Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzednia część dokumentu, następny fragment


Minister Pracy i Polityki Społecznej przekazał informację w związku z oświadczeniem senator Jolanty Popiołek, złożonym na 23. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 20):

Warszawa, 10.09. 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z otrzymanym, przy piśmie Pana Marszałka z dnia 12 sierpnia br., znak: KK/043/309/02/V, oświadczeniem złożonym przez senator Jolantę Popiołek na 23 posiedzeniu Senatu w dniu 8 sierpnia 2002 r. w sprawie uprawnień do rekompensat z tytułu niepodwyższania wynagrodzeń w sferze budżetowej w latach 1991 i 1992, uprzejmie przekazuję stosowne informacje i stanowisko, uzgodnione z Wiceprezesem Rady Ministrów, Ministrem Infrastruktury.

Ustawa z dnia 6 marca 1997 r. o zrekompensowaniu okresowego niepodwyższania płac w sferze budżetowej oraz utraty niektórych wzrostów lub dodatków do emerytur i rent (Dz.U. z 2000 r. Nr 23, poz. 294) w części dotyczącej pracowników sfery budżetowej określiła sposób zrekompensowania strat w związku z orzeczeniami Trybunału Konstytucyjnego z dnia 29 stycznia 1992 r. i 30 listopada 1993 r.

Zakres podmiotowy ustawy z 6 marca 1997 r. odpowiadał ściśle zakresowi orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego, co w przypadku wynagrodzeń pracowników odpowiadało zakresowi podmiotowemu ustawy z dnia 31stycznia 1989 r. o kształtowaniu środków na wynagrodzenia w sferze budżetowej (Dz.U. Nr 4, poz. 24 z późn. zm.).

Od 1 stycznia 1991 r. przepisy ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. odnosiły się tylko do pracowników zatrudnionych w państwowej sferze budżetowej, dla której wielkość środków na wynagrodzenia ustalana była w budżecie państwa.

W dniu 28 sierpnia 1997 r. Sejm zmienił ustawę z dnia 6 marca 1997 r., rozszerzając krąg osób uprawnionych poza zakres orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego.

W wyniku zmiany ustawy prawo do rekompensaty uzyskali niektórzy pracownicy samorządowej sfery budżetowej, a mianowicie pracownicy oświaty, upowszechniania kultury oraz ochrony zdrowia zatrudnieni w samorządowych jednostkach sfery budżetowej, które zostały przejęte przez gminy przed 28 czerwca 1992 r. jako zadanie własne lub zlecone zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (Dz.U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.).

Tak zdefiniowany zakres uprawnionych nie dotyczy pracowników przedszkoli przyzakładowych, w tym przedszkola PKP w Sochaczewie.

Przedsiębiorstwo PKP, na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 1989 r. o przedsiębiorstwie państwowym "Polskie Koleje Państwowe" (Dz.U. Nr 26, poz. 138 z późn. zm.) prowadziło gospodarkę finansową na zasadach ustalonych dla przedsiębiorstw państwowych i samodzielnie określało wielkość wydatków na wynagrodzenia. Samodzielność w zakresie ustalania wielkości środków na wynagrodzenia wiązała się z możliwością ustalania zakładowych systemów wynagradzania. W związku z tym, stosowanie do ustalania wynagrodzeń pracowników przedszkoli PKP przepisów zarządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 31 lipca 1989 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników ekonomicznych, administracyjnych i pracowników obsługi szkół nie było obligatoryjne. Poza tym, podstawą do przyznania prawa do rekompensaty nie były stosowane zasady wynagradzania lecz zasady kształtowania wielkości środków na wynagrodzenia w sferze budżetowej, określone ustawą z dnia 31 stycznia 1989 r. o kształtowaniu środków na wynagrodzenia w sferze budżetowej.

Zgodnie z art. 20 ustawy z dnia 6 marca 1997 r., organy sporządzające spisy przekazywały je właściwym ministrom i wojewodom, którzy byli zobowiązani do nadzoru oraz kontroli prawidłowości ich sporządzenia, a następnie przekazania ich ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej.

Uprzejmie informuję Pana Marszałka, że w trakcie prac parlamentarnych nad ostatnią nowelizacją ustawy o zrekompensowaniu okresowego niepodwyższania płac w sferze budżetowej oraz utraty niektórych wzrostów lub dodatków do emerytur i rent (z dnia 23 lipca 1989 r.), która w miejsca zrekompensowania strat świadectwami rekompensacyjnymi, wprowadziła formę gotówkową, ponownie był dyskutowany zakres podmiotowy ustawy.

Wnioski poselskie zmierzały do objęcia uprawnieniami do rekompensat: pracowników izb wytrzeźwień, nauczycieli i wychowawców zatrudnionych w przyzakładowych żłobkach, przedszkolach i szkołach, pracowników KUL, pracowników kolejowej służby zdrowia, pracowników samorządowych jednostek pomocy społecznej oraz pracowników Polskiego Czerwonego Krzyża.

Propozycje poszerzenia kręgu uprawnionych do rekompensaty nie zostały przyjęte przez Sejm RP.

Proponowana przez Panią Senator wypłata rekompensat pracownikom przedszkoli PKP, byłaby niezgodna z obowiązującymi w tym zakresie przepisami ustawy z dnia 6 marca 1997 r.

MINISTER

z up. Krzysztof Pater
PODSEKRETARZ STANU

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 19 posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 17), przekazał Minister Finansów:

Warszawa, 2002-09-11

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Warszawa

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z nadesłanym przy piśmie znak: LP/043/211/02/V z 2002-06-26 oświadczeniem Pana Senatora Józefa Sztorca złożonym podczas 19 posiedzenia Senatu RP w dniu 21 czerwca 2002 r., uprzejmie informuję i wyjaśniam, co następuje:

W zależności od rodzaju weksla różne mogą być również skutki wystawienia ważnego weksla, szczególnie co do płatności weksla, zapłaty, terminu itp.

