbowy w Sieradzu nadał podatniczce numer identyfikacji podatkowej (NIP), na podstawie decyzji doręczonej jej w dniu 12.04.1996 r.

W wykonaniu obowiązków wynikających z ustawy o NIP, p. Zofia N. w dniu 13.03.1998 r. złożyła informację o zmianie danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym (formularze NIP-3 oraz NIP-6), wpisując na tych dokumentach inny NIP, niż numer wynikający z adresowanej do niej, ww. decyzji urzędu skarbowego.

Następnie p. Zofia N. w dniu 10.04.1998 r. złożyła w urzędzie skarbowym formularz PIT-34 (zeznanie o wysokości dochodu osiągniętego w 1997 r. przez osobę samotnie wychowującą dzieci) i jednocześnie ponownie dokonała aktualizacji danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym (poprzez złożenie formularzy NIP-3 oraz NIP.-6), ponownie wpisując na tych dokumentach niewłaściwy numer NIP, tj. numer, który jak następnie ustalono - został nadany Urzędowi Gminy we Wróblewie, wykonującym w stosunku do niej funkcje płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

Jednocześnie, na dokumentach aktualizacyjnych NIP-3 oraz NIP-6 p. Zofia N., zamiast własnego numeru PESEL, podała numer REGON nadany Urzędowi Gminy we Wróblewie.

Podkreślenia wymaga, iż p. Zofia N. przy składaniu na początku 1997 r. zeznania podatkowego za 1996 r. podała właściwy numer, tj. numer NIP jej nadany na podstawie decyzji urzędu skarbowego.

Urząd Skarbowy w Sieradzu, mając na uwadze przepisy art. 16 ust. 1 pkt 3 powołanej ustawy, stosownie do których "kto wbrew obowiązkowi ... nie podaje numeru identyfikacji podatkowej lub podaje numer fałszywy, podlega karze grzywny", pismem z dnia 4.05.1998 r. zawiadomił Komendę Rejonową Policji w Sieradzu o przestępstwie polegającym na podaniu fałszywego numeru NIP, popełnionym przez siedmiu podatników, w tym przez p. Zofię N.

Powyższe zawiadomienie miało mieć w założeniu charakter dyscyplinujący podatników. Błędy związane z wykonaniem obowiązków ewidencyjnych określonych ustawowo, w tym błędy związane z podaniem przez podatnika niewłaściwego numeru NIP odnotowywano stosunkowo często. Zważywszy na dużą liczbę podatników, błędy takie powodowały znaczne utrudnienia w pracy Urzędu Skarbowego w Sieradzu i automatycznie wydłużały okres podejmowania poszczególnych czynności urzędowych, m.in. dokonywanie zwrotów podatków na rzecz podatników, w tym także tych, którzy zawsze prawidłowo podawali swoje numery NIP.

Jak wynika z informacji uzyskanych przez Ministerstwo Finansów, w incydentalnym przypadku p. Zofii N. różnorodne błędy zdarzyły się aż sześciokrotnie, z czego w pięciu przypadkach błąd polegał na podaniu niewłaściwego numeru NIP, co w pełni uzasadniało zawiadomienie organów ścigania o fakcie popełnienia przez nią przedmiotowego przestępstwa.

Mając na względzie powyższe i ustosunkowując się do uwag i sugestii Pana Senatora, należy zważyć, co następuje.

Ordynacja podatkowa wprawdzie zezwala na skorygowanie przez podatnika określonych błędów i uniknięcie w ten sposób konkretnych sankcji, jednakże w przepisach ordynacji chodzi o sankcje podatkowe (naliczenie wyższego podatku, odsetki od źle wyliczonego i wpłaconego w kwocie niższej od należnej podatku) oraz karne skarbowe (najczęściej grzywna), natomiast w odniesieniu do czynów określonych w art. 16 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatków, penalizującego przestępstwa publicznoskargowe zagrożone sankcją karną (a nie podatkową lub karną skarbową) ma zastosowanie prawo karne materialne (kodeks karny) oraz procesowe (kodeks postępowania karnego), nie przewidujące zasadniczo konstrukcji stanowiącej odpowiednik rozwiązania przyjętego w Ordynacji podatkowej.

W świetle jednoznacznych, obowiązujących przepisów prawa karnego materialnego i procesowego nie ulega wątpliwości, iż naczelnicy urzędów skarbowych nie są uprawnieni do badania, czy w konkretnym przypadku podanie przez podatnika niewłaściwego numeru NIP stanowi umyślne podanie fałszywego numeru w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 3 powołanej ustawy, czy też jest to zwykła pomyłka. Tym bardziej, iż badanie takie i podjęte na jego podstawie rozstrzygnięcia naczelników mogłyby mieć daleko idące konsekwencje karne, z przesądzeniem o karalności i niekaralności włącznie.

