Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z PRAC KOMISJI SENACKICH

16 grudnia 1997 r.

Senatorowie z Komisji Rodziny i Polityki Społecznej rozpatrywali ustawę o waloryzacji w 1998 r. niektórych emerytur i rent oraz o zmianie niektórych ustaw. Rozpatrywana ustawa sejmowa określa zasady i tryb waloryzacji świadczeń emerytalno-rentowych dotyczących tzw. służb mundurowych. Wprowadza w 1998 r. waloryzację tych świadczeń od 1 marca i 1 września na podstawie wskaźników waloryzacji określonych w ustawie budżetowej na 1998 rok oraz przewiduje od 1999 r. waloryzację na zasadach powszechnie obowiązujących.

Podczas posiedzenia senatorowie wysłuchali przedstawicieli Ministerstwa Finansów i Ministerstwa Obrony Narodowej.

W dyskusji zwracano uwagę na niepokój służb mundurowych w związku z przyjętym w ustawie sposobem waloryzacji rent i emerytur. Przeciwnicy tego rozwiązania wyrażali również pogląd, że osłabi ono kadry mundurowe.

Jak wskazywali przedstawiciele rządu, spowoduje ono czteroprocentowy spadek rent i emerytur mundurowych. W budżecie państwa spowoduje natomiast zmniejszenie wydatków o 387 milionów 121 tysięcy złotych.

W głosowaniu Komisja Rodziny i Polityki Społecznej zdecydowała o zaproponowaniu Senatowi wprowadzenia do ustawy dwóch poprawek o charakterze uzupełniającym, dotyczących uposażeń sędziów i emerytów w stanie spoczynku. Stanowisko komisji w tej sprawie przedstawi Izbie senator Elżbieta Płonka.

W kolejnych punktach porządku dziennego senatorowie z Komisji Rodziny i Polityki Społecznej rozpatrzyli ustawę o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, ustawę o rocznej nagrodzie dla pracowników jednostek sfery budżetowej oraz ustawę o zmianie ustawy o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży. Do żadnej z rozpatrywanych ustaw senatorowie nie zgłosili zastrzeżeń i postanowili zarekomendować Senatowi przyjęcie ich bez poprawek.

* * *

Komisja Spraw Zagranicznych i Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych zebrała się w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy - Kodeks celny.

Senatorowie wysłuchali wyjaśnień udzielonych przez wiceministra finansów Jana Kubika. W głosowaniu jednogłośnie zdecydowano o przyjęciu bez poprawek nowelizacji sejmowej. Do przedstawienia stanowiska komisji upoważniono senatora Zbigniewa Kulaka.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej, któremu przewodniczył wiceprzewodniczący komisji senator Adam Glapiński. Porządek obrad posiedzenia przewidywał rozpatrzenie następujących ustaw:

W posiedzeniu komisji udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Gospodarki, Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej, Głównego Urzędu Górniczego, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Głównego Urzędu Ceł.

W pierwszym punkcie porządku dziennego Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła jednogłośnie zaproponować Senatowi wprowadzenie do ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym następującej poprawki:

Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Genowefę Ferenc.

W drugim punkcie porządku dziennego 6 głosami, przy 3 głosach przeciw, zdecydowano przyjąć bez poprawek ustawę o zmianie ustawy o restrukturyzacji finansowej jednostek górnictwa węgla kamiennego oraz o wprowadzeniu opłaty węglowej. Sprawozdawcą stanowiska komisji będzie senator Marek Waszkowiak.

Następnie jednogłośnie bez poprawek przyjęto nowelizację ustawy - Kodeks celny. Na sprawozdawcę Komisji Gospodarki Narodowej wybrano senatora M. Waszkowiaka.

Jednogłośną akceptację komisji uzyskała również ustawa o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników sfery budżetowej. Sprawozdawcą stanowiska Komisji Gospodarki Narodowej został senator Andrzej Sikora.

W piątym punkcie porządku dziennego komisja zdecydowała o poparciu dwóch poprawek, przedstawionych w opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu:

"2. Pomoc, o której mowa w ust. 1, polega na możliwości otrzymania z Agencji Rynku Rolnego na jeden hektar użytków rolnych zalanych przez powódź:

    1. nieodpłatnie jednej tony pszenicy lub
    2. równowartości ceny minimalnej jednej tony pszenicy.".

W kolejnym głosowaniu komisja jednogłośnie przyjęła ustawę o zmianie ustawy o stosowaniu szczególnych rozwiązań w związku z likwidacją skutków powodzi, która miała miejsce w lipcu 1997 r., wraz z wprowadzonymi poprawkami. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Wojciecha Kruka.

Następnie Komisja Gospodarki Narodowej rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym.

W głosowaniu 6 głosami, przy 4 przeciw i 1 wstrzymującym się, zdecydowano zarekomendować Senatowi przyjęcie nowelizacji sejmowej bez poprawek. Na sprawozdawcę komisji wybrano senatora W. Kruka.

