Warszawa, dnia 15 listopada 2004 r.

 

Opinia do ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych

oraz o zmianie niektórych ustaw

Uchwalona w dniu 5 listopada b.r. ustawa stanowi rezultat prac Sejmu nad projektem poselskim wniesionym 7 października b.r. (druk sejmowy nr 3352).

Ustawa likwiduje instytucję środków specjalnych tj. jedną z form pozabudżetowej gospodarki jednostek sektora finansów publicznych polegającą na gromadzeniu - na podstawie ustawy bądź uchwały organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego - środków finansowych na odrębnym rachunku bankowym i ich przeznaczaniu na cele wskazane w ustawie lub uchwale, na podstawie której utworzono te środki, bez obowiązku odprowadzania do budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

W miejsce większości likwidowanych środków specjalnych ustawa, poprzez nowelizację kilkudziesięciu ustaw:

1) wprowadza możliwość gromadzenia przez jednostki budżetowe dochodów określonych w art. 18a ustawy o finansach publicznych na wydzielonym rachunku dochodów własnych,

2) tworzy tzw. fundusze motywacyjne polegające na gromadzoniu przez państwowe jednostki budżetowe na wyodrębnionych rachunkach bankowych środków finansowych uzyskanych z tytułu przepadku rzeczy lub korzyści majątkowych pochodzących z ujawnienia przestępstw i wykroczeń przeciwko mieniu; fundusze te będą przeznaczone na nagrody dla pracowników, żołnierzy i funkcjonariuszy, którzy bezpośrednio przyczynili się do uzyskania dochodów budżetu państwa z tego tytułu (art. 18b ustawy o finansach publicznych),

3) tworzy kilkanaście nowych państwowych funduszy celowych.

Uwagi do opiniowanej ustawy przedstawiono poniżej wyjaśniając propozycje poprawek.

1)

w art. 1 w pkt 7 w lit. b, w pkt 6 i 7 wyraz "specyfikę" zastępuje się wyrazem "specyfiki";

Propozycja dostosowania formy gramatycznej użytej w dodawanych punktach 6 i 7 do treści zdania wstępnego w art. 32 ustawy o finansach publicznych.

2)

w art. 32 w zdaniu wstępnym po wyrazach "(Dz.U. Nr 90, poz. 557, z późn. zm.)" dodaje się wyrazy "wprowadza się następujące zmiany:", pozostałą treść oznacza się jako pkt 1 oraz dodaje się pkt 2 w brzmieniu:

"2) w art. 218 § 2 otrzymuje brzmienie:

"§ 2. Tymczasowo aresztowany zatrudniony odpłatnie otrzymuje wynagrodzenie pomniejszone o kwotę potrąceń, o których mowa w art. 43 § 3 pkt 1.".";

Zmiana brzmienia art. 43 ustawy - Kodeks karny wykonawczy powoduje konieczność skorygowania odesłania zawartego w art. 218 § 2 Kodeksu.

3)

w art. 44 w pkt 2 w lit. a, ust. 3c otrzymuje brzmienie:

"3c. Przychodami Narodowego Funduszu są także wpływy z należności i opłat, o których mowa w art. 142 ustawy - Prawo wodne.";

Zgodnie z nowelizowanym (w art. 46 opiniowanej ustawy) art. 152 ustawy - Prawo wodne przychodami Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej są należności i opłaty, o których mowa w art. 142. Zawierający tę samą treść normatywną art. 401 ust. 3c ustawy - Prawo ochrony środowiska (dodawany w art. 44 opiniowanej ustawy) powinien także wspominać o należnościach. Oprócz tego sposób odesłania w przepisie art. 401 ust. 3c ustawy - Prawo ochrony środowiska do art. 142 ustawy - Prawo wodne powinien uwzględniać zasady przyjęte w tej pierwszej ustawie, tj. używanie formy "ustawa - Prawo wodne" (z wyjątkiem pierwszego odesłania w art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy - Prawo ochrony środowiska).

4)

w art. 57, ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Opłata, o której mowa w ust. 1, stanowi przychód Funduszu - Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, o którym mowa w art. 80d ust. 2 ustawy - Prawo o ruchu drogowym.";

Propozycja uwzględnienia przyjętego w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych sposobu odsyłania do przepisów ustawy - Prawo o ruchu drogowym.

5)

w art. 64 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

"1a) w art. 104 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) usługi, o których mowa w art. 103 ust. 1 pkt 1 i 2,";";

Brak korekty odesłania w art. 104 pkt 1 ustawy o ochronie roślin spowoduje sprzeczność tego przepisu z art. 103 ust. 4, polegającą na tym, iż do określania stawek opłat za sprzedaż wydawnictw i usług informatycznych oraz za czynności, o których mowa w art. 103 ust. 1 pkt 4, będą uprawnione zarówno organy Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa jak i minister właściwy do spraw rolnictwa.

6)

dodaje się art. 70a w brzmieniu:

"Art. 70a. W ustawie z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz.U. Nr 238, poz. 2390) uchyla się art. 34.";

Zmiana brzmienia art. 56 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji (zawarta w art. 30 opiniowanej ustawy), która wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2005 r., stoi w kolizji z art. 34 ustawy o zasadach finansowania nauki, w którym zmienia się brzmienie art. 56 ust. 4 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji z dniem 5 lutego 2005 r.

7)

w art. 78:

  1. w ust. 1 w pkt 2 wyrazy "ust. 1" zastępuje się wyrazami "pkt 1",
  2. w ust. 4 wyrazy "ust. 1 i 2" zastępuje się wyrazami "ust. 1-3",
  3. w ust. 5 po wyrazach "urzędach i izbach skarbowych" dodaje się wyrazy ", w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą".

Przejściowe przepisy art. 78 wymagają drobnych korekt ułatwiających właściwe odczytanie ich treści.

Roman Kapeliński