Z obowiązujących przepisów kodeksu postępowania karnego oraz kodeksu karnego jednoznacznie wynika, jakie organy są ustawowo powołane do kwalifikacji prawnej czynu zabronionego na poszczególnych etapach postępowania karnego. W postępowaniu przygotowawczym organem tym jest zasadniczo prokurator, na etapie zaś postępowania sądowego sąd karny.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż żaden przepis prawa karnego, czy też nawet karnego skarbowego (nie mającego jednak zastosowania w rozpatrywanych sprawach), nie wprowadza normatywnej definicji pojęcia "zwykła pomyłka", ani tym bardziej nie definiuje w sposób precyzyjny różnicy pomiędzy pojęciami "zwykła pomyłka" oraz "umyślne przestępstwo".

Z drugiej strony, z art. 256 kodeksu postępowania karnego wyraźnie wynika zarówno dla osób fizycznych, jak i dla instytucji, obowiązek informowania stosownych organów o fakcie popełnienia przestępstwa ściganego z urzędu (a takimi właśnie przestępstwami są czyny spenalizowane w art. 16 powołanej ustawy), przy czym przewidziano w zasadzie w żadnej formie wyjątków zwalniających z powyższego obowiązku. Co więcej, w przypadku nie zawiadomienia o powyższym fakcie, pomimo powzięcia o nim wiadomości, konsekwencje karne może ponieść osoba ukrywająca przestępstwo, w tym przypadku naczelnik urzędu skarbowego.

Jednocześnie oczywiste jest, iż nawet gdyby urzędy skarbowe były ustawowo umocowane do skutecznej kwalifikacji określonego czynu jako przestępstwa ze względu na kryterium umyślności korzystniejsze i bezpieczniejsze dla podatników jest podejmowanie tego typu decyzji przez organy i osoby posiadające specjalistyczne przygotowanie prawnicze w dziedzinie prawa karnego, czego trudno oczekiwać od naczelników urzędów skarbowych. Tym bardziej, iż w przypadku podejmowania wiążących decyzji w tego typu sprawach na poziomie urzędów skarbowych trudno byłoby uniknąć pewnej niejednolitości rozstrzygnięć w skali kraju.

Jedyna natomiast dopuszczalna i jednocześnie pożądana inicjatywa dostępna dla aparatu skarbowego w podobnych sprawach przy czym, co istotne, nie budząca wątpliwości natury formalnoprawnej została przez tenże aparat podjęta.

Do naczelników urzędów skargowych właśnie wskutek obserwowanej praktyki w prokuratorach, zazwyczaj umarzających postępowania w omawianych sprawach, przeważnie z uwagi na znikomy stopień społecznego niebezpieczeństwa zarzucanego czynu zostało wystosowane pismo Ministerstwa Finansów zalecające jak najdalej idącą wstrzemięźliwość w kierowaniu zawiadomień o popełnieniu przestępstwa i wyjątkową wnikliwość w badaniu dokładności tego typu informacji, uzyskiwanych przez urzędy skarbowe, mając na względzie praktyczną i oczywistą konieczność rozłożonego w czasie wdrożenia całego systemu ewidencji i identyfikacji podatników, łącznie z popularyzacją w społeczeństwie wiedzy o obowiązkach podatników.

Zalecenia tego typu nie mogły jednak jednocześnie skutkować narażeniem naczelników urzędów skarbowych na ewentualną odpowiedzialność wynikającą z nie zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa (której ewentualne wyegzekwowanie lub jej zaniechanie byłoby poza gestią Ministerstwa Finansów), zatem podjęcie ostatecznej decyzji o zawiadomieniu wyraźnie pozostawiono w gestii każdego naczelnika,.

Niezależnie od powyższego, co do zasady w pełni podzielam postulaty wyrażone w oświadczeniu Pana Senatora, wskazujące na zasadność umarzania postępowań przygotowawczych w podobnych sprawach jeszcze przed rozpoznaniem takich spraw przez sądy, o ile w konkretnej sprawie rzeczywiście występuje znikomy stopień społecznego niebezpieczeństwa czynu lub też nie występuje on w ogóle.

Nadto, niezależnie od kwestii zasadności prowadzenia postępowań przygotowawczych w takich sprawach, istotne jest, iż w obecnym stanie prawnym za podanie fałszywego numeru NIP grozi kara grzywny (jako kara samoistna) orzekana przez sąd powszechny na podstawie przedmiotowej ustawy, w granicach przewidzianych w kodeksie karnym. Natomiast w przygotowanym przez Ministerstwo Sprawiedliwości i Ministerstwo Finansów projekcie Kodeksu karnego skarbowego przewidziano dla czynu polegającego na podaniu błędnego numeru NIP, kwalifikowanego jako zwykłe wykroczenie skarbowe, zagrożenie karą grzywny. W świetle powołanego projektu, w tych przypadkach, gdy osoba sprawcy oraz okoliczności popełnienia takiego wykroczenia nie będą budzić wątpliwości, powyższa kara grzywny będzie mogła być wymierzana również w formie mandatu karnego przez pracownika urzędu skarbowego, do wysokości nie przekraczającej podwójnej wysokości najniższego miesięcznego wynagrodzenia. Warunkiem wymierzenia grzywny w drodze mandatu karnego miałoby jednak być wyrażenie przez sprawcę wykroczenia skarbowego zgody na przyjęcie mandatu. W przypadku braku takiej zgody organ uprawniony do jego nałożenia będzie mógł wystąpić z aktem oskarżenia do sądu w trybie przewidzianym w projektowanym kodeksie karnym skarbowym.

Uwzględniając stan faktyczny przedstawiony w zaistniałej sprawie oraz całokształt aspektów prawnych, jak również zalecenia skierowane przez Ministerstwo Finansów do naczelników urzędów skargowych, nie sposób dopatrzeć się przesłanek uzasadniających ukaranie w jakiejkolwiek formie urzędników skarbowych, którzy złożyli przedmiotowe zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa.

Z poważaniem

z up. Ministra Finansów

Podsekretarz Stanu

Jan Rudowski

* * *

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji przesłał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Suchańskiego, wygłoszone podczas 18. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 19):

Warszawa, dn. 28.08.1998 r.

Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

w nawiązaniu do oświadczeń pana Senatora Jerzego Suchańskiego wygłoszonych podczas 18 posiedzenia Senatu w dniu 30.07.1998 r., w sprawie przeprowadzenia kontroli w Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Kielcach oraz sporu pomiędzy Radą Miasta w Kielcach a wojewodą kieleckim, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, przedkładam poniższe wyjaśnienia.

Zgodnie z art. 98 ust 1 ustawy z dnia 8 marca 1996 r. o samorządzie terytorialnym (Dz.U. z 1996 r., Nr 13, poz. 74 z późn. zm), rozstrzygnięcia organu nadzorczego dotyczącego gminy - w tym przypadku uchwały Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach - podlegają jedynie zaskarżeniu do sądu administracyjnego. Do wniesienia skargi uprawniona jest zainteresowana gmina.

W tej sytuacji brak jest podstaw prawnych do przeprowadzenia wnioskowanej przez pana Senatora kontroli, dotyczącej prawidłowości podjęcia przez Kolegium Izby uchwały nr 84/98 z dnia 25.05.1998 r.

Odnosząc się natomiast do wniosku w sprawie spowodowania przez Prezesa Rady Ministrów szybkiego rozstrzygnięcia sporu pomiędzy Radą Miasta w Kielcach a wojewodą kieleckim pragnę zauważyć, iż Prezes Rady Ministrów nie ma uprawnień w zakresie wyznaczania terminów spraw przez Naczelny Sąd Administracyjny. Jest to konsekwencją przyjętej w Konstytucji RP oraz ugruntowanej w doktrynie i orzecznictwie zasady podziału władz nie dopuszczającej ingerencji organów administracji rządowej w sprawy należące do kompetencji niezawisłych sądów.

Ustosunkowując się do kwestii możliwości wycofania przez skarżącego skargi wniesionej uprzednio do NSA uprzejmie informuję, iż przepisy ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz.U. Nr 74, poz. 368 ze zm.) stwarzają takie uprawnienie dla strony, która wniosła skargę. Jest to jego suwerenna decyzja, którą Sąd nie jest jednak związany.

Z poważaniem

Jerzy Stępień

* * *

Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej przesłał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Chróścikowskiego, złożone na 16. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 19):

Warszawa, 31.08.1998 .

Pani
Prof. Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Pani Marszałek,

Stosownie do upoważnienia otrzymanego od Prezesa Rady Ministrów przedkładam Pani Marszałek kompleksową odpowiedź na wystąpienie Pana Senatora Jerzego Chróścikowskiego w sprawie sytuacji na rynku zbóż podczas tegorocznych zbiorów.

W bieżącym roku Agencja Rynku Rolnego prowadzi działania interwencyjne na rynku zbóż w następujących formach:

- limitowanego zakupu bezpośredniego zbóż konsumpcyjnych (pszenicy i żyta) za środki własne Agencji na poziomie określonym w Rocznym programie działań interwencyjnych ARR na rok 1998 zatwierdzonym uchwałą Nr 45/98 Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 1998 r. z późniejszą zmianą - uchwała Nr 59/98 z dnia 28 lipca 1998 r. Łączne zakupy bezpośrednie obejmują 262,5 tys. ton zbóż w tym: 210 tys. ton pszenicy konsumpcyjnej i 52,5 tys. ton żyta konsumpcyjnego. W oparciu o obowiązującą statutową procedurę dokonywania zakupów interwencyjnych oraz uwzględniając nowelizację statutu ARR wprowadzoną rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 1998 br. Agencja Rynku Rolnego w dniu 6 sierpnia br. rozpoczęła interwencyjny limitowany skup zbóż konsumpcyjnych za środki własne. Skup ten realizowany jest przez przedsiębiorców wybranych w drodze przetargów publicznych przeprowadzonych przez Oddziały Terenowe ARR.