W ostatnim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej jednogłośnie zaakceptowano poprawkę do sejmowej nowelizacji ustawy o cenach. Zgodnie z zaproponowaną zmianą w art. 3 wyrazy "do dnia wejścia w życie", zastępuje się wyrazami "przed dniem wejścia w życie". Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Jerzego Baranowskiego.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Ustawodawczej kontynuowano rozpatrywanie projektu uchwały Senatu RP o stwierdzenie ciągłości między III Rzecząpospolitą Polską jako suwerennym i niepodległym państwem a II Rzecząpospolitą Polską.

W rozpatrywanym projekcie stwierdzono, że istniejące w latach 1944-1947: Krajowa Rada Narodowa, Polski Komitet Wyzwolenia Narodowego, Rząd Tymczasowy oraz Tymczasowy Rząd Jedności Narodowej i późniejsze władze państwowe nie byłyby traktowane jako organy konstytucyjne suwerennego Państwa Polskiego uprawnione do stanowienia prawa. Konsekwencją byłoby unieważnienie, w drodze ustawowej, obowiązujących nadal ustaw KRN oraz dekretów PKWN i obydwu pierwszych powojennych rządów. Utrzymane w mocy pozostałyby jedynie "prawa słusznie nabyte" w oparciu o te, mające być uchylone, przepisy (np. indywidualna własność ziemi nabyta w dobrej wierze). Konieczne byłoby przyjęcie nowych regulacji prawnych tam, gdzie wymaga tego komplementarność, zupełność i niesprzeczność obowiązującego systemu prawnego.

Przyjmując uchwałę - w kształcie, jaki przewiduje projekt - Senat uznałby za wskazane powołanie specjalnej komisji w celu zbadania legalności: referendum z 30 czerwca 1946 r., wyborów z 19 stycznia 1947 r. do Sejmu Ustawodawczego. Następnym krokiem byłaby weryfikacja systemu prawa obowiązującego do 1990 r. oraz przedłożenie Sejmowi odpowiednich wniosków.

Podczas posiedzenia Komisja Ustawodawcza zapoznała się z dwiema opiniami ekspertów na temat przedstawionego projektu uchwały.

W swojej opinii prof. Wojciech Łączkowski stwierdził, że podjęcie uchwały jest wręcz niezbędne i że "twór państwowy", który powstał po II wojnie światowej nie miał cech suwerennego państwa polskiego. Profesor zaproponował, by unieważnić tzw. prawo niegodziwe, sprzeczne z zasadami uznawanymi przez narody cywilizowane, a pozostałym przepisom z okresu PRL nadać "ex post" godność prawa ustanowionego przez suwerennego prawodawcę. Natomiast prof. Adam Łopatka w przedstawionej komisji opinii stwierdził, że uchwała delegalizująca państwo polskie z okresu 1944-90 ośmieszyłaby tylko Polskę, również poza jej granicami, nie mogłaby mieć żadnych skutków prawnych, a jedynie - polityczno-propagandowe. Profesor uznał podjęcie takiej za niedopuszczalne i prawnie naganne.

W dyskusji przeciwko zajmowaniu się projektem uchwały przez komisję opowiedzieli się senatorowie Jerzy Adamski i Ryszard Jarzembowski. W opinii senatora R. Jarzembowskiego, podjęcie tej uchwały oznaczałoby stwierdzenie, że pomiędzy 1945 a 1990 rokiem istniała "czarna dziura".

Odmienny pogląd na ten temat przedstawił przewodniczący komisji senator Piotr Ł.J. Andrzejewski. Zdaniem senatora, PRL istniał pełnoprawnie, ale tylko z punktu widzenia prawa międzynarodowego, bo był jego podmiotem i jako taki uznawano go przez inne państwa. Za to z pewnością nie był państwem suwerennym, a więc ustawodawca nie mógł być suwerenny, co oczywiście znalazło swe odbicie w prawie.

Senator J. Adamski postulował, by przeprowadzić analizę projektu uchwały pod kątem zgodności z przepisami obowiązującej Konstytucji.

Ostatecznie Komisja Ustawodawcza zdecydowała, że będzie kontynuować prace nad zgłoszonym projektem uchwały Senatu. Ustalono, że członkowie komisji przygotują własne uwagi, a Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu przedstawi analizę dotyczącą zgodności projektu z obowiązującą Konstytucją. Dodatkowe opinie ekspertów przedstawi również Biuro Studiów i Analiz.

W drugim punkcie porządku dziennego Komisja Ustawodawcza przystąpiła do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. Przyjęta przez Sejm nowela podwyższa VAT na usługi telekomunikacyjne oraz akcyzę na alkohol, tytoń i paliwa. Senatorowie wysłuchali wiceministra finansów Witolda Manugiewicza i posła sprawozdawcy Henryka Goryszewskiego. W wyniku głosowania komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do ustawy sejmowej. Stanowisko komisji w tej sprawie przedstawi Senatowi senator P.Ł.J. Andrzejewski. Do stanowiska komisji zgłoszono wniosek mniejszości o odrzucenie nowelizacji; sprawozdawcą wniosku będzie senator Ryszard Jarzembowski.

Podczas posiedzenia Komisji Ustawodawczej rozpatrzono także ustawę o waloryzacji niektórych emerytur i rent oraz o zmianie niektórych ustaw. Komisja zapoznała się ze stanowiskiem rządu przedstawionym przez wiceminister Halinę Wasilewską-Trenkner. Wysłuchano także posła sprawozdawcy Dariusza Grabowskiego.

W dyskusji poprawki do ustawy sejmowej zgłosił senator Wiesław Chrzanowski. Dotyczyły one uzupełnienia ustawy sejmowej o pominiętą w niej zasadę waloryzacji uposażeń sędziów przechodzących w stan spoczynku.

W głosowaniu Komisja Ustawodawcza zdecydowała o poparciu przedstawionych poprawek. Na sprawozdawcę komisji wybrano senatora W. Chrzanowskiego.

Do stanowiska większości komisji zgłoszono wniosek mniejszości o odrzucenie ustawy sejmowej. Wniosek przedstawi Izbie senator R. Jarzembowski.

W kolejnym punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Ustawodawczej postanowiono nie zgłaszać zastrzeżeń do ustawy o zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające Kodeks karny, ustawy - Przepisy wprowadzające Kodeks postępowania karnego, ustawy - Kodeks karny wykonawczy oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Uchwalona przez Sejm nowelizacja kodeksów karnych ma na celu zmianę terminu ich wejścia w życie - z 1 stycznia 1998 r. na 1 września 1998 r. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie nowelizacji sejmowej wybrano senatora Stanisława Gogacza.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Ustawodawczej przyjęto stanowisko w sprawie nowelizacji ustawy o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży. Komisja po wysłuchaniu wiceminister edukacji narodowej Ireny Dzierzgowskiej i posła sprawozdawcy Stanisława Krzecika postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senatora W. Chrzanowskiego.

Do stanowiska komisji zgłoszono wniosek mniejszości dotyczący odrzucenia ustawy sejmowej. Jego sprawozdawcą będzie senator Zdzisław Jarmużek.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu.

W pierwszym punkcie porządku dziennego przewidziano spotkanie z prezesem Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki Jackiem Dębskim. W związku z tym, że prezes J. Dębski nie mógł przybyć na posiedzenie komisji, reprezentował go wiceprezes UFKiT Lech Drożdżyński.

W drugim punkcie porządku dziennego Komisja Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o kulturze fizycznej. Nowelizacja ta utrzymuje obowiązek wprowadzenia od 1 września 2000 r. 5 godzin lekcyjnych tygodniowo wychowania fizycznego, natomiast w okresie od 1 września 1996 r. do 30 sierpnia 2000 r. wymiar zajęć wynosi co najmniej 3 godziny lekcyjne.

W głosowaniu senatorowie zdecydowali o niewnoszeniu zastrzeżeń do nowelizacji sejmowej.

Wniosek mniejszości, zmierzający do odrzucenia rozpatrywanej ustawy sejmowej w całości, zgłosił senator Jerzy Cieślak.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu senatorowie wstępnie zapoznali się z projektem ustawy budżetowej na 1998 rok w częściach dotyczących Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej oraz zbiorczego budżetu wojewodów w zakresie działu 85 - Ochrona zdrowia.

Wiceminister zdrowia i opieki społecznej Michał Kornatowski zapoznał senatorów z materiałem przygotowanym przez resort na temat projektu ustawy budżetowej na 1998 rok. Przedstawił też wnioski zgłoszone do projektu przez sejmową Komisję Zdrowia. Na pytania senatorów odpowiadali przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Praw Człowieka i Praworządności rozpatrywała wstępnie projekt ustawy budżetowej na rok 1998 w części dotyczącej budżetu Rzecznika Praw Obywatelskich. Projekt budżetu przedstawili senatorom rzecznik praw obywatelskich Adam Zieliński i jego zastępca Jerzy Świątkiewicz.

Projektowany budżet przewiduje m.in. zmniejszenie wydatków rzeczowych Biura rzecznika, wzrost o 5 liczby etatów - ze względu na obowiązek promocji praw człowieka nałożony przez ONZ, dużą liczbę kasacji i wpływających spraw.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie zapoznali się wstępnie z projektem budżetu na rok 1998 w części dotyczącej Sądu Najwyższego. W tym punkcie wysłuchano Jana Wasilewskiego, prezesa Izby Administracji, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Najwyższego.

W dalszej części posiedzenia Komisja Praw Człowieka i Praworządności kontynuowała prace nad projektem inicjatywy ustawodawczej dotyczącej nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o ujawnianiu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944-1990 osób pełniących funkcje publiczne oraz niektórych innych ustaw.

W wyniku kolejnych głosowań komisja postanowiła m.in., że sądem właściwym do orzekania o zgodności z prawdą oświadczeń dotyczących pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z tymi organami w okresie od 22 lipca 1944 r. do 10 maja 1990 r. będzie Sąd Apelacyjny w Warszawie.

Senatorowie odrzucili zgłoszoną na poprzednim posiedzeniu poprawkę, mówiącą że do organów bezpieczeństwa państwa należą także organy i instytucje cywilne i wojskowe państw b. Układu Warszawskiego. Pozostawiono wersję szerszą (tak jak jest zapisane w ustawie), mówiącą o "państwach obcych".

Na zakończenie, w tajnej części obrad Komisji Praw Człowieka i Praworządności senatorowie rozpatrzyli projekt budżetu na rok 1998 Urzędu Ochrony Państwa.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o stosowaniu szczególnych rozwiązań w związku z likwidacją skutków powodzi, która miała miejsce w lipcu 1997 r. W posiedzeniu wziął udział minister - członek Rady Ministrów ds. usuwania skutków powodzi Jerzy Widzyk, przedstawiciele Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Ministerstwa Finansów, Agencji Rynku Rolnego, Krajowego Urzędu Pracy oraz poseł sprawozdawca Paweł Arndt.

Rozpatrywana nowelizacja sejmowa zmierza do umożliwienia Agencji Rynku Rolnego i gminom udzielania powodzianom niezwłocznej pomocy finansowej. Ustawa z 11 grudnia 1997 r. uprawnia Agencję Rynku Rolnego do sprzedaży produktów rolnych i żywnościowych innych niż pszenica oraz daje jej możliwość posiłkowania się kredytem bankowym na cele związane z realizacją wypłat ekwiwalentów pieniężnych. Ponadto ustawa sejmowa wydłuża do 31 grudnia 1997 r. termin zgłaszania przez gminy zbilansowanych potrzeb dotyczących pomocy dla powodzian (ze względu na znaczną liczbę wiąż napływających do agencji wniosków).

W dyskusji senatorowie Jan Chodkowski i Józef Frączek przedstawili propozycje wprowadzenia poprawek do rozpatrywanej ustawy.

Przewodniczący komisji senator J. Frączek zarządził głosowanie nad zgłoszonymi poprawkami.

Pierwszy poddano pod głosowanie wniosek senatora J. Chodkowskiego o wprowadzenie poprawki do art. 1 pkt 2. Wniosek został przyjęty (7 głosów za, przy 1 głosie wstrzymującym się). Z uwagi na przyjęcie przez komisję wniosku senatora J. Chodkowskiego poprawka zgłoszona senatora J. Frączka do art. 1 pkt 2 stała się bezprzedmiotowa. Jednogłośnie przyjęto natomiast wniosek senatora J. Frączka o wprowadzenie poprawki do art. 1 pkt 1 lit. c).

Do przedstawienia stanowiska Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie ustawy o zmianie ustawy o stosowaniu szczególnych rozwiązań w związku z likwidacją skutków powodzi, która miała miejsce w lipcu 1997 r., upoważniono senatora J. Chodkowskiego.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi dokonano analizy polskiego handlu zagranicznego produktami rolno-spożywczymi w latach 1990-1997. W tej części posiedzenia uczestniczyli przedstawiciele Komitetu Integracji Europejskiej z przewodniczącym Ryszardem Czarneckim, przedstawiciele Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z wiceministrem Jerzym Plewą oraz przedstawiciele Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Gospodarki, Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Rządowego Centrum Studiów Strategicznych, Głównego Urzędu Statystycznego i Głównego Urzędu Ceł oraz Polskiej Izby Producentów i Eksporterów Rolnych.

Na wstępie wiceminister J. Plewa przedstawił informację na temat sytuacji w handlu zagranicznym produktami rolno-spożywczymi w latach 1990-1997. Omówił także zmiany zachodzące w strukturze towarowej i geograficznej handlu.

O wpływie podpisanego i ratyfikowanego przez Polskę Układu Stowarzyszeniowego z UE na wyniki handlu zagranicznego towarami rolno-spożywczymi mówił przewodniczący R. Czarnecki.

Zapytany przez senatora J. Frączka o to, czy układ nie jest niekorzystny dla Polski i nie wpływa negatywnie na wyniki handlu zagranicznego, R. Czarnecki stwierdził, że przyczyną istniejących problemów jest przede wszystkim transformacja gospodarcza zachodząca w ostatnich latach w Polsce.

W opinii Mariana Zarzyckiego z Departamentu Analiz Ekonomicznych Ministerstwa Gospodarki, dodatkową przyczyną występowania ujemnego salda w handlu rolno-spożywczym jest to, że polski eksport tych towarów jest za mało zróżnicowany. "Eksportujemy głównie w dwóch kierunkach: na rynek Unii Europejskiej i na rynki wschodnie, przy czym eksport do UE - w zasadzie do Niemiec - zmniejsza się. Uważam, że powinniśmy zastanowić się nad konkretną polityką promocji polskich artykułów żywnościowych również na innych rynkach, takich jak np. hiszpański" - stwierdził M. Zarzycki.

Podobnego zdania był Sławomir Niewiadomski z Krajowej Izby Producentów i Eksporterów Żywności. Zwrócił on uwagę senatorów na brak w polskim sektorze rolno-spożywczym silnego lobby, które m.in. promowałoby krajową żywność na światowych rynkach. W jego opinii, taką rolę mogłaby spełniać nowa jednostka, taka jak np. Agencja Promocji Polskich Artykułów Żywnościowych, wspierana przez rząd.

Według danych Zespołu Monitoringu Zagranicznych Rynków Rolnych, działającego przy Fundacji Programów Pomocy dla Rolnictwa (FAMMU/FAPA), eksport polskich produktów rolno-spożywczych systematycznie rośnie, jednak w ciągu trzech kwartałów 1997 r. Polska była nadal importerem netto tych towarów. W okresie tym sprowadziliśmy artykuły rolno-spożywcze za 2,8 mld dolarów (o 3% więcej niż w analogicznym okresie ub.r.), a ich eksport wyniósł 2,2 mld dolarów (o 15,5% więcej).

FAMMU zaznacza, że dzięki szybszemu przyrostowi eksportu deficyt w handlu zagranicznym towarami rolno-spożywczymi zmalał w minionych 3 kwartałach br. do 565 mln USD, czyli był nadal wysoki, choć już niższy o 30% w porównaniu z tym samym okresem 1996 r., kiedy to ukształtował się na poziomie ok. 1 mld USD.

W dyskusji wskazywano również na inne przyczyny ujemnego bilansu w handlu zagranicznym polskimi artykułami rolno-spożywczymi, takie jak utrzymujące się od kilku lat niekorzystne warunki pogodowe, zbyt wolne dostosowywanie się Polski do wymogów jakościowych w handlu artykułami rolno-spożywczymi oraz brak dostatecznej promocji tych towarów na rynkach zagranicznych.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Spraw Emigracji i Polaków za Granicą omawiano zasady i formy współpracy z sejmową Komisją Łączności z Polakami za Granicą. W posiedzeniu wzięli udział członkowie prezydium komisji sejmowej: przewodniczący poseł Andrzej Zakrzewski oraz wiceprzewodniczący posłowie Juliusz Braun i Wit Majewski.

Podczas posiedzenia zapoznano się z planami prac obu komisji. Jako problemy wymagające współpracy wskazano m.in. budżet polonijny, politykę państwa w stosunku do Polonii i Polaków za granicą, współpracę z organizacjami polskimi za granicą.

* * *

Senatorowie z Komisji Obrony Narodowej postanowili nie zgłaszać zastrzeżeń do ustawy o waloryzacji w 1998 r. niektórych emerytur i rent oraz o zmianie niektórych ustaw.

Podczas posiedzenia wysłuchano wyjaśnień przedstawicieli Ministerstwa Finansów oraz Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej. W posiedzeniu nie wzięli udziału, mimo zaproszenia, przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej.

W dyskusji wątpliwości senatorów dotyczyły przede wszystkim kwestii związanych z budżetem MON.

Senatorowie wskazywali, że ustawa zmierza do ujednolicenia systemu rent i emerytur. Spowoduje również obniżenie budżetu MON, ponieważ tam są przewidziane środki na renty i emerytury wojskowe.

W dyskusji senator Tadeusz Lewandowski zgłosił wniosek o przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy sejmowej. Jej odrzucenie zaproponował natomiast senator Wiesław Pietrzak.

W głosowaniu akceptację komisji uzyskał wniosek senatora T. Lewandowskiego. Wniosek o odrzucenie ustawy zgłoszono jako wniosek mniejszości.

Stanowisko Komisji Obrony Narodowej w sprawie ustawy o waloryzacji w 1998 r. niektórych emerytur i rent oraz o zmianie niektórych ustaw przedstawi Izbie senator Jerzy Masłowski.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska senatorowie zapoznali się z najważniejszymi zadaniami i planem pracy Ministerstwa Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Informację na ten temat przedstawił szef resortu minister Jan Szyszko.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska senatorowie rozpatrzyli ustawę o zmianie ustawy o lasach oraz o zmianie niektórych ustaw i ustawę o ochronie gruntów rolnych i leśnych.

W głosowaniu komisja jednogłośnie postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do sejmowej nowelizacji. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Franciszka Bachledę-Księdzularza.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.

W pierwszym punkcie porządku dziennego posiedzenia członkowie komisji rozpatrzyli ustawę o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Senatorowie wysłuchali uzasadnienia podjęcia nowelizacji przedstawionego przez posła sprawozdawcę Stanisława Krzecika oraz wiceminister finansów Halinę Wasilewską-Trenkner.

W dyskusji wątpliwości senatorów dotyczyły braku sankcji finansowych wobec dyrektorów i kierowników zakładów pracy, którzy nie będą wypełniali w określonych ustawowo proporcjach obowiązku zatrudnienia osób niepełnosprawnych. W opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu zwrócono jednak uwagę, że wymieniając w ustawie państwową jednostkę organizacyjną, nakłada się tym samym na jej kierownictwo obowiązek realizacji tego wymogu ustawowego z wszystkimi konsekwencjami nieprzestrzegania ustawy.

W wyniku głosowania Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senatora Tadeusza Kopacza.

Następnie komisja przystąpiła do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym. W tej części posiedzenia uczestniczyli przedstawiciele Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Komendy Głównej Policji.

W kolejnych głosowaniach komisja przyjęła do rozpatrywanej ustawy poprawki, które w czasie dyskusji uzyskały także poparcie obecnych na posiedzeniu przedstawicieli rządu. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Jacka Sauka.

W trzecim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiono jednogłośnie zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o kulturze fizycznej. Sprawozdawcą komisji będzie senator Lech Feszler.

Podczas posiedzenia komisji rozpatrzono również ustawę o zmianie ustawy o lasach oraz o zmianie niektórych ustaw i ustawę o ochronie gruntów rolnych i leśnych. W głosowaniu uzyskała ona akceptację komisji. Propozycję przyjęcia bez poprawek sejmowej nowelizacji przedstawi Izbie senator Janina Sagatowska.

17 grudnia 1997 r.

Po rozpatrzeniu skierowanej przez Marszałka Senatu, zgodnie z art. 55 ust. 1 Regulaminu Senatu, ustawy o zmianie ustawy o kulturze fizycznej Komisja Nauki i Edukacji Narodowej postanowiła zarekomendować Izbie przyjęcie tej ustawy bez poprawek. Ustalono, że sprawozdanie komisji na posiedzeniu plenarnym przedstawi senator Krzysztof Lipiec.

Jednocześnie mniejszość komisji przedstawiła wniosek o odrzucenie nowelizacji sejmowej. Sprawozdawcą wniosku mniejszości komisji będzie senator Marian Żenkiewicz.

18 grudnia 1997 r.

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi przyjęto stanowisko w sprawie rozporządzenia Rady Ministrów z 25 listopada 1997 r., zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad, zakresu i trybu udzielania dopłat do oprocentowania kredytów na cele rolnicze.

W przyjętym stanowisku stwierdzono:

"1. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 listopada 1997 r. obniża poziom kredytów przeznaczonych na sfinansowanie zakupu rzeczowych środków do produkcji rolniczej z równowartości 10 q żyta do 6 q żyta w przeliczeniu na 1 ha użytków rolnych, co oznacza obniżenie skali pomocy finansowej państwa, w formie dopłat do oprocentowania kredytów obrotowych o około 40%.

2. Kredyty na zakup rzeczowych środków do produkcji rolnej udzielane są za pośrednictwem 25 banków współpracujących z ARiMR. W 1996 r. banki udzieliły 667,8 tys. kredytów na łączną kwotę 2 118 922 tys. zł. Kredyty te dotyczyły obszaru 9699,6 tys. ha UR, co oznacza, że pomocą kredytową objęto 52% ogółu użytków rolnych. W I półroczu 1997 r. udzielono 372,5 tys. kredytów na kwotę 1278,5 mln zł. Z kredytów tych skorzystali rolnicy gospodarujący na łącznej powierzchni 4,2 mln ha UR, co oznacza, że preferencyjnym kredytowaniem objęto 23% ogółu użytków rolnych w kraju, a średni obszar gospodarstwa rolnika zaciągającego kredyty na sfinansowanie zakupu rzeczowych środków do produkcji rolnej wynosił 11,3 ha UR.

3. Kredyty obrotowe są jednym z podstawowych zewnętrznych źródeł finansowania produkcji rolnej charakteryzującej się:

4. Maksymalna kwota kredytu, która dotychczas nie mogła przekraczać równowartości 10 q żyta w przeliczeniu na 1 ha UR (381,7 zł/ha) w warunkach polskich pozwala rolnikom sfinansować około 31% przeciętnych całkowitych kosztów produkcji 1 ha zbóż lub około 12% kosztów uprawy 1 ha ziemniaków lub 1 ha buraków cukrowych. Należy przy tym podkreślić, że w 1996 r. realne dochody brutto będące w dyspozycji indywidualnych gospodarstw rolnych były o 9% niższe niż w 1995 r., natomiast w pierwszych trzech kwartałach 1997 r. uległy one zmniejszeniu o kolejne 6 punktów procentowych w stosunku do 1996 r.

Indeks cen produktów sprzedawanych i zakupywanych przez rolników wynosił:

Niskie dochody rolnicze i brak stabilizacji poszczególnych rodzajów produkcji powodują, że wg Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej zaledwie 10-15% gospodarstw rolnych osiąga dochody pozwalające na realizację reprodukcji rozszerzonej, a aż 30% "wegetuje" oczekując poprawy warunków gospodarowania.

Z całkowitej liczby 2041 tys. gospodarstw niemal 30% korzysta z preferencyjnych kredytów na zakup rzeczowych środków do produkcji rolnej, które gospodarują na połowie użytków rolnych w kraju.

Zmniejszenie poziomu kredytów obrotowych uniemożliwi około 70% tych gospodarstw odtworzenie ich produkcji i zepchnie je do grupy gospodarstw "wegetujących".

Dodatkowym obciążeniem dla gospodarstw korzystających z kredytów preferencyjnych w 1997 roku będzie także konieczność spłaty wyższej kwoty niż środki, które będą mogły uzyskać w 1998 roku i w latach następnych.

5. Mając na uwadze obecnie bardzo trudną sytuację dochodową rolnictwa oraz niekorzystne prognozy na rok 1998, zakładające dalszy spadek dochodów, senacka Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi wnioskuje o utrzymanie maksymalnej kwoty preferencyjnych kredytów obrotowych na zakup rzeczowych środków do produkcji rolnej w wysokości równowartości 10 q żyta.

Jednocześnie, zdaniem Komisji, należy dążyć do obniżenia poziomu maksymalnego oprocentowania kredytów w banku do 1,1 stopy redyskontowej weksli przyjmowanych od banków do redyskonta przez Narodowy Bank Polski w stosunku rocznym.

Proponowany poziom odpowiadałby oprocentowaniu kredytów komercyjnych udzielanych obecnie przez banki współpracujące z Agencją i pozwoliłoby oszczędniej wydatkować środki budżetu państwa. Proponowana zmiana pozwoliłaby, bez zwiększenia poziomu środków budżetowych na dopłaty do kredytów, zastosować je do większej kwoty udzielonych kredytów."

* * *

Na wspólnym posiedzeniu Komisji Regulaminowej i Spraw Senatorskich oraz Komisji Spraw Emigracji i Polaków za Granicą rozpatrywano wstępnie projekt budżetu Kancelarii Senatu na rok 1998 w części dotyczącej opieki nad Polonią i Polakami za granicą.

Podstawowe założenia projektu przedstawił senatorom szef Kancelarii Senatu minister Bogdan Skwarka.

Podczas posiedzenia senatorowie zapoznali się także z projektem budżetu Stowarzyszenia "Wspólnota Polska". Projekt przedstawił oraz odpowiadał na pytania senatorów prezes stowarzyszenia Andrzej Stelmachowski.

Wysłuchano też Tadeusza Samborskiego, który omówił założenia budżetu na 1998 rok Fundacji "Pomoc Polakom na Wschodzie".

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Regulaminowej i Spraw Senatorskich, któremu przewodniczył senator Ireneusz Zarzycki.

Porządek obrad komisji przewidywał:

W pierwszym punkcie porządku obrad komisja rozpatrzyła wnioski marszałek Alicji Grześkowiak i senatora Zbigniewa Gołąbka w sprawie odwołania ich ze składu Komisji Regulaminowej i Spraw Senatorskich oraz wniosek senatora Mariana Cichosza w sprawie odwołania go ze składów komisji - Regulaminowej i Spraw Senatorskich oraz Praw Człowieka i Praworządności i powołania go do składu Komisji Ustawodawczej.

W dyskusji głos zabrali senatorowie I. Zarzycki, Marian Cichosz, Paweł Abramski i Jerzy Mokrzycki.

W wyniku dyskusji komisja postanowiła przedłożyć Senatowi na podstawie art. 14 ust. 1 Regulaminu Senatu projekt uchwały zgodnie z wnioskami senatorów. Na sprawozdawcę wniosku komisji w tej sprawie komisja powołała senator Genowefę Ferenc.

W drugim punkcie porządku obrad przewodniczący komisji poinformował senatorów o terminie i porządku obrad sejmowej Komisji Etyki Poselskiej.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej przyjęto oświadczenie komisji z okazji zaproszenia Polski w dniu 13 grudnia br. przez Radę Europejską do negocjacji o członkostwo w Unii Europejskiej. W przyjętym oświadczeniu stwierdzono:

"Komisja z zadowoleniem wita fakt zaproszenia Polski przez Radę Europejską do negocjacji o członkostwo w Unii Europejskiej. W opinii Komisji, powyższe wydarzenie stanowi logiczną konsekwencję przyjętej w polskiej polityce zagranicznej jednoznacznej opcji integracji naszego kraju ze strukturami euroatlantyckimi.

Obowiązujący po 1945 r. w stosunkach międzynarodowych w Europie porządek pojałtański definitywnie przechodzi do historii. Polska przystępuje do struktur, które swoje funkcjonowanie opierają na zasadach demokracji, poszanowania praw człowieka, gospodarki wolnorynkowej oraz solidarności we wzajemnych stosunkach. Komisja zwraca uwagę, że powyższe zasady zawsze były obecne w polskiej, wolnej myśli politycznej, zaś niemożność ich realizacji wynikała z narzuconego po II wojnie światowej systemu rządów oraz realiów geopolitycznych.

Nie ma pełnej integracji Polski ze strukturami euroatlantyckimi bez jej członkostwa w Unii Europejskiej. W związku z tym Komisja z satysfakcją wita konkluzje odbytej w dniach 12-13 grudnia br. w Luksemburgu Rady Europejskiej, zwłaszcza zaś tę ich część, która potwierdza rekomendacje Komisji Europejskiej w sprawie rozpoczęcia wiosną 1998 r. negocjacji z pięcioma państwami naszego regionu i Cyprem.

Komisja wyraża przekonanie, że deklarowana przez państwa członkowskie polityczna wola rozszerzenia Unii Europejskiej w wypadku Polski zostanie skonkretyzowana w bliskim terminie. W opinii Komisji, nasz kraj będzie liczącym się dla Unii partnerem w określaniu zarówno celów współpracy, jak i monitoringu jej rezultatów.

W interesie Polski jest, aby to epokowe wyzwanie zrealizować tak szybko, jak to jest możliwe. Istnieje jednak w naszym kraju wiele obszarów życia gospodarczego, których funkcjonowanie należy dostosować do standardów Unii Europejskiej.

W szczególności wiele pozostaje do zrobienia w dziedzinie harmonizacji prawa. Olbrzymią rolę do odegrania w tym procesie ma polski Parlament.

Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej podejmie odpowiednie działania inicjujące, mające na celu usprawnienie procesu harmonizacyjnego w Parlamencie".

Podczas posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej przyjęto również oświadczenie komisji z okazji podpisania 16 grudnia 1997 r. przez ministrów spraw zagranicznych Rady Północnoatlantyckiej protokołu o przystąpieniu Polski do Paktu Północnoatlantyckiego.

Jak stwierdzono w przyjętym oświadczeniu:

"Komisja z zadowoleniem wita fakt podpisania protokołu akcesyjnego Polski do Paktu Północnoatlantyckiego. W opinii Komisji, powyższe wydarzenie stanowi logiczną konsekwencję przyjętej w polskiej polityce zagranicznej jednoznacznej opcji integracji naszego kraju ze strukturami euroatlantyckimi.

Obowiązujący po 1945 r. w stosunkach międzynarodowych w Europie porządek pojałtański definitywnie przechodzi do historii. Polska przystępuje do struktur, które swoje funkcjonowanie opierają na zasadach demokracji, poszanowania praw człowieka, gospodarki wolnorynkowej oraz solidarności we wzajemnych stosunkach. Komisja zwraca uwagę, że powyższe zasady zawsze były obecne w polskiej, wolnej myśli politycznej, zaś niemożność ich realizacji wynikała z narzuconego po II wojnie światowej systemu rządów oraz realiów geopolitycznych.

Podpisanie protokołu akcesyjnego nie stanowi końca naszej drogi do NATO.

Komisja jest przekonana, że rząd polski dołoży wszelkich starań w celu wypełnienia wszystkich zobowiązań przyjętych podczas rokowań akcesyjnych, w tym zobowiązań finansowych. Ze swej strony Komisja wyraża oczekiwanie szybkiej ratyfikacji protokołu akcesyjnego Polski przez parlamenty narodowe państw członkowskich NATO.

Zdaniem Komisji, członkostwo Polski w NATO przyniesie stabilizację w naszej części Europy, ale niesie ono ze sobą zobowiązania wobec innych państw naszego regionu. Polska nadal popierać będzie aspiracje państw aplikujących do NATO i spełniających kryteria członkostwa, co nie stoi w sprzeczności z chęcią rozwijania dobrosąsiedzkich stosunków ze wszystkimi innymi państwami regionu i Europy.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Praw Człowieka i Praworządności kontynuowano prace nad projektem inicjatywy ustawodawczej - nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944-1990 osób pełniących funkcje publiczne oraz niektórych innych ustaw.

Podczas posiedzenia zaproponowano m.in., aby dostęp do akt postępowania lustracyjnego mieli obrońcy i biegli. Komisja uzupełniła także projekt nowelizacji ustawy lustracyjnej o punkt, w którym domaga się wszczęcia z urzędu przez sąd postępowania lustracyjnego wobec Rzecznika Interesu Publicznego oraz jego dwóch zastępców.

Senator Zbigniew Romaszewski, przewodniczący komisji, poinformował, że następne posiedzenie komisji w tej sprawie odbędzie się w połowie stycznia.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment