Warszawa, dnia 9 września 2004 r.

KANCELARIA SENATU

BIURO LEGISLACYJNE

Opinia

do ustawy o włączeniu Akademii Medycznej im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy do Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu

(druk nr 790)

W dniu 27 sierpnia 2004 r. Sejm uchwalił ustawę o włączeniu Akademii Medycznej im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy do Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ustawa stanowiła przedłożenie rządowe i zgodna jest z wolą środowisk akademickich obydwu uczelni wyrażoną w drodze uchwał przyjętych przez senaty tych uczelni.

Opiniowana ustawa jest analogiczna z ustawą z dnia 16 kwietnia 1993 r. o włączeniu Akademii Medycznej im. Mikołaja Kopernika w Krakowie do Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie (Dz. U. z 1993 r. Nr 44, poz. 200 i z 1998 r. Nr 162, poz. 1115).

Na mocy omawianej ustawy przestaje istnieć w dotychczasowej formie organizacyjno-prawnej Akademia Medyczna im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy (Akademia). Z dniem wejścia w życie ustawy jednostki organizacyjne Akademii staną się jednostkami organizacyjnymi Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu (UMK) i w związku z tym rozszerzy się zakres działalności UMK. Prowadzić on będzie działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych, działalność leczniczą, a także uczestniczyć będzie w sprawowaniu opieki zdrowotnej. Nadzór nad UMK w zakresie tej działalności sprawować będzie minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw szkolnictwa wyższego.

UMK w zakresie wyżej wskazanych sfer działalności finansowany będzie na podobnych zasadach jak Uniwersytet Jagielloński, w którego skład wchodzi Collegium Medicum.

Z dniem wejścia w życie ustawy UMK przejmie wszystkie prawa i zobowiązania włączanej Akademii, a ponadto dotychczasowi pracownicy Akademii staną się pracownikami UMK, studenci Akademii staną się studentami UMK, rektor Akademii stanie się prorektorem UMK, natomiast dyrektor administracyjny Akademii stanie się zastępcą dyrektora administracyjnego UMK. Od dnia włączenia Akademii w struktury UMK, dotychczasowi prorektorzy Akademii przestaną pełnić swoje funkcje, senat UMK zostanie powiększony o dotychczasowy skład senatu Akademii, a dziekani i rady wydziałów poszczególnych wydziałów Akademii staną się odpowiednio dziekanami i radami wydziałów UMK.

Uwagi szczegółowe

  1. Konfrontując ze sobą termin w jakim opiniowana ustawa ma wejść w życie oraz termin rozpatrzenia ustawy przez Senat rodzi się poważna wątpliwość, czy termin wejścia w życie ustawy określony został w sposób realny. Mają na uwadze, że Senat rozpatrzy omawianą ustawę na posiedzeniu rozpoczynającym się w dniu 29 września 2004 r. oraz to, że ustawa zanim wejdzie w życie musi być jeszcze podpisana przez Prezydenta i opublikowana, wątpliwości wydają się być uzasadnione. Również art. 1 ust. 1 ustawy, na mocy którego dokona się formalne włączenie Akademii do UMK, operuje terminem - 1 października 2004 r. Nieopublikowanie ustawy w terminie umożliwiającym wejście jej w życie w terminie określonym w art. 9 skutkować będzie tym, że uregulowania ustawy będą miały moc wsteczną;
  2. art. 2 ust. 3 - przepis ten stanowi, że minister właściwy do spraw zdrowia w zakresie działalności, o której mowa w art. 2 ust. 1, przyznawać będzie dotacje i środki z budżetu państwa, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 1-2 ustawy o szkolnictwie wyższym z tym, że wskazane przepisy ustawy o szkolnictwie wyższym stanowią jedynie o dotacjach z budżetu państwa. O środkach z budżetu państwa mowa jest w pkt 4-6 przywołanego wyżej art. 24 ust. 1 ustawy o szkolnictwie wyższym;
  3. art. 6 ust. 1 - mając na względzie, że dotychczasowy rektor oraz prorektorzy UMK pełnić będą funkcje do końca swojej kadencji rodzi się pytanie, jak długo pełnić swoją funkcję będzie dotychczasowy rektor Akademii, który stanie się prorektorem UMK.

Opinie sporządził

Jakub Zabielski