Warszawa, dnia 20 kwietnia 2004 r.
KANCELARIA SENATU
BIURO LEGISLACYJNE
Opinia do ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej
(druk nr 681)
19) art. 68 ust. 3 - w związku z brzmieniem tego przepisu rodzi się pytanie o jego charakter, czy należy go traktować jako przepis uchylający z dniem 1 maja 2007 r. wszystkie delegacje do ustanowienia programów pomocowych sformułowane w odrębnych przepisach, czy też jako sui generis metanormę upoważniającą do wydania określonych w tym przepisie rozporządzeń. Przyjęcie pierwszej interpretacji, a więc potraktowanie tego przepisu jako przepisu uchylającego wiąże się z koniecznością dokonania modyfikacji tego przepisu, w szczególności poprzez wyraźne wskazanie uchylanych przepisów oraz umieszczenia go w rozdziale 9 ustawy "Zmiany w przepisach obowiązujących". Przyjęcie zaś drugiej interpretacji budzi wątpliwości o stosunek tego przepisu do delegacji zawartych w odrębnych ustawach, a także łamie zasadę, w myśl której w przepisie upoważniającym nie zamieszcza się upoważnienia do wydania rozporządzenia w stosunku do kilku ustaw (§ 71 Zasad Techniki Prawodawczej).
Opinię sporządził Jakub Zabielski