Warszawa, dnia 7 kwietnia 2004 r.
KANCELARIA SENATU
BIURO LEGISLACYJNE
Opinia do ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych
(druk senacki nr 659)
I. Cel i przedmiot ustawy
Ustawa ma na celu dostosowanie polskiego ustawodawstwa w zakresie rynku mleka i przetworów mlecznych do przepisów unijnych. Obecnie obowiązująca ustawa z dnia 6 września 2001 r. o regulacji rynku mleka i przetworów mlecznych nie ma charakteru w pełni dostosowawczego, a ponadto dotyczy spraw uregulowanych w rozporządzeniach unijnych.
Uchwalona ustawa określa zadania i właściwość jednostek organizacyjnych oraz organów w zakresie organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych, określonej przepisami unijnymi wymienionymi w załączniku do ustawy, organizację i kompetencje Komisji Porozumiewawczej do Spraw Mleka i Przetworów Mlecznych, a także zasady działania Funduszu Promocji Mleczarstwa.
Zasadniczą sprawą jest kwotowanie (limitowanie) produkcji mleka, które ma utrzymać produkcję mleka we wszystkich krajach członkowskich na określonym poziomie. Poziom ten określa dla danego państwa krajowa ilość referencyjna - ilość mleka w kilogramach określona oddzielnie dla dostawców hurtowych i dostawców bezpośrednich, która może być przez nich wyprodukowana. Wielkość krajowej ilości referencyjnej (w uchylanej ustawie krajowa kwota mleczna) była jednym z zasadniczych punktów w negocjacjach akcesyjnych. Wynosi ona, zgodnie z wynikami negocjacji, 8 500 000 000 kg dla dostawców hurtowych oraz 464 017 000 kg dla dostawców bezpośrednich.
Ustawa:
- nakłada na podmioty skupujące mleko obowiązek wpisu do rejestru podmiotów skupujących mleko, prowadzonego przez Prezesa Agencji Rynku Rolnego (ARR), jako warunku niezbędnego do prowadzenia tej działalności oraz szereg innych obowiązków związanych z prowadzoną działalnością (prowadzenia ewidencji dostawców hurtowych czy spełniania obowiązków informacyjnych),
- nakłada na dostawców bezpośrednich obowiązek prowadzenia miesięcznego rejestru mleka i przetworów mlecznych
,
- na dyrektora oddziału terenowego ARR nakłada obowiązek prowadzenia rejestru producent
ów,
- określa przeznaczenie krajowej rezerwy krajowej ilości referencyjnej
, którą na dany rok kwotowy będzie określał minister właściwy do spraw rynków rolnych, z podziałem na krajową rezerwę dla dostawców hurtowych i krajową rezerwę dla dostawców bezpośrednich, tryb przyznawania indywidualnej ilości referencyjnej, ograniczenia jej zbycia,
- przewiduje wyznaczenie laboratorium referencyjnego,
- określa zasady zbycia, dzierżawy oraz konwersji indywidualnych ilości referencyjnych ("iir"); ograniczenia terytorialne zbycia i dzierżawy "iir", zasady dziedziczenia "iir", zasady przejścia własności lub posiadania "iir" w przypadku zbycia lub dzierżawy gospodarstwa producenta,
- określa zasady wnoszenia opłat oraz zaliczek na poczet opłaty, którą są obowiązani wnieść producenci w przypadku przekroczenia krajowej ilości referencyjnej,
- przyznaje ARR obowiązek realizacji zadań określonych w rozporządzeniach unijnych w zakresie zakupu interwencyjnego i sprzedaży interwencyjnej masła i odtłuszczonego mleka w proszku oraz w zakresie dopłat udzielanych przez Prezesa ARR,
- określa organizację i kompetencje
Komisji Porozumiewawczej do Spraw Mleka i Przetworów Mlecznych,
- określa zasady działania
Funduszu Promocji Mleczarstwa.
II. Uwagi ogólne
- Należy wyjaśnić, czy wolą ustawodawcy jest, aby dzierżawca iir mógł dokonywać jej konwersji. Art. 24 ust. 2 wskazuje, że dzierżawca iir będzie mógł dokonywać jej konwersji, zarówno stałej lub tymczasowej. Wskazuje na to wyraz "posiadacz" w kontekście wnioskodawcy o dokonanie konwersji.
Brak przesłanek konwersji stałej, tymczasowej; uznaniowość wnioskodawcy w tym zakresie.
- Art. 31 ustawy, odmiennie niż uchylana ustawa o regulacji rynku mleka i przetworów mlecznych, nie przewiduje możliwości powrotu iir do właściciela dzierżawionego gospodarstwa rolnego po wygaśnięciu umowy dzierżawy.
III. Uwagi szczegółowe
poniższe poprawki usuwają błędne odesłania bądź precyzują odesłanie
- w art. 43 w ust. 1 w pkt 2 wyrazy "art. 40 pkt 2 lit. f" zastępuje się wyrazami "art. 42 pkt 2 lit. f";
- w art. 45 wyrazy "pkt 7-9 i 11" zastępuje się wyrazami "pkt 7-9 i 11 załącznika";
- w art. 45 wyrazy "art. 40 pkt 2 lit. b" zastępuje się wyrazami "art. 42 pkt 2 lit. b";
Opracowała:
Aleksandra Sulkowska