Druk nr 996 Z
14 lipca 2005 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
V KADENCJA
SPRAWOZDANIE
KOMISJI SKARBU PAŃSTWA I INFRASTRUKTURY
(wraz z zestawieniem wniosków)
Komisja na posiedzeniu w dniu 14 lipca 2005 r. po rozpatrzeniu wniosków zgłoszonych w toku debaty w dniu 13 lipca 2005 r. nad ustawą
o zmianie ustawy - Prawo lotnicze,
przedstawia Wysokiemu Senatowi następujące stanowisko:
- Wysoki Senat raczy przyjąć wnioski zawarte w pkt: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 i 15.
Ponadto Komisja informuje, że na podstawie art. 52 ust. 4 Regulaminu Senatu następujący wnioskodawcy dokonali zmiany treści swoich wniosków:
Przewodniczący Komisji
Skarbu Państwa i Infrastruktury
(-) Jerzy Suchański
ZESTAWIENIE WNIOSKÓW do ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze |
||
1) |
w art. 1 w pkt 1, w art. 17: a) ust. 4 otrzymuje brzmienie: "4. Z dniem powołania do Komisji z członkiem Komisji zawiera się umowę o pracę. Odwołanie członka Komisji może nastąpić tylko w przypadkach przewidzianych w niniejszej ustawie. ", b) w ust. 5-7 wyraz "wyznacza" zastępuje się wyrazem "powołuje", c) ust. 8 otrzymuje brzmienie: "8. Minister właściwy do spraw transportu może, na wniosek Komisji uchwalony bezwzględną większością głosów, odwołać przewodniczącego lub innego członka Komisji, z zastrzeżeniem ust. 11.", d) w ust. 9 wyrazy "Cofniecie wyznaczenia" zastępuje się wyrazami "Odwołanie", e) ust. 11 otrzymuje brzmienie: "11. Minister właściwy do spraw transportu odwołuje członka Komisji: 1) który przestał spełniać wymagania określone w ust. 10, 2) z przyczyn, o których mowa w art. 52 lub 53 Kodeksu pracy (Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.), 3) w przypadku rezygnacji z członkostwa w Komisji. ", f) ust. 12 otrzymuje brzmienie: "12. Odwołanie, o którym mowa w ust. 11 pkt 1 i 2, jest równoznaczne z rozwiązaniem umowy o pracę bez wypowiedzenia."; |
Poprawka sen. J. Suchańskiego poparta przez komisję |
2) |
w art. 1 w pkt 7 w zdaniu wstępnym wyrazy "w art. 67b ust. 1" zastępuje się wyrazami "art. 67b "; |
Poprawka KSPI poparta przez komisję |
3) |
w art. 1 w pkt 9, art. 67d otrzymuje brzmienie: "Art. 67d. 1. Koszty koordynacji w porcie lotniczym pokrywane są z opłat za koordynację wnoszonych do budżetu koordynatora. 2. Opłaty za koordynację, z zastrzeżeniem ust. 3, wnoszone są przez: 1) przewoźników lotniczych posiadających koncesję wydaną przez Prezesa Urzędu, którzy w dwóch ostatnich sezonach rozkładowych wykonali co najmniej 52 loty handlowe do i z portu lotniczego - proporcjonalnie do liczby wykonanych przez nich lotów w wyżej wymienionym okresie, w łącznej wysokości 50% budżetu koordynatora; 2) zarządzającego lotniskiem - w wysokości 50% budżetu koordynatora. 3. W przypadku wyznaczenia koordynatora dla więcej niż jednego portu lotniczego opłaty, o których mowa w ust.1, wnoszone są przez : 1) przewoźników lotniczych posiadających koncesję wydaną przez Prezesa Urzędu, którzy w dwóch ostatnich sezonach rozkładowych wykonywali loty handlowe do i z co najmniej jednego z portów lotniczych - proporcjonalnie do liczby lotów wykonanych przez nich w wyżej wymienionym okresie, przy czym do puli przypadającej na danego przewoźnika wlicza się tylko loty handlowe do i z danego portu lotniczego, o ile ich liczba wynosiła co najmniej 52 - w łącznej wysokości 50 % budżetu koordynatora; 2) zarządzających lotniskami - proporcjonalnie do liczby lotów handlowych wykonanych w danym porcie lotniczym, w dwóch ostatnich sezonach rozkładowych - w łącznej wysokości 50% budżetu koordynatora. 4. Opłaty, o których mowa w ust. 1, mogą być wnoszone przez przewoźników innych, aniżeli określeni w ust. 2 pkt 1 i ust. 3 pkt 1, na ich wniosek zaakceptowany przez Prezesa Urzędu. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio. 5. Loty, o których mowa w ust. 2 i 3, obejmują start i lądowanie statku powietrznego w porcie lotniczym. 6. Koordynator przedstawia Prezesowi Urzędu do zatwierdzenia, projekt budżetu koordynatora, opracowany po zasięgnięciu opinii podmiotów, o których mowa w ust. 2 i 3. Zatwierdzenie oraz odmowa zatwierdzenia budżetu koordynatora następuje w drodze decyzji administracyjnej. 7. Projekt budżetu, o którym mowa w ust. 6, przedstawia się do zatwierdzenia nie później niż na dwa miesiące przed rozpoczęciem roku obrotowego, a w przypadku nowo powołanego koordynatora - nie później niż w terminie 2 miesięcy od dnia jego powołania."; |
Poprawka sen. J. Suchańskiego poparta przez komisję |
4) |
w art. 1 w pkt 14, w art. 135: a) w ust. 3 w zdaniu wstępnym po wyrazie "incydenty" dodaje się wyraz "lotnicze", b) w ust. 7 po wyrazie "wypadku" dodaje się wyraz "lotniczego", c) w ust. 10 po wyrazie "wypadkowi" dodaje się wyraz "lotniczemu"; |
Poprawka KSPI poparta przez komisję |
5) |
w art. 1 w pkt 15, w art. 135a w ust. 4 wyraz "represjonować" zastępuję się wyrazem "dyskryminować"; |
Poprawka KSPI poparta przez komisję |
6) |
w art. 1 w pkt 15, w art. 135b: a) w ust. 1 skreśla się wyraz "komputerowej" oraz dodaje się zdanie drugie w brzmieniu: "W bazie danych nie rejestruje się nazwisk ani adresów osób.", b) w ust. 3 skreśla się zdanie drugie; |
Poprawka KSPI poparta przez komisję |
7) |
w art. 1 w pkt 15, w art. 135b w ust. 2 wyrazy "państwa członkowskie" zastępuje się wyrazami "właściwe organy państw członkowskich"; |
Poprawka KSPI poparta przez komisję |
8) |
w art. 1 w pkt 15, w art. 135b w ust. 4 wyrazy "w ust. 1-3" zastępuje się wyrazami "w ust. 1"; |
Poprawka KSPI poparta przez komisję |
Uwaga: Poprawki nr 9 i 15 należy głosować łącznie. |
||
9) |
w art. 1 w pkt 20, w art. 191 po ust. 6 dodaje się ust. 6a-6c w brzmieniu: "6a. Procedurę konkursową, o której mowa w ust. 6, przeprowadza się z poszanowaniem nabytych wcześniej przez przewoźników lotniczych praw do wykonywania przewozów na tej trasie. 6b. Upoważnienie lub wyznaczenie, które zostało udzielone w wyniku konkursu, o którym mowa w ust. 6, może być cofnięte w razie stwierdzenia, że przewoźnik lotniczy: 1) nie rozpoczął wykonywania przewozów lotniczych do końca sezonu rozkładowego następującego po sezonie, w którym upoważnienie zostało mu przyznane, 2) przerwał wykonywanie przewozów lotniczych, do których został upoważniony i nie wznowił ich w czasie dwóch następujących po sobie sezonach rozkładowych - chyba że udowodni, iż niewykonywanie przewozów lotniczych było następstwem okoliczności, na które nie miał wpływu. 6c. Upoważnienie lub wyznaczenie, które zostało udzielone w wyniku konkursu, o którym mowa ust. 6, może być cofnięte na pisemny wniosek przewoźnika lotniczego złożony do Prezesa Urzędu, informujący o rezygnacji z korzystania z przyznanych przewoźnikowi praw przewozowych."; |
Poprawka sen. J. Suchańskiego poparta przez komisję |
10) |
w art. 1 dodaje się pkt 23a w brzmieniu: "23a) art. 209 otrzymuje brzmienie: "Art. 209. 1. Przewoźnicy lotniczy i użytkownicy statków powietrznych ubezpieczają odpowiedzialność cywilną za szkody powstałe w związku z przewozem lotniczym i ruchem statków powietrznych zgodnie z rozporządzeniem nr 785/2004/WE z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wymogów w zakresie ubezpieczenia w odniesieniu do przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych, z zastrzeżeniem ust. 2. 2. W przypadku niehandlowej eksploatacji statków powietrznych o maksymalnej masie startowej nie przekraczającej 2 700 kg, minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej w odniesieniu do każdego pojedynczego pasażera w ramach jednego lotu z tytułu jednego zdarzenia, którego skutki objęte są ubezpieczeniem, wynosi równowartość 100 000 SDR. 3. Przedsiębiorcy wykonujący obsługę naziemną oraz zarządzający lotniskami użytku publicznego ubezpieczają odpowiedzialność cywilną za szkody powstałe w związku z prowadzoną przez nich działalnością lotniczą.";"; |
Poprawka sen. J. Suchańskiego poparta przez komisję |
11) |
art. 2 otrzymuje brzmienie: "Art. 2. 1. Do czasu wprowadzenia koordynacji lub organizacji rozkładów lotów i powołania koordynatora lub organizatora rozkładów lotów zgodnie z przepisami ustawy, o której mowa w ust. 1, w portach lotniczych, w których do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy wykonywane były czynności z zakresu koordynacji lub organizacji rozkładów lotów, zadania określone w niniejszej ustawie dla koordynatora lub organizatora rozkładów lotów wykonuje osoba wyznaczona przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, nie dłużej jednak niż do dnia 1 lipca 2006 r. 2. Do osoby, o której mowa w ust. 1, stosuje się przepisy określające zadania koordynatora lub organizatora rozkładów lotów, z wyłączeniem art. 67b ust. 2, art. 67c ust. 2 - 4 i art. 67e ust. 1 i 3 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą."; |
Poprawka sen. J. Suchańskiego poparta przez komisję |
12) |
dodaje się art. 2a w brzmieniu: "Art. 2a. 1. Przepisy art. 67d ustawy, o której mowa w art. 1, stosuje się od dnia powołania koordynatora lub organizatora rozkładów lotów, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3. 2. Kosztami koordynacji lub organizacji rozkładów lotów objęte są loty wykonywane przez przewoźników lotniczych od dnia wejścia niniejszej ustawy w życie. 3. W przypadku gdy okres od wejścia w życie niniejszej ustawy do powołania koordynatora lub organizatora rozkładów lotów jest krótszy niż dwa sezony rozkładowe, opłaty za koordynację lub organizację rozkładów lotów naliczane są proporcjonalnie do liczby lotów w tym okresie."; |
Poprawka sen. J. Suchańskiego poparta przez komisję |
13) |
w art. 3 w ust. 1 skreśla się wyrazy "oraz mogą być zmieniane" oraz dodaje się ust. 1a w brzmieniu: "1a. Zachowane w mocy przepisy wykonawcze, o których mowa w ust. 1, mogą być zmieniane przez ministra właściwego do spraw transportu, w drodze rozporządzenia, w granicach określonych w art. 18 ust. 3 oraz w art. 139 ustawy, o której mowa w art. 1, w ich dotychczasowym brzmieniu."; |
Poprawka KSPI poparta przez komisję |
14) |
w art. 3: a) w ust. 2 i 3 wyraz "Komisja" zastępuje się wyrazami "Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych"; b) w ust. 3 po wyrazach "Prezes Urzędu" dodaje się wyrazy "Lotnictwa Cywilnego"; |
Poprawka KSPI poparta przez komisję |
15) |
dodaje się art. 3a w brzmieniu: "Art. 3a. W odniesieniu do przewoźników lotniczych będących przedsiębiorcami zagranicznymi z państw członkowskich Unii Europejskiej, ustanowionymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z Traktatem o ustanowieniu Wspólnot Europejskich, przepisy art. 191 ust. 6 - 6c stosuje się od dnia 26 marca 2006 r.". |
Poprawka sen. J. Suchańskiego poparta przez komisję |