Warszawa, dnia 24 czerwca 2004 r.
KANCELARIA SENATU
BIURO LEGISLACYJNE
Opinia do ustawy o zmianie ustawy - Prawo łowieckie /druk nr 732 /
Opiniowana ustawa została uchwalona w dniu 17 czerwca 2004 r. Wypracowana została na podstawie dwóch projektów z przedłożenia poselskiego zawartych w drukach nr 1758 i 2010.
Przedmiotem nowelizacji między innymi jest:
Uwagi szczegółowe:
1. Stosunkowo szeroki zakres zmian dotyczy organizacji i kompetencji Polskiego Związku Łowieckiego. W zakresie gospodarki łowieckiej są to zmiany istotne i z tych względów winny być poddane ocenie Senatu.
Dotyczą one:
Ponadto Biuro Legislacyjne na posiedzeniu Komisji rozpatrującej ustawę ustnie przedstawi uwagi do wskazanych niżej przepisów.
2. Uwaga do art. 1 pkt 9,
Pragnę zwrócić uwagę na sformułowanie zawarte w lit. b, w dodanym ust. 1a wprowadzającym możliwość wydzierżawiania obwodów łowieckich Polskiemu Związkowi Łowieckiemu. Należy wyjaśnić, co oznacza użyty w tym przepisie zwrot "obwody łowieckie podlegają wydzierżawieniu". W analogicznym przepisie (art. 28 ust. 1) dotyczącym kół łowieckich używa się zwrotu " obwody łowieckie wydzierżawia się".
3. Uwaga do art. 1 pkt 15
Propozycja poprawki redakcyjnej: - w art. 1 w pkt 15 w lit. a, w ust. 3 wyrazy "nabywają i tracą z dniem nabycia lub" zastępuje się wyrazami "nabywają albo tracą odpowiednio z dniem nabycia albo utraty";
4. Uwaga do art. 1 pkt 15
W art. 33, w związku z nadaniem nowego brzmienia przepisowi ust. 3, likwiduje się solidarną odpowiedzialność kół łowieckich za zobowiązania koła. Należy wyjaśnić, jak w związku z tą regulacją będzie kształtowała się ta odpowiedzialność.
5. Uwaga do art. 1 pkt 16
W art.. 33a ust. 3 występuje pojęcie przyjęcia koła do Związku. Wcześniejsze przepisy używają pojęcia "nabycie członkostwa".(art. 33 ust. 3)
Propozycja poprawki: - w art. 1 w pkt 16, w art. 33a w ust. 3 wyrazy "przyjęcia go do Polskiego Związku Łowieckiego" zastępuje się wyrazami "nabycia przez koło łowieckie członkostwa w Polskim Związku Łowieckim";
6. Uwaga do art. 1 pkt 18
W związku z uwagami zgłoszonymi w pkt 1 niniejszej opinii do art. 35 ustawy nowelizowanej można zaproponować następującą poprawkę:
"18) w art. 35:
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Działalność Polskiego Związku Łowieckiego jest finansowana z funduszy własnych, wpisowego, składek członkowskich, zapisów i darowizn oraz dochodów z działalności gospodarczej.",
b) dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
"1a. Wysokość wpisowego i składek członkowskich w Polskim Związku Łowieckim oraz maksymalną wysokość wpisowego oraz składek członkowskich w kołach łowieckich określa Krajowy Zjazd Delegatów Polskiego Związku Ł
c) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Dochód z działalności gospodarczej Polskiego Związku Łowieckiego oraz kół łowieckich służy wyłącznie realizacji ich celów statutowych i nie m
oże być przeznaczony do podziału między członków. Mienie Polskiego Związku Łowieckiego i kół łowieckich nie podlega podziałowi między członków.";7. Uwaga do art. 1 pkt 20
Niezrozumiałe jest rozwiązanie dotyczące powoływania strażnika łowieckiego przez zarządców i dzierżawców obwodów łowieckich. Powołanie jest aktem administracyjnym a więc nie może chodzić w tym przypadku o taką formę zatrudnienia, należałoby więc doprecyzować przepis bądź skreślić zmianę.
Propozycja poprawki: - w art. 1 w pkt 20 skreśla się lit. c;
8. Uwaga do art. 1 pkt 21
Propozycja poprawki: -w art. 1 skreśla się pkt 21;
9. Uwaga do art. 1 pkt 23
W art. 39 w ust. 1 zwiększono kompetencje Państwowej Straży Łowieckiej w zakresie zwalczania szkodnictwa przyrodniczego. Pojęcia tego nie definiuje ta ustawa a w ustawie o ochronie przyrody, zwalczaniem przestępstw i wykroczeń w zakresie
ochrony przyrody a nie w zakresie szkodnictwa przyrodniczego zajmuje się Straż Parku a w ustawie o lasach - Straż Leśna. Należy zastanowić się, czy nie ujednolicić tych pojęć a ponadto, czy konsekwentnie nie rozszerzyć kompetencji w zakresie postępowania mandatowego Państwowej Straży Łowieckiej w art. 39 ust. 2 pkt 2.Propozycja poprawki: - w art. 1 w pkt 23 w lit. a wyrazy "szkodnictwa przyrodniczego" zastępuje się wyrazami "ochrony przyrody";
10. Uwaga dotycząca przepisów
art. 19b, 39, 40, 41, 42, 53 ustawy nowelizowanejW przepisach tych występują różne określenia dotyczących broni używanej do celów łowiectwa . Sprawa ta wymaga ujednolicenia.
11. Uwaga do art. 42 ust. 1 w kontekście art. 42a ust. 1 oraz art. 43 ust. 1 us
tawy nowelizowanejWskazane przepisy dotyczą możliwości wykonywania polowania przez cudzoziemców. Nakładają się one swym zakresem podmiotowym, co w moim rozumieniu stwarza trudniejszą sytuację w zakresie dostępu do polowania dla obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej w stosunku do innych cudzoziemców. (obowiązek spełnienia wymogów określonych w art. 42a oraz obowiązek wykupienia polowania, zgodnie z art. 43 ust. 1). Sprawę tę rozwiązuje przepis znajdujący się w art. 16 ustawy - Przepisy wprowadza
jące ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (ustawa uchwalana jest obecnie na 64 posiedzeniu Senatu), który wprowadza poprawkę do art. 43 ust. 1 Prawa łowieckiego. Poprawka ta wyłącza obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej z zakresu podmiotowego przepisu art. 43 ust. 1, tym samym zwalnia te osoby z obowiązku wykupienia polowania Przepis ten wchodzi w życie 14 dni od ogłoszenia ustawy a ponieważ w jego treści zawarte jest odniesienie do przepisu wprowadzanego omawianą nowelizacją Prawa łowieckiego - ustawy te powinny zostać opublikowane i wejść w życie w tym samym czasie.12. Uwaga do art. 1 pkt 31 ustawy nowelizującej - należy zmienić oznaczenie ostatniej jednostki redakcyjnej w tym punkcie.
13. Uwaga redakcyjna do art. 2 ustawy nowelizującej
Propozycja poprawki: - w art. 2 wyrazy "ustawy z dnia 13 października 1995 r. - Prawo łowieckie" zastępuje się wyrazami "ustawy, o której mowa w art. 1,";
14. Uwaga merytoryczna do art. 2 ustawy nowelizującej
Należy zastanowić się, czy termin do wydania aktów wykonawczych, do których obliguje nowelizacja nie jest zbyt długi.
Przygotowała Hanna Kaśnikowska