Przez wystawienie ważnego weksla powstaje zobowiązanie wekslowe wystawcy oznaczające że:

a) odpowiada on za przyjęcie weksla,

b) odpowiada on za zapłatę weksla.

Weksel co do zasady służy jako środek do zabezpieczenia wierzytelności. Zawiera on z reguły termin płatności a jeżeli go nie zawiera jest płatny za okazaniem. Szczegółowe zasady płatności weksla określa art. 33 i następne ustawy z dnia 26 kwietnia 1936 r. Prawo wekslowe (Dz.U. Nr 37, poz. 282).

Uwzględniając powyższe, przyjęcie weksla nie może być utożsamiane co do zasady z zapłatą. Uwzględniając przy tym jednak różnorodność weksli, sprawy odnoszące się do takich sytuacji powinny być oceniane na podstawie konkretnych stanów faktycznych.

Z wyrazami szacunku

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

PODSEKRETARZ STANU

Irena Ożóg

* * *

Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Adama Bieli, złożone na 23. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 20):

Warszawa, 12 września 2002 r.

Pan
Kazimierz Kutz
Wicemarszałek Senatu

Szanowny Panie Marszałku!

W odpowiedzi na pismo z dnia 12 sierpnia br., znak: KK/043/310/02/V, w sprawie oświadczenia złożonego przez senatora Adama Bielę podczas 23 posiedzenia Senatu RP, a dotyczącego ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz.U. z 2001 r. Nr 4, poz. 27 z późn. zm.) uprzejmie przedstawiam następujące wyjaśnienia.

I. Odnosząc się do kwestii refundacji z budżetu państwa kosztów uzasadnionych prac geodezyjnych, o których mowa w art. 41 ust. 7 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, a w szczególności do realizacji tego zadania przez wojewodów, uprzejmie wyjaśniam, że nowelizacja ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, zmieniająca m.in. art. 41, dokonana została ustawą okołobudżetową w grudniu 2001 r., a więc już po terminie, w którym wojewodowie mogli zaplanować wydatki na ww. cel w swoich budżetach na 2002 r. W tej sytuacji, w porozumieniu z Ministrem Finansów, który - stosownie do art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 155, poz. 104 z późn. zm.) - jest właściwy w sprawach podziału rezerw celowych, uzgodniłem, że po wyczerpaniu przez wojewodów limitu wydatków zaplanowanych na realizowane przez nich zadania w zakresie geodezji, źródłem finansowania ewentualnie powstałych w bieżącym roku zobowiązań Skarbu Państwa z omawianego tytułu mogą być środki zaplanowane w rezerwach celowych poz. 93 "Zobowiązania wymagalne Skarbu Państwa [...]".

Ponadto uprzejmie wyjaśniam, że w trybie art. 100 ustawy o finansach publicznych Minister Finansów m.in. może, za zgodą sejmowej komisji właściwej do spraw budżetu, utworzyć nową rezerwę celową przeznaczoną na sfinansowanie zobowiązań Skarbu Państwa.

Wyjaśniam również, że Minister Finansów uznał za zasadną propozycje Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, aby w latach przyszłych (począwszy od 2003 r.) wydatki na omawianą refundację były planowane w tworzonej na ten cel odrębnej rezerwie budżetowej (w części 83-Rezerwy celowe).

II. W zakresie opłat pobieranych przez notariuszy za sporządzenie aktu notarialnego dotyczącego przekształcenia spółdzielczych praw do lokali we własność, uprzejmie informuję, że gdyby nie przepisy art. 39 ust. 6 oraz art. 12 ust. 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, o wysokości kosztów notarialnych stanowiłyby regulacje zawarte w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 kwietnia 1991 r. w sprawie taksy notarialnej (Dz.U. Nr 33, poz. 146 z późn. zm.). Jednakże od 1 stycznia 2002 r. (tj. od dnia wejścia w życie znowelizowanych art. 39 ust. 6 oraz art. 12 ust. 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych) koszty te określone zostały stawką stałą, niezależną od wartości lokalu lub domu, i wynoszą 1/3 najniższego wynagrodzenia1 ogłaszanego przez ministra właściwego do spraw pracy na podstawie Kodeksu Pracy. Prezentuje przy tym stanowisko, że koszty te dotyczą również przekształcenia we własność prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej. Za takim poglądem przemawia, oprócz argumentacji przedstawionej w oświadczeniu senatorskim, również analiza przepisu art. 52 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, dotyczącego istniejących praw do domów jednorodzinnych. Przepis ten określa odrębności w stosowaniu przepisów ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych do prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, wskazując konkretne jednostki redakcyjne przepisów innych niż ta ustawa, które stosuje się do prawa do domu jednorodzinnego. W związku z powyższym uprawniony jest pogląd, że gdyby ustawodawca zamierzał zróżnicować w zakresie pobierania opłat notarialnych powyższe prawo, wyraźnie wskazałby to w tym przepisie. Pragnę jednocześnie podkreślić, że zgodnie z przepisami art. 42 ustawy z dnia 14 lutego 1991 r. Prawo o notariacie (Dz.U. z 2002 r. Nr 42, poz. 369) nadzór nad działalnością notariuszy sprawuje Minister Sprawiedliwości.

III. Prezentuję stanowisko, że skreślenie art. 50 w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych nie przekłada się w żaden sposób na powinność określania wartości nieruchomości przez rzeczoznawców majątkowych w przypadku przekształcania lokatorskiego prawa do lokalu we własność. Pragnę również zaznaczyć, że przed dniem wejścia w życie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, spółdzielnie dokonywały wyceny we własnym zakresie jednak nie na potrzeby uzyskania pełnej własności lecz w związku z ustanowieniem ograniczonego prawa rzeczowego. W przypadku o którym mowa w art. 12 ust. 1 wartość rynkowa prawa odrębnej własności lokalu jest tożsama z wartością rynkową w rozumieniu ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543; z późn. zm.), która przewiduje, że w wyniku wyceny nieruchomości dokonuje się m.in. określenia wartości rynkowej, oraz, że wartość rynkową określa się dla nieruchomości, które są lub mogą być przedmiotem obrotu. Równocześnie uprzejmie informuję, że ewentualne wątpliwości co do określania wartości rynkowej lokali w związku ze stosowaniem ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, wyjaśniane są w nowelizacji tej ustawy (projektowany ust. 4 w art. 2 stanowić ma, że wartością rynkową w rozumieniu ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych jest wartość określona na podstawie przepisów działu IV rozdziału 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami).

IV. Odnosząc się do zagadnień poruszanych w pkt IV pisma, uprzejmie wyjaśniam, że uregulowania dotyczące przenoszenia własności lokali na rzecz członków spółdzielni posiadających lokatorskie prawo do lokalu znajdują się obecnie w dwóch równorzędnych aktach prawnych:

1) ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych, która w art. 12 ust. 1 przewiduje, że przeniesienie własności może nastąpić po spłacie obciążających członka wszelkich długów związanych z budową lub ulepszeniem lokalu, oraz po wpłacie różnicy pomiędzy wartością rynkową lokalu a wcześniej wymienionymi spłatami oraz wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego. Ze względu na orzeczenie TK przestało być aktualne ograniczenie, o którym mówił art. 46 ust. 1, w myśl którego, w przypadku, gdy przekształcane było we własność lokatorskie prawo ustanowione przed dniem wejścia w życie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, przedmiotowa różnica nie mogła być większa niż 3% aktualnej wartości rynkowej lokalu,

2) ustawie z dnia 30 listopada 1995 r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych (Dz.U. z 1996 r. Nr 5, poz. 32 z późn. zm.), która przewiduje, że przeniesienie własności może nastąpić po wpłacie nominalnej kwoty umorzenia kredytu podlegającej zwrotowi do budżetu państwa, które to umorzenie naliczane jest dopiero po spełnieniu określonych warunków, w szczególności spłaty całości kredytu wraz ze skapitalizowanymi odsetkami.

Uprzejmie wyjaśniam, że jedynie część członków spółdzielni mieszkaniowych przekształcających spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu we własność będzie miała możliwość dokonania wyboru podstawy prawnej tego przekształcenia, gdyż warunki przewidziane ustawą o pomocy państwa..., dotyczą ograniczonej liczby członków, tj. tych, którzy dokonali (bądź dokonają) spłaty obciążającego ich zadłużenia z tytułu kredytu, w tym zadłużenia z tytułu przejściowego wykupienia odsetek, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 i 5 oraz z art. 11 ust. 6 tej ustawy. Podkreślenia wymaga przy tym fakt, że warunkiem preferencyjnego przekształcenia jest spełnienie określonych warunków przez kredytobiorcę, spośród których do najistotniejszych należy zaliczyć spłatę do dnia 31 grudnia 2005 r. całości kredytu wraz ze skapitalizowanymi odsetkami oraz zadłużenia z tytułu przejściowego wykupienia odsetek od kredytu w części nie podlegającej umorzeniu. W tym przypadku na wniosek kredytobiorcy zadłużenie z tytułu przejściowego wykupienia odsetek podlega umorzeniu w części odpowiadającej równowartości 70% zadłużenia, po spłacie całości kwoty zaciągniętego kredytu wraz ze skapitalizowanymi odsetkami oraz po spłacie zadłużenia z tytułu przejściowego wykupienia odsetek od kredytu w części nie podlegającej umorzeniu. Oprócz tego, członek, któremu przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu, dodatkowo ma prawo żądać od spółdzielni przeniesienia na niego własności lokalu za dopłatą spółdzielni jedynie nominalnej kwoty umorzenia kredytu dokonanego przy ostatecznym rozliczeniu kosztów budowy - tej kwoty, która podlega zwrotowi do budżetu państwa.

Tak więc różnice co do kwot ponoszonych przez spółdzielców wynikają ze zróżnicowania ich sytuacji prawnej będącej podstawą przekształcenia lokatorskiego prawa do lokalu we własność. Nie bez znaczenia jest przy tym fakt, że ustawodawca zawęził możliwość dysponowania środkami uzyskanymi z przekształceń lokatorskich praw we własność, obligując spółdzielnie do przeznaczania ich na uzupełnienie funduszu remontowego spółdzielni.

Z wyrazami szacunku

Marek Bryx

1 Zgodnie z § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 29 stycznia 1998 r. w sprawie najniższego wynagrodzenia za pracę pracowników (Dz.U. Nr 16, poz. 74 z późn. zm.) najniższe wynagrodzenie za pracę, przysługujące pracownikom zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy, obliczone na podstawie przysługujących im stawek wynagrodzeń zasadniczych i innych składników wynagrodzenia, w tym wartości deputatów, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, wynosi 760 zł miesięcznie.

* * *

Minister Zdrowia przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Cieślaka, złożone na 21. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 19):

Warszawa, 08 sierpień 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Jerzego Cieślaka, złożone na 21. posiedzeniu Senatu w dniu 18 lipca 2002 r. , w sprawie obowiązku opłacania składki na ubezpieczenie zdrowotne przez emerytów i rencistów podejmujących działalność gospodarczą, przekazane pismem Marszałka Senatu RP z dnia 23 lipca 2002 r., znak: RJ/043/264/02/V, pozwolę sobie przedłożyć następujące wyjaśnienia.

Przedstawiony przez Pana Senatora problem obowiązku opłacania składki na ubezpieczenie zdrowotne przez emerytów i rencistów prowadzących pozarolniczą działalność oraz kwestia wysokości podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne tych osób (której minimalny wymiar został arbitralnie ustalony w przepisach ustawowych) - sygnalizowane także przez środowiska zainteresowanych emerytów i rencistów (zwłaszcza przez osoby osiągające niskie i nieregularne przychody z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej) - były tematem szerokiej dyskusji już w pierwszym roku funkcjonowania systemu powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego.