Przyznane limity skupu zbóż dla Oddziałów Terenowych ARR oraz ich realizację na dzień 27.08.98 przedstawia poniższe zestawienie:

OT ARR

pszenica -limit

pszenica - wykonanie na 27.08.98

żyto - limit

żyto -wykonanie na 27.08.98

Razem - limit

Razem - wykonanie na 27.08.98

Katowice

20 000

20 000

1 000

1 000

21 000

21 000

Lublin

21 000

20 582

2 000

2 108

23 000

22 690

Olsztyn

47 500

53 860

10 000

10 000

57 500

63 860

Poznań

45 000

44 909

10 000

10 000

55 000

54 909

Szczecin

39 500

43 233

19 000

25 291

58 500

68 524

Warszawa

10 000

10 000

8 500

8 500

18 500

18 500

Wrocław

27 000

26 646

2 000

2 000

29 000

28 646

Ogółem

210 000

219 230

52 500

58 899

262 500

278 129

Według meldunku ARR z dnia 27.08. skupiono za środki ARR 278 129 ton zbóż konsumpcyjnych w tym: 219 230 ton pszenicy i 58 899 ton żyta.

Dodatkową formą działań interwencyjnych w bieżącym roku jest skup interwencyjny zbóż z dopłatą ARR, szeroko dostępny dla przedsiębiorców posiadających magazyny atestowane przez PISiPAR

Kryteria PISiPAR, które musi spełnić magazyn ubiegający się o atestację są następujące:

- właściwa lokalizacja magazynu pod względem towarowności terenu

- pojemność nie mniejsza niż 2 tys. ton w przypadku podmiotu współpracującego z ARR

- możliwość składowania więcej niż jednego rodzaju zbóż, przy dopuszczeniu składowania jednego z nich

- właściwe kwalifikacje zawodowe i ilość pracowników

- odpowiedni stan techniczny i sanitarno-higieniczny obiektu

- odpowiednie wyposażenie własnego laboratorium w sprzęt kontrolno-pomiarowy do oceny jakościowej skupowanego i przechowywanego ziarna

- odpowiednie wyposażenie techniczne zapewniające prawidłową konserwację skupionego zboża.

Magazyn odpowiadający takim kryteriom może ubiegać się o świadectwo atestacji, które gwarantuje spełnienie wymogów technicznych w procesach przyjęcia i magazynowania zboża.

Wyposażenie laboratorium jest warunkiem koniecznym prawidłowego zachowania reżimów technologii przechowalnictwa zbóż.

Do wprowadzenia "skupu z dopłatą" Agencja upoważniona została uchwałą Rady Ministrów Nr 60/98 z dnia 30 lipca 1998 r. Polega on na tym, że Agencja dokona dopłat przedsiębiorcom skupującym od krajowych producentów pszenicę konsumpcyjną i żyto konsumpcyjne po cenach interwencyjnych ustalonych na rok 1998. Skup w tej formie rozpoczął się niezwłocznie po podpisaniu stosownych umów z przedsiębiorcami i objęte nim zostanie w skali kraju ponad 1 224 tys. ton zbóż konsumpcyjnych.

W ocenie Agencji system dopłat będzie stosowany w latach następnych w zmodyfikowanej formie. Docelowo przewiduje się dopłaty bezpośrednie dla producentów zbóż. W tym roku ze względów organizacyjnych taki system byłby niemożliwy do realizacji.

Do dnia 27 sierpnia podpisano 448 umów z przedsiębiorstwami obejmując interwencją ponad 1 196 tys. ton zbóż konsumpcyjnych. Do tego dnia 324 jednostki podjęły skup zbóż i skupiły 369 290 ton pszenicy i 75 213 ton żyta.

Jednostki gospodarcze współpracujące z Agencją lub korzystające z kredytów preferencyjnych na skup płodów rolnych z tegorocznych zbiorów są zobowiązane do stosowania podanych przez Agencję parametrów jakościowych zbóż i wypłacania należności producentom rolnym w ciągu 14 dni według cen interwencyjnych uwzględniając odliczenia z tytułu wilgotności i zanieczyszczeń. Postępując inaczej niedopełniają warunków umowy z ARR i przestają być jej wykonawcami.

Inne przedsiębiorstwa mogą stosować parametry zbóż odpowiadające wymogom technologicznym zamierzonej produkcji lub zamówieniom odbiorcy.

Z poważaniem

Jacek Janiszewski

* * *

Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Witolda Kowalskiego, wygłoszonym na 19. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 20), złożył Podsekretarz Stanu w MSZ:

Warszawa, dnia 1 września 1998 roku

Pani
Prof. dr hab. Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu RP
Warszawa

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z przesłanym przez Panią za pismem AG/043/177/98/IV z dnia 7 sierpnia 1998 roku oświadczeniem, złożonym przez Senatora RP Pana Witolda Kowalskiego na 19. posiedzeniu Senatu w dniu 6 sierpnia br. w sprawie dotyczącej wprowadzonych przez władze Ukrainy nowych uregulowań obligujących obywateli ukraińskich do zaopatrywania się przy wjeździe na terytorium RP w Zielone Karty ukraińskich firm ubezpieczeniowych z jednoczesnym nie uznawaniem ubezpieczeń nabytych w polskich firmach ubezpieczeniowych - uprzejmie wyjaśniam, że z przeprowadzonej, dogłębnej analizy przedstawionego problemu wynika, co następuje:

