Druk nr 617 Z
18 marca 2004 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
V KADENCJA
SPRAWOZDANIE
KOMISJI SPRAW ZAGRANICZNYCH I INTEGRACJI EUROPEJSKIEJ
oraz
KOMISJI SKARBU PAŃSTWA I INFRASTRUKTURY
(wraz z zestawieniem wniosków)
Komisje, na posiedzeniu w dniu 18 marca 2004 r. po rozpatrzeniu wniosków zgłoszonych w toku debaty w dniu 17 marca 2004 r. nad ustawą
o przewozie koleją towarów niebezpiecznych,
przedstawiają Wysokiemu Senatowi następujące stanowisko:
- Wysoki Senat raczy przyjąć wnioski zawarte w pkt: 1, 2
, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 23, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47 i 48.
Przewodniczący Komisji |
Przewodnicząca Komisji |
Skarbu Państwa i Infrastruktury |
Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej |
(-) Jerzy Suchański |
(-) Genowefa Grabowska |
ZESTAWIENIE WNIOSKÓW do ustawy o przewozie koleją towarów niebezpiecznych |
||
Uwaga: |
||
1) |
w art. 2 w pkt 5: a) w lit. a skreśla się wyrazy "zwane dalej "naczyniami",", b) w lit. b skreśla się wyrazy "zwane dalej "cysternami","; |
Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje |
Uwaga: |
||
2) |
w art. 2 pkt 6 i 7 otrzymują brzmieni e:"6) ocena zgodności sprawdzanie, przed wprowadzeniem do obrotu, ciśnieniowego urządzenia transportowego, projektu lub procesu jego wytwarzania, w zakresie zgodności z wymaganiami określonymi w regulaminie RID; 7) ponowna ocena zgodności sprawdzanie znajdującego się w obrocie ciśnieniowego urządzenia transportowego, w zakresie zgodności z wymaganiami określonymi w Regulaminie RID, na żądanie właściciela, jego upoważnionego przedstawiciela albo użytkownika, w celu potwierdzenia zgodności z tymi wymaga niami;"; |
Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje |
3) |
w art. 9 dodaje się ust. 4 w brzmieniu: "4. Zarządca infrastruktury kolejowej lub użytkownik bocznicy kolejowej powiadamia niezwłocznie o bezpośrednim zagrożeniu bezpieczeństwa, o którym mowa w ust. 3, właściwe ze względu na miejsce zdarzenia organy wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego, służby ratownicze oraz Policję.";
|
Poprawka sen. M. Janowskiego |
4) |
w art. 12 w pkt 2 wyrazy "art. 36" zastępuje się wyrazami "art. 59"; |
Poprawka KSZIE, KS PI poparta przez połączone komisje |
Uwaga: |
||
5) |
w art. 13 w pkt 2 wyrazy "procesach transportu" zastępuje się wyrazem "transporcie"; |
Poprawka KSZIE, KSPI poparta przez połączone komisje |
Uwaga: |
||
6) |
w art. 14: a) ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Do oceny zgodności ciśnieniowych urządzeń transportowych oraz akredytacji, aut oryzacji i notyfikacji jednostki kontrolującej stosuje się odpowiednio przepisy art. 5 pkt 2, 5 i 6, 10-13, art. 7 ust. 1 pkt 2, art. 9, art. 13a, art. 14-18, art. 19 ust. 1-5, art. 20-22 oraz art. 24-36 ustawy z dnia 30 sierpnia 2000 r. o systemie oceny zgodności (Dz.U. z 2002 r. Nr 166, poz. 1360, z późn. zm.), z uwzględnieniem zmian wynikających z przepisów niniejszego rozdziału.",b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu: "1a. Czynności, o których mowa w art. 20 22 i art. 24 ustawy z dnia 30 sierpnia 2000 r. o systemie oceny zgodności, wykonuje minister właściwy do spraw transportu."; |
Po prawka KSZIE poparta przez połączone komisje |
7) |
skreśla się art. 16; |
Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje |
8) |
w art. 17 w ust. 3 wyrazy "naczynie lub cysterna, do których" zastępuje się wyrazami "ciśnieniowe urządzenie transportowe, do którego"; |
Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje |
Uwaga: |
||
9) |
w art. 17 w ust. 3 w zdaniu drugim wyraz "Jeżeli" zastępuje się wyrazami "W zakresie, w jakim" oraz wyraz "dotyczącej" zastępuje się wyrazem "dotycząc ych"; |
Poprawka KSZIE, KSPI poparta przez połączone komisje |
10) |
w art. 19 skreśla się ust. 1; |
Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje |
Uwaga: |
||
11) |
w art. 22 w ust. 2 skreśla się pkt 1 i 2; |
Poprawka KSZI E poparta przez połączone komisje |
Uwaga: |
||
12) |
w art. 23 skreśla się ust. 2; |
Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje |
Uwaga: |
||
13) |
w art. 25 w ust. 1 w pkt 1 skreśla się wyraz "obowiązkową"; |
Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje |
Uwaga: |
||
14) |
w art. 25 w ust. 1 skreśla się pkt 2; |
Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje |
Uwaga: |
||
15) |
w art. 26 w ust. 1 i 3, w art. 27 w ust. 1 i 3 oraz w art. 28 w ust. 1 6 użyte w różnym przypadku wyrazy "Prezes Urzędu Transportu Kolejowego" zastępuje się użytymi w odpowiednim przypadku wyrazami "Prezes U TK"; |
Poprawka KSPI |
16) |
w art. 26 w ust. 1 i 3, w art. 27 w ust. 1 i 3 oraz w art. 28 w ust. 2 6 użyte w różnym przypadku wyrazy "Prezes Urzędu Transportu Kolejowego" zastępuje się użytymi w odpowiednim przypadku wyrazami "Prezes UTK"; |
Poprawka KSZIE pop arta przez połączone komisje |
Uwaga: |
||
17) |
w art. 27: a) w ust. 1 po wyrazie "wymagania" dodaje się wyrazy "lub oznakowanie znakiem Õ tego urządzenia zostało dokonane zgodnie z przepisami niniejszego rozdziału ";b) w ust. 2 po wyrazie "wymagań" dodaje się wyrazy "lub oznakowanie znakiem Õ tego urządzenia zostało dokonane niezgodnie z przepisami niniejszego rozdziału" oraz po wyrazie "obrotu" dodaje się wyrazy ", uiszczając opłatę, o której mowa w ust. 3"; |
Popr awka KSZIE poparta przez połączone komisje |
Uwaga: |
||
18) |
art. 27 oznacza się jako art. 28a; |
Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje |
Uwaga: Nieprzyjęcie tej poprawki spowoduje modyfikację poprawki nr 16. |
||
19) |
w art. 28: a) ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. W przypadku stwierdzenia, że:
- Prezes UTK, w drodze decyzji, nakazuje zapewnić w określonym terminie zgodność ciśnieniowego urządzenia technicznego z wymaganiami lub warunkami określonymi w art. 24 ust. 1 albo wycofać urządzenie z obrotu.", b) w ust. 3 pkt 1 i 2 otrzymuje brzmienie: "1) nie stwierdzi naruszeń, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lub 2; 2) niezgodność ciśnieniowego urządzenia transportowego z wymaganiami lub z warunkami określonymi w art. 24 ust. 1 została usunięta albo urządzenie zostało wycofane z obrotu;"; |
Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje |
20) |
w art. 30 skreśla się wyrazy ", a także wymagania zawarte w przepisach Unii Europejskiej"; |
Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje |
21) |
w art. 33 w ust. 2 w pkt 1 wyraz "jeden" zastępuje się wyrazem "oraz właściwemu wojewodzie"; |
Poprawka sen. M. Janowskiego |
Uwaga: Przyjęcie tych poprawek wyklucza głosowanie poprawki nr 24. |
||
22) |
w art. 36 w ust. 2 pkt 5 otrzymuje brzmienie: "5) zaświadczenie o zdaniu egzaminu."; |
Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje |
23) |
w art. 36 w ust. 3 wyrazy "mając na uwadze obowiązujące w tym zakresie przepisy Unii Europejskiej" zastępuje się wyrazami "uwzględniając zakres niezbędnych danych dotyczących doradcy"; |
Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje |
24) |
w art. 37 w ust. 2 po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu: "2a) zaświadczenie o złożeniu egzaminu z wynikiem pozytywnym;"; |
Poprawka KSPI |
25) |
w art. 37 w ust. 2 po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu: "2a) zaświadczenie o zdaniu egzaminu;"; |
Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje |
26) |
w art. 53 w pkt 2 w zdaniu wstępnym wyrazy "w art. 54 dodaje się ust. 2a" zastępuje się wyrazami "po art. 54 dodaje się art. 54a" oraz ust. 2a oznacza się jako art. 54a; |
Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje |
27) |
w art. 54 w pkt 2, w art. 1 wyrazy "przewozu drogowego towarów niebezpiecznych" zastępuje się wyrazami "w tych sprawach"; |
Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje |
28) |
w art. 54 w pkt 3, w pkt 5: a) w lit. a skreśla się wyrazy "zwane dalej "naczyniami",", b) w lit. b skreśla się wyrazy "zwane dalej "cysternami""; |
Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje |
29) |
w art. 54 w pkt 3, pkt 6 i 7 otrzymują brzmienie: "6) ocena zgodności sprawdzanie, przed wprowadzeniem do obrotu, ciśnieniowego urządzenia transportowego, projektu lub procesu jego wytwarzania, w zakresie zgodności z wymaganiami określonymi w umowie ADR; 7) ponowna ocena zgodności sprawdzanie znajdującego się w obrocie ciśnieniowego urządzenia transportowego, w zakresie zgodności z wymaganiami określonymi w umowie ADR, na żądanie właściciela, jego upoważnionego przedstawiciela albo użytkownika, w celu potwierdzenia zgodności z tymi wymaganiami;"; |
Poprawk a KSZIE poparta przez połączone komisje |
30) |
w art. 54 w pkt 4, w art. 19c w pkt 2 wyrazy "procesach transportu" zastępuje się wyrazem "transporcie"; |
Poprawka KSZIE, KSPI poparta przez połączone komisje |
31) |
w art. 54 w pkt 4, w art. 19d: a) ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Do oceny zgodności ciśnieniowych urządzeń transportowych oraz akredytacji, aut oryzacji i notyfikacji jednostki kontrolującej stosuje się odpowiednio przepisy art. 5 pkt 2, 5 i 6, 10-13, art. 7 ust. 1 pkt 2, art. 9, art. 13a, art. 14-18, art. 19 ust. 1-5, art. 20-22 oraz art. 24-36 ustawy z dnia 30 sierpnia 2000 r. o systemie oceny zgodności (Dz.U. z 2002 r. Nr 166, poz. 1360, z późn. zm.), z uwzględnieniem zmian wynikających z przepisów niniejszego rozdziału.",b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu: "1a. Czynności, o których mowa w art. 20 22 i art. 24 ustawy z dnia 30 sierpnia 2000 r. o systemie oceny zgodności, wykonuje minister właściwy do spraw transportu."; |
Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje |
32) |
w art. 54 w pkt 4, skreśla się art. 19f; |
Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje |
33) |
w art. 54 w pkt 4, w art. 19g w ust. 3 wyrazy "naczynie lub cysterna, do których" zastępuje się wyrazami "ciśnieniowe urządzenie transportowe, do którego"; |
Poprawka KSZIE poparta pr zez połączone komisje |
34) |
w art. 54 w pkt 4, w art. 19g w ust. 3 w zdaniu drugim wyrazy "Jeżeli Regulamin RID" zastępuje się wyrazami "W zakresie, w jakim umowa ADR"; |
Poprawka KSZIE, KSPI poparta przez połączone komisje |
35) |
w art. 54 w pkt 4, w art. 19i skreśla się ust. 1; |
Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje |
36) |
w art. 54 w pkt 4, w art. 19l w ust. 2 skreśla się pkt 1 i 2; |
Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje |
37) |
w art. 54 w pkt 4, w art. 19ł skreśla się ust. 2; |
Poprawka KSZIE popar ta przez połączone komisje |
38) |
w art. 54 w pkt 4, w art. 19n w ust. 1 w pkt 1 skreśla się wyraz "obowiązkową"; |
Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje |
39) |
w art. 54 w pkt 4, w art. 19n w ust. 1 skreśla się pkt 2; |
Poprawka KSZIE poparta przez połąc zone komisje |
40) |
w art. 54 w pkt 4, w art. 19p: a) w ust. 1 po wyrazie "wymagania" dodaje się wyrazy "lub oznakowanie znakiem Õ tego urządzenia zostało dokonane zgodnie z przepisami niniejszego rozdziału"; b) w ust. 2 po wyrazie "wymagań" dodaje się wyraz y "lub oznakowanie znakiem Õ tego urządzenia zostało dokonane niezgodnie z przepisami niniejszego rozdziału" oraz po wyrazie "obrotu" dodaje się wyrazy ", uiszczając opłatę, o której mowa w ust. 3"; |
Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje |
41) |
w art. 54 w pkt 4, art. 19p oznacza się art. 19r1; |
Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje |
42) |
w art. 54 w pkt 4, w art. 19r: a) ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. W przypadku stwierdzenia, że:
- Główny Inspektor Transportu Drogowego, w drodze decyzji, nakazuje zapewnić w określonym terminie zgodność ciśnieniowego urządzenia technicznego z wymaganiami lub warunkami określonymi w art. 19m ust. 1 albo wycofać urządzenie z obrotu.", b) w ust. 3 pkt 1 i 2 otrzymuje brzmienie: "1) nie stwierdzi naruszeń, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lub 2; 2) niezgodność ciśnieniowego urządzenia transportowego z wymaganiami lub z warunkami określonymi w art. 19m ust. 1 została usunięta albo urządzenie zostało wycofane z obrotu;"; |
Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje |
43) |
w art. 54 po pkt 4 dodaje się pkt 4a w brzmieniu: "4a) w art. 22 w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie: "2) stwierdzanie zgodności realizacji przewozu z wymaganiami określonymi w ustawie i umowie ADR;";"; |
Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje |
Uwaga: |
||
44) |
w art. 54 w pkt 6, w art. 38a w ust. 3 wyrazy "powinny zostać wycofane" zastępuje się wyrazami "podlegają wycofaniu"; |
Poprawka KSZIE, KSPI poparta przez połączone komisje |
Uwaga: |
||
45) |
w art. 55 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:"1a) w art. 37 w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie: "1) ewidencję kosztów ponoszonych na realizację zadań, o których mowa w art. 39 ust. 1 i art. 40 ust. 1, oraz ewidencję przychodów, o których mowa w art. 40 ust. 1;";"; |
Poprawka KSZIE popart a przez połączone komisje |
46) |
w art. 55 w pkt 2 po lit. b dodaje się lit. c w brzmieniu: "c) ust. 7 otrzymuje brzmienie: "7. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady organizowania zadań, o których mowa w ust. 1, oraz tryb wyboru przewoźników kolejowych, kierując się zasadami uczciwej konkurencji i ochroną interesów konsumentów, w szczególności: kryteria ustalania zapotrzebowania na przewozy kolejowe, dopuszczalne formy organizacyjne wykonywania przewozów kolejowych oraz kryteria oferty przewoźników kolejowych.";"; |
Poprawka KSZIE, KSPI poparta przez połączone komisje |
47) |
w art. 59 w ust. 3 wyrazy "powinny zostać wycofane" zastępuje się wyrazami "podlegają wycofaniu"; |
Poprawka KSZIE, KSPI poparta przez połączone komisje |
48) |
po art. 59 dodaje się art. 59a w brzmieniu: "Art. 59a. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 40 ust. 7 ustawy, o której mowa w art. 55, zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych, wydanych na podstawie upoważnienia w brzmieniu nadanym przez art. 55 pkt 2 lit. c niniejszej ustawy.". |
Poprawka KSZIE, KSPI poparta przez połączone komisje |