W jej wyniku oraz w odpowiedzi na liczne postulaty środowiska emerytów i rencistów, Ministerstwo Zdrowia podjęło działania legislacyjne zmierzające do zmiany regulacji prawnych w tym zakresie.

Ustawą z dnia 20 lipca 2001 r. o zmianie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 88, poz. 961 z późn. zm.) - art. 1 pkt 17 - wprowadzono zmiany w art. 22 ustawy z dnia 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz.U. nr 28, poz. 153 z późn. zm.).

Zgodnie z aktualnym brzmieniem art. 22 ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym:

1. Jeżeli spełnione są przesłanki do objęcia obowiązkiem ubezpieczenia, o którym mowa w art. 8, z więcej niż jednego tytułu, składka na ubezpieczenie zdrowotne opłacana jest z każdego z tych tytułów odrębnie.

2. Składka na ubezpieczenie zdrowotne nie jest opłacana od dodatkowych przychodów z działalności pozarolniczej przez osoby, których świadczenie emerytalne lub rentowe nie przekracza miesięcznie kwoty najniższego wynagrodzenia, w przypadku gdy osoby te:

1) uzyskują dodatkowe przychody z tej działalności w wysokości nieprzekraczającej miesięcznie 50% kwoty najniższej emerytury,

2) opłacają podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

3. Składka na ubezpieczenie zdrowotne nie jest opłacana przez osoby zaliczone do umiarkowanego lub znacznego stopnia niepełnosprawności, od dodatkowych przychodów z prowadzonej przez te osoby działalności pozarolniczej, jeżeli osoby te: uzyskują przychody z tej działalności, w wysokości nieprzekraczającej miesięcznie 50% kwoty najniższej emerytury, opłacają podatek dochodowy w formie karty podatkowej. Jeżeli działalność pozarolnicza stanowi jedyne źródło przychodu tych osób, składka opłacana jest w wysokości nieprzekrczającje kwoty należnej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W przyjętym rozwiązaniu z jednej strony utrzymano mechanizm zawarty już w pierwszej wersji o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (art. 22), rozbudowując jego brzmienie tak, aby wyeliminować wątpliwości interpretacyjne, z drugiej strony - wyłączono jego stosowanie w odniesieniu do osób, o których mowa w oświadczeniu Pana Senatora.

Odpowiada to podnoszonej zarówno przez Pana Senatora, jak i Rzecznika Praw Obywatelskich, trosce o tę szczególną grupę osób, które, znajdując się w trudnej sytuacji życiowej i materialnej, podejmują dodatkowy wysiłek w celu zwiększenia swoich niejednokrotnie bardzo skromnych emerytur i rent oraz pozwala na zachowanie fundamentalnej zasady, na której opiera się system powszechnego ubezpieczenia społecznego - zasady solidarności społecznej. Na gruncie systemu ubezpieczeń zdrowotnych zasada ta wyraża konieczność równego partycypowania w obciążeniu publicznoprawnym, jakim jest składka na ubezpieczenie zdrowotne, w celu nadania systemowi ochrony zdrowia rzeczywistej, a nie tylko deklarowanej powszechności.

Z poważaniem

Z upoważnienia

MINISTRA ZDROWIA

PODSEKRETARZ STANU

Aleksander Nauman

* * *

Minister Finansów przekazał informację w związku z oświadczeniem senator Marii Szyszkowskiej, złożonym na 23. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 20):

Warszawa, 2002-09-13

Pan
Kazimierz Kutz
Wicemarszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Warszawa

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z oświadczeniem Pani Senator Marii Szyszkowskiej przesłanym przy piśmie Pana Marszałka znak: KK/043/290/02/V z dnia 12 sierpnia 2002 r. w sprawie obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących przez podatników świadczących usługi przewozu osób i ładunków taksówkami uprzejmie informuję.

Obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących został wprowadzony art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. nr 11, poz. 50 ze zm.) - a więc wynika on wprost z ustawy, a nie z uregulowań określonych rozporządzeń. Należy podkreślić, że obowiązek ten dotyczy podatników dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność w formie indywidualnych gospodarstw rolnych - niezależnie od tego, czy działalność ta jest opodatkowana, czy też zwolniona od podatku.

Działając w oparciu o upoważnienie zawarte w art. 29 ust. 3 ustawy Minister Finansów zwalniał w drodze corocznie wydawanego rozporządzenia niektóre kategorie podatników z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas. Czasowe, tj. obowiązujące do 1.10.2002 r. zwolnienie od obowiązku ewidencji jest stosowane także w odniesieniu do usług przewozu osób i ładunków taksówkami. Wymieniona delegacja ustawowa do określania czasowych zwolnień z ewidencji przy zastosowaniu kas została wprowadzona z myślą aby umożliwić rozłożenie na etapy procesu wdrażania kas przez podatników. Minister Finansów w okresie 1993-2002 r. upoważnienie to wykorzystywał przy uwzględnieniu kryterium wielkości obrotów. W każdym roku zakres zwolnienia od tego obowiązku ewidencyjnego uległ zawężeniu a obowiązek ewidencjonowania obejmował podatników z grup o coraz niższych obrotach. Rok 2001 i 2002 można uznać za końcowy etap wdrażania kas rejestrujących, gdyż w tym przedziale czasowym nie przedłużono omawianych zwolnień ewidencyjnych dla wielu branż świadczących usługi cechujące się relatywnie niskimi obrotami. Dotyczyło to np. wielu grup podatników, którzy w podatku dochodowym korzystają z uproszczonych form opodatkowania zryczałtowanego, w tym w formie karty podatkowej (w tym również kierowców taksówek).

