Warszawa, dnia 7 kwietnia 2004 r.

 

KANCELARIA SENATU
BIURO LEGISLACYJNE

Opinia do ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych

(druk senacki nr 659)

I. Cel i przedmiot ustawy

Ustawa ma na celu dostosowanie polskiego ustawodawstwa w zakresie rynku mleka i przetworów mlecznych do przepisów unijnych. Obecnie obowiązująca ustawa z dnia 6 września 2001 r. o regulacji rynku mleka i przetworów mlecznych nie ma charakteru w pełni dostosowawczego, a ponadto dotyczy spraw uregulowanych w rozporządzeniach unijnych.

Uchwalona ustawa określa zadania i właściwość jednostek organizacyjnych oraz organów w zakresie organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych, określonej przepisami unijnymi wymienionymi w załączniku do ustawy, organizację i kompetencje Komisji Porozumiewawczej do Spraw Mleka i Przetworów Mlecznych, a także zasady działania Funduszu Promocji Mleczarstwa.

Zasadniczą sprawą jest kwotowanie (limitowanie) produkcji mleka, które ma utrzymać produkcję mleka we wszystkich krajach członkowskich na określonym poziomie. Poziom ten określa dla danego państwa krajowa ilość referencyjna - ilość mleka w kilogramach określona oddzielnie dla dostawców hurtowych i dostawców bezpośrednich, która może być przez nich wyprodukowana. Wielkość krajowej ilości referencyjnej (w uchylanej ustawie krajowa kwota mleczna) była jednym z zasadniczych punktów w negocjacjach akcesyjnych. Wynosi ona, zgodnie z wynikami negocjacji, 8 500 000 000 kg dla dostawców hurtowych oraz 464 017 000 kg dla dostawców bezpośrednich.

Ustawa:

II. Uwagi ogólne

  1. Należy wyjaśnić, czy wolą ustawodawcy jest, aby dzierżawca iir mógł dokonywać jej konwersji. Art. 24 ust. 2 wskazuje, że dzierżawca iir będzie mógł dokonywać jej konwersji, zarówno stałej lub tymczasowej. Wskazuje na to wyraz "posiadacz" w kontekście wnioskodawcy o dokonanie konwersji.
  2. Brak przesłanek konwersji stałej, tymczasowej; uznaniowość wnioskodawcy w tym zakresie.

  3. Art. 31 ustawy, odmiennie niż uchylana ustawa o regulacji rynku mleka i przetworów mlecznych, nie przewiduje możliwości powrotu iir do właściciela dzierżawionego gospodarstwa rolnego po wygaśnięciu umowy dzierżawy.

III. Uwagi szczegółowe

poniższe poprawki usuwają błędne odesłania bądź precyzują odesłanie

  1. w art. 43 w ust. 1 w pkt 2 wyrazy "art. 40 pkt 2 lit. f" zastępuje się wyrazami "art. 42 pkt 2 lit. f";
  2. w art. 45 wyrazy "pkt 7-9 i 11" zastępuje się wyrazami "pkt 7-9 i 11 załącznika";
  3. w art. 45 wyrazy "art. 40 pkt 2 lit. b" zastępuje się wyrazami "art. 42 pkt 2 lit. b";

 

 

Opracowała:

Aleksandra Sulkowska