Druk nr 271 S
21 listopada 2002 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
V KADENCJA
SPRAWOZDANIE
KOMISJI USTAWODAWSTWA I PRAWORZĄDNOŚCI
oraz
KOMISJI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO I ADMINISTRACJI PAŃSTWOWEJ
o projekcie uchwały w sprawie zwiększania sprawności admini
stracji publicznej (druk nr 271)Marszałek Senatu w dniu 14 listopada 2002 r. - zgodnie z art. 79 ust. 1 Regulaminu Senatu - skierował do Komisji Ustawodawstwa i Praworządności oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej projekt uchwały w sprawie zwiększania sprawności administracji publicznej w celu rozpatrzenia go w pierwszym czytaniu.
Komisje, na wspólnym posiedzeniu w dniu 21 listopada 2002 r. - zgodnie z art. 80 ust. 2 Regulaminu Senatu - po rozpatrzeniu projektu w pierwszym czytan
iu - wprowadziły poprawki do przedstawionego przez wnioskodawców projektu uchwały i wnoszą o przyjęcie przez Senat jednolitego, załączonego projektu uchwały w sprawie zwiększania sprawności administracji publicznej.
Przewodnicząca Komisji |
Przewodniczący K omisji |
Ustawodawstwa i Praworządności |
Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej |
(-) Teresa Liszcz |
(-) Zbyszko Piwoński |
p r o j e k t
UCHWAŁA
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia
w sprawie zwiększania sprawności administracji publicznej
Senat Rzeczypospolitej Polskiej
- biorąc pod uwagę konieczność działania całej administracji publicznej w interesie państwa,
- pamiętając o konieczności takiego ukształtowania administracji publicznej, aby była kompetentna, przyjazna obywatelom i oszczędna,
- uwzględniając fakt, że jednym z warunków sprawności państwa jest właściwy podział zadań pomiędzy samorząd terytorialny i terenową administrację rządową, wykluczający spory kompetencyjne,
zwraca się do Rady Ministrów o dokonanie oceny obecnego stanu adm
1. Zdaniem Izby następujące sfery zagadnień zasługują na szczególnie dokładne zbadanie:
2. W ocenie Senatu postulowana analiza pozwoli określić zmiany, jakie powinny być wprowadzone w obecnej strukturze administracji publicznej, aby osiągnąć zasadnicze cele wprowadzanych reform, w szczególności pełniejszą realizację zasady pomocniczości, koncentrację podstawowych funkcji na poziomie gminy, wzrost użyteczności administracji publicznej dla obywateli i dla gospodarki państwa, prosty i logiczny podział kompetencji.
3. W ocenie Izby aktualne pozostają wnioski sformułowane w uchwale Senatu
z 11 stycznia 2001 r. w sprawie oceny nowego zasadniczego podziału terytorialnego państwa, o konieczności wspierania inicjatyw zmierzających do:
4. Pilnych działań wymagają również:
5. Senat Rzeczypospolitej Polskiej zwraca się do wszystkich zainteresowanych, a zwłaszcza władz publicznych o współdziałanie w celu:
6. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym "Monitor Polski".
UZASADNIENIE
Zarówno własne obserwacje członków Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, jak i otrzymywane sygnały z różnych gremiów samorządowych i organów administracji samorządowej i rządowej w terenie, oraz wnioski z odbytej w maju br. konferencji nt. "Sprawne państwo w świetle relacji samorząd terytorialny a administracja rządowa w terenie", skłoniły Komisję do zaproponowani
a odbycia w Senacie debaty na ten temat i przyjęcia stosownej uchwały.Idea restytucji samorządu terytorialnego zrodziła się w Senacie RP i przyjęte w 1990 r. ustawy ustrojowe, powołujące do życia samorządy gmin i miast, zasługują na wysokie uznanie, co całkowicie potwierdziła praktyka.
Odmienną ocenę należy odnieść do rozwiązań prawnych z roku 1998, w wyniku których powołano do życia dwa kolejne ogniwa samorządu terytorialnego: powiat i województwo, dokonując jednocześnie rozdziału funkcji na szczeblu wojewódzkim, na rządowe i samorządowe. Te właśnie regulacje ustawowe wymagają wnikliwej oceny i dokonania odpowiednich zmian, co zawarte zostało w projekcie uchwały.
Uchwała ta stanowi również swoisty apel skierowany do wszystkich władz publicznych o kreowanie w społeczeństwie, a zwłaszcza wśród młodzieży, właściwego stosunku do Państwa i służby publicznej na jego rzecz.