Warszawa, dnia 11 lipca 2005 r.
KANCELARIA SENATU
BIURO LEGISLACYJNE
Opinia do ustawy o zmianie ustawy o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
Nowelizacja uchwalona przez Sejm w dniu 8 lipca 2005 r. wprowadza do ustawy z dnia 29 grudnia 1993 r. postanowienia określające zasady udzielania producentom rolnym dopłat z tytułu prowadzenia plantacji wierzby i róży bezkolcowej wykorzystywanych na cele energetyczne. Uprawy te nie są objęte płatnościami bezpośrednimi w ramach unijnej jednolitej płatności obszarowej. Dopłaty mają pochodzić ze środków krajowych, tj. będących w dyspozycji Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Zgodnie z informacją zawarta w projekcie ogólna powierzchnia tych upraw wynosi w Polsce 1000ha.
Projekt leżący u podstaw tej ustawy jest projektem poselskim z dnia 5 maja 2005 r., druk nr 4109.
W związku z rozbieżnymi stanowiskami zawartymi w uzasadnieniu projektu oraz dwóch opiniach sejmowego Biura Studiów i Ekspertyz z dnia 31 maja 2005 r. pracująca nad ustawą komisja senacka powinna zwrócić się o zajęcie stanowiska do Komitetu Integracji Europejskiej w przedmiocie wprowadzanych ustawą dopłat uzupełniających..
Zgodnie ze stanowiskiem zawartym w jednej z opinii BSE, państwo członkowskie, które zdecydowało się na system jednolitej płatności obszarowej, co uczyniła Polska, może przyznać dopłaty uzupełniające pod warunkiem uzyskania tzw. "upoważnienia" Komisji Europejskiej. Ze stanowiska Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 27 maja 2005 r., złożonego do projektu nowelizacji, nie wynika, że upoważnienie takie Polska uzyskał a zgodnie ze stanowiskiem zawartym w jednej z opinii BSE przyznanie dopłat bez upoważnienia Komisji Europejskiej byłoby sprzeczne z prawem Unii Europejskiej.
W drugim czytaniu ustawy w Sejmie zakres zmian w drodze poprawek rozszerzono o przepisy dotyczące Rady Agencji - likwidując ten organ. Ponadto zmodyfikowano przepisy wyłączające możliwość zajęcia należności lub wierzytelności z tytułu płatności Agencji.
Sporządziła Hanna Kaśnikowska