49. posiedzenie Senatu RP, spis treści , poprzednia część stenogramu , następna część stenogramu
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Poczekamy jeszcze chwilę, aż skończy posiedzenie jedna z komisji, która właśnie obraduje. Nie chciałbym pozbawiać jej możliwości brania udziału w głosowaniu. Ale już widzę, pojawiają się...
Zatem wznawiam obrady.
Powracamy do rozpatrzenia punktu pierwszego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego w latach 2003-2006.
W przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych, która odniosła się do wniosków zgłoszonych w toku debaty.
Przypominam że zgodnie z regulaminem po zakończeniu dyskusji głos mogą zabrać jedynie sprawozdawcy i wnioskodawcy.
Zapraszam na mównicę pana senatora Jerzego Markowskiego, który jest sprawozdawcą Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych i proszę go o to, żeby zechciał zabrać głos i przedstawić uzgodnione na posiedzeniu wnioski.
Senator Jerzy Markowski:
Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo!
W imieniu i z upoważnienia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych przedstawiam sprawozdanie z prac nad ustawą o restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego w latach 2003-2006.
Chciałbym zwrócić uwagę, że regulacja ta dotyczy bardzo istotnego wątku funkcjonowania gospodarki. Ustawa jest przedłożeniem rządowym, do Senatu trafiła z bardzo wieloma poprawkami Sejmu. Łącznie złożono w trakcie prac komisji gospodarki oraz w trakcie debaty w Wysokiej Izbie czterdzieści osiem poprawek. Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych rekomenduje Wysokiej Izbie przyjęcie dwudziestu czterech poprawek.
Chciałbym zwrócić uwagę, że wśród rekomendowanych poprawek znajduje się bardzo wiele takich, które regulują obrót finansowy, regulują zasady świadczeń socjalnych w stosunku do pracowników kopalń.
Przede wszystkim chcę wyeksponować trzy poprawki.
Pierwsza poprawka skupia się na nabrzmiałym problemie górników z kopalni likwidowanych w Wałbrzychu. Druga poprawka reguluje kwestie przekazywania na rzecz gmin górniczych nieruchomości pozostałych po zlikwidowanych kopalniach. I trzecia poprawka, która reguluje szczególnie nabrzmiały i żywo dyskutowany problem likwidacji kopalń, a zwłaszcza łączenia kopalń.
Chcę jednoznacznie stwierdzić, że zgodnie z dotychczasową regulacją prawną i tą, którą wprowadza poprawka przyjęta przez Komisję Gospodarki i Finansów Publicznych, można łączyć kopalnie w Polsce. Kopalnie w ten sposób powstałe będą w trybie planu ruchu zakładu górniczego określały zakres, który będzie podlegał likwidacji. Ten zakres ujęty w planie ruchu zakładu górniczego będzie podstawą do sporządzenia planu finansowego, w oparciu o który kopalnia uzyska - w porozumieniu i na podstawie umowy z ministrem gospodarki - środki publiczne na likwidację części zakładu górniczego uznanej za zbędną. Środki przeznaczone na tę czynność zapisywane są w corocznych ustawach budżetowych.
Wysoka Izbo! Uprzejmie proszę w imieniu Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych o przyjęcie rekomendowanych poprawek. Dziękuję.
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Dziękuję bardzo panu senatorowi sprawozdawcy.
Na galerii zauważyłem pana profesora Jana Grabowskiego, męża naszej wybitnej pani senator. Pozdrawiamy.
Senatorowie, którzy zgłosili wnioski w trakcie debaty, mogą teraz zabrać głos.
Adam Graczyński?
(Senator Adam Graczyński: Dziękuję.)
Bernard Drzęźla?
(Senator Bernard Drzęźla: Dziękuję.)
Mieczysław Janowski?
(Senator Mieczysław Janowski: Dziękuję.)
Anna Kurska?
(Senator Anna Kurska: Dziękuję.)
Janina Sagatowska?
(Senator Janina Sagatowska: Dziękuję.)
Jan Szafraniec?
(Senator Jan Szafraniec: Dziękuję.)
Adam Gierek?
(Senator Adam Gierek: Dziękuję.)
Mirosław Lubiński?
(Senator Mirosław Lubiński: Dziękuję.)
Adam Biela? Nieobecny.
Krzysztof Jurgiel?
(Senator Krzysztof Jurgiel: Dziękuję.)
Jerzy Markowski?
(Senator Jerzy Markowski: Dziękuję.)
Marian Noga?
(Senator Marian Noga: Dziękuję.)
Kazimierz Drożdż?
(Senator Kazimierz Drożdż: Dziękuję.)
I Krystyna Doktorowicz, mimo że wycofała swoje własne wnioski?
(Senator Krystyna Doktorowicz: Dziękuję.)
Dziękuję bardzo.
Sprawozdawcą mniejszości była pani senator Genowefa Ferenc. Aczkolwiek dzisiaj nie zabrała głosu, bo wyręczył ją sprawozdawca większości, pan senator Jerzy Markowski, to jednak teraz może zabrać głos.
(Senator Genowefa Ferenc: Dziękuję.)
Dziękuję bardzo.
Przypominam że następujący wnioskodawcy wycofali swoje wnioski. Senator Adam Graczyński - pierwszą, dwudziestą drugą i dwudziestą piątą poprawkę, Bernard Drzęźla - drugą, siódmą, ósmą, dwudziestą czwartą, trzydziestą pierwszą i trzydziestą drugą, Mirosław Lubiński - dwudziestą pierwszą oraz Krystyna Doktorowicz - dwudziestą czwartą i trzydziestą pierwszą.
Czy ktoś z państwa chciałby, mimo woli wnioskodawców, podtrzymać te wnioski? Nie stwierdzam tego. Dziękuję.
Przystępujemy zatem do głosowania.
Poprawka trzecia ma charakter porządkowy. Skreśla zbędne określenie.
Kto z państwa jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję bardzo. Proszę o wyświetlenie wyniku.
Oddano 74 głosy, wszystkie za. (Głosowanie nr 4)
Zatem poprawka trzecia została przyjęta.
Czwarta poprawka, której przyjęcie wykluczy głosowanie nad piątą, skreśla wyłączenie spod umorzenia opłat i kar stanowiących dochody jednostek samorządu terytorialnego, które i tak nie podlegają umorzeniu na podstawie tej ustawy. Skreślenie to powoduje także, iż nie będą wyłączone spod umorzenia przychody wojewódzkich, powiatowych i gminnych funduszy ochrony środowiska. Poprawka piąta jest alternatywna i powoduje, że wyłączone spod umorzeń pozostaną jedynie przychody powiatowych i gminnych funduszy ochrony środowiska.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Proszę o wyświetlenie wyniku.
72 senatorów głosowało za, 4 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 5)
Poprawka czwarta została przyjęta.
Zatem poprawka szósta. Ma ona charakter porządkowy, ponieważ o tym, jaka część przychodów jest dochodem poszczególnych funduszy, decydują odpowiednie przepisy, a nie rachunek bankowy, na który opłaty te są wnoszone.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję, wyświetlamy.
75 senatorów głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 6)
Poprawka szósta została przyjęta
Poprawka dziewiąta powoduje umorzenie zobowiązań publiczno-prawnych przedsiębiorstw robót górniczych.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Proszę o wyświetlenie wyniku.
13 senatorów głosowało za, 58 - przeciw, 5 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 7)
Poprawka nie została przyjęta.
Poprawka dziesiąta ma charakter porządkowy.
Kto jest za jej przyjęciem?
Kto jest przeciwny?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję. Wyświetlamy wynik.
76 obecnych senatorów, czyli wszyscy, głosowało za. (Głosowanie nr 8)
Poprawka jedenasta ma charakter uściślający. Ponadto skreśla ona odwołanie do przepisów kodeksu pracy w sytuacji, gdy przepis ustawy inaczej niż kodeks pracy reguluje zagadnienie wliczenia wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych do wynagrodzenia ogółem.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję. Wyświetlamy wynik.
73 senatorów poparło poprawkę, 3 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 9)
Poprawka została przyjęta.
Głosujemy nad poprawką dwunastą i czternastą. Mają one charakter porządkowy. Polegają na przeniesieniu treści art. 9 ust. 10 do przepisu określającego zasady obliczania świadczeń w trakcie korzystania ze stypendium na przekwalifikowanie.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję. Wyświetlamy wynik.
Jednogłośne poparcie poprawki przez 76 senatorów. (Głosowanie nr 10)
Poprawka trzynasta skreśla zbędne odesłanie.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję. Wyświetlamy wynik.
Również jednogłośne poparcie, tylko że tym razem 75 senatorów. (Głosowanie nr 11)
Poprawka piętnasta ma charakter porządkowy.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
Oddano 76 głosów, wszystkie za. (Głosowanie nr 12)
Poprawki szesnasta i siedemnasta mają na celu uściślenie przepisów regulujących zasady refinansowania kosztów wynagrodzenia w przypadku zatrudnienia między innymi pracownika, który skorzystał ze stypendium na przekwalifikowanie.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję. Wyświetlamy wynik.
75 senatorów poparło poprawki, 1 się wstrzymał. (Głosowanie nr 13)
Poprawki szesnasta i siedemnasta zostały przyjęte.
Poprawka osiemnasta umożliwia zastosowanie przepisów określających warunki , jakie musi spełnić pracodawca zatrudniający pracowników, którzy skorzystali ze stypendium na przekwalifikowanie, do pracodawców, którzy zawarli kontrakt na przekwalifikowanie.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.
Oddano 76 głosów, wszystkie za. (Głosowanie nr 14)
Poprawka dziewiętnasta ma na celu zastosowanie prawidłowej terminologii.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto nie wyraża zdania?
Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.
Oddano 76 głosów, wszystkie za. (Głosowanie nr 15)
Poprawka dwudziesta jest poprawką redakcyjną.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
Oddano 75 głosów, wszystkie za. (Głosowanie nr 16)
Poprawki dwudziesta trzecia i trzydziesta regulują zagadnienie tak zwanej częściowej likwidacji kopalni, określając także zasady finansowania takiej kopalni. Poprawki dwudziesta czwarta i trzydziesta pierwsza również dotyczą częściowej likwidacji, z tym że nie przesądzają o sposobie finansowania tego procesu. Poprawki dwudziesta szósta i dwudziesta siódma polegają na określaniu zakresu likwidacji w trybie planu ruchu zakładu górniczego.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Proszę o podanie wyników.
10 głosów za, 62 - przeciw, 4 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 17)
Poprawki nie zostały przyjęte.
Poprawka dwudziesta szósta powoduje, iż zakres likwidacji kopalni będzie określany w trybie planu ruchu zakładu górniczego, plan zaś będzie określał zakład górniczy.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.
9 głosów za, 62 - przeciw, 5 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 18)
Poprawka nie została przyjęta.
Poprawka dwudziesta siódma powoduje, iż zakres likwidacji kopalni będzie określany w trybie planu ruchu zakładu górniczego, z tym że plan ten będzie określało przedsiębiorstwo górnicze.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.
75 głosów za, 1 senator wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 19)
Poprawka została przyjęta. (Oklaski)
Poprawka dwudziesta ósma ma na celu, podobnie jak art. 324 prawa upadłościowego i naprawczego, zagwarantować spółkom pracowniczym pierwszeństwo w nabyciu zorganizowanej części likwidowanej kopalni.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.
13 głosów za, 60 - przeciw, 3 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 20)
Poprawka nie została przyjęta.
Poprawka dwudziesta dziewiąta ma na celu umożliwienie przeprowadzenia czynności likwidacyjnych również przez kopalnie.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.
Oddano 77 głosów, wszystkie za. (Głosowanie nr 21)
Poprawka trzydziesta trzecia umożliwia przekazanie zbędnych nieruchomości będących częścią majątku likwidowanych kopalni gminom górniczym.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
13 głosów za, 62 - przeciw, 2 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 22)
Poprawka została odrzucona.
Poprawka trzydziesta czwarta umożliwia przekazanie gminom górniczym nie tylko nieruchomości, ale także innych części majątku trwale wyłączonego z eksploatacji.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
76 głosów za, 1 senator wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 23)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka trzydziesta piąta powoduje, iż Rada Ministrów będzie zobowiązana do określenia w projekcie ustawy budżetowej dotacji na finansowanie kosztów deputatów węglowych dla osób korzystających ze świadczeń i zasiłków przedemerytalnych.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.
14 głosów za, 60 - przeciw, 3 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 24)
Poprawka nie została przyjęta.
Poprawka trzydziesta szósta ma charakter uzupełniający.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.
Oddano 77 głosów, wszystkie za. (Głosowanie nr 25)
Poprawka trzydziesta siódma, której przyjęcie wykluczy głosowanie nad poprawkami trzydziestą ósmą, trzydziestą dziewiątą i czterdziestą ósmą, skreśla z ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych szczególną regulację dotyczącą prawa do nabycia emerytury górniczej przez byłych pracowników zlikwidowanych kopalni Dolnego Śląska.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.
4 głosy za, 67 - przeciw, 6 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 26)
Poprawka została odrzucona.
Poprawki trzydziesta ósma i czterdziesta ósma polegają na dodaniu regulacji dotyczącej prawa do nabycia emerytury górniczej przez byłych pracowników zlikwidowanych kopalni Dolnego Śląska do ustawy o restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego, z jednoczesnym uściśleniem zakresu podmiotowego tej regulacji oraz terminu, do którego można składać wnioski o emerytury górnicze.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
75 głosów za, 2 - przeciw. (Głosowanie nr 27)
Poprawki trzydziesta ósma i czterdziesta ósma zostały przyjęte.
Poprawka czterdziesta ma na celu wyraźne wskazanie, że z dniem wejścia w życie ustawy Kompania Węglowa przejmie wszystkie zobowiązania spółek węglowych, które przed dniem wejścia w życie ustawy zbyły na jej rzecz kopalnie.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
Oddano 77 głosów, wszystkie za. (Głosowanie nr 28)
Poprawka czterdziesta czwarta ma na celu określenie sposobu spłaty zobowiązań przez Kompanię Węglową z tytułu podatku od nieruchomości oraz opłaty eksploatacyjnej.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.
11 głosów za, 62 - przeciw, 4 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 29)
Poprawka została odrzucona.
Poprawka czterdziesta piąta ma charakter porządkowy.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.
76 głosów za, 1 - przeciw. (Głosowanie nr 30)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka czterdziesta szósta dotyczy odesłania do właściwego przepisu.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
Oddano 76 głosów, wszystkie za. (Głosowanie nr 31)
Poprawka czterdziesta siódma wydłuża termin, do którego można składać wnioski o ustalenie prawa do emerytury górniczej.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.
Oddano 76 głosów, wszystkie za. (Głosowanie nr 32)
Przystępujemy do głosowania nad przyjęciem uchwały w sprawie ustawy o restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego w latach 2003-2006 w całości, ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.
Kto z państwa jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
76 głosów za, 1 - przeciw. (Głosowanie nr 33)
Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego w latach 2003-2006. (Oklaski)
Powracamy do rozpatrzenia punktu drugiego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.
W przerwie w obradach odbyło się posiedzenie połączonych Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia, które odniosły się do przedstawionych w toku debaty wniosków oraz przygotowały wspólne sprawozdanie w tej sprawie. Przedstawi je pani senator Wiesława Sadowska.
Zapraszam na mównicę.
Senator Wiesława Sadowska:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo!
Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia, po zapoznaniu się z wnioskami zgłoszonymi w dniu 20 listopada 2003 r. w trakcie debaty nad ustawą o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, wnosi, aby Wysoka Izba raczyła przyjąć poprawki: drugą, trzecią, piątą i szóstą. Komisja nie rekomenduje poprawek czwartej i pierwszej. Dziękuję bardzo.
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Dziękuję.
Czy chce zabrać głos pan senator Henryk Dzido?
(Senator Henryk Dzido: Dziękuję.)
A pan senator Sławomir Izdebski?
Jego woli nie poznam, bo go po prostu nie ma.
Ponadto sprawozdawcą był senator Janusz Bargieł, który również wybrał inne miejsce.
Przystępujemy do głosowania.
Poprawka pierwsza dodaje do ustawy przepis upoważniający ministra właściwego do spraw zdrowia do określenia w drodze rozporządzenia wykazu dodatków zwiększających właściwości uzależniające od nikotyny.
Kto z państwa jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
8 głosów za, 65 - przeciw, 4 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 34)
Stwierdzam, że poprawka została odrzucona.
Poprawka druga zmierza do usunięcia z przepisu zdania, którego treść w sposób oczywisty wynika ze zdania poprzedniego.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
Oddano 77 głosów, wszystkie za. (Głosowanie nr 35)
Poprawka trzecia dodaje do przepisu upoważniającego wytyczną, zgodnie z którą w wydanym na podstawie tego przepisu rozporządzeniu należy dokonać rozróżnienia ostrzeżeń przed szkodliwością używania tytoniu, dzieląc je na powszechne i dodatkowe.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyświetlamy wyniki.
Wszystkich 77 osób głosowało za. (Głosowanie nr 36)
Poprawka czwarta znosi ograniczenie, zgodnie z którym za sprawcę czynu określonego w art. 12, 12a i 12b oraz w art. 13 ust. 1 pkt 1 uznaje się osobę odpowiedzialną za wprowadzenie wyrobów tytoniowych do produkcji, obrotu handlowego lub za organizację rynku, jeżeli czyn ten został popełniony w ramach działalności przedsiębiorcy.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
8 głosów za, 63 - przeciw, 6 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 37)
Poprawka została odrzucona.
Poprawka piąta ma na celu zapewnienie precyzji zawartego w ustawie przepisu przejściowego.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyświetlamy wyniki.
Oddano 77 głosów, wszystkie za. (Głosowanie nr 38)
Poprawka szósta dodaje do ustawy przepis utrzymujący w mocy rozporządzenie wydane na podstawie zmienianej delegacji do czasu zastąpienia go nowym aktem wykonawczym, nie dłużej jednak niż przez okres trzech miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję. Oddano 76 głosów, wszystkie za. (Głosowanie nr 39)
Już za późno, Panie Senatorze.
W ten sposób możemy przystąpić do głosowania nad przyjęciem uchwały w sprawie ustawy w całości, ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.
Kto z państwa jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.
76 głosów za, 1 osoba wstrzymała się od głosu. (Głosowanie nr 40)
Mogę więc stwierdzić, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.
Powracamy do rozpatrzenia punktu trzeciego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o służbie zastępczej.
W czasie przerwy w obradach odbyło się posiedzenie połączonych Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego oraz Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia, które odniosły się do przedstawionych wniosków i przygotowały wspólne sprawozdanie w tej sprawie.Za chwilę poznamy je za sprawą pana senatora sprawozdawcy Józefa Dziemdzieli.
Senator Józef Dziemdziela:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo!
Chciałbym przedstawić sprawozdanie z prac połączonych Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego oraz Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia. Posiedzenie odbyło się 20 listopada bieżącego roku. Komisja przedstawia następujące wnioski.
Na trzydzieści zgłoszonych poprawek dwadzieścia dziewięć, od pierwszej do dwudziestej dziewiątej, zostało popartych przez wszystkich uczestniczących w posiedzeniu. Poprawka trzydziesta nie została poparta przez połączone komisje, aczkolwiek w głosowaniu różnie się rozłożyły głosy. W każdym razie akceptacji nie otrzymała. W związku z tak jednoznacznym poparciem przez połączone komisje wnioskuję, aby nad poprawkami od pierwszej do dwudziestej dziewiątej głosować łącznie, a nad trzydziestą, ze zrozumiałych względów, oddzielnie. Dziękuję bardzo.
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Dziękuję.
Senatora Rzemykowskiego nie ma...
Czy ktoś jest przeciwny wnioskowi pana senatora Dziemdzieli?
Widzę tylko wesołe miny, rozumiem zatem, że nie ma sprzeciwu i możemy przystąpić do łącznego głosowania nad poprawkami od pierwszej do dwudziestej dziewiątej.
(Rozmowy na sali)
(Senator Krystyna Doktorowicz: Do dwudziestej ósmej.)
Ósmej czy dziewiątej?
(Głos z sali: Do dwudziestej dziewiątej.)
Sekretarze muszą uzgodnić stanowisko: czy do poprawki dwudziestej ósmej, czy do dwudziestej dziewiątej?
Senator Doktorowicz poddała się, głosujemy więc nad poprawkami od pierwszej do dwudziestej dziewiątej.
Kto z państwa jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
75 senatorów opowiedziało się za przyjęciem tych poprawek, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 41)
Poprawka trzydziesta zmienia termin wejścia w życie ustawy z dnia 1 stycznia 2004 r. na 1 stycznia 2005 r.
Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
8 głosów za, 62 - przeciw, 6 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 42)
Poprawka została odrzucona.
W tej sytuacji przechodzimy do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie ustawy w całości, ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.
Kto z państwa jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.
76 senatorów głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 43)
Upoważnia mnie to do stwierdzenia, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o służbie zastępczej.
Powracamy do rozpatrzeniu punktu czwartego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych, ustawy o prokuraturze, ustawy - Prawo o ustroju sądów wojskowych oraz niektórych innych ustaw.
W przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, która odniosła się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowała sprawozdanie w tej sprawie, które przedstawi senator sprawozdawca Ewa Serocka.
Tylko dla porządku informuję, że wystąpienie sprawozdawcy, nawet na najbardziej ważki temat, nie może trwać dłużej niż dwadzieścia minut. (Wesołość na sali)
Senator Ewa Serocka:
Dziękuję bardzo, Panie Marszałku. Postaram się to zrobić w ciągu dwóch minut.
Senatorowie na posiedzeniu plenarnym zgłosili dwadzieścia poprawek. Na posiedzeniu komisji jedna poprawka została wycofana, jedna nie uzyskała poparcia komisji, a pozostałych osiemnaście uzyskało poparcie. Sprawozdanie komisji zawarte jest w druku nr 516Z.
Pierwsza poprawka - nie było to przedłożenie rządowe - powoduje zaburzenie zasad instancyjności w wymiarze sprawiedliwości. W przypadku wytyku Sądu Najwyższego rozpatrywane to było przez sąd apelacyjny, w którego skład wchodzi rzecznik dyscyplinarny.
Druga poprawka - zmiany wprowadzono wcześniej, więc nie ma potrzeby powtarzania uregulowań obowiązujących od 1 stycznia, które będą obowiązywały w 2004 r.
Trzecia poprawka, omówiona w dniu wczorajszym, dotyczy właściwego nazewnictwa sądu.
Czwarta poprawka...
(Wicemarszałek Ryszard Jarzembowski: Pani senator...)
...także omówiona wczoraj...
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Pani Senator, naprawdę nie wymagam, żeby mnie pani zwalniała z konieczności objaśniania, bo ja i tak to muszę zrobić.
Senator Ewa Serocka:
Dobrze, powiem więc tylko, że poza dwoma poprawkami, wszystkie inne zawarte w druku nr 516Z komisja rekomenduje Wysokiemu Senatowi. Dziękuję bardzo.
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Dziękuję bardzo.
Pani senator Teresa Liszcz może zabrać jeszcze głos.
(Senator Teresa Liszcz: Jeśli można, to bardzo proszę.)
Proszę bardzo, oczywiście, że można.
Senator Teresa Liszcz:
Dziękuję bardzo, Panie Marszałku.
Chciałabym gorąco namawiać państwa senatorów do poparcia wniosku mniejszości komisji, czyli poprawki siedemnastej. Chodzi o skrócenie okresu dochodzenia Krajowej Rady Sądownictwa do samodzielności budżetowej. Miałoby to kosztować na wstępie, przy tworzeniu biura, kilka milionów złotych więcej niż do tej pory, ale za to byłoby zgodne z konstytucją.
Przypominam, że Krajowa Rada Sądownictwa ostrzega, że jeżeli ta poprawka przejdzie, to zaskarży tę ustawę do Trybunału Konstytucyjnego, a profesor Winczorek, konstytucjonalista, swoją ekspertyzą krajową radę w tej postawie i w tej opinii utwierdzał. Dziękuję.
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Dziękuję.
Pani senator Teresa Liszcz wycofała jedną ze swoich poprawek, zapisaną jako dziewiąta w druku nr 516Z. Czy ktoś z państwa chce ją podtrzymać? Nie stwierdzam.
Wobec tego przystępujemy do głosowania.
Poprawki pierwsza, piąta i siódma zmierzają do usunięcia możliwości złożenia pisemnego zastrzeżenia do sądu dyscyplinarnego przez sędziego w razie wytknięcia uchybienia sądowi.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
78 głosów, wszystkie za. (Głosowanie nr 44)
Poprawka została przyjęta.
Poprawki druga i piętnasta usuwają przepisy, które zostały wprowadzone do przedmiotowych ustaw wcześniejszymi nowelizacjami.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
78 głosów za. (Głosowanie nr 45)
Poprawki zostały przyjęte jednogłośnie.
Poprawki trzecia i szósta mają na celu dostosowanie nazwy organu samorządu sędziowskiego w dwóch pominiętych przepisach.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
76 senatorów głosowało i wszyscy byli za. (Głosowanie nr 46)
Poprawka czwarta zmierza do zmiany zasad przyznawania sędziom i prokuratorom odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej w taki sposób, aby jego wysokość była taka sama jak przysługująca pracownikom, a nie wyższa.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
76 głosów za; 2 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 47)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka ósma ma na celu zmianę zasad przenoszenia referendarza sądowego na inne miejsce służbowe, wprowadzając jako wyjątek przeniesienie bez zgody referendarza tylko w określonych przepisem przypadkach.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.
76 głosów za, 2 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 48)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka dziesiąta ma charakter językowy.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
77 senatorów wyraziło w głosowaniu pozytywną opinię o poprawce. (Głosowanie nr 49)
Poprawka jedenasta ma na celu uwzględnienie w tym przepisie możliwości objęcia stanowiska prokuratora przez osobę zajmującą wcześniej stanowisko sędziowskie, a co za tym idzie, uwzględnienie przy awansie także faktu ukarania w czasie zajmowania stanowiska sędziowskiego karą dyscyplinarną lub wytknięciem uchybienia.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
76 senatorów poparło tę poprawkę, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 50)
Poprawka dwunasta usuwa zbędne powtórzenie.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
77 głosów, wszystkie za. (Głosowanie nr 51)
Poprawka trzynasta usuwa oczywisty błąd literowy.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
77 głosów, wszystkie za. (Głosowanie nr 52)
Poprawka czternasta wprowadza prawidłową terminologię.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
78 głosów, wszystkie za. (Głosowanie nr 53)
Poprawka szesnasta ma na celu usunięcie niewłaściwego odesłania.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
78 głosów za. (Głosowanie nr 54)
Poprawka siedemnasta ma na celu wprowadzenie odrębnej części budżetowej dla Krajowej Rady Sądownictwa od dnia 1 stycznia 2005 r. a nie, jak zakłada nowelizacja, od 1 stycznia 2007 r.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
17 głosów uzyskała ta poprawka; 59 senatorów głosowało przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 55)
Stwierdzam, że poprawka siedemnasta została odrzucona.
Poprawka osiemnasta zmierza do zachowania poprawności legislacyjnej.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
76 senatorów głosowało i wszyscy poparli poprawkę. (Głosowanie nr 56)
Poprawka dziewiętnasta ma na celu wejście w życie zmiany do ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa z dniem ogłoszenia.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
78 głosów za. (Głosowanie nr 57)
Poprawka dwudziesta usuwa błędy techniczno-legislacyjne, wynikające ze zmiany numeracji w Sejmie.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
78 głosów za. (Głosowanie nr 58)
Głosujemy nad podjęciem uchwały w całości, wraz ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.
Kto z państwa jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
77 senatorów głosowało za, wszystkie głosy za. (Głosowanie nr 59)
Stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych, ustawy o prokuraturze, ustawy - Prawo o ustroju sądów wojskowych oraz niektórych innych ustaw.
Powracamy do rozpatrzenia punktu piątego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej.
W przerwie w obradach odbyło się posiedzenie połączonych Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej, które przedstawiły wspólne sprawozdanie w tej sprawie.
To wspólne sprawozdanie skomentuje senator sprawozdawca pan Józef Dziemdziela. Proszę bardzo.
Senator Józef Dziemdziela:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo!
Mam zaszczyt przedstawić wspólne sprawozdanie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej. Po rozpatrzeniu na posiedzeniu w dniu 21 listopada wniosków zgłoszonych w toku debaty nad ustawą o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, komisje rekomendują Wysokiemu Senatowi następujące wnioski.
Wysoki Senat raczy przyjąć wnioski oznaczone w druku rzymską dwójką, to znaczy poprawki od trzeciej do dwunastej i poprawkę czternastą. Poprawki te uzyskały poparcie wszystkich głosujących senatorów - jeden z senatorów nie głosował.
Jeżeli zaś chodzi o poprawki pierwszą i drugą, to poparł je 1 senator, a odpowiednio 14 i 15 senatorów głosowało przeciw.
Jedna z poprawek, a mianowicie trzynasta, która była chyba bardziej dyskutowana i kontrowersyjna, no nie uzyskała poparcia większości: 6 senatorów głosowało za, 7 - przeciw i 12 wstrzymało się od głosu.
W związku z tym rekomenduję przyjęcie poprawek od trzeciej do dwunastej i poprawki czternastej, a odrzucenie poprawek pierwszej, drugiej i trzynastej. Dziękuję bardzo.
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Dziękuję bardzo.
Mogą jeszcze zabrać głos senatorowie wnioskodawcy i sprawozdawcy.
Adam Biela.
(Głos z sali: Nie ma go.)
Nie poznamy jego woli.
Krzysztof Jurgiel.
(Krzysztof Jurgiel: Dziękuję bardzo.)
Krzysztof Borkowski. Proszę.
Senator Krzysztof Borkowski:
Dziękuję, Panie Marszałku.
Ja bardzo proszę o poparcie wniosku trzynastego. Jak słyszeliśmy przed chwileczką z ust pana senatora sprawozdawcy, ten wniosek przepadł dosłownie jednym głosem na posiedzeniu połączonych komisji.
Chcę jeszcze zwrócić uwagę na dwie sprawy. Dotychczas obowiązująca ustawa o rentach strukturalnych dawała rolnikom możliwość składania wniosków do 2010 r., a my w obecnej ustawie skracamy ten termin do 31 grudnia 2003 r. Jest to zbyt krótki okres. Poza tym obawiam się, że proces wdrażania obecnej ustawy nie będzie skończony, więc ten zapis pozostanie martwy.
Dlatego też proszę o poparcie tejże poprawki. Dziękuję.
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Dziękuję.
Pan senator Mieczysław Janowski.
(Senator Mieczysław Janowski: Dziękuję bardzo.)
Pan senator Zbigniew Zychowicz jeszcze może zabrać głos.
(Senator Zbigniew Zychowicz: Dziękuję.)
Dziękuję bardzo.
Przystępujemy do głosowania.
Przystępujemy do głosowania nad wnioskiem pana senatora Adama Bieli oraz pana senatora Krzysztofa Jurgiela o odrzucenie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej.
Kto z państwa jest za przyjęciem tego wniosku?
Kto jest przeciwny?
Kto się wstrzymał od głosu?
1 głos za... (Wesołość na sali) ... 65 - przeciw, 11 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 60)
(Wesołość na sali)
Proszę Wysoki Senat o zachowanie powagi, bo sprawa jest bardzo poważna.
Stwierdzam, że Senat odrzucił wniosek o odrzucenie ustawy.
Wobec tego będziemy głosowali nad poszczególnymi poprawkami w kolejności ich zgłoszenia.
Poprawka pierwsza zmierza do tego, aby właściwy minister do spraw rozwoju wsi, opracowując plan rozwoju obszarów wiejskich, zasięgał opinii Krajowej Rady Izb Rolniczych.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.
13 głosów za, 61 - przeciw; 3 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 61)
Poprawka została odrzucona.
Poprawka druga zmierza do tego, aby projekt planu rozwoju obszarów wiejskich podlegał opiniowaniu przez właściwe komisje Sejmu i Senatu.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję.
16 głosów za, 61 - przeciw; 1 senator wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 62)
Poprawka druga została odrzucona.
Poprawka trzecia zmierza do tego, aby możliwe było wdrażanie kolejnych edycji planu rozwoju obszarów wiejskich.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
77 głosów za; 1 senator wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 63)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka czwarta zmierza do tego, aby Rada Ministrów w drodze rozporządzenia określała także przestrzenny zasięg wdrażania działań objętych planem rozwoju obszarów wiejskich.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
Oddano 78 głosów, wszystkie za. (Głosowanie nr 64)
Poprawka piąta precyzuje, że decyzje administracyjne w zakresie przyznawania rent strukturalnych wydawać będzie prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Dodawany przepis znajdzie zastosowanie jedynie w przypadku, gdy prezesowi Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego przekazano funkcje agencji płatniczej w zakresie przyznawania i wypłaty rent strukturalnych.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
76 senatorów głosowało za; 1 pani senator niestety nie głosowała. (Głosowanie nr 65)
Osunęła się jej ręka, bo w pierwszej wersji, widziałem, że głosowała.
Stwierdzam, że poprawka oczywiście została przyjęta.
Poprawka szósta ma na celu uściślenie brzmienia przepisu.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
Oddano 78 głosów, wszystkie za. (Głosowanie nr 66)
Poprawka siódma ma na celu określenie zadań, jakie Agencja Nieruchomości Rolnych będzie mogła podjąć na wniosek właściciela gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, ubiegającego się o przyznanie renty strukturalnej, lub na wniosek małżonka tego właściciela.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
78 senatorów głosowało, wszyscy za. (Głosowanie nr 67)
Poprawka ósma skreśla przepis dotyczący zgłaszania do agencji zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole pokontrolnym.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
72 senatorów głosowało za, 1 - przeciw, 5 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 68)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka dziewiąta zmierza do tego, aby minister właściwy do spraw rozwoju wsi określał nie tylko tryb postępowania przy doradzaniu w zakresie sporządzania dokumentacji niezbędnej do uzyskania pomocy, ale także warunki, sposób i tryb prowadzenia szkoleń dla podmiotów, których dotyczą działania objęte planem rozwoju obszarów wiejskich.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
77 senatorów głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 69)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka dziesiąta ma na celu uporządkowanie treści przepisu.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
78 senatorów jednogłośnie poparło poprawkę. (Głosowanie nr 70)
Poprawka jedenasta zmierza do tego, aby ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu rolników podlegał także małżonek osoby pobierającej rentę strukturalną współfinansowaną ze środków Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, jeżeli renta strukturalna wypłacana jest wraz z dodatkiem na tego małżonka.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
78 senatorów głosowało za, czyli wszyscy poparliśmy tę poprawkę. (Głosowanie nr 71)
Poprawka dwunasta uściśla brzmienie przepisu.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
Także tym razem wszyscy poparli poprawkę; 78 obecnych senatorów głosowało za. (Głosowanie nr 72)
Poprawka trzynasta przesuwa ostateczny termin składania wniosków o przyznanie renty strukturalnej z 31 grudnia 2003 r. na 29 lutego 2004 r., jako że nastepny rok będzie przestępny.
Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?
Kto jest jej przeciwny?
Kto wstrzymuje się od głosu?
Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.
23 senatorów głosowało za, 52 - przeciw, 3 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 73)
Poprawka została odrzucona.
Poprawka czternasta zmierza do tego, aby postępowanie w zakresie wniosków o wyrażenie zgody na przeznaczenie gruntu rolnego do zalesienia, które przekraczają rolny limit zalesienia na 2003 r. i lata następne, było umarzane.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
76 senatorów głosowało za, a tylko 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 74)
Poprawka została przyjęta.
Przystępujemy do głosowania nad uchwałą w sprawie tej ustawy wraz ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.
Kto jest za przyjęciem?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
76 senatorów głosowało za, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 75)
Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej.
Powracamy do rozpatrzenia punktu szóstego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia.
Przypominam, że debata nad tą ustawą została zakończona i obecnie możemy przystąpić do głosowania.
Komisja Ustawodawstwa i Praworządności przedstawiła projekt uchwały, w którym wnosi o przyjęcie tej ustawy bez poprawek. I nad nim będziemy głosowali.
Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku komisji?
Kto jest przeciwny?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
Oddano 77 głosów, wszystkie za. (Głosowanie nr 76)
Oznacza to, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia.
Ogłaszam przerwę do godziny 17.30, a tymczasem pani senator sekretarz odczyta komunikat.
Senator Sekretarz
Krystyna Doktorowicz:
Ciąg dalszy posiedzenia Prezydium Senatu odbędzie się bezpośrednio po ogłoszeniu przerwy w obradach. Dziękuję.
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Nie jest to dobry komunikat, ale trudno. Dziękuję. (Wesołość na sali)
(Przerwa w obradach od godziny 16 minut 49 do godziny 17.30)
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Wznawiam obrady.
Powracamy do rozpatrzenia punktu ósmego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o świadczeniach rodzinnych.
Przypominam, że w przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia, która ustosunkowała się do wniosków przedstawionych w toku debaty i przygotowała sprawozdanie w tej sprawie.
Bardzo proszę panią senator Wiesławę Sadowską, aby zechciała przybliżyć nam to sprawozdanie.
Senator Wiesława Sadowska:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo!
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia na swoim posiedzeniu, które odbyło się niedawno, rozpatrzyła wnioski, które wpłynęły w czasie debaty nad ustawą o świadczeniach rodzinnych, a było ich trzydzieści trzy. Komisja odrzuciła wniosek zgłoszony przez dziesięciu senatorów dotyczący odrzucenia ustawy w całości. Komisja zaakceptowała część poprawek, które znajdują się w sprawozdaniu w druku nr 522Z w punkcie oznaczonym rzymską dwójką, i są to poprawki: pierwsza, druga, trzecia, czwarta, piąta, siódma, ósma, dziewiąta, jedenasta, osiemnasta, dwudziesta, dwudziesta czwarta i dwudziesta ósma. Komisja odrzuciła pozostałe poprawki. Komisja proponuje ponadto, aby nad poprawkami: pierwszą, drugą, trzecią i czwartą, oraz poprawkami: piątą, ósmą, dwudziestą czwartą i dwudziestą ósmą głosować łącznie. Dziękuję bardzo.
Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:
Dziękuję, Pani Senator.
Głos mogą jeszcze zabrać senatorowie wnioskodawcy: Adam Biela, Mieczysław Janowski...
(Senator Mieczysław Janowski: Dziękuję.)
...Krzysztof Jurgiel...
(Senator Krzysztof Jurgiel: Dziękuję.)
...Anna Kurska...
(Senator Anna Kurska: Dziękuję.)
...Teresa Liszcz...
(Senator Teresa Liszcz: Dziękuję.)
...Zbigniew Romaszewski...
(Senator Zbigniew Romaszewski: Dziękuję.)
...Janina Sagatowska...
(Senator Janina Sagatowska: Dziękuję.)
...Dorota Simonides...
(Senator Dorota Simonides: Dziękuję.)
...Jan Szafraniec...
(Senator Jan Szafraniec: Dziękuję.)
...i Henryk Dzido.
(Senator Henryk Dzido: Dziękuję.)
Dziękuję.
Przystępujemy do głosowania.
Przypominam, że senatorowie wnioskodawcy, których nazwiska przed chwilą wymieniłem, przedstawili wniosek o odrzucenie ustawy, a komisja i senatorowie wnioski o wprowadzenie poprawek.
Oczywiście w pierwszej kolejności, zgodnie z regulaminem, będziemy głosowali nad wnioskiem o odrzucenie ustawy o świadczeniach rodzinnych.
Przystępujemy do głosowania.
Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku o odrzucenie ustawy?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Dziękuję.
13 senatorów głosowało za, 53 - przeciw, 1 wstrzymał się do głosu. (Głosowanie nr 77)
Wniosek o odrzucenie ustawy został odrzucony.
Będziemy głosowali łącznie nad poprawkami o charakterze uściślającym, redakcyjnym, a więc nad poprawkami pierwszą, drugą, trzecią i czwartą.
Kto z państwa jest za przyjęciem tych poprawek?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
71 głosów - wszystkie za przyjęciem poprawek. (Głosowanie nr 78)
Teraz głosujemy łącznie nad poprawkami: piątą, ósmą, dwudziestą czwartą i dwudziestą ósmą. Są to również poprawki o charakterze uściślająco-porządkującym, nadające właściwe nazwy i prawidłowe odesłania.
Kto z państwa jest za przyjęciem tych poprawek?
Kto jest przeciwny?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
70 głosów oddanych i wszystkie za. (Głosowanie nr 79)
Poprawka szósta, której przyjęcie wyklucza głosowanie nad poprawką siódmą, dotyczy katalogu dochodów podlegających opodatkowaniu, to jest diet i zwrotu kosztów za wykonywanie czynności społecznych i obywatelskich. Poprawka wyłącza je z definicji dochodów.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję bardzo.
Tylko 11 senatorów głosowało za, 56 - przeciw, 4 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 80)
Poprawka została odrzucona.
Wobec tego poprawka siódma. Dotyczy ona katalogu dochodów niepodlegających opodatkowaniu, to jest diet i zwrotu kosztów otrzymywanych przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich. Poprawka wyłącza z definicji dochodu zwrot kosztów.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
70 senatorów głosowało za, 3 - wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 81)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka dziewiąta dotyczy definicji rodziny i ma na celu podwyższenie granicy wieku dzieci, które zostaną objęte definicją rodziny.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
73 głosy - wszystkie za. (Głosowanie nr 82)
Głosujemy łącznie nad poprawkami: dziesiątą, piętnastą, dwudziestą drugą i dwudziestą trzecią. Zmierzają one do pozostawienia definicji zatrudnienia w rozumieniu przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu bez uwzględniania innej pracy zarobkowej w rozumieniu tych przepisów.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję, wyświetlamy.
16 senatorów głosowało za, 53 - przeciw, 3 wstrzymało się od głosu.(Głosowanie nr 83)
Poprawki zostały odrzucone.
Poprawka jedenasta dotyczy rozliczania się na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym i ma na celu uściślenie wskaźnika deklarowanych dochodów.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
73 głosy oddane - wszystkie za. (Głosowanie nr 84)
Poprawka dwunasta dotyczy dodatku z tytułu kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego i zmierza do zastąpienia spójnika "i" spójnikiem "lub".
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
15 senatorów głosowało za, 56 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 85)
Poprawka została odrzucona.
Poprawka trzynasta ma na celu zniesienie ograniczenia przysługiwania dodatku z tytułu opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego w stosunku do osób, które bezpośrednio przed nabyciem prawa do urlopu wychowawczego były zatrudnione nie krócej niż sześć miesięcy.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
13 senatorów głosowało za, 58 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 86)
Oznacza to jednoznaczne odrzucenie poprawki.
Poprawka czternasta zmierza do przedłużenia z siedmiu do szesnastu lat wieku dziecka uprawniającego do dodatku z tytułu samotnego wychowywania dziecka i utraty prawa do zasiłku dla bezrobotnych na skutek upływu ustawowego okresu jego pobierania.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.
13 senatorów głosowało za, 56 - przeciw, 4 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 87)
Poprawka została odrzucona.
Poprawka szesnasta dotyczy dodatku z tytułu samotnego wychowywania dziecka i utraty prawa do zasiłku dla bezrobotnych na skutek upływu ustawowego okresu jego pobierania; dostosowuje ona te zapisy do terminologii kodeksu pracy.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
15 senatorów głosowało za, 56 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 88)
Poprawka została odrzucona.
Głosujemy nad poprawką siedemnastą, a jeżeli ją przyjmiemy, to nie będziemy głosowali nad poprawkami osiemnastą i dziewiętnastą. Poprawka siedemnasta dotyczy wysokości dodatku z tytułu samotnego wychowywania dziecka i ma na celu zwiększenie jego wysokości.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
15 senatorów głosowało za, 55 - przeciw, 3 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 89)
Poprawka nie została przyjęta.
Wobec tego głosujemy nad poprawką osiemnastą, która dotyczy wysokości dodatku z tytułu samotnego wychowywania dziecka i ma na celu wprowadzenie górnej granicy jego wysokości, podobnie jak czyni to ustawa w przypadku dzieci niepełnosprawnych.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
60 senatorów głosowało za, 8 - przeciw, 4 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 90)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka dwudziesta ma na celu doprecyzowanie uregulowania dotyczącego dodatku z tytułu podjęcia przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
72 senatorów głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 91)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka dwudziesta pierwsza ma charakter uzupełniający.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
19 senatorów głosowało za, 52 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 92)
Poprawka została odrzucona.
Nad poprawkami: dwudziestą piątą, dwudziestą szóstą, dwudziestą siódmą, dwudziestą dziewiątą, trzydziestą, trzydziestą pierwszą, trzydziestą drugą i trzydziestą trzecią, głosujemy łącznie. Zmierzają one do utrzymania w mocy ustawy o funduszu alimentacyjnym.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
13 senatorów głosowało za, 56 - przeciw, 4 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 93)
Poprawka została odrzucona.
Wobec tego możemy przystąpić do głosowania nad przyjęciem uchwały w sprawie ustawy o świadczeniach rodzinnych w całości, ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.
Kto z państwa jest za jej przyjęciem?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Dziękuję.
59 senatorów głosowało za, 11 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 94)
Stwierdzam zatem, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o świadczeniach rodzinnych.
49. posiedzenie Senatu RP, spis treści , poprzednia część stenogramu , następna część stenogramu