Warszawa, dnia 27 czerwca 2005 r.
KANCELARIA SENATU
BIURO LEGISLACYJNE
Opinia do ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Ustawa oparta na projekcie rządowym wprowadza szereg zmian o różnorodnym charakterze i znaczeniu. Do zmian najistotniejszych o charakterze systemowym można zaliczyć nową regulację dotyczącą zatrudniania w gospodarstwach domowych wchodzącą w życie z dniem 1 stycznia 2006 r. Zgodnie z dodawanymi przepisami o wspieraniu pracy zarobkowej w gospodarstwie domowym osoba prowadząca takie gospodarstwo będzie mogła skorzystać z ulgi podatkowej w postaci odliczenia od podatku poniesionych z własnych środków wydatków na składki na ubezpieczenia społeczne osoby wykonującej pracę zarobkową w jej gospodarstwie domowym. Ustawa przewiduje jednak szereg warunków skorzystania z tej ulgi. Osobą zatrudnioną może być wyłącznie osoba bezrobotna skierowana, za swą zgodą, przez powiatowy urząd pracy, nie będąca krewnym ani powinowatym do drugiego stopnia osoby prowadzącej gospodarstwo domowe, a umowa aktywizacyjna (o charakterze umowy zlecenia) musi być wykonywana nieprzerwanie przez co najmniej rok. Osoba prowadząca gospodarstwo domowe staje się płatnikiem podatku dochodowego osoby zatrudnionej i jest obowiązana do comiesięcznego obliczania i odprowadzania zaliczek na ten podatek.
Pozostałe zmiany wprowadzane ustawą to między innymi:
Uwagi do ustawy:
1) W związku z tym, że w rozdziale dotyczącym agencji zatrudnienia w jego nowym brzmieniu ustawa nie posługuje się pojęciem "nielegalnego prowadzenia agencji zatrudnienia" jego wyjaśnienie należy wykreślić ze słowniczka. Propozycja poprawki:
- w art. 1 w pkt 1 w lit. a po tiret czwartym dodaje się tiret w brzmieniu:
"- uchyla się pkt 15,";
2) w art. 1w pkt 2 należy skreślić lit. c, ponieważ treść dodawanego ust. 5 została zawarta w ust. 4, który będzie obowiązywać od 21 lipca 2005 r.;
3) w art. 1 w pkt 6 w lit. a w tiret drugim, w lit. d brakuje spójności pomiędzy początkową i końcową częścią przepisu. Przepis ten brzmi: "wydawanie decyzji o odroczeniu terminu spłaty, rozłożeniu na raty lub umorzeniu części albo całości (...) z tytułu refundacji lub przyznanych jednorazowo środków". Propozycja poprawki:
- w art. 1 w pkt 6 w lit. a w tiret drugim, w lit. d wyrazy "z tytułu" zastępuje się wyrazami "należności z tytułu zwrotu";
Jednocześnie należy doprecyzować w podobny sposób zdanie wstępne w art. 1 w pkt 44 w lit. b, w ust. 7, stanowiące rozwinięcie kwestii wydawania decyzji o odroczeniu terminu płatności lub rozłożeniu na raty powyższych należności. Propozycja poprawki
- w art. 1 w pkt 44 w lit. b, w ust. 7 we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy "refundację oraz jednorazowo przyznane środki, o których mowa w art. 46 ust. 1" zastępuje się wyrazami "zwrot refundacji oraz jednorazowo przyznanych środków w przypadkach, o których mowa w art. 46 ust. 2 i 3";
4) w art. 1 w pkt 10, w art. 18 w ust. 6 w pkt 3 ustawa wymaga od przedsiębiorcy zagranicznego, by obok informacji zawierającej dane go identyfikujące i oświadczenia, że usługi świadczone na terytorium Polski są zgodne z jego uprawnieniami, działalnością wykonywaną w państwie siedziby i prawem tego państwa, złożył ponadto oświadczenie zawierające ponownie oznaczenie tego przedsiębiorcy, miejsca i daty złożenia oświadczenia i podpis osoby uprawnionej. Powinny to być części składowe oświadczenia, o którym mowa w ust. 6 pkt 2, a nie odrębne oświadczenie, które w istocie niczego by nie potwierdzało. Propozycja poprawki:
- w art. 1 w pkt 10, w art. 18 w ust. 6:
a) w pkt 2 w lit. c skreśla się średnik oraz po lit. c dodaje się wyrazy "- zawierające elementy, o których mowa w art. 19 ust. 4;",
b) skreśla się pkt 3,
5) w art. 1 w pkt 11 w lit. a i c należy wprowadzić określenie rejestru poprzez dodanie wyrazów "instytucji szkoleniowych" dla odróżnienia od rejestru agencji zatrudnienia, co do którego ustawa posługuje się skrótem "rejestr";
6) w art. 1 w pkt 26, w art. 46:
a) w ust. 5 wyrazy "Wysokość przeciętnego wynagrodzenia oraz liczba zatrudnianych pracowników, o których mowa w ust. 1, są przyjmowane" należy zastąpić wyrazami "Wysokość przeciętnego wynagrodzenia, o której mowa w ust. 1, jest przyjmowana",
b) w ust. 6 należy skreślić pkt 3,
ponieważ w ust. 1 nie ma mowy o liczbie pracowników;
7) w związku z uchyleniem pkt 6 w art. 75 w ust. 1 ustawy nowelizowanej w art. 1 (art. 1 pkt 43 nowelizacji) należy wprowadzić niezbędną konsekwencję tej zmiany w art. 75 w ust. 2 w pkt 4. Propozycja poprawki"
- w art. 1 w pkt 43 po lit. a dodaje się lit a1 w brzmieniu:
"a1 ) w ust. 2 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
"4) po upływie okresu, za który otrzymał ekwiwalent, odprawę lub odszkodowanie, o których mowa w ust. 1 pkt 4 i 5.",";
8) w art. 1 w pkt 44 w lit. b, w ust. 7 w pkt 1 nie jest właściwe odesłanie do osoby lub innego podmiotu, określonych w art. 46 ust. 1, które pobrały nienależne świadczenie, bowiem w przepisie tym nie ma mowy o nienależnych świadczeniach, a tylko o refundacji lub jednorazowo przyznanych środkach. W związku z tym należy skreślić wyrazy "określone w art. 46 ust. 1,";
9) w art. 1 w pkt 74 w lit. b, w ust. 5 należy skorygować odesłanie, bowiem o obowiązkach, za których niedopełnienie grozi kara grzywny mowa jest w art. 18 w ust. 6 , a nie w ust. 5;
10) w art. 1 w pkt 76, w art. 150a w ust. 3 termin 3 miesięcy "od wejścia w życie niniejszej ustawy" należy zastąpić konkretną datą, ponieważ przy takim brzmieniu termin 3 miesięcy należy liczyć od wejścia w życie ustawy nowelizowanej, czyli ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Aleksandra Skorupka