U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 15 stycznia 2000 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 16 grudnia 1999 r. ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1) w art. 1:

  1. w pkt 2 skreśla się lit. a),
  2. w pkt 3 skreśla się lit. a) i b);

2) w art. 1 w pkt 2 w lit. e) średnik na końcu zastępuje się przecinkiem i dodaje się
lit. f) w brzmieniu:

"f) w pkt 9 kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 10
w brzmieniu:

"10) staroście - rozumie się przez to również prezydenta miasta na prawach powiatu.";";

3) w art. 1 w pkt 4, w art. 8 w ust. 1 skreśla się zdanie drugie;

4) po art. 2 dodaje się art. 2a w brzmieniu:

"Art. 2a. W ustawie z dnia 19 listopada 1999 r. - Prawo działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 101, poz. 1178) w art. 83, w pkt 7 po wyrazie "unieszkodliwiania," dodaje się wyrazy "oraz osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej, którym wytwarzający odpady przekazali odpady w celu ich wykorzystania,".";

5) w art. 4 skreśla się wyrazy "art. 1 pkt 2 lit. a), który wchodzi w życie po upływie 12 miesięcy od dnia ogłoszenia oraz".

MARSZAŁEK SENATU

Alicja GRZEŚKOWIAK


UZASADNIENIE

Po rozpatrzeniu ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw Senat postanowił wprowadzić do jej tekstu 5 poprawek.

Poprawki nr 1 i 5 mają na celu usunięcie z ustawy zmiany definicji odpadów niebezpiecznych. Przyjmując te poprawki Senat miał na względzie przede wszystkim fakt, iż przepis art. 1 pkt 2 lit. a) nowelizacji ma dwunastomiesięczne vacatio legis, a przygotowywany projekt nowej ustawy o odpadach, który, z dużym prawdopodobieństwem, zostanie uchwalony w ciągu roku, musi zawierać inną definicję odpadów niebezpiecznych, zgodną z dyrektywami Unii Europejskiej w tym zakresie. Proponowane poprawki pozwolą uniknąć, zdaniem Senatu, kolejnej zmiany definicji odpadów niebezpiecznych w krótkim czasie po wejściu w życie jej nowego brzmienia, czy nawet jeszcze w okresie vacatio legis przepisu zmieniającego tę definicję.

Wprowadzając poprawki nr 2 i 3 Izba kierowała się przekonaniem, iż wyszczególnienie w nowym brzmieniu art. 8 ust. 1 ustawy o odpadach kompetencji prezydenta miasta na prawach powiatu, bez odpowiedniej zmiany w innych przepisach określających kompetencje starosty (np. w dodawanym w art. 11 ust. 9b, w art. 11 w ust. 3, w art. 23) sugeruje, iż w tych przypadkach nie pojawia się uprawnienie prezydenta miasta na prawach powiatu. Nowa definicja w słowniczku ustawy o odpadach pozwoli, zdaniem Senatu, właściwie odczytywać kompetencje odpowiednich organów samorządu na szczeblu powiatu, a ponadto umożliwi skreślenie w art. 8 w ust. 1 ustawy nowelizowanej zdania drugiego, wprowadzającego kolejny tryb postępowania przy wydawaniu zezwolenia na wytwarzanie odpadów niebezpiecznych. W związku z odesłaniem w art. 8 w ust. 2 do trybu, o którym mowa w ust. 1, powstaje niejasność co do tego, jaki tryb postępowania ma być zachowany w przypadku określonym w ust. 2.

Senat, mając na względzie konieczność zachowania spójności nowelizowanej ustawy z systemem prawnym, zaproponował poprawkę nr 4 zmieniającą definicję odbiorcy odpadów zawartą w nowelizacji ustawy o odpadach dokonanej ustawą - Prawo działalności gospodarczej w taki sposób, aby nowe brzmienie tej definicji, które ma obowiązywać od 2001 r., uwzględniało zmiany wprowadzane niniejszą ustawą.