Zgodnie z informacjami w Polskim Biurze Ubezpieczeń Komunikacyjnych podstawą funkcjonowania systemu Zielonej Karty jest Aneks nr 2 Jednolitej Rezolucji o Ułatwieniach Transportu Drogowego, tzw. Rekomendacji Genewskiej (TRANS/SC/319 z dnia 28.08.1984 r.) oraz jednolite Umowy zawierane między Biurami określonymi w pkt 1 wspomnianego Aneksu. Do systemu Zielonej Karty czyli Rady Biur należą organizacje ubezpieczycieli zwane dla potrzeb systemu Biurami Krajowymi. Biuro Ukraińskie jest aktywnym członkiem systemu Zielonej Karty od dnia 1 stycznia 1998 roku. Jednolita Umowa między Biurami została podpisana z Biurem Ukraińskim 28 kwietnia 1998 roku i weszła w życie w dniu 1 czerwca 1998 roku. Strona ukraińska fakt przystąpienia ukraińskich firm ubezpieczeniowych do systemu Zielonej Karty notyfikowała stronie polskiej 6 sierpnia br. W nocie poinformowano, że od 1 czerwca br. wszystkich obywateli państw obcych, przekraczających granicę Ukrainy transportem samochodowym, obowiązuje Zielona Karta swego kraju, natomiast w przypadku nieposiadania karty obcokrajowcy będą zobowiązani do zawierania umów OC na cały okres pobytu na Ukrainie.

Polskie Biuro Ubezpieczeń Komunikacyjnych Pismem Okólnym nr 12 z dnia 12 sierpnia 1998 roku poinformowało wszystkich polskich ubezpieczycieli, członków PBUK, że ubezpieczenia OC w ruchu zagranicznym są dla posiadaczy pojazdów zarejestrowanych na terytorium Ukrainy ubezpieczeniami obowiązkowymi. Fakt ten potwierdziło Biuro Ukraińskie. Poinformowano także, że Rada Ministrów Ukrainy Rozporządzeniem nr 1024 z dnia 6 lipca br. nałożyła na odpowiednie służby ukraińskie obowiązek przeprowadzania u posiadaczy pojazdów zarejestrowanych na Ukrainie kontroli wykonania zawarcia obligatoryjnego ubezpieczenia OC przy wyjeździe za granicę. W Piśmie Okólnym poinformowano członków PBUK, że polisy "Ubezpieczenia Granicznego" polskich zakładów ubezpieczeń wykupione na Ukrainie przez posiadaczy pojazdów z ukraińską rejestracją nie będą honorowane przez ukraińskie służby nawet w przypadku gdy zainteresowani zadeklarują tylko i wyłącznie podróż do Polski. Natomiast "Zielone Karty, które przez posiadaczy pojazdów z rejestracją ukraińską zostały wykupione w zagranicznych towarzystwach ubezpieczeniowych przed dniem 1 lipca 1998 roku będą ważne do czasu ich ekspiracji.

W związku z powyższym PBUK zwróciło się z apelem do polskich firm ubezpieczeniowych aby poinformowały potencjalnych klientów z Ukrainy o nowych uregulowaniach i nie narażały ich na dodatkowe koszty.

W powyższej sytuacji protesty polskich firm ubezpieczeniowych, odnoszące się do nie uznawania przez ukraińskie służby kontrolne polis ubezpieczeń OC nabywanych w tych firmach przez posiadaczy pojazdów zarejestrowanych na Ukrainie i udających się za granicę, nie mogą być podstawą dla Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP do postawienia zarzutu stronie ukraińskiej podejmowania dyskryminacyjnych działań jak również nie ma przesłanek prawnych, które umożliwiłyby podjęcie interwencji w tej kwestii. Wprowadzone rozporządzeniem Rady Ministrów uregulowania odnoszące się do obywateli własnego kraju mają charakter suwerenny i ich kwestionowanie byłoby jednoznacznie potraktowane jako ingerencja w wewnętrzne sprawy tego państwa.

Łączę wyrazy szacunku

Radosław Sikorski

* * *

Minister Zdrowia i Opieki Społecznej przesłał odpowiedź na oświadczenie senatora Janusza Bielawskiego, złożone podczas 18. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 19):

Warszawa, dnia 02.09.1998 r.

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Prof. dr hab. Alicja GRZEŚKOWIAK

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z oświadczeniem Senatora Janusza Bielawskiego złożonym na 18 posiedzeniu Senatu w dniu 30 lipca 1998 roku i otrzymanym przy piśmie Nr AG/043/160/98/IV uprzejmie wyjaśniam, że przesłany przy piśmie Sekretarza Stanu w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 25 maja 1998 roku Nr PSA/014/4132/I/Ł/98 projekt umowy o zarządzanie publicznym zakładem opieki zdrowotnej jest jedynie projektem Komisji ds. Kontraktów Menedżerskich i nie ma mocy obowiązującej dla organu założycielskiego publicznego zakładu opieki zdrowotnej.

Jednocześnie pragnę podkreślić, że do nawiązania stosunku pracy z kierownikiem publicznego zakładu opieki zdrowotnej nadal mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 roku o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 91, poz. 408 z późn. zm.).

Z wyrazami szacunku

z up. Sekretarz Stanu

Michał A. Kornatowski

* * *

Odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Suchańskiego, wygłoszone na 19. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 20), przesłał Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji:

Warszawa, dn. 3.09.1998 r.

Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

w nawiązaniu do oświadczenia Pana Senatora Jerzego Suchańskiego wygłoszonego podczas 19. posiedzenia Senatu w dniu 6.08.1998 r., w sprawie ustanowienia Zarządu Komisarycznego w Kielcach oraz przydatności na stanowisku Wojewody Kieleckiego Pana Ignacego Pardyki, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, przedkładam poniższe wyjaśnienia.

Bezpośrednią przyczyną ustanowienia przez Prezesa Rady Ministrów zarządu komisarycznego w Kielcach, była sytuacja powstała w Gminie Kielce, w związku z równoległym istnieniem dwóch Zarządów Miasta pod kierownictwem pana Bogdana Borkowskiego oraz Pana Jacka Jędrzejkiewicza, z których każdy uznawał się za jedynie właściwego do pełnienia funkcji organu wykonawczego gminy.

Konflikt ten niewątpliwie obniżał prestiż organów samorządu terytorialnego, powodując w konsekwencji utratę zaufania członków społeczności lokalnej do jej reprezentantów.

Podejmowane przez Wojewodę Kieleckiego próby mediacji nie przyniosły oczekiwanych rezultatów i nie zażegnały konfliktu w gminie, trwającego od dnia 3 czerwca 1998 r.

Prezes Rady Ministrów oceniając negatywnie zaistniałą sytuację doszedł do przekonania, iż nie rokuje ona szybkiej poprawy, powoduje natomiast przedłużający się stan braku skuteczności wykonywanych przez organy gminy zadań publicznych. W tej sytuacji, na podstawie art. 97 ust. 1-3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (Dz.U. z 1996 r., Nr 13, poz. 74 ze zm.), Prezes Rady Ministrów ustanowił w Gminie Kielce Zarząd Komisaryczny.

Odnosząc się do kwestii oceny legalności rozstrzygnięcia nadzorczego wojewody, stwierdzającego nieważność uchwał Rady Miejskiej w Kielcach dotyczących odwołania zarządu Miasta Kielce oraz wyboru nowego Zarządu, należy stwierdzić, iż stosownie do art. 98 ustawy o samorządzie terytorialnym, - powołany do niej jest jedynie Naczelny Sąd Administracyjny. Wydaje się zatem, iż do czasu rozpoznania przedmiotowej sprawy przez NSA, ocena sprawowania funkcji Wojewody Kieleckiego przez pana Ignacego Pardykę byłaby przedwczesna.

Z poważaniem

Janusz Tomaszewski

* * *

Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przesłał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Suchańskiego, wygłoszone podczas 16. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 19):

Warszawa, dn. 3.09.1998 r.

Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypo
spolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

w nawiązaniu do oświadczenia Pana Senatora Jerzego Suchańskiego wygłoszonego podczas 16 posiedzenia Senatu w dniu 16.07.1998 r., w sprawie rozstrzygnięcia nadzorczego Wojewody Kieleckiego, przedkładam poniższe wyjaśnienia.

Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Kieleckiego z dnia 3 czerwca 1998 r. Nr Or.I 0914/131/98 została stwierdzona nieważność uchwały Rady Miejskiej w Kielcach z dnia 2 czerwca 1998 r. Nr 808/98, w sprawie wyboru Prezydenta Miasta Kielce.

W sprawie sporu między Radą Miasta w Kielcach a Wojewodą Kieleckim, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji udzieliło Pani Marszałek wyczerpujących wyjaśnień, w piśmie z dnia 28.08.1998 r. (znak: DGS 3650/98/MM) zawierającego odpowiedź na oświadczenie Pana Senatora, wygłoszone podczas 18 posiedzenia Senatu.

Merytoryczne stanowisko w tej sprawie zostało przedstawione w odpowiedzi na skargę, którą na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Kieleckiego skierowała do Naczelnego Sądu Administracyjnego Rada Miasta w Kielcach. Zawiera je także pismo procesowe strony z dnia 6 sierpnia 1998 r.

Pierwsza rozprawa sądowa, która odbyła się w dniu 27 sierpnia br. wykazała, iż organy gminy Kielce nie dopełniły w podjętych czynnościach procesowych należytej staranności, co uniemożliwiło sądowi merytoryczne rozpatrzenie sprawy.

Na podstawie przepisu art. 85 i 86 ustawy z dnia 8 marca 1996 r. o samorządzie terytorialnym (Dz.U. z 1996 r., Nr 13, poz. 74 z późn. zm.), do obowiązków wojewody należy sprawowanie nadzoru nad działalnością komunalną, na podstawie kryterium jej zgodności z prawem. Należy zatem stwierdzić, iż Wojewoda Kielecki wszelkie czynności podjął zgodnie z prawem.

W związku z powyższym uważam, iż obecnie merytoryczna i prawna ocena decyzji podjętych przez Wojewodę Kieleckiego należy do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Łączę wyrazy szacunku

Janusz Tomaszewski

* * *

Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Suchańskiego, wygłoszonym podczas 19. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 20), przesłał Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji:

Warszawa, dn. 3.09.1998 r.

Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

w nawiązaniu do oświadczenia Pana Senatora Jerzego Suchańskiego wygłoszonego podczas 19 posiedzenia Senatu w dniu 6.08.1998 r., w sprawie listów Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej oraz Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji skierowanych do wojewodów, przedkładam poniższe wyjaśnienia.

Po wnikliwym przeanalizowaniu sprawy opóźnienia związanego z przekazaniem przez Wojewodę Kieleckiego przewodniczącym rad gmin, przewodniczącym rad miejskich i prezydentom miast, listów Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej oraz Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, zdaniem resortu swia nie nastąpiły żadne urzędnicze zaniedbania.

Listy wysłane zostały z MSWiA w dniu 8.06.1998 r. do Sekretariatu Wojewody Kieleckiego dotarły w dniu 15.06.1998 r. Spowodowane było to kilkudniową przerwą pracy urzędów administracji rządowej i urzędów pocztowych - w związku ze Świętem Bożego Ciała.

W dniu 17 czerwca 1998 r. listy zostały przesłane z Wydziału Organizacji i Nadzoru Urzędu Wojewódzkiego w Kielcach do właściwych adresatów.

Należy zgodzić się z Panem Senatorem, że taka sytuacja uniemożliwiła podjęcie radom miast i gmin poprzedniej kadencji, decyzji o przekształceniu zakładów opieki zdrowotnej w zakłady samodzielne. Wydaje się jednak uzasadnione, aby uczyniły to dopiero rady nowej kadencji, albowiem to one będą ponosić odpowiedzialność za wdrażanie podpisanej dopiero niedawno przez Prezydenta RP stawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.

Z poważaniem

Janusz Tomaszewski

* * *

Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przesłał odpowiedź na oświadczenie senatora Krzysztofa Głuchowskiego, złożone na 19. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 20):

Warszawa, dn. 3.09.1998 r.

Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

w nawiązaniu do oświadczenia złożonego przez Pana Krzysztofa Głuchowskiego podczas 19 posiedzenia Senatu RP w dniu 6.08.1998 r., w sprawie akcji protestacyjnych rolników, w porozumieniu z Ministerstwem Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, przedkładam poniższe wyjaśnienia.

Przyczyną tegorocznych protestów rolników przejawiających się w formie blokad dróg, była organizacja skupu zboża w tegorocznej kampanii żniwnej. Na spotkaniu w dniu 11 sierpnia br. strona związkowa oświadczyła, że mimo rozpoczęcia rozmów ze stroną rządową, struktury lokalne związków, organizujące protesty zachowują prawo do ich organizowania na swoim terenie.

Od momentu wystąpienia pierwszych protestów, Rząd podejmował działania zmierzające do rozładowania napiętej sytuacji na rynku zbóż. Uchwałą Rady Ministrów z dnia 25.06.1998 r. zatwierdzony został "Roczny program działań interwencyjnych Agencji Rynku Rolnego na 1998 r.", w którym określono wysokość zakupów bezpośrednich na poziomie 440 tys. ton pszenicy i 60 tys. ton żyta.

Analiza sytuacji na rynku zbóż, uwzględniająca szczególnie zaktualizowane prognozy tegorocznych zbiorów wykazała jednak, że zakres zakupów interwencyjnych na rynku zbóż nie może być niewystarczający. Ograniczenie możliwości prowadzenia interwencyjnego skupu zbóż przez ARR spowodowało liczne protesty środowisk rolniczych.

W poszukiwaniu rozwiązania problemu, Rada Ministrów podjęła w dniu 28.07.1998 r. uchwałę o zmianie "Rocznego programu działań interwencyjnych ARR na 1998 r.", polegającej na zmniejszeniu poziomu bezpośrednich zakupów zbóż konsumpcyjnych (pszenicy z 440 tys. ton do 210 tys. ton i żyta z 60 tys. ton do 52,5 tys. ton) oraz w sprawie dopłat dla przedsiębiorstw dokonujących na zlecenie ARR skupu zbóż konsumpcyjnych, ze zbiorów 1998 r.

Decyzje te spowodują, że skup zbóż w 1998 r. będzie kształtował się na poziomie roku ubiegłego.

Uwzględniając liczne głosy związkowców w sprawie zatrzymania napływu ziarna z zagranicy, Ministerstwo Gospodarki wprowadziło obowiązek nakładania opłat celnych dodatkowych, na importowaną pszenicę. Spowodowało to zmniejszenie opłacalności tego zjawiska.

Ministerstwo Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej podjęło natomiast decyzję, iż wystąpi do Ministerstwa Gospodarki o podniesienie cła autonomicznego do poziomu stawki konwencyjnej o ile importowane ziarno nadal będzie napływało do kraju.

Ustosunkowując się do stwierdzenia Pana Senatora, iż rozmowy z Rządem zostały przerwane, uprzejmie wyjaśniam, iż zostały one jedynie zawieszone, z uwagi na trwające w formie blokad dróg protesty rolników. Decyzja przewodniczących central związkowych z dnia 28.08.1998 r. o zawieszeniu od dnia 30 sierpnia wszelkich protestów, pozwala na rozpoczęcie rozmów rządowo związkowych, w siedmiu zespołach roboczych, powołanych podczas spotkania stron w dniu 11.08.1998 r., w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Z poważaniem

Janusz Tomaszewski

* * *

Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przesłał odpowiedź na oświadczenie senatora Józefa Kuczyńskiego, złożone podczas 19. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 20):

Warszawa, 1998.09.07

Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

podczas 19 posiedzenia Senatu, w dniu 6 sierpnia br. Pan Senator Józef Kuczyński wygłosił oświadczenie, w którym wyraził swoje zaniepokojenie zmianą dokonaną na stanowisku kuratora oświaty w województwie elbląskim wobec zmian w podziale administracyjnym kraju i reformy systemu oświaty. Zaapelował o zakazanie powoływania nowych kuratorów w województwach podlegających likwidacji.

Pan Senator uogólnia jeden konkretny przypadek przewidując z góry, że podobne okoliczności nastąpią w innych województwach. Na pewno ważne jest zapewnienie prawidłowego funkcjonowania oświaty w okresie przejściowym, do czasu wejścia w życie ustawy reformującej administrację publiczną. Jednak zaniechanie powoływania kuratorów, jeśli wymaga tego sytuacja w oświacie w konkretnych województwach, mogłoby zdezorganizować pracę kuratoriów i utrudnić przygotowanie do szybkiego wdrożenia reform w zakresie organizacji i administracji nadzorującej oświatę.

Jednocześnie pragnę poinformować Pana Senatora, że nie posiadam kompetencji w zakresie powoływania i odwoływania kuratorów oświaty, ponieważ jak stanowi art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późn. zm.) wojewoda czyni to w porozumieniu z Ministrem Edukacji Narodowej.

Niezależnie od tego stoję na stanowisku, że odmawianie obecnie województwom, które od przyszłego roku podlegają likwidacji, możliwości wykonywania zadań zapisanych we wciąż obowiązujących aktach prawnych: ww. ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz zarządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 grudnia 1996 r. w sprawie regulaminu konkursu na kandydata na stanowisko kuratora oświaty i trybu pracy komisji konkursowej (M.P. z 1997 r. Nr 28, poz. 259) kłóciłoby się z ideą praworządności, którą wszyscy, także jak mniemam Pan Senator, staramy się urzeczywistnić w Rzeczypospolitej Polskiej.

Z poważaniem

Janusz Tomaszewski

* * *

Wicepremier, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przedłożył stanowisko w związku z oświadczeniem senator Jadwigi Stokarskiej, wygłoszonym podczas 19. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 20):

Warszawa, 1998.09.09

Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej
Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

w nawiązaniu do oświadczenia p. Senator Jadwigi Stokarskiej wygłoszonego podczas 19 posiedzenia Senatu RP w dniu 6 sierpnia 1998 r. przedkładam poniższe stanowisko.

Przestrzegając konstytucyjnej zasady autonomii i niezależności Kościoła i Państwa każdego w swoim zakresie oraz postanowień Konkordatu między Stolicą Apostolską a Rzecząpospolitą Polską zapewniających Kościołowi Katolickiemu wolność sprawowania i organizowania kultu organy państwowe nie podejmują żadnych działań mogących godzić w tę wolność a w szczególności polegających na usuwaniu krzyży z miejsc kultu.

Głęboki niepokój władz państwowych budzi natomiast sytuacja jaka wytworzyła się na terenie tzw. żwirowiska przy murze hitlerowskiego obozu zagłady w Oświęcimiu, na którym stoi krzyż z ołtarza, przy którym papież Jan Paweł II odprawił w 1979 r. mszę św. w obozie.

Trwające na terenie żwirowiska demonstracje naruszają powagę miejsca i grożą eskalacją niepokojów społecznych.

Rząd (vide: konferencja prasowa rzecznika rządu J. Sellina w dniu 18 sierpnia br.) wyraził stanowisko, że krzyż papieski powinien pozostać na miejscu.

Podejmowane przez właściwe organa rządowe działania mające na celu unormowanie sytuacji na żwirowisku są na bieżąco konsultowane z Episkopatem Polski, zgodnie z istotą stosunków państwowo-kościelnych opartych na zasadzie współdziałania dla dobra wspólnego.

Z poważaniem

Janusz Tomaszewski


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment