U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 14 kwietnia 2000 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo o notariacie i ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 16 marca 2000 r. ustawy o zmianie ustawy - Prawo o notariacie i ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1) w art. 1 w pkt 7 na końcu dodaje się wyrazy "oraz wyrazy "w sferze produkcji materialnej" zastępuje się wyrazami "w sektorze przedsiębiorstw, nie niższa od połowy tego wynagrodzenia"";

2) w art. 1 pkt 8 otrzymuje brzmienie:

"8) w art. 52 w § 1 wyrazy "1 roku" zastępuje się wyrazami "3 lat";";

3) w art. 1 w pkt 9 w lit. b) wyrazy "Orzeczenie wraz z uzasadnieniem Wyższego Sądu Dyscyplinarnego" zastępuje się wyrazami "Orzeczenie wraz z uzasadnieniem wydane przez Wyższy Sąd Dyscyplinarny";

4) w art. 1 w pkt 10, w art. 63a w § 1 wyrazy "Krajowej Radzie Notarialnej" zastępuje się wyrazami "Prezesowi Krajowej Rady Notarialnej".

MARSZAŁEK SENATU

Alicja GRZEŚKOWIAK


UZASADNIENIE

Po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm w dniu 16 marca 2000 r. ustawy o zmianie ustawy - Prawo o notariacie i ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych, Senat zaproponował wprowadzenie do jej tekstu 4 poprawek.

Przyjmując poprawkę nr 1 Senat skorygował przepis art. 51 § 1 pkt 3 nowelizowanej ustawy - Prawo o notariacie z jednej strony poprzez zastąpienie nieistniejącego od 1 stycznia 2000 r. wskaźnika "przeciętne wynagrodzenie w sferze produkcji materialnej" odpowiadającym mu aktualnie wskaźnikiem "przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw", z drugiej zaś strony poprzez określenie minimalnej wysokości kary pieniężnej w postępowaniu dyscyplinarnym. Przy określaniu dolnej granicy kary pieniężnej Senat kierował się przekonaniem, iż zapobiegnie to ewentualnemu wymierzaniu tej kary w symbolicznej wysokości, miał również na uwadze podobne regulacje prawne w ustawie o radcach prawnych oraz ustawie - Prawo o adwokaturze.

Poprawka nr 2 naprawia, zdaniem Senatu, błąd legislacyjny w art. 1 pkt 8 nowelizacji polegający na pozostawieniu w art. 52 w § 1 ustawy nowelizowanej cyfry "1" przed wyrazem "roku".

Celem poprawki nr 3 jest sprecyzowanie treści przepisu a zarazem ujednolicenie analogicznych zapisów w trzech ustawach "korporacyjnych".

O przyjęciu poprawki nr 4 zadecydowały względy praktyczne, zbliżone do tych, jakie zaważyły na kształcie odpowiednich przepisów nowelizacji ustawy o radcach prawnych i ustawy - Prawo o adwokaturze.