Warszawa, dnia 14 marca 2005 r.
KANCELARIA SENATU
BIURO LEGISLACYJNE
Opinia do ustawy o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków
(druk senacki nr 896)
Uchwalona przez Sejm w dniu 3 marca 2005 r. ustawa o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, została przygotowana w oparciu o projekt rządowy. Oprócz zmian porządkujących i doprecyzowujących rozwiązania ustawowe, nowelizacja wprowadza kilka nowych, istotnych rozwiązań:
Uwagi szczegółowe:
1. Przepis art. 6 ust. 8 (art. 1 pkt 5 lit. g nowelizacji) uprawnia właściciela lub zarządcę budynku wielolokalowego (budynków wielolokalowych) do zainstalowania wodomierzy przy wszystkich punktach czerpalnych wody w danym budynku, zobowiązując jednocześnie osoby korzystające z lokali do ich udostępnienia w celu zainstalowania wodomierzy. Ustawa nie wskazuje jednak podmiotu zobowiązanego do pokrycia kosztów związanych z zainstalowaniem tych wodomierzy.
Przepisy ustawy (art. 15 ust. 3) regulują, kto ponosi koszty nabycia, zainstalowania i utrzymania wodomierza głównego (przedsiębiorstwo wodociągowo - kanalizacyjne) oraz koszty nabycia, zainstalowania i utrzymania urządzenia pomiarowego (odbiorca usług). Ustawa zawiera również przepis zobowiązujący osobę ubiegającą się o przyłączenie do sieci, do zapewnienia, na własny koszt, realizacji budowy przyłączy do tej sieci oraz poniesienia kosztów związanych z zagwarantowaniem pomieszczenia przeznaczonego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego (art. 15 ust. 2). Na podstawie przywołanej regulacji nie można jednak ustalić, kto będzie ponosił koszty zainstalowania wodomierzy w lokalach w budynkach wielolokalowych. Brak regulacji tej materii naraża ustawodawcę na zarzut naruszenia konstytucyjnej zasady demokratycznego państwa prawnego poprzez niedochowanie zasady prawidłowej legislacji.
2. Przepis art. 16 ust. 3 (art. 1 pkt 14 nowelizacji) zwalnia z obowiązku uzyskania zezwolenia na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków gminne jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, jeżeli prowadzą działalność na zasadach określonych w nowelizowanej ustawie oraz spełniają wymagania, o których mowa w art. 18 pkt 4 - 7. Należy jednak zauważyć, iż wymagania, których spełnienia wymaga przedmiotowy przepis, są określone nie w przepisie ustawy, ale będą wynikać z treści indywidualnego zezwolenia udzielonego przedsiębiorstwu wodociągowo - kanalizacyjnemu. Przepis art. 18 pkt 4 - 7, do którego odsyła art. 16 ust. 3, stanowi normę prawną wskazującą na sposób ukształtowania treść zezwolenia, natomiast konkretne wymagania będą wynikać z treści zezwolenia. W związku z powyższym, za praktycznie niemożliwy do spełnienia, należy uznać przepis, zobowiązujący gminne jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej do przestrzegania warunków, określonych w zezwoleniach wydanych innym podmiotom.
Propozycja poprawki:
...) w art. 1 w pkt 14, w art. 16 w ust. 3 skreśla się wyrazy ", jeżeli spełniają wymagania, o których mowa w art. 18 pkt 4 - 7";
3. W art. 24 (art. 1 pkt 18 nowelizacji) opracowana została nowa procedura współpracy między organami gminy a przedsiębiorstwem wodociągowo - kanalizacyjnym, dotycząca ustalania taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków. Niektóre rozwiązania przyjęte w omawianej procedurze budzą jednak wątpliwości natury prawnej:
1) dodany w art. 24 ust. 5a przewiduje, iż rada gminy może odmówić zatwierdzenia taryf, jeżeli zostały one opracowane niezgodnie z przepisami prawa, tym samym przepis sankcjonuje uchwałę rady gminy, podjętą niezgodnie z przepisami prawa. Należy zauważyć, iż zgodnie z art. 7 Konstytucji, organy władzy publicznej, a więc również organy jednostek samorządu terytorialnego, które uczestniczą w sprawowaniu władzy publicznej, działają na podstawie i w granicach prawa. Konstytucja nie przewiduje możliwości ustanowienia wyjątku od tej zasady, w związku z czym, nie może w systemie prawa istnieć przepis, który uprawnia organ do działania niezgodnego z prawem. Ta sama uwaga dotyczy art. 24 ust. 5b - organ nadzoru ma obowiązek stwierdzić nieważność uchwały, która narusza prawo;
2) nielogiczne a jednocześnie sprzeczne z ustawą o samorządzie gminnym są rozwiązania przyjęte w art. 24 ust. 5b. Niestwierdzenie przez organ nadzoru nieważności uchwały rady gminy zatwierdzającej taryfy, powinno skutkować wejściem w życie nowych taryf, a nie zaś powodować utrzymanie w mocy taryf dotychczasowych. Ustawa o samorządzie gminnym nie przewiduje automatycznego wstrzymania wykonania uchwały podlegającej postępowaniu nadzorczemu chyba, że taką decyzję podejmie organ nadzorczy. Zasadniczo więc nie ma przeszkód, aby nowe taryfy weszły w życie po ich uchwaleniu przez radę gminy i podaniu do publicznej wiadomości, zgodnie z art. 24 ust. 7;
3) rozwiązanie przyjęte w art. 24 ust. 5c, przewidujące, iż w razie stwierdzenia nieważności uchwały rady gminy, obowiązują taryfy zweryfikowane przez wójta, stanowi próbę obejścia przepisu stanowiącego, iż istnieje obowiązek zatwierdzenia taryf przez radę gminy. Dodatkowo przepis nie określa w sposób precyzyjny, jakie taryfy podlegają zweryfikowaniu przez wójta. Należy przypuszczać, iż nie są to te same taryfy, które były przedmiotem uchwały rady gminy, unieważnionej przez organ nadzoru;
4) ustawa nie przewiduje trybu postępowania w razie zakwestionowania przez wójta kosztów związanych ze świadczeniem usług, pod względem celowości ich ponoszenia, do czego wójt ma prawo w świetle art. 24 ust. 4.
Propozycje poprawek:
...) w art. 1 w pkt 18 lit. b otrzymuje brzmienie:
"b) po ust. 5 dodaje się ust. 5a w brzmieniu:
"5a. Jeżeli organ nadzoru stwierdzi nieważność uchwały zatwierdzającej taryfy, czas obowiązywania dotychczasowych taryf przedłuża się o 90 dni od dnia doręczenia przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu rozstrzygnięcia nadzorczego. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.",";
...) w art. 1 w pkt 18 w lit. c, w ust. 9 skreśla się wyrazy "5c lub";
...) w art. 1 w pkt 18 w lit. e, w ust. 10 wyrazy "ust. 5b i 5c" zastępuje się wyrazami "ust. 5a";
...)w art. 1 w pkt 24, w art. 29 w ust. 1 w pkt 2 skreśla się wyrazy "5c i";
4. Wydaje się, iż art. 5 dotyczący utrzymania w mocy dotychczasowych aktów wykonawczych zmienianych niniejszą ustawą wymaga korekty, gdyż:
a) nie zachowuje w mocy rozporządzeń wydanych na podstawie art. 13, 14 ustawy, pomimo dokonania nowelizacji tych delegacji,
b) niepotrzebnie wymienia wśród aktów wykonawczych zachowujących moc rozporządzenie wydane na podstawie art. 27 ust. 2 ustawy, gdyż zgodnie z zasadami techniki prawodawczej, zmiana dokonana w tym przepisie nie skutkuje utratą mocy obowiązującej rozporządzenia wydanego na jego podstawie (§ 32 ust. 3 ZTP)
Propozycja poprawki:
...) w art. 5 dwukrotnie użyte wyrazy "art. 11, art. 23 i art. 27 ust. 2" zastępuje się wyrazami "art. 11, art. 12, art. 14 i art. 23".
Oprac. Renata Bronowska