KANCELARIA SENATU
BIURO LEGISLACYJNE
Warszawa, dnia 24 stycznia 2005 r.
Opinia do ustawy o zmianie ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora
Nowelizacja ma na celu określenie sytuacji prawnej parlamentarzysty, który został pozbawiony wolności, co oznacza szerokie rozumienie tego pojęcia, tzn. zatrzymanie, aresztowanie, wykonywanie prawomocnie orzeczonej kary pozbawienia wolności, umieszczenie w zakładzie psychiatrycznym, a nawet sytuację, o której mowa w art. 189 Kodeksu karnego, czyli pozbawienie parlamentarzysty wolności przez inną osobę. Zgodnie z nowelizacją w czasie pozbawienia wolności poseł lub senator nie wykonuje praw i obowiązków wynikających z ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora, natomiast prawa i obowiązki parlamentarzysty wynikające z funkcjonowania i znoszenia jego biura przechodzą na marszałka izby.
Wątpliwości budzi wskazany w ustawie zakres praw i obowiązków, których parlamentarzysta nie wykonuje w czasie pozbawienia wolności. Następuje tu odesłanie do całej ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora, co powoduje szereg konsekwencji być może niezamierzonych przez ustawodawcę, a mianowicie:
Podobne wątpliwości można odnieść do praw wynikających z rozdziału - Immunitet parlamentarny, przy czym źródło tych uprawnień tkwi w art. 105 Konstytucji, stąd przyjęcie, że nowelizacja zawiesza te uprawnienia powodowałoby jej niezgodność z ustawą zasadniczą.
W związku z powyższymi wątpliwościami proponuję wyraźne ograniczenie zakresu praw i obowiązków, których nie wykonuje parlamentarzysta pozbawiony wolności, do wynikających z rozdziału 1, 3 i 4 ustawy, czyli do tych, których wykonywanie wymaga aktywności, jakiej parlamentarzysta pozbawiony wolności nie jest w stanie podjąć. Pozostawienie ogólnego odesłania zaproponowanego w art. 5a spowoduje konieczność każdorazowej interpretacji ustawy przez prezydium izby, przy czym może to doprowadzić do rozbieżności interpretacyjnych w ramach parlamentu. Dzięki ograniczeniu w taki sposób zakresu "zawieszonych" praw i obowiązków nie będzie konieczności zmiany nieprecyzyjnego sformułowania "czas pozbawienia wolności" w art. 5a.
Kwestia uposażenia parlamentarzysty pozbawionego wolności mogłaby zostać również uregulowana w sposób szczególny, wyłączając w tym zakresie stosowanie regulaminu izby.
Opracowała
Aleksandra Skorupka