48. posiedzenie Senatu RP, spis treści , poprzednia część stenogramu , następna część stenogramu


(Wznowienie posiedzenia o godzinie 9 minut 30)

(Posiedzeniu przewodniczą wicemarszałkowie Ryszard Jarzembowski oraz Kazimierz Kutz)

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dzień dobry państwu. Witam w tym szczególnym dniu, 7 listopada.

Dziękuję senatorom sekretarzom, że zechcieli bez przywołania zająć miejsca. To świadczy o ich poczuciu zdyscyplinowania.

Do spisu treści

Panie i Panowie, w dniu 6 listopada zginął na służbie w rejonie miejscowości Al-Musaib w Iraku major Hieronim Kupczyk, oficer 12. Dywizji Zmechanizowanej ze Szczecina. Poległ, pełniąc żołnierską służbę.

Proszę o powstanie i uczczenie minutą ciszy pamięci majora Hieronima Kupczyka. (Wszyscy wstają) (Chwila ciszy)

Dziękuję bardzo.

Rozpoczniemy niekonwencjonalnie: od komunikatu, który wygłosi sekretarz, pani senator Alicja Stradomska.

Senator Sekretarz
Alicja Stradomska:

Dziękuję bardzo.

Uprzejmie informuję, że posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich zaplanowane na dzień 7 listopada na godzinę 13.00 w sali nr 182 nie odbędzie się.

Podpisał przewodniczący Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich Jerzy Adamski.

Dziękuję bardzo.

Do spisu treści

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję bardzo.

Niektórzy z państwa prosili mnie o maksymalne przyspieszenie. Niestety maszyny nie mogę wyprzedzać, a jeżeli zdarza mi się, że wyprzedzam, to wtedy otrzymuję ostrą reprymendę od samego dyrektora generalnego. A zatem nadmiernie przyspieszyć, przepraszam bardzo, nie mogę.

Powracamy do rozpatrzenia punktu piątego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Przypominam, że w przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej, Komisji Ustawodawstwa i Praworządności oraz Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia, które odniosły się do ustawy i przygotowały wspólne sprawozdanie.

Proszę zatem sprawozdawcę połączonych komisji, pana senatora Franciszka Bobrowskiego, o zabranie głosu i przedstawienie uzgodnionych na posiedzeniu komisji wniosków.

Do spisu treści

Senator Franciszek Bobrowski:

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Mam zaszczyt przedstawić sprawozdanie Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia, Komisji Ustawodawstwa i Praworządności oraz Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej.

Komisje na posiedzeniu w dniu 5 listopada 2003 r. rozpatrzyły wnioski zgłoszone 5 listopada 2003 r. w toku debaty nad ustawą o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Ponadto komisje informują, że na podstawie art. 52 ust. 4 Regulaminu Senatu pani senator Teresa Liszcz dokonała zmiany treści swojego wniosku, to jest poprawki dziesiątej z zestawienia wniosków.

Komisje przedstawiają Wysokiemu Senatowi następujące stanowisko: Wysoki Senat raczy przyjąć poprawki: pierwszą, czwartą, piątą, ósmą, dziewiątą, jedenastą, dwunastą, trzynastą, piętnastą, szesnastą, siedemnastą, dziewiętnastą, dwudziestą pierwszą, dwudziestą trzecią, trzydziestą, trzydziestą pierwszą, trzydziestą drugą, trzydziestą trzecią, trzydziestą czwartą, trzydziestą ósmą, pięćdziesiątą, pięćdziesiątą pierwszą, pięćdziesiątą drugą, pięćdziesiątą trzecią, pięćdziesiątą czwartą, pięćdziesiątą piątą, pięćdziesiątą siódmą, pięćdziesiątą ósmą, pięćdziesiątą dziewiątą, sześćdziesiątą, sześćdziesiątą pierwszą i sześćdziesiątą trzecią. Dziękuję, Panie Marszałku.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję bardzo.

Czy pani senator Teresa Liszcz jako sprawozdawca mniejszości połączonych komisji chce zabrać głos?

(Senator Teresa Liszcz: Nie, dziękuję.)

Dziękuję.

A czy pani senator jako wnioskodawca chce zabrać głos?

(Senator Teresa Liszcz: Dziękuję.)

Dziękuję.

Pan senator Robert Smoktunowicz? Nie.

Pani senator Janina Sagatowska? Nie.

Pan senator Mirosław Lubiński? Nie.

Pan senator Zbigniew Romaszewski?

(Senator Zbigniew Romaszewski: Dziękuję bardzo.)

Pani senator Wiesława Sadowska? Nie.

Pani senator Krystyna Sienkiewicz?

(Senator Krystyna Sienkiewicz: Dziękuję.)

Pani senator Genowefa Ferenc?

(Senator Genowefa Ferenc: Dziękuję.)

A pan senator Zbigniew Kruszewski?

(Senator Zbigniew Kruszewski: Dziękuję.)

Dziękuję.

Ponadto mogą jeszcze zabrać głos jako sprawozdawcy komisji pani senator Genowefa Ferenc i pan senator Zbigniew Romaszewski. Pytam po raz drugi dla formalności.

Przystępujemy do głosowania w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Do spisu treści

Przypominam, że w tej sprawie w toku debaty komisje oraz senatorowie wnioskodawcy przedstawili wnioski o wprowadzenie poprawek do ustawy.

Głosowania zostaną przeprowadzone według kolejności przepisów ustawy.

Przystępujemy do głosowania.

Poprawka pierwsza ma charakter porządkująco-redakcyjny. Poprawka ta zmienia szyk w zdaniu.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję bardzo.

Proszę o wyświetlenie wyniku.

Oddane 74 głosy, wszystkie za. (Głosowanie nr 112)

Poprawka pierwsza została przyjęta.

Druga ma charakter redakcyjny.

Kto jest za...

(Głosy z sali: Nie, nie.)

(Głosy z sali: Trzecia, trzecia.)

Tak, tak. Przepraszam, w tej chwili mamy głosować nad poprawką trzecią.

(Głos z sali: Nie działa.)

Nie działa?

(Głosy z sali: Działa, działa.)

Dobrze.

W takim razie rozpoczniemy operację od nowa.

Poprawka trzecia ma charakter porządkująco-redakcyjny. Skraca ona brzmienie przepisu.

Kto jest za?

(Senator Teresa Liszcz: Coś jest nie w porządku.)

Mam prośbę do służb technicznych o skasowanie tego stanu i włączenie migającego sygnału, który wskazuje, że maszyna działa.

Dobrze, w tej chwili możemy głosować.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wynik.

Na 76 obecnych senatorów 21 głosowało za, 54 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 113)

Stwierdzam, że poprawka została odrzucona.

Głosujemy nad poprawkami czwartą i ósmą. Są to poprawki porządkująco-redakcyjne.

Kto jest za ich przyjęciem?

Kto jest przeciwny?

Kto się wstrzymuje od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wynik.

Na 75 obecnych osób wszystkie głosowały za. (Głosowanie nr 114)

Poprawka piąta ma charakter redakcyjno-doprecyzowujący.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wynik.

Oddano 76 głosów, wszystkie za. (Głosowanie nr 115)

To oczywiście oznacza, że poprawkę przyjęto.

Będziemy głosowali łącznie nad poprawkami szóstą i dwudziestą czwartą.

Przyjęcie tych poprawek wykluczy głosowanie nad poprawkami siódmą, dwudziestą drugą, dwudziestą trzecią, dwudziestą piątą, dwudziestą szóstą, dwudziestą siódmą i dwudziestą ósmą.

