U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 19 września 2003 r.
w sprawie ustawy o zmianie ustawy o Biurze Ochrony Rządu i niektórych innych ustaw
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 27 sierpnia 2003 r. ustawy o zmianie ustawy o Biurze Ochrony Rządu i niektórych innych ustaw, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
1) |
w art. 1 dodaje się pkt 9a w brzmieniu: "9a) w art. 38 w ust. 1 wyrazy "art. 35 ust. 1 pkt 4 i 5" zastępuje się wyrazami "art. 35 ust. 1 pkt 4, 5 i 8 ";"; |
2) |
w art. 1 w pkt 13, w ust. 7 wyrazy "może określić" zastępuje się wyrazami "określi"; |
3) |
w art. 1 w pkt 15 w lit. c, ust. 6 otrzymuje brzmienie: "6. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki i tryb tworzenia internatów oraz ich prowadzenia, wyposażenia internatu oraz czasu pobytu w internacie, tak aby zapewnić funkcjonariuszom dogodne warunki mies zkaniowe, a także szczegółowe zasady odpłatności za zakwaterowanie w internacie lub innych pomieszczeniach mieszkalnych, mając na uwadze wysokości opłat obowiązujących za zakwaterowanie w danej miejscowości."; |
4) |
w art. 1 w pkt 16, w art. 76a: a) skreśla się ust. 2, b) ust. 3 otrzymuje brzmienie: "3. Przekazanie lokalu następuje na podstawie protokołu, w którym określa się stan techniczny lokalu oraz stopień zużycia znajdujących się w nich urządzeń technicznych. Protokół ten jest podstawą rozliczeń dokonywanych przy zwolnieniu lokalu. Osoba zajmująca lokal ponosi koszty zużycia lokalu i urządzeń."; |
5) |
w art. 1 w pkt 19, w ust. 3 wyrazy "uwzględni ając w szczególności ich wysokość w odniesieniu do cen biletów za przejazd koleją lub autobusem" zastępuje się wyrazami "biorąc pod uwagę przede wszystkim sposób dokumentowania poniesionych wydatków na dojazd". |
WICEMARSZAŁEK SENATU
Kazimierz KUTZ
Uzasadnienie
Nowelizacja art. 38 ust. 1, zawarta w poprawce nr 1, jest konsekwencją przyjętych w ustawie regulacji. Zgodnie z nimi posiadanie poświadczenia bezpieczeństwa jest niezbędnym elementem mianowania do służby a jego odmowa wydania jest przyczyną obligatoryjnego zwolnienia funkcjonariusza ze służby. Z tego powodu należało również rozszerzyć katalog wyjątków uprawniających do zwolnienia ze służby funkcjonariusza-kobiety w ciąży i w czasie urlopu macierzyńsk
iego o sytuację uprawomocnienia się odmowy wydania poświadczenia bezpieczeństwa.Poprawka nr 2 ma na celu nałożenie na ministra obowiązku wydania rozporządzenia, określającego warunki przyznawania dopłaty do wypoczynku funkcjonariusza i członków jego rodziny. Zdaniem Senatu, wystarczającym jest, że fakultatywne jest przyznanie dopłaty wynikające z wcześniejszego przepisu. Natomiast z treści rozporządzenia będzie wynikało na jakich warunkach dopłata zostanie przyznana.
Celem poprawki nr 3 jest dostosowanie wytycznych do rozporządzenia, określającego m.in. zasady odpłatności za zakwaterowanie w internacie, do zakresu spraw przekazywanych do uregulowania w tym akcie wykonawczym.
Poprawka nr 4 nakłada na funkcjonariusza obowiązek poniesienia wszelkich kosztów zużycia lokalu mieszkalnego. Ograniczenie tych obowiązków wyłącznie do poniesienia kosztów zużycia urządzeń i wykonania prac malarskich nie znajduje, zdaniem Senatu, uzasadnienia.
Poprawka nr 5 dostosowuje wytyczne rozporządzenia, określającego warunki zwrotu kosztów podróży funkcjonariuszom zajmującym lokal mieszkalny poza miejscem pełnienia służby, do przepisów ustawy. W związku z tym, że wysokość zwrotu kosztów wynika wprost z ustawy, minister wydając rozporządzenie powinien wziąć pod uwagę jedynie sposób udokumentowania poniesionych kosztów.