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2001 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. Nr 151, poz. 1711) poszczególni podatnicy wykonujący usługi przewozu taksówkami (w zależności od posiadanej końcówki NIP) powinni rozpocząć ewidencjonowanie przy pomocy kas w okresie od 1.10.2002 r. do 1.08.2003 r. i tym samym dostosować się do wymogów określonych w art. 29 ustawy. Wymieniony przedział czasowy wdrażania kas w zakresie usług przewozu osób i ładunków taksówkami zsynchronizowany jest również czasowo z pracami dostosowujący nasz krajowy system prawa podatkowego do wymogów VI Dyrektywy Rady Unii Europejskiej z dnia 17 maja 1997 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej - ujednolicona podstawa wymiaru (77/388/EEC). W art. 13 tej Dyrektywy wyznaczającym zakres dozwolonych zwolnień przedmiotowych w obrocie krajowym, nie wymieniono usług przewozu osób i ładunków taksówkami. Oznacza to, iż w odniesieniu do tej kategorii usług zastosowane już w niedługim czasie winny zostać analogiczne rozwiązania w opodatkowaniu VAT, jakie przewidziano np. dla przewozu osób pozostałym transportem drogowym czy kolejowym.

Jak wiadomo, rozliczenie podatku VAT opiera się na składaniu miesięcznej deklaracji podatkowej, w której przedstawiane rozliczenia wynikają z prowadzonej ewidencji zrealizowanych w okresie rozliczeniowym obrotów. Kasa rejestrująca jest urządzeniem, które ewidencjonuje dane odnośnie w/w obrotów, wylicza kwoty podatku należnego związanego z tymi obrotami oraz w specjalnych drukowanych raportach odpowiednio grupuje i sumuje te dane w ten sposób, że mogą być one wykorzystywane do przeniesienia do obowiązkowo składanej deklaracji VAT-7. Tym samym kasa jest urządzeniem, które przede wszystkim jest wprowadzane w związku z rozliczeniami podatku VAT. Ułatwia ona w dużym stopniu podatnikom prowadzenie ewidencji niezbędnej do rozliczeń tego podatku.

Z treści wystąpienia Pani Senator można wnioskować, że znane są Pani argumenty związane ze wspieraniem praw konsumenckich w oparciu o koncepcje umożliwiające konsumentowi, bez zbędnej ingerencji, otrzymanie pełnego dowodu wyświadczenia usługi, drukowanego przez kasę taksówkową. Kasa rejestrująca jest w istocie urządzeniem (pod względem konstrukcyjnym) bardzo zbliżonym do drukarki paragonów i różni się od niej pewnymi rozwiązaniami spełniającymi również funkcje fiskalne. Związane są one z tym, że kasa ewidencjonuje dodatkowo wartość obrotów i podatku należnego i okresowe raporty fiskalne, które mogą umożliwić bezpośrednie sporządzanie rozliczenia deklaracyjnego. Koszty produkcji tych kas nie powinny zbytnio odbiegać od kosztów wytwarzania zwykłych drukarek paragonów przystosowanych do instalacji w taksówkach proponowanych do zastosowania przez samorządy. To właśnie było powodem, że kilka lat temu podjęto wstępne rozstrzygnięcia, iż bardziej celowym i ekonomicznym będzie wprowadzenie obowiązku instalacji kas w taksówkach, a nie w/w zwykłych drukarek. Proponowane rozwiązanie spotkało się np. z całkowitym poparciem władz Warszawy. Wejście w życie natomiast omawianych rozporządzeń, zdaniem władz miasta przyczyni się do poprawy jakości świadczonych usług taksówkarskich nie tylko w Warszawie, ale także w całym kraju. Drukowane przez kasy rejestrujące paragony fiskalne zawierające parametry o wykonanej usłudze umożliwiać będą wnikliwe rozpatrywanie skarg pasażerów. Przykładowo, Wiceprezydent Warszawy w swym wystąpieniu monitującym, wnosił o przyspieszenie prac wdrożeniowych w zakresie kas taksówkarskich i podkreślał, że ich wprowadzenie będzie pomocne organom kontrolnym - Inspekcji Handlowej, Policji i Straży Miejskiej przy sprawdzaniu rzetelności świadczenia usług taksówkowych.

Jeżeli chodzi o zasygnalizowane uwagi co do procedury zwanej w wystąpieniu "homologacją" kasy taksówkowej dla Firmy "Posnet" należy wyjaśnić, że Minister Finansów wydaje w drodze decyzji opinie o spełnieniu przez kasę kryteriów i warunków technicznych wymaganych dla tych urządzeń. Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników, w którym wymieniono wymogi dotyczące specjalistycznych kas taksówkarskich, zostało podpisane 4 lipca 2002 r. Wniosek w sprawie wydania decyzji o spełnieniu wymogów dotyczących kryteriów i warunków technicznych Firma "Posnet" złożyła w dniu 9.08.2002 r. Obecnie nie toczy się postępowanie w sprawie wydania w/w decyzji ze względu na niekompletność dokumentacji. Firma ta została wezwana do usunięcia braków. Do dnia dzisiejszego braki te nie zostały usunięte i w związku z tym do czasu ich uzupełnienia wniosek pozostaje bez rozpatrzenia.

Z wyrazami szacunku

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

PODSEKRETARZ STANU

Irena Ożóg

* * *

Minister Sprawiedliwości przekazał odpowiedź na oświadczenie senator Genowefy Grabowskiej, złożone na 22. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 19):

Warszawa, dnia 27 sierpnia 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na oświadczenie Pani Senator Genowefy Grabowskiej w sprawie włączania do przedkładanych parlamentowi ustaw, przepisów karnych penalizujących zachowania sprzeczne z ustawą, które są konkurencyjne wobec Kodeksu karnego - uprzejmie przedstawiam, co następuje:

Kodeks karny, Kodeks postępowania karnego oraz Kodeks karny wykonawczy uznawane są za podstawowe ustawy - odpowiednio - dla prawa karnego materialnego, prawa karnego procesowego oraz prawa karnego wykonawczego.

Nie oznacza to jednak, że niedopuszczalne jest wprowadzanie regulacji dotyczących szeroko rozumianego prawa karnego w innych, pozakodeksowych przepisach. Zakaz taki nie wynika z żadnych unormowań prawnych. Natomiast konieczność wprowadzania właśnie tego rodzaju unormowań wynika często z potrzeb praktyki, zwłaszcza jeśli chodzi o sferę prawa karnego materialnego.

Zauważyć trzeba, że z natury rzeczy w okresie transformacji gospodarczej oraz przy dostosowywaniu systemu prawa polskiego do prawa obowiązującego w Unii Europejskiej, nieuniknione staje się wprowadzanie nowych regulacji prawnych, w tym także zapewniających objęcie określonych dóbr ochroną prawnokarną. Zarówno zakres takich regulacji, jak i specyfika spraw, których dotyczą, uniemożliwia w praktyce czynienie tego poprzez ciągłe nowelizacje kodyfikacji karnych.

Problematyka ta, jak już wskazano, dotyczy w szczególności prawa karnego materialnego. Z jednej strony bowiem konieczne jest, w miarę możliwości, zapewnienie stabilności przynajmniej podstawowych ustaw karnych, który to postulat nie mógłby być spełniony przy ciągłych ich nowelizacjach. Równocześnie zaś specyfika spraw regulowanych poszczególnymi ustawami, często dotyczących wysoce specjalistycznych, hermetycznych dziedzin, wymaga, by przepisy karne penalizujące określone zachowania powiązane były bezpośrednio z przepisami materialnymi zawartymi w danej ustawie.

W przeciwnym razie stosowanie tych przepisów byłoby niezwykle utrudnione i budziłoby określone problemy w praktyce.

Przykładowo wskazać można na przepisy karne w postaci art. 37 ustawy z dnia 17 lipca 2001 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 126, poz. 1380 ze zm.), art. 38 ustawy z dnia 25 lipca 2001 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich oraz obrocie tymi wyrobami (Dz. U. Nr 128, poz. 1041), art. 191 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. Nr 115, poz. 1229) czy art. 24 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia (Dz. U. Nr 63, poz. 634).

Reasumując, ilość, zakres i charakter zachowań penalizowanych jako przestępstwa oraz dynamika tej tendencji czyni nierealnym oczekiwanie na umiejscowienie w Kodeksie karnym wszystkich przepisów karnych.

Niezależnie od podniesionej powyżej argumentacji konieczne jest wskazanie, że wprowadzenie przepisów karnych w innych ustawach, aniżeli Kodeks karny, dopuszczalne jest tylko wtedy, gdy jest to uzasadnione realnymi potrzebami i gdy określone zachowanie nie jest w pełni kryminalizowane przez przepisy tego Kodeksu. Nieprawidłowa jest zatem praktyka tworzenia bez potrzeby, konkurencyjnych wobec unormowań Kodeksu karnego, przepisów karnych w ustawach pozakodeksowych.

Ministerstwo Sprawiedliwości, w ramach swojej właściwości, będzie występowało przeciwko wprowadzaniu przepisów karnych w ustawach pozakodeksowych wszędzie tam, gdzie dla zapewnienia ochrony prawnokarnej wystarczające są przepisy Kodeksu karnego. Podkreślić ponadto trzeba, że co do zasady, przepisy karne wprowadzane w innych ustawach powinny być spójne z całym systemem prawa karnego, w szczególności zaś z Kodeksem karnym. Dotyczy to zwłaszcza ogólnych zasad odpowiedzialności karnej. Ta szczególna rola Kodeksu karnego w systemie prawa karnego wyrażona została w przepisie art. 116 tegoż Kodeksu, zgodnie z którym zasady przewidziane w części ogólnej kodeksu karnego stosuje się do innych ustaw przewidujących odpowiedzialność karną, chyba że ustawy te wyraźnie wyłączają ich zastosowanie. Dzięki temu przepisowi część ogólna Kodeksu karnego staje się częścią ogólną całego prawa karnego obowiązującego w Rzeczypospolitej.

Oczywiście, Kodeks karny jest zwykłą ustawą, a co za tym idzie nie może ustalać zasad, których inna ustawa nie mogłaby zmienić. Niezmienne zasady odpowiedzialności karnej zawarte są jedynie w Konstytucji RP. Jednakże dzięki przepisowi art. 116, wymagającemu "wyraźnego" wyłączenia przez ustawę szczególną określonego przepisu części ogólnej Kodeksu karnego, zamyka się drogę do "ukrytej" zmiany zasad odpowiedzialności w przepisach pozakodeksowych.

Równocześnie zaś powołany przepis wyraża regułę interpretacyjną, że w razie wątpliwości co do tego, czy przepis pozakodeksowy wyłączył stosowanie przepisów części ogólnej Kodeksu karnego, należy przyjąć, że takie wyłączenie nie nastąpiło.

Reguła ta pozwala na jednolite stosowanie zasad odpowiedzialności karnej w przypadku przepisów karnych zawartych w ustawach szczególnych.

Ponieść przy tym trzeba, że w aktualnym stanie prawnym do wyłączenia przepisów ogólnych Kodeksu karnego doszło w nielicznych ustawach. Część ogólna Kodeksu karnego nie ma zastosowania do prawa karnego skarbowego, jako że regulujący tę dziedziną Kodeks karny skarbowy samodzielnie reguluje zasady odpowiedzialności za przestępstwa skarbowe. Przepis art. 20 § 1 K.k.s. wyraźnie stanowi, że do przestępstw skarbowych nie mają zastosowania przepisy części ogólnej Kodeksu karnego, z zastrzeżeniem jednak, że te z nich, które są enumeratywnie powołane w rozdziale 3 Kodeksu karnego skarbowego, stosuje się odpowiednio do przestępstw skarbowych.

Reasumując, problematyka tworzenia pozakodeksowych przepisów karnych dotyczy przepisów szczególnych, natomiast nie ogólnych zasad odpowiedzialności karnej.

Odnośnie do tworzenia przepisów karnych dotyczących przestępstw skarbowych w przepisach poza Kodeksem karnym skarbowym, to w świetle uregulowań tego kodeksu problem ów nie powinien występować. Zgodnie z art. 1§ 1 i art. 53 § 1 i 2 Kodeksu karnego skarbowego, przestępstwem skarbowym może być bowiem jedynie czyn zabroniony o znamionach określonych w tym kodeksie i zabroniony przez kodeks pod groźbą kary grzywny w stawkach dziennych, kary ograniczenia wolności lub kary pozbawienia wolności.

Tym samym rozszerzenie zakresu kryminalizacji w obrębie prawa karnego skarbowego może odbywać się jedynie poprzez wprowadzanie nowych przepisów do Kodeksu karnego skarbowego.

Kreacja przepisów przewidujących odpowiedzialność za przestępstwa skarbowe poza Kodeksem karnym skarbowym byłaby zatem sprzeczna z wymienionymi przepisami art. 1§ 1 i art. 53 § 1 i 2 K.k.s.

W praktyce wystąpił jeden przypadek naruszenia opisanej reguły. Dotyczy to przepisów karnych zawartych w rozdziale 4a ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), wprowadzonych przepisem art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, ustawy o zamówieniach publicznych oraz ustawy o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 56, poz. 580). Wprowadzony tą nowelą przepis art. 41i ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. jest sprzeczny z systemem prawa karnego i narusza zasady regulujące tworzenie przepisów przewidujących odpowiedzialność za przestępstwa skarbowe. Ministerstwo Sprawiedliwości w związku z tym podejmie działania zmierzające do uchylenia przedmiotowego przepisu.

W aktualnie obowiązujących unormowaniach wprowadzanie w ustawach innych, aniżeli Kodeks postępowania karnego, regulacji dotyczących postępowania karnego nie stwarza problemów. Co do zasady, inne ustawy nie zawierają żadnych w tym przedmiocie odrębnych uregulowań bądź wprowadzają odrębne uregulowania tylko w kwestiach incydentalnych, w pozostałym zakresie odsyłają do unormowań Kodeksu postępowania karnego (np. ustawa z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł, Dz. U. Nr 116, poz. 1216 z zm., gdzie regulowany jest w art. 19 tryb postępowania w sprawie wstrzymania przez prokuratora transakcji, która to instytucja nie występuje w Kodeksie postępowania karnego), lub wprowadzają, jako zasadę, odpowiednie stosowanie przepisów Kodeksu postępowania karnego w zakresie, w jakim nie zawierają własnych odrębnych uregulowań dotyczących postępowania (unormowanie takie przyjęte zostało w Kodeksie karnym skarbowym).

Z poważaniem

Z upoważnienia

Ministra Sprawiedliwości

Marek Staszak

Podsekretarz Stanu

* * *

Minister Zdrowia przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Adama Graczyńskiego, złożonym na 23.. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 20):

Warszawa, 28.08.2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z oświadczeniem złożonym przez Pana Senatora Adama Graczyńskiego, przekazanym przy piśmie Pana Marszałka z dnia 12 sierpnia 2002 r. nr: KK/043/299/02/V, dotyczącym kontraktu na procedury nr 15 - operacje wad serca i aorty piersiowej w krążeniu pozaustrojowym, zawartego przez Ministerstwo Zdrowia z Samodzielnym Publicznym Szpitalem Klinicznym Nr 7 Śląskiej Akademii Medycznej - Górnośląskim Centrum Medycznym w Katowicach uprzejmie informuję, że do czasu pozyskania dodatkowych środków na sfinansowanie wymienionej procedury nie jest możliwe uwzględnienie odwołania wymienionego Szpitala. Dodatkowe środki finansowe, przeznaczone na realizację tej procedury, mogą być uzyskane wyłącznie poprzez ograniczenie finansowania innych procedur lub obniżenie wartości umów zawartych z innymi zakładami opieki zdrowotnej.

Uprzejmie informuję Pana Marszałka, że działając zgodnie z prawem, nie mogę podejmować decyzji powodujących zobowiązania finansowe przekraczające postanowienia ustawy budżetowej. Dlatego też łączna wartość umów na realizację świadczeń zdrowotnych finansowanych z budżetu państwa, zawartych zarówno w ubiegłym jak i w bieżącym roku, musi być zgodna z wartością określoną w tej ustawie. Z tego też względu świadczenia zdrowotne finansowane z budżetu państwa muszą być limitowane. Fakt ten powoduje, że w większości tego rodzaju świadczeń pacjenci zmuszeni są oczekiwać na świadczenie, a zakład opieki zdrowotnej zobowiązany jest prowadzić listę pacjentów oczekujących. Konieczność oczekiwania na wykonanie zabiegu wysokospecjalistycznego występuje nie tylko w Polsce. Umowy zawarte przez Ministerstwo Zdrowia na wykonanie określonych w nich świadczeń obejmują maksymalną ilość tych świadczeń, jaka może być sfinansowana w danych roku.

Brak jest podstaw prawnych dla sfinansowania zadań nie objętych ważnymi umowami (wykonanych ponad limit). Tym bardziej, że zakończony został rok budżetowy, którego te zadania dotyczą.

Ściśle ograniczona wysokość środków przeznaczonych na realizację świadczeń zdrowotnych finansowanych z budżetu państwa pozwala w 2002 roku na zaspokojenie około 60% potrzeb na te świadczenia w skali kraju. Mimo znacznych ograniczeń budżetowych, dzięki szczegółowemu rachunkowi kosztów, w bieżącym roku udało się zwiększyć liczby świadczeń medycznych w zakresie kardiologii inwazyjnej i kardiochirurgii finansowanych z budżetu państwa. Tym niemniej w odniesieniu do świadczeń w zakresie kardiochirurgii, w celu zapewnienia równego dostępu do tych zabiegów pacjentom z całego kraju, w bieżącym roku skorygowano terytorialny podział ich kontraktowania. Nie zmienia to faktu kierowania do Ministerstwa Zdrowia wniosków o zwiększenie poszczególnych kontraktów - zgłaszane problemy zbyt niskich, nie zabezpieczających potrzeb pacjentów kontraktów dotyczą w zasadzie wszystkich województw.

Do czasu pełnego wykorzystania środków przeznaczonych na sfinansowanie w bieżącym roku świadczeń wysokospecjalistycznych i wykorzystania możliwości przesunięć pomiędzy poszczególnymi procedurami, wystąpienia w sprawie zwiększenie limitów świadczeń były rozpatrywane indywidualnie. Limity świadczeń w zakresie kardiologii inwazyjnej i kardiochirurgii, w jednostkowych przypadkach zostały zwiększone w stosunku do wcześniej zaakceptowanych przeze mnie zaakceptowanych i opublikowanych w internecie. Taka weryfikacja dotyczyła również Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego Nr 7 Śląskiej Akademii Medycznej - Górnośląskiego Centrum Medycznego w Katowicach. Podjąłem decyzję o zwiększeniu o 1 mln zł wartości kontraktu na procedurę nr 15 - operacje wad serca i aorty piersiowej w krążeniu pozaustrojowym dla tego ośrodka. Ze względu na wykorzystanie całości środków finansowych, aktualnie nie jest możliwe dalsze zwiększenie wartości umowy.

Odnosząc się do możliwości zaspokojenia potrzeb pacjentów w aspekcie kardiochirurgii, uprzejmie informuję Pana Marszałka, że w województwie śląskim zabiegi kardiochirurgiczne, finansowane z budżetu państwa, wykonywane są w trzech ośrodkach - w tym w 2 w samym mieście Katowice. Łącznie, po dokonanych korektach, w zakładach opieki zdrowotnej województwa śląskiego Ministerstwo Zdrowia zakontraktowało 884 operacji wad serca i aorty piersiowej w krążeniu pozaustrojowym. Liczba operacji kardiochirurgicznych zakontraktowanych w województwie śląskim stanowi 16,77% ogólnej liczby tego rodzaju procedur, które będą sfinansowane przez Ministerstwo Zdrowia, natomiast liczba ludności województwa stanowi 12% ludności kraju. Dane te wskazują, że województwo śląskie ma, w skali kraju, dość dobry poziom zaspokojenia potrzeb w zakresie kardiochirurgii. Należy przy tym zaznaczyć, że zarówno liczba świadczeń finansowanych z budżetu jak i ocena ich rozmieszczenia są pochodnymi możliwości finansowych budżetu państwa, bowiem stały postęp diagnostyki, jak i możliwości poszczególnych zespołów kardiochirurgów powodują zwiększenie popytu na zabiegi w krążeniu pozaustrojowym.

Mariusz Łapiński

* * *

Minister Zdrowia przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Krzysztofa Szydłowskiego, złożone na 20. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 18):

Warszawa, 29.07.2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Krzysztofa Szydłowskiego, złożone podczas 20 posiedzenia Senatu RP w dniu 5 lipca 2002 roku (znak: LP/043/245/02/V), proszę o przyjęcie następującego wyjaśnienia.

Dziękując Panu Senatorowi za zainteresowanie problemami ochrony zdrowia, stwierdzamy, że niedostatek środków, jaki odczuwają kasy chorych powodujący zbyt niskie, w stosunku do potrzeb, kontrakty na świadczenia medyczne jest znany Ministerstwu Zdrowia. Jednak wprowadzenie "dobrowolnej odpłatności", jak sugeruje Pan Senator, nie wydaje się być najwłaściwszym rozwiązaniem.

"...argument, iż wprowadzenie systemu odpłatnych świadczeń naruszałoby prawa pacjentów zagwarantowane w ramach ubezpieczenia zdrowotnego" nie jest tylko formułą programową. W omawianym przez Pana Senatora przypadku Centrum Onkologicznego Ziemi Lubelskiej to konkretny problem, jak zagwarantować równy dostęp (w przypadku diagnostyki onkologicznej ważny jest czas dostępu) osobom wnoszącym opłatę i osobom badanym w ramach świadczeń zakontraktowanych przez kasę chorych.

Ocena Pana Senatora, że "wprowadzenie dobrowolnej odpłatności za świadczenia ponadlimitowe i niekontraktowane przez kasę chorych jest (...) zgodne z oczekiwaniami pacjentów" jest dyskusyjna. Do Ministerstwa Zdrowia trafiają również listy od osób ubezpieczonych, od których pobrano opłaty, świadczące o wręcz przeciwnym stosunku do tego problemu (Art. 58 ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym dopuszcza możliwość pobierania takich opłat w pewnych okolicznościach).

Rozwiązanie widzimy tylko w długofalowych działaniach:

- poszukiwanie źródeł zwiększenia przychodów kas chorych (w przyszłości Funduszu Zdrowia),

- wprowadzenie, zgodnie z programem Narodowa Ochrona Zdrowia, jednakowych ogólnopolskich priorytetów w polityce zdrowotnej m.in. profilaktyki chorób nowotworowych.

Obecnie trwają prace nad ustawą o Narodowym Funduszu Zdrowia, która ma zastąpić ustawę o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, oraz prace nad nowelizacją ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Ustawy te zostaną w najbliższych miesiącach przesłane do Sejmu. Możliwe jest więc, w trakcie prac legislacyjnych w Sejmie i Senacie, wniesienie "stosownych zmian" do ustaw.

Z upoważnienia

Ministra Zdrowia

Podsekretarz Stanu

Aleksander Nauman


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzednia część dokumentu, następny fragment