Poprawki szósta i dwudziesta czwarta mają na celu wykreślenie uregulowania dotyczącego molestowania z przepisów o niedyskryminacji w zatrudnieniu oraz przeniesienie go, ze względu na chronione dobra, do przepisów dotyczących mobbingu.

Kto z państwa jest za tymi poprawkami?

Kto jest im przeciwny?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wynik.

13 głosów za, 61 - przeciw, 2 osoby wstrzymały się od głosu. (Głosowanie nr 116)

Poprawki zostały odrzucone.

Nad poprawkami siódmą i dwudziestą piątą będziemy głosowali łącznie.

Jeżeli je przyjmiemy, to wykluczymy głosowanie nad poprawkami dwudziestą drugą, dwudziestą trzecią, dwudziestą szóstą, dwudziestą siódmą i dwudziestą ósmą.

Poprawki siódma i dwudziesta piąta również mają na celu wykreślenie uregulowania dotyczącego molestowania z przepisów o niedyskryminacji w zatrudnieniu oraz przeniesienie go do przepisów dotyczących mobbingu.

Poprawka dwudziesta piąta różni się od dwudziestej czwartej ujęciem definicji mobbingu.

Kto z państwa jest za przyjęciem tych poprawek?

Kto jest im przeciwny?

Kto się wstrzymał od głosu?

Proszę o wyświetlenie wyniku.

Jak widzimy, 11 głosów za, 63 - przeciw, 2 osoby wstrzymały się od głosu. (Głosowanie nr 117)

To oznacza, że poprawki nie zostały przyjęte.

Poprawka dziewiąta dotyczy różnicowania pracowników w zatrudnieniu ze względu na religię lub wyznanie i ma charakter doprecyzowujący krąg podmiotów mogących być pracodawcami.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję bardzo.

Na 76 oddanych głosów 69 za, 7 - przeciw. (Głosowanie nr 118)

Poprawka jedenasta dotyczy zakresu danych, do których żądania uprawniony jest pracodawca. Poprawka uzupełnia uregulowanie o daty urodzenia dzieci pracownika.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję bardzo. Proszę o wynik.

Na 76 oddanych głosów wszystkie za. (Głosowanie nr 119)

Oczywiście poprawka została przyjęta.

Poprawka dwunasta ma charakter porządkująco-redakcyjny.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję bardzo. Proszę o wyświetlenie wyniku.

76 oddanych głosów, wszystkie za. (Głosowanie nr 120)

Proszę bardzo naszych delegatów do Unii Europejskiej, żeby się nie spóźniali z głosowaniem, bo tym, którzy mają do załatwienia jakieś interesy w kraju, mogą pouciekać pociągi.

Poprawka trzynasta dotyczy tak zwanego aneksowania umów o pracę zawartych na czas określony i uściśla termin obowiązywania kolejnej umowy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

Wynik identyczny jak poprzedni - 76 oddanych głosów i wszystkie za. (Głosowanie nr 121)

Poprawka czternasta dotyczy skutków zawierania wielokrotnego umów o pracę na czas określony i wyłącza spod ochronnego działania uregulowania art. 251 kodeksu pracy umowy zawarte na czas co najmniej dwunastu miesięcy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Proszę o wyświetlenie wyniku.

10 głosów za, 60 - przeciw, 6 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 122)

Poprawka nie została przyjęta.

Głosujemy łącznie nad poprawkami piętnastą i pięćdziesiątą piątą. Zmierzają one do wprowadzenia w kodeksie pracy uregulowania obligującego do dokonywania zmian warunków pracy lub płacy na mocy porozumienia stron, a jeżeli nie zostało ono dokonane w formie pisemnej - do potwierdzenia tego porozumienia na piśmie w ciągu siedmiu dni. Niewykonanie tego stanowi wykroczenie przeciwko prawom pracownika.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Proszę o wyświetlenie wyniku.

74 głosy za, 2 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 123)

Poprawki zostały przyjęte.

Poprawka szesnasta dotyczy wypowiedzenia umowy na czas zastępstwa i ma na celu ustanowienie dwutygodniowego wypowiedzenia tej umowy, jeżeli trwa ona dłużej niż sześć miesięcy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Proszę o wyświetlenie wyniku.

37 głosów za, 31 - przeciw, 8 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 124)

Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.

Poprawka siedemnasta ma charakter porządkująco-redakcyjny i zmierza do wprowadzenia spójności terminologicznej w ustawie.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Proszę o wynik.

Na 76 oddanych głosów wszystkie za. (Głosowanie nr 125)

Poprawka osiemnasta.

Jej przyjęcie wykluczy głosowanie nad poprawką dziewiętnastą.

Alternatywne poprawki osiemnasta i dziewiętnasta dotyczą uprawnienia pracownika do zwolnienia na poszukiwanie pracy w okresie wypowiedzenia. Poprawka osiemnasta przyznaje to uprawnienie również pracownikowi zatrudnionemu na czas zastępstwa i określa wymiar zwolnienia na jeden dzień.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

12 głosów za, 62 - przeciw, 2 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 126)

Stwierdzam, że poprawka została odrzucona.

Zatem głosujemy nad poprawką dziewiętnastą, która uściśla, poprzez długość trwania okresu wypowiedzenia, że w przypadku umowy na czas zastępstwa zwolnienie na poszukiwanie pracy nie przysługuje.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Proszę o wyświetlenie wyniku.

66 głosów za, 6 - przeciw, 4 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 127)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka dwudziesta.

Jej przyjęcie wykluczy głosowanie nad poprawką dwudziestą pierwszą.

Poprawka dwudziesta ma na celu skreślenie uregulowania, na podstawie którego pracodawca jest zobowiązany, poprzez wymieniane przykładowo działania, dążyć do uczynienia zakładu pracy środowiskiem wolnym od dyskryminacji w zatrudnieniu.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

13 głosów za, 61 - przeciw, 2 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 128)

Poprawka ta została odrzucona.

Zatem głosujemy nad poprawką dwudziestą pierwszą. Dotyczy ona obowiązków pracodawcy w zakresie działań na rzecz niedyskryminacji w zatrudnieniu i ma charakter porządkująco-redakcyjny.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wynik.

Pełna jednomyślność: 76 głosów za. (Głosowanie nr 129)

Poprawka dwudziesta druga ma na celu skreślenie przepisów dotyczących mobbingu.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Proszę o wynik.

6 senatorów głosowało za, 64 - przeciw, 5 wstrzymało się od głosu, 1 senator nie głosowała.(Głosowanie nr 130)

Zatem poprawka nie została przyjęta.

Poprawka dwudziesta trzecia dotyczy definicji mobbingu i ma charakter uściślający.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wynik.

73 głosy za, 3 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 131)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka dwudziesta ósma dotyczy definicji mobbingu i ma charakter...

(Głos z sali: Dwudziesta dziewiąta)

Przepraszam. Poprawka dwudziesta dziewiąta zmierza do skreślenia przepisu, na podstawie którego liczba dni wolnych od pracy w roku kalendarzowym zostaje zmniejszona w razie wystąpienia w tygodniu dwóch świąt w inne dni niż niedziela.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wynik.

16 senatorów głosowało za, 58 - przeciw, 1 senator wstrzymał się od głosu, 1 senator nie głosował. (Głosowanie nr 132)

Głosujemy łącznie nad poprawkami: trzydziestą, trzydziestą pierwszą i trzydziestą czwartą. Dotyczą one liczby dni wolnych od pracy w roku kalendarzowym w sytuacji, gdy w tygodniu występują dwa święta w inne dni niż niedziela. Poprawki zmierzają do uściślenia wymiaru czasu pracy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Proszę o wynik.

67 senatorów było za, 7 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 133)

To oznacza, że te trzy poprawki zostały przegłosowane.

Poprawka trzydziesta druga dotyczy okresu nieprzerwanego odpoczynku mniejszego niż jedenaście godzin dla niektórych kategorii pracowników. Rozszerza krąg tych podmiotów o przechodzących na inną zmianę, w związku z ustalonym rozkładem czasu pracy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję bardzo. Wyświetlamy wynik.

74 głosy za, 2 - przeciw (Głosowanie nr 134).

Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.

Poprawka trzydziesta trzecia ma charakter uściślająco-redakcyjny.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

Na 76 oddanych głosów wszystkie za. (Głosowanie nr 135)

Poprawka trzydziesta piąta ma na celu skrócenie z pięciu do trzech godzin przerwy w tak zwanym systemie przerywanego czasu pracy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wynik.

19 głosów za, 55 - przeciw, 2 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 136)

To oczywiście oznacza, że poprawka została przyjęta.

(Głos z sali: Nie, nie przeszła, została odrzucona.)

Przejęzyczenie. Poprawka trzydziesta piąta, wobec nieuzyskania większości głosów, oczywiście została odrzucona.

Przechodzimy do głosowania nad poprawką trzydziestą szóstą, która ma na celu ograniczenie możliwości wprowadzania przez pracodawcę sześćdziesięciominutowej niewliczanej do czasu pracy przerwy w pracy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wynik.

17 głosów za, 57 - przeciw, 1 osoba wstrzymała się od głosu. (Głosowanie nr 137)

To oczywiście oznacza, że poprawka została odrzucona.

Poprawka trzydziesta siódma dotyczy ustalania wykazu prac w warunkach szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia. Zmierza ona do tego, aby zasadą było ustalanie tego wykazu w układzie zbiorowym pracy.

Warto zaznaczyć, że przyjęcie poprawki trzydziestej siódmej uczyni bezprzedmiotowym głosowanie nad poprawką trzydziestą ósmą dotyczącą zakresu art. 145 §2.

Kto z państwa jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Proszę o wyświetlenie wyników.

13 głosów za, 60 przeciw; 3 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 138)

To oznacza, że poprawka została odrzucona.

Głosujemy łącznie nad poprawkami trzydziestą ósmą i pięćdziesiątą czwartą. Mają one charakter terminologiczny i stanowią niezbędne doprecyzowanie kodeksu pracy oraz zapewniają jego wewnętrzną spójność.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Proszę o wyświetlenie wyników.

74 głosy za, 2 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 139)

Poprawki zostały przyjęte.

Poprawka trzydziesta dziewiąta ma charakter porządkujący.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Proszę o wyświetlenie wyników.

19 głosów za, 54 przeciw; 2 senatorów wstrzymało się od głosowania. (Głosowanie nr 140)

Stwierdzam, że poprawka nie uzyskała wymaganej większości.

Poprawka czterdziesta dotyczy ustalania systemów i rozkładu czasu pracy oraz okresów rozliczeniowych. Zmierza ona do tego, aby jedynie ten pracodawca, u którego nie działa organizacja związkowa, mógł stosować okresy rozliczeniowe czasu pracy określone w przepisach szczegółowych.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Proszę o podanie wyników.

13 głosów za, 61 przeciw, przy czym 1 senator wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 141)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka czterdziesta pierwsza wprowadza obowiązek pracodawcy informowania pracownika o zamiarze polecenia mu wykonywania pracy w godzinach nadliczbowych z powodu szczególnych potrzeb pracodawcy najpóźniej w dniu poprzednim w chwili zakończenia pracy przez pracownika.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

14 senatorów za, 60 przeciw, 2 wstrzymało się od głosowania. (Głosowanie nr 142)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka czterdziesta druga dotyczy dopuszczalnego limitu godzin nadliczbowych dla pracownika. Obok limitu stu pięćdziesięciu godzin nadliczbowych w roku kalendarzowym, czyli tego, co było dotychczas, poprawka wprowadza rygor nieprzekraczalności czterech godzin nadliczbowych na dobę.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

11 senatorów za, 58 przeciw, 7 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 143)

Poprawka czterdziesta druga została odrzucona.

Poprawka czterdziesta trzecia ma na celu skreślenie uregulowania dopuszczającego ustalanie innej liczby godzin nadliczbowych niż sto pięćdziesiąt godzin w roku w układzie zbiorowym pracy lub regulaminie pracy albo umowie o pracę.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Proszę o podanie wyniku.

12 senatorów za, 61 przeciw, 3 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 144)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka czterdziesta czwarta dotyczy wysokości dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych. Wprowadza 50% dodatek za pierwsze dwie godziny nadliczbowe i 100% za dalsze godziny pracy w dni powszednie.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Proszę o podanie wyników.

14 głosów za, 61 przeciw, przy czym 1 senator wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 145)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka czterdziesta piąta dotyczy udzielania czasu wolnego od pracy w zamian za czas przepracowany w godzinach nadliczbowych. Wprowadza możliwość udzielania przez pracodawcę czasu wolnego jedynie na wniosek pracownika oraz określa wymiar tego czasu.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wynik.

12 senatorów za, 61 przeciw, 3 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 146)

Poprawka nie uzyskała wymaganej większości.

Poprawka czterdziesta szósta wprowadza obowiązek pracodawcy zawiadamiania inspektora pracy o zatrudnianiu pracowników pracujących w nocy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

13 senatorów za, 60 przeciw, 3 wstrzymało się od głosowania. (Głosowanie nr 147)

To za mało, aby poprawka mogła być przyjęta.

Poprawka czterdziesta siódma ma na celu wyłączenie dopuszczalności pracy w niedziele i święta przy pracy zmianowej.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

11 senatorów za, 61 przeciw, 4 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 148)

Poprawka nie uzyskała wymaganej większości.

Poprawka czterdziesta ósma, której przyjęcie eliminuje potrzebę głosowania nad następną poprawką, zmierza do wprowadzenia wyłączeń w zakresie dopuszczalności pracy w niedziele i święta. Definiuje ona tę dopuszczalność w zakresie wykonywania prac koniecznych ze względu na użyteczność społeczną i codzienne potrzeby ludności, określa przedmiot działalności, wprowadzając zamknięty katalog prac, oraz liczbę pracowników zatrudnianych na jedną zmianę jako pięć osób.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

14 głosów za, 61 przeciw. 1 senator wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 149)

Poprawka nie uzyskała wymaganej większości.

A zatem poprawka czterdziesta ósma nie wyeliminowała głosowania nad poprawką czterdziestą dziewiątą, która też zmierza do wprowadzenia wyłączeń w zakresie dopuszczalności pracy w niedziele i święta. Poprawka czterdziesta dziewiąta dopuszcza jej wykonywanie w placówkach handlowych i zakładach świadczących usługi dla ludności i zatrudniających pięciu pracowników na jedną zmianę, pozostawiając Radzie Ministrów określenie rodzajów tych placówek i zakładów.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

11 głosów za, 64 przeciw. 1 senator wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 150)

Czyli poprawka nie uzyskała większości.

Głosujemy łącznie nad poprawkami: pięćdziesiątą, pięćdziesiątą pierwszą i sześćdziesiątą pierwszą, które modyfikują wymiar urlopu wypoczynkowego, uniezależniając go od okresów nauki oraz wprowadzając przepisy przejściowe zapewniające ochronę nabytych praw.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

65 głosów za, 10 przeciw, przy czym 1 senator wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 151)

Poprawki zostały przyjęte.

Poprawka pięćdziesiąta druga zmierza do zapewnienia spójności przepisów wewnątrz ustawy i ma charakter porządkujący.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

75 senatorów obecnych na sali głosowało za.

(Głosowanie nr 152)

Poprawka pięćdziesiąta trzecia ma charakter porządkująco-redakcyjny.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyniki są na tablicy.

72 głosy za, 2 przeciw, przy czym 2 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 153)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka pięćdziesiąta szósta zmierza do skreślenia przepisu zawężającego obowiązki pracodawcy w zakresie przestrzegania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, które dotyczą także osób wykonujących pracę na innej podstawie niż stosunek pracy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

14 głosów za, 61 przeciw, przy czym 1 senator wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 154)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka pięćdziesiąta siódma poprawia błędne odesłanie.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

75 głosów za. 1 senator wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 155)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka pięćdziesiąta ósma skreśla zbędne odesłanie.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

73 głosy za. 3 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 156)

Poprawka została przyjęta.

Głosujemy łącznie nad poprawkami pięćdziesiątą dziewiątą i sześćdziesiątą trzecią. Poprawka pięćdziesiąta dziewiąta ma na celu dokonanie niezbędnego uściślenia związanego z definicją czynnej służby wojskowej, a poprawka sześćdziesiąta trzecia stanowi jej konsekwencję w zakresie wejścia w życie przepisu.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

76 obecnych na sali podczas głosowania senatorów poparło te poprawki. (Głosowanie nr 157)

Poprawka sześćdziesiąta ma na celu uściślenie, w stosunku do których umów stosuje się działanie ochronne art. 211 kodeksu pracy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

67 głosów za, 7 przeciw, przy 2 senatorach wstrzymujących się od głosu. (Głosowanie nr 158)

Poprawka została przyjęte.

Poprawka sześćdziesiąta druga zmierza do wprowadzenia obowiązku wydania przez marszałka Sejmu tekstu jednolitego kodeksu pracy w terminie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

14 głosów za, 55 przeciw, przy 7 senatorach wstrzymujących się od głosu. (Głosowanie nr 159)

Poprawka została odrzucona.

Do spisu treści

Przystępujemy teraz do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw w całości wraz ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

63 głosy za, 6 przeciw, przy 7 senatorach wstrzymujących się od głosu. (Głosowanie nr 160)

A więc Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrzenia punktu szóstego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw.

W przerwie w obradach Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych analizowała wniesione podczas debaty wnioski i przygotowała w tej sprawie sprawozdanie, które za chwilę, w imieniu Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych, przedstawi nam pani senator Genowefa Ferenc.

Do spisu treści

Senator Genowefa Ferenc:

Panie Marszałku! Państwo Senatorowie!

Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 6 listopada rozpatrzyła wnioski, które zostały zgłoszone do ustawy - Prawo działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw i rekomenduje Wysokiej Izbie wnioski: drugi, trzeci, czwarty, piąty, szósty, siódmy, ósmy, dziewiąty, dziesiąty, jedenasty, dwunasty, trzynasty i piętnasty w druku nr 497Z.

Komisja nie rekomenduje wniosków pierwszego i czternastego. Dziękuję.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję.

Czy pan senator Andrzej Wielowieyski chce jeszcze zabrać głos?

(Senator Andrzej Wielowieyski: Nie, dziękuję.)

Nie chce.

Do spisu treści

Przystępujemy zatem do głosowania.

Najpierw głosujemy nad poprawkami pierwszą i czternastą. Głosujemy nad nimi łącznie. Jeżeli je przyjmiemy, nie będziemy głosowali nad poprawkami od drugiej do siódmej oraz nad poprawką piętnastą.

Wnioski mniejszości pierwszy i czternasty mają na celu ograniczenie nowelizacji wyłącznie do przedłużenia o rok funkcjonowania dotychczasowego stanu prawnego w zakresie ewidencji przedsiębiorców i wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego w miejsce przyjętej przez Sejm zasady pozostawienia na stałe w gminach ewidencji osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

(Senator Genowefa Ferenc: Nie działa aparatura do głosowania.)

(Głosy z sali: Działa, działa.)

Możemy wyświetlić wyniki.

11 głosów za, 60 przeciw. (Głosowanie nr 161)

Stwierdzam, że poprawki pierwsza i czternasta zostały odrzucone.

Poprawka druga zmierza do tego, aby w zgłoszeniu do ewidencji przedsiębiorca wskazywał nie tylko miejscowość swego stałego pobytu, lecz także swój adres.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

74 głosy za. (Głosowanie nr 162)

Poprawki: trzecia, ósma i dziesiąta, nad którymi głosujemy łącznie, mają na celu ujednolicenie terminologii ustawy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

74 głosy, czyli wszystkie oddane, za. (Głosowanie nr 163)

Poprawki zostały przyjęte.

Poprawka czwarta ma na celu doprecyzowanie przepisu i nadanie mu poprawnego pod względem stylistycznym brzmienia.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

Wyświetlamy wyniki.

Na 73 oddane głosy wszystkie są za. (Głosowanie nr 164)

Poprawka piąta ma na celu dostosowanie przesłanki wykreślenia wpisu do ewidencji do odpowiedniego przepisu k.p.a., który ma mieć w tym przypadku odpowiednie zastosowanie.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

Wyświetlamy wyniki.

73 głosy za. (Głosowanie nr 165)

Poprawka piąta. Przepraszam, piąta już była.

Poprawka szósta wskazuje moment, od którego biegnie czternastodniowy termin na przekazanie przez organ ewidencyjny innym urzędom informacji o wykreśleniu przedsiębiorcy z ewidencji.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

71 senatorów głosowało za. (Głosowanie nr 166)

Poprawka siódma wykreśla zbędną metrykę k.p.a.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

72 głosy za. (Głosowanie nr 167)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka dziewiąta zastępuje nieznane systemowi prawnemu pojęcie "urzędu rejestrowego" używanymi w nowelizowanych ustawach nazwami "organów dokonujących rejestracji podmiotów".

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

72 głosy za, 1 przeciw. (Głosowanie nr 168)

Poprawka została przyjęta.

Poprawki jedenasta i trzynasta, nad którymi głosujemy łącznie, mają na celu przeniesienie regulacji dotyczącej tylko podmiotów innych niż osoby fizyczne z przepisu dotyczącego wszystkich podatników prowadzących działalność gospodarczą - do ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym dotyczącej wyłącznie tego rodzaju podmiotów.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy.

69 senatorów głosowało za, 4 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 169)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka dwunasta usuwa błąd polegający na użyciu niewłaściwej formy gramatycznej wyrazów.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Wyświetlamy wyniki.

73 senatorów jednogłośnie poparło poprawkę. (Głosowanie nr 170)

Poprawka piętnasta dodaje do ustawy nowelizację ustawy o podpisie elektronicznym. Ustawa ta zakłada, iż ewidencja działalności gospodarczej w gminach istnieje tylko do końca 2003 r., co pozostaje w sprzeczności z przyjętym założeniem pozostawienia na stałe tej formy rejestracji osób fizycznych.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

70 senatorów głosowało za, 3 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 171)

To oznacza, że poprawka została przyjęta.

Do spisu treści

Głosujemy teraz nad podjęciem uchwały w całości wraz ze zmianami wynikającymi z poprawek, które przed chwilą przyjęliśmy.

Kto jest za podjęciem takiej uchwały?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy.

73 senatorów głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 172)

Upoważnia mnie to do stwierdzenia, że oto Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrzenia punktu siódmego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o publicznej służbie krwi oraz o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.

Do spisu treści

Zakończyliśmy owocną debatę nad tą ustawą i teraz możemy przystąpić do głosowania nad przedstawionymi przez Komisję Polityki Społecznej i Zdrowia poprawkami.

Poprawka pierwsza precyzuje, że krew może być pobierana również do wytwarzania produktów krwiopochodnych.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

68 senatorów głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 173)

Oczywiście poprawka została przyjęta.

Poprawka druga wskazuje, iż pobieranie krwi w celu wytwarzania produktów krwiopochodnych wymaga uzyskania zezwolenia głównego inspektora farmaceutycznego.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

2 senatorów wstrzymało się od głosu, ale 68 głosowało za. (Głosowanie nr 174)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka trzecia ujednolica stosowaną w ustawie terminologię.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

70 głosów oddanych, wszystkie za. (Głosowanie nr 175)

Poprawka czwarta zmierza do formalnej likwidacji Krajowego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa, które z dniem wejścia w życie ustawy straci podstawę prawną dalszego funkcjonowania.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

62 głosy poparcia, 2 sprzeciwu, 7 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 176)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka piąta wskazuje, że zezwolenie głównego inspektora farmaceutycznego na pobieranie krwi w celu wytwarzania produktów krwiopochodnych jednostki organizacyjne publicznej służby krwi powinny uzyskać do dnia 30 kwietnia 2004 r.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

67 głosów poparcia, 6 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 177)

Poprawka została przyjęta.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania za przyjęciem uchwały w sprawie ustawy o zmianie ustawy o publicznej służbie krwi oraz o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej wraz ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej ustawy?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję, wyświetlamy wynik.

74 głosy poparcia, czyli wszyscy senatorowie obecni na sali głosowali za. (Głosowanie nr 178)

Wobec tego stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o publicznej służbie krwi oraz o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrzenia punktu ósmego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo przewozowe oraz ustawy o żegludze śródlądowej.

Do spisu treści

Debata nad tą ustawą została już zakończona i obecnie możemy przystąpić do głosowania.

Przypominam, że Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury przedstawiły jednobrzmiące projekty uchwał, w których wnoszą o przyjęcie tej ustawy bez poprawek.

Właśnie ten projekt poddaję pod głosowanie.

Kto z państwa jest za przyjęciem przedstawionego przez komisje projektu uchwały w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo przewozowe oraz ustawy o żegludze śródlądowej?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

Do spisu treści

74 głosy oddane, wszystkie za. (Głosowanie nr 179)

Stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo przewozowe oraz ustawy o żegludze śródlądowej.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrzenia punktu dziewiątego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym.

Przypominam, że w przerwie w obradach Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury oraz Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej analizowały zgłoszone wnioski i przygotowały wspólne sprawozdanie w tej sprawie.

Proszę pana senatora Andrzeja Wielowieyskiego, sprawozdawcę połączonych komisji, o zabranie głosu i przedstawienie uzgodnionych na posiedzeniu wniosków.

Do spisu treści

Senator Andrzej Wielowieyski:

Dziękuję, Panie Marszałku.

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Na wczorajszym posiedzeniu dwóch komisji: Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury oraz Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej, doprowadziliśmy do wyjaśnienia pewnych spraw, ale w niektórych przypadkach utrzymała się konfrontacja poglądów.

Ogromna większość zgłoszonych trzydziestu jeden poprawek została wspólnie uzgodniona i popieramy je. Mają one w dużej mierze - myślę, że właściwie w całości - charakter legislacyjny, poprawiają tekst. Cztery punkty wymagają przedstawienia kilku uwag; w przypadku czterech poprawek występują pewne różnice i bardzo krótko poinformuję Wysoką Izbę, o co tutaj chodzi.

Ja wiem, że będzie o tym mówił pan marszałek, ale chcę zasygnalizować jeden jedyny problem merytoryczny, jaki tam wystąpił, który dotyczy poprawki dwudziestej ósmej. Był to właściwie jedyny taki merytoryczny punkt... Chodzi o to, że Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej była zaniepokojona propozycją rządową, ażeby przez cały rok można było sobie uzupełniać badania dla kierowców; były obawy, że wynika to z pewnego nacisku lobby psychologów i lekarzy, którzy będą musieli badać tych kierowców, obawy, że po prostu chcą oni zachować swój zakres działania, więc niech wszyscy kierowcy się u nich przebadają przez dłuższy okres. Jednak obydwie komisje zgodziły się co do tego, że nie trzeba tego przyspieszać, dając niby szanse innym psychologom i lekarzom, żeby też to robili, tylko że rozsądniejsze jest, by to się odbywało w ciągu całego roku, rzeczywiście nie ma potrzeby robić spiętrzeń.

W pozostałych sprawach wystąpiły pewne różnice, ale są to jednak różnice o charakterze legislacyjno-redakcyjnym. Chodzi zwłaszcza o jedną sprawę, która od kilkunastu dni się tu przewijała. Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej wbrew rządowi i wbrew Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury uważała, że w paragrafie... Bo to będziemy musieli, Wysoka Izbo, przegłosować. My w dalszym ciągu podtrzymujemy w poprawce dwudziestej czwartej propozycję skreślenia słowa "równocześnie".

Jest to sprawa, która nie powoduje większych komplikacji, ale chodzi o to, że są dwa typy kierowców: jedni, którzy już mają pozwolenie i muszą tylko uzupełnić to sobie tymi badaniami czy jakimś innym aktem, innym pozwoleniem, i drudzy, którzy dopiero zaczynają i muszą wszystkie te pozwolenia otrzymać. Otóż myśmy chcieli usunąć słowo "równocześnie", dlatego że w przypadku tej pierwszej kategorii nie będzie niczego równoczesnego, tylko trzeba to uzupełniać. Rząd nie dał się przekonać, my podtrzymujemy swoje zdanie.

W pozostałych sprawach nie są to rzeczy istotne. Dziękuję.

Do spisu treści

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Czy pan senator Grzegorz Lipowski chciałby zabrać głos?

(Senator Grzegorz Lipowski: Nie, dziękuję.)

Dziękuję.

Przystępujemy do głosowania.

Nad poprawkami pierwszą, trzecią i piątą będziemy głosowali łącznie. Zmierzają one do dostosowania ustawy o transporcie drogowym do prawa Unii Europejskiej w zakresie problematyki wykonywania międzynarodowego transportu drogowego poprzez likwidację wymogu zamieszczania w licencji obszaru wykonywania tego transportu.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję, wyświetlamy wynik.

68 głosów oddanych, wszystkie za. (Głosowanie nr 180)

Poprawki zostały przyjęte.

Poprawki druga i czwarta zmierzają do dostosowania ustawy o transporcie drogowym do prawa Unii Europejskiej w zakresie problematyki wykonywania międzynarodowego transportu drogowego poprzez: po pierwsze, uchylenie art. 10 ust. 3, zgodnie z którym minister właściwy do spraw transportu, z zastrzeżeniem ust. 3a, odmawia udzielenia licencji na międzynarodowy transport drogowy lub dokonania jej zmiany w razie braku możliwości zapewnienia wystarczającej liczby zezwoleń zagranicznych; po drugie, uchylenie art. 10 ust. 3a, zgodnie z którym minister właściwy do spraw transportu może udzielić licencji na międzynarodowy transport drogowy rzeczy w innym niż wskazany we wniosku, o którym mowa w art. 8, zakresie dotyczącym obszaru przewozów lub liczby pojazdów samochodowych zgłoszonych we wniosku, mając na uwadze liczbę będących w jego dyspozycji zezwoleń zagranicznych; i po trzecie, uchylenie art. 10 ust. 5, zgodnie z którym minister właściwy do spraw transportu po zasięgnięciu opinii polskich organizacji o zasięgu ogólnokrajowym zrzeszających międzynarodowych przewoźników drogowych może, w drodze rozporządzenia, określić liczbę promes, licencji lub wypisów z licencji na międzynarodowy transport drogowy na dany rok kalendarzowy, uwzględniając liczbę zezwoleń zagranicznych będących w jego dyspozycji.

Kto z państwa jest za przyjęciem tych poprawek?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

74 głosy oddane, wszystkie za. (Głosowanie nr 181)

Poprawki szósta i trzydziesta zmierzają do ustanowienia upoważnienia, zgodnie z którym minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, wzory licencji i wypisu z licencji, i jednocześnie czasowego utrzymania w mocy obecnego aktu wykonawczego w tym zakresie.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

72 głosy oddane, wszystkie za. (Głosowanie nr 182)

Oczywiście oznacza to przyjęcie poprawek.

Poprawka siódma zmierza do skreślenia kryterium obywatelstwa w odniesieniu do przedsiębiorcy zatrudniającego kierowcę niebędącego obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej w zakresie wydawania świadectwa kierowcy jako sprzecznego z prawem Unii Europejskiej.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

72 głosy oddane, wszystkie za. (Głosowanie nr 183)

Poprawka ósma ma charakter uściślający.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

72 głosy oddane, wszystkie za. (Głosowanie nr 184)

Poprawki dziewiąta i dziesiąta zmierzają do likwidacji błędnego odesłania.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

72 głosy oddane, wszystkie za. (Głosowanie nr 185)

Poprawka jedenasta zmierza do likwidacji błędnego odesłania.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Proszę o wyniki.

Oddano 72 głosy, wszystkie za. (Głosowanie nr 186)

Poprawka dwunasta zmierza do zastąpienia wyrazów "polskie organizacje o zasięgu ogólnokrajowym zrzeszające międzynarodowych przewoźników drogowych" wyrazami "jednostki, o których mowa w art. 26 pkt 2".

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

71 senatorów głosowało za, 1 wstrzymał się do głosu. (Głosowanie nr 187)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka trzynasta zmierza do dodania wytycznych dotyczących treści rozporządzenia.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

Oddano 72 głosy, wszystkie za. (Głosowanie nr 188)

Poprawka czternasta zmierza do tego, aby regulacje dotyczące wysokości prowizji od pobieranych opłat z tytułu wykonywania określonych czynności administracyjnych były jednakowe w odniesieniu do jednostki określonej w art. 17 ust. 2 oraz polskich organizacji o zasięgu ogólnokrajowym zrzeszających międzynarodowych przewoźników drogowych.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

18 senatorów głosowało za, 52 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 189)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka piętnasta zmierza do zapewnienia wprowadzenia konsekwencji legislacyjnych dodania ust. 1b w art. 46 ustawy o transporcie drogowym.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

Oddano 72 głosy, wszystkie za. (Głosowanie nr 190)

Poprawka szesnasta zmierza do skreślenia bezprzedmiotowego przepisu stanowiącego powtórzenie już obowiązującej regulacji.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

Oddano 72 głosy, wszystkie za. (Głosowanie nr 191)

Poprawka siedemnasta zmierza do zapewnienia wprowadzenia konsekwencji legislacyjnych uchylenia ust. 4 w art. 14 ustawy o transporcie drogowym.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

71 senatorów głosowało za, a 1 senator, na którego patrzę, nie głosował*. (Głosowanie nr 192)

(Senator Krzysztof Piesiewicz: Głosował, tylko za późno nacisnął przycisk.)

(Głosy z sali: Nie zadziałał.) (Wesołość na sali)

Nożyce się odezwały, dziękuję bardzo.

Poprawka osiemnasta zmierza do uściślenia przepisu przejściowego dotyczącego uprawnień podmiotów, które uzyskały licencję na wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego osób samochodem osobowym.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

Oddano 72 głosy, wszystkie za. (Głosowanie nr 193)

Poprawka dziewiętnasta ma charakter uściślający.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

Oddano 72 głosy, wszystkie za. (Głosowanie nr 194)

Poprawka dwudziesta ma charakter redakcyjny.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Proszę o wyświetlenie wyniku.

Wszystkie 71 osoby obecne poparły tę poprawkę. (Głosowanie nr 195)

Poprawki dwudziesta pierwsza i dwudziesta szósta zmierzają do wydzielenia przepisu dotyczącego pobierania opłat za wydawanie licencji wspólnotowej i modyfikacji jego brzmienia.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

69 senatorów głosowało za, 2 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 196)

Poprawki zostały przyjęte.

Poprawka dwudziesta trzecia zmierza do ustanowienia zasady mówiącej, że przedsiębiorcom, którym udzielono licencji na międzynarodowy transport drogowy w okresie od dnia wejścia w życie ustawy do dnia 31 marca 2004 r., wydaje się równocześnie licencję wspólnotową.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

70 senatorów głosowało za, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 197)

Poprawka dwudziesta trzecia została przyjęta.

Poprawka dwudziesta piąta zmierza do likwidacji błędnego odesłania.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

Oddano 72 głosy, wszystkie za. (Głosowanie nr 198)

Poprawka dwudziesta ósma zmierza do skreślenia przepisu przewidującego przedłużenie o rok terminu na spełnienie przez kierowców, wykonujących w dniu 31 grudnia 2003 r. przewozy na potrzeby własne, wymagań dotyczących wykonania badań lekarskich i psychologicznych.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

Poprawka ta zyskała poparcie 7 senatorów, 62 głosowało przeciw, 3 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 199)

Zatem poprawka ta nie została przyjęta.

Poprawka dwudziesta dziewiąta zmierza do doprecyzowania przepisu przejściowego dotyczącego postępowań administracyjnych w sprawach objętych przepisami niniejszej ustawy wszczętych, a niezakończonych ostatecznie przed dniem jej wejścia w życie.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

72 głosy oddane, wszystkie za. (Głosowanie nr 200)

Poprawka trzydziesta pierwsza zmierza do zachowania spójności terminologicznej w ustawie.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

71 głosów oddanych, wszystkie za. (Głosowanie nr 201)

Do spisu treści

Teraz przystąpimy do głosowania za przyjęciem uchwały w całości, wraz ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

71 głosów oddanych, wszystkie za. (Głosowanie nr 202)

Stwierdzam wobec tego, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrzenia punktu dziesiątego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o zmianie niektórych ustaw. Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury przeanalizowała wnioski zgłoszone w toku debaty i teraz ustami pana senatora Włodzimierza Łęckiego przedstawi plon swoich obrad.

Proszę bardzo.

Do spisu treści

Senator Włodzimierz Łęcki:

Panie Marszałku! Panie i Panowie Senatorowie!

Plon obrad komisji jest następujący. Komisja przeanalizowała dwadzieścia dziewięć zgłoszonych poprawek. Jedna poprawka została wycofana, tak więc pozostało dwadzieścia osiem poprawek. Komisja rekomenduje przyjęcie dwudziestu siedmiu z tych dwudziestu ośmiu poprawek. Wszystkie poprawki zostały poparte w komisji jednomyślnie.

Ponieważ duża ich część ma charakter redakcyjny, część legislacyjny, a część stylistyczny, ośmielam się zaproponować panu marszałkowi, aby poprawki od drugiej do ósmej, od jedenastej do siedemnastej i od dwudziestej drugiej do dwudziestej dziewiątej zostały przegłosowane łącznie. Dziękuję.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Rozumiem, że jednomyślne poparcie zostało wyrażone jednogłośnie. Głosujemy, bo nie wystarczy pomyśleć o ustawie, ale trzeba jeszcze nad nią głosować.

Bardzo proszę senatorów sekretarzy, jako najważniejsze osoby w prezydium, żeby przygotowali się do tego głosowania.

Jeszcze mam pytanie zasadnicze: czy senator Tadeusz Rzemykowski nie będzie się sprzeciwiał takiemu usprawnieniu głosowania? Poddaje się, widząc bezowocność swoich starań o utrudnianie. Dobrze.

Czy senator Grzegorz Lipowski, sprawozdawca mniejszości Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury, chce skorzystać ze swojego prawa do zabrania głosu?

(Senator Grzegorz Lipowski: Dziękuję bardzo.)

Dziękuję bardzo.

Wnioski zgłosili jeszcze senatorowie Włodzimierz Łęcki i Kazimierz Drożdż. Czy Włodzimierz Łęcki chce jeszcze zabrać głos?

(Senator Włodzimierz Łęcki: Dziękuję bardzo.)

Kazimierz Drożdż?

(Senator Kazimierz Drożdż: Dziękuję.)

Przypominam, że senator Włodzimierz Łęcki wycofał swoją poprawkę pierwszą, zawartą w druku nr 509Z, ale oczywiście dobrym prawem państwa senatorów jest podtrzymanie tej poprawki.

Czy ktoś chce ją podtrzymać? Nikt nie chce. Dziękuję bardzo.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania.

Poprawki: druga, trzecia, czwarta, piąta, szósta, siódma i ósma, jedenasta, dwunasta, trzynasta, czternasta, piętnasta, szesnasta, siedemnasta oraz dwudziesta, dwudziesta pierwsza, dwudziesta druga, dwudziesta trzecia...

(Głos z sali: Nie, nie łącznie...)

Tutaj przychylam się do opinii prawnika prowadzącego. Myślę, że pan senator Podkański dysponuje dużym doświadczeniem parlamentarnym, ale jednak sejmowym, i w tym przypadku...

(Senator Lesław Podkański: Panie Marszałku, to wniosek z tego, co było w sprawozdaniu.)

...dwudziesta, dwudziesta pierwsza, dwudziesta druga, dwudziesta trzecia, dwudziesta czwarta, dwudziesta piąta, dwudziesta szósta, dwudziesta siódma, dwudziesta ósma i dwudziesta dziewiąta, będą przegłosowane łącznie. W tej sytuacji nie będę przedstawiał opisów.

Przystępujemy do głosowania nad poprawkami od drugiej do ósmej, od jedenastej do siedemnastej i od dwudziestej do dwudziestej dziewiątej.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tych poprawek?

Kto jest im przeciwny?

A kto wstrzymał się od głosu?

Dziękuję bardzo. Wyświetlamy wyniki.

72 senatorów głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 203)

Stwierdzam, że wymienione przed chwilą poprawki zostały przyjęte.

Głosujemy nad poprawkami dziewiątą i osiemnastą. Zmierzają one do wprowadzenia zmian w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w związku z koniecznością uregulowania problematyki egzekucji dotyczącej opłaty paliwowej.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

72 senatorów głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 204)

Poprawki zostały przyjęte.

Poprawka dziesiąta zmierza do ustanowienia zasady, iż z tytułu czynności dokonywanych w sprawach określonych w ustawie organy celne otrzymują ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowizję od pobranych opłat w wysokości nie większej niż 2%.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję bardzo.

16 senatorów głosowało za, 50 - przeciw, 7 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 205)

Poprawka nie została przyjęta.

Poprawka dziewiętnasta zmierza do likwidacji sprzeczności pomiędzy tą ustawą a uchwaloną przez Sejm ustawą o zmianie ustawy o drogach publicznych.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

Wszystkie 73 osoby sygnalizujące obecność głosowały za. (Głosowanie nr 206)

Oczywiście oznacza to przyjęcie poprawki.

Do spisu treści

W tej sytuacji głosujemy nad przyjęciem uchwały w całości, wraz ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

Kto z państwa jest za jej przyjęciem?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Proszę o wyniki.

68 senatorów głosowało za, 3 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 207)

Stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o zmianie niektórych ustaw.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrzenia punktu jedenastego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Również i tę ustawę oraz wnioski zgłoszone w toku debaty wnikliwie przeanalizowała Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury.

Zapraszam sprawozdawcę, pana senatora Kazimierza Drożdża, i proszę o zabranie głosu oraz przedstawienie uzgodnionych na posiedzeniu wniosków.

Do spisu treści

Senator Kazimierz Drożdż:

Panie Marszałku! Państwo Senatorowie!

Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury po posiedzeniu w dniu 6 listopada 2003 r. i po rozpatrzeniu dwudziestu siedmiu wniosków zgłoszonych 6 listopada w toku debaty nad ustawą o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw przedstawia Wysokiemu Senatowi następujące stanowisko: proponujemy przyjęcie dwudziestu pięciu poprawek, podanych w druku nr 514Z, i nieprzyjęcie dwóch poprawek - czwartej i czternastej. Dziękuję.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję.

Czy głos chce zabrać pan senator Włodzimierz Łęcki, sprawozdawca mniejszości komisji?

(Senator Włodzimierz Łęcki: Niestety tak, Panie Marszałku.)

Proszę bardzo.

Do spisu treści

Senator Włodzimierz Łęcki:

Ja chciałbym prosić o poparcie poprawki czwartej. Przewiduje ona, iż zamiast wynikającego z ustawy sejmowej obligatoryjnego okresu pobierania opłat li tylko w dni robocze będzie możliwość pobierania ich przez pięć dni w tygodniu, ale w zależności od decyzji rady gminy. Tym punktem w jakimś stopniu ubezwłasnowolniamy gminę, która przecież w zależności od natężenia ruchu może ustalić pobieranie limitu opłat również w soboty i w niedziele. Dziękuję.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję.

Pani senator Apolonia Klepacz?

(Senator Apolonia Klepacz: Dziękuję.)

Pani senator Genowefa Ferenc?

(Senator Genowefa Ferenc: Dziękuję.)

Pan senator Jerzy Suchański?

(Senator Jerzy Suchański: Dziękuję.)

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania nad przedstawionymi poprawkami.

Poprawka pierwsza ma charakter legislacyjny i zmierza do tego, aby przepis odsyłał do właściwego, ze względu na charakter, przepisu ustawy o prawie budowlanym.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

72 oddane głosy, wszystkie za. (Głosowanie nr 208)

Poprawka druga zmierza do tego, aby delegacja ustawowa zawarta w przepisie art. 9 ust. 1 odpowiadała warunkom przewidzianym dla przepisów upoważniających sformułowanym w art. 92 ust. 1 konstytucji.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Proszę o wynik.

72 oddane głosy, wszystkie za. (Głosowanie nr 209)

Poprawka trzecia zmierza do tego, aby w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw transportu określane były również treść i sposób prowadzenia rejestrów numerów nadanych drogom oraz rejestru jednolitych numerów inwentarzowych nadanych obiektom mostowym i tunelom.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Proszę o...

Przepraszam bardzo, ale rozmowa przez telefon nie sprzyja precyzji w głosowaniu.

Proszę o wyświetlenie wyniku.

72 senatorów głosowało za, czyli komplet. (Głosowanie nr 210)

Poprawka czwarta zmierza do tego, aby opłatę z tytułu parkowania pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania można było pobierać nie tylko w dni robocze. Ponadto poprawka ta zobowiązuje rady gmin, a także rady miast, do tego, aby ustalając strefę płatnego parkowania, określiły dni w tygodniu wolne od obowiązywania tej opłaty.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

34 senatorów głosowało za, 37 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 211)

Stwierdzam, że poprawka została oddalona.

Poprawki piąta i ósma uwzględniają to, że w miastach na prawach powiatu uchwałę o ustaleniu strefy płatnego parkowania, a także uchwałę określającą wysokość opłaty dodatkowej, będzie podejmować rada miasta.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

70 senatorów głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 212)

Poprawki zostały przyjęte.

Poprawki szósta i siódma mają na celu określenie właściwego rodzaju aktu prawnego do uregulowania kwestii dotyczących wprowadzania opłaty abonamentowej lub zryczałtowanej z tytułu korzystania z obiektów mostowych i tuneli oraz z przepraw promowych, określania sposobu ogłaszania wysokości opłaty, a także sposobu pobierania opłaty z tego tytułu.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

70 senatorów głosowało za, 3 - przeciw. (Głosowanie nr 213)

Poprawki zostały przyjęte.

Poprawka dziewiąta zmierza do tego, aby w przypadku uwzględnienia odwołania uiszczona kara pieniężna za przejazd po drogach publicznych pojazdów nienormatywnych bez zezwolenia lub niezgodnie z warunkami podanymi w zezwoleniu zwracana była w terminie czternastu dni od dnia uchylenia decyzji wymierzającej karę, a nie czternastu dni od dnia wydania decyzji o zwrocie tej kary.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

72 senatorów głosowało za, 1 senator, na stanowisku nr 71, nie głosował. (Głosowanie nr 214)

Poprawka dziesiąta ma na celu uwzględnienie w ustawie nowelizującej zmian wprowadzanych w ustawie z dnia 17 października 2003 r. o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o zmianie niektórych ustaw.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

73 senatorów głosowało za, czyli wszyscy obecni poparli tę poprawkę. (Głosowanie nr 215)

Poprawka jedenasta zmierza do uwzględnienia tego, że istotą umowy użyczenia jest bezpłatność, czyli nieodpłatność.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

(Głos z sali: Ten sam.)

Nie ten sam, tym razem na stanowisku nr 70.

Proszę, wyświetlamy wynik.

71 senatorów głosowało za, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 216)

Niegłosujący, nie ma się z czego śmiać.

Poprawka dwunasta zmierza do tego, aby w przypadku budowy, przebudowy lub remontu drogi koszt przełożenia urządzenia lub obiektu budowlanego niezwiązanego z potrzebami zarządzania drogą lub potrzebami ruchu drogowego ponosił zarządca drogi również wtedy, gdy okres umieszczenia urządzenia lub obiektu w pasie drogowym wynosi równo cztery lata.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał do głosu?

Dziękuję.

73 senatorów głosowało za, czyli wszyscy. (Głosowanie nr 217)

Poprawka trzynasta ujednolica terminologię ustawy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

Oddano 72 głosy, wszystkie za. (Głosowanie nr 218)

Poprawka czternasta zmierza do tego, aby ze środka specjalnego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad mógł być finansowany zakup urządzeń do ważenia pojazdów.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

36 senatorów głosowało za, 34 - przeciw, 3 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 219)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka piętnasta uściśla, że zmieniane przepisy odnoszą się do przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

70 senatorów głosowało i wszyscy poparli poprawkę. (Głosowanie nr 220)

Poprawka szesnasta uściśla, że art. 40c ust. 2 dotyczy kary pieniężnej, o której mowa w ust. 1 tego artykułu.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję bardzo.

72 głosy poparcia. (Głosowanie nr 221)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka siedemnasta zmierza do tego, aby odsetki ustawowe pobierane były wyłącznie w przypadku nieterminowego uiszczania opłat, a nie opłat i kar pieniężnych.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję bardzo. Wyświetlamy wyniki.

71 senatorów głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 222)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka osiemnasta zmierza do tego, aby minister właściwy do spraw transportu, określając szczegółowe warunki i tryb wydawania zezwoleń dopuszczających do ruchu pojazdy lub zespoły pojazdów, których masa, naciski osi lub wymiary wraz z ładunkiem lub bez ładunku są większe od dopuszczalnych, przewidzianych dla danej drogi, kierował się nie tyle możliwością, ile koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

71 głosów za. (Głosowanie nr 223)

Głosujemy nad poprawkami dziewiętnastą i dwudziestą siódmą. Zmierzają one do tego, aby przepis statuujący obowiązek uiszczania przez przedsiębiorców zajmujących się międzynarodowym transportem drogowym lub niezarobkowym międzynarodowym przewozem drogowym opłaty dodatkowej za jednokrotny przejazd pojazdu silnikowego lub zespołu pojazdów o nacisku osi pojedynczej ponad 10 t do 11,5 t po głównych drogach tranzytowych wszedł w życie z dniem 1 stycznia 2004 r., a nie z dniem uzyskania przez Polskę członkostwa w Unii Europejskiej. Ponadto w myśl poprawki dziewiętnastej obowiązek ten będzie ciążył na przedsiębiorcach od dnia 1 maja 2004 r.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

69 senatorów głosowało za, 2 - przeciw. (Głosowanie nr 224)

Poprawki zostały przyjęte.

Poprawka dwudziesta ma charakter redakcyjny, ujednolica terminologię ustawy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

Oddano 71 głosów, wszystkie za. (Głosowanie nr 225)

Poprawka dwudziesta pierwsza zmierza do tego, aby karę pieniężną za przejazd pojazdu o nacisku osi pojedynczej ponad 10 t do 11,5 t po głównych drogach tranzytowych bez uiszczenia opłaty dodatkowej mógł wymierzać także funkcjonariusz Policji.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

64 senatorów poparło poprawkę, 6 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 226)

Poprawka dwudziesta druga. W myśl tej poprawki opłata dodatkowa będzie mogła być uiszczana również w placówkach kontroli granicznej, a nie tylko w granicznych urzędach celnych.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

Głosowało 71 senatorów, wszyscy za. (Głosowanie nr 227)

Poprawka dwudziesta trzecia uściśla, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poniesie koszt druku i dystrybucji kart opłaty dodatkowej. Źródłem pokrycia tych kosztów będą przychody środka specjalnego.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

66 senatorów głosowało za, 5 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 228)

Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.

Poprawka dwudziesta czwarta zmierza do nadania przepisowi brzmienia poprawnego językowo.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

Głosowało 70 senatorów, wszyscy na tak. (Głosowanie nr 229)

Poprawka dwudziesta piąta ogranicza w czasie - do maksymalnie sześciu miesięcy - możliwość stosowania dotychczasowych przepisów odnoszących się do wydawania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego, ustalania opłat i kar z tego tytułu oraz przeznaczania środków pochodzących z tych opłat i kar.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

70 senatorów głosowało za, 1 - przeciw. (Głosowanie nr 230)

Poprawka dwudziesta szósta zmierza do tego, aby przepisy statuujące zasady ponoszenia opłat za korzystanie z dróg publicznych weszły w życie z dniem ogłoszenia ustawy, a nie z dniem 1 grudnia 2003 r.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

69 senatorów poparło to rozwiązanie, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 231)

Do spisu treści

W tej sytuacji przystępujemy do głosowania nad podjęciem uchwały w całości, wraz ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

Kto z państwa jest za podjęciem tej uchwały?

Kto jest przeciwny?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

69 głosów za, 2 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 232)

Wobec tego stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

 

 


48. posiedzenie Senatu RP, spis treści , poprzednia część stenogramu , następna część stenogramu