U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 19 listopada 1999 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji

oraz o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 21 października 1999 r. ustawy o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

  1. w art. 1 w pkt 1 w lit. a) po wyrazie "przecinek" dodaje się wyrazy "na końcu";
  2. w art. 1 w pkt 1 w lit. b), w ust. 3 w zdaniu drugim po wyrazach "nie jest sprzeczna z dobrymi obyczajami, jeżeli" dodaje się wyrazy "łącznie spełnia następujące przesłanki";
  3. w art. 1 w pkt 1 w lit. b), w ust. 3 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
    "3) w sposób obiektywny porównuje jedną lub kilka istotnych, charakterystycznych, sprawdzalnych i typowych cech tych towarów i usług, do których może należeć także cena,";
  4. w art. 1 w pkt 1 w lit. b), w ust. 3 w pkt 4 po wyrazach "między ich" dodaje się wyrazy "towarami albo usługami,";
  5. w art. 1 w pkt 2 wyrazy "po pkt 5 kropkę" zastępuje się wyrazami "w pkt 5 kropkę na końcu";
  6. w art. 1 w pkt 2, w pkt 6 po wyrazach "cel społeczny" dodaje się wyrazy "związany ze wspieraniem kultury polskiej lub ochroną dziedzictwa narodowego";
  7. w art. 1 pkt 6 otrzymuje brzmienie:
    "6) w art. 27 w ust. 2 wyraz "organizacje" zastępuje się wyrazem "podmioty".";
  8. w art. 2, w art. 20a w ust. 1 w pkt 2 po wyrazie "od" dodaje się wyraz "dnia".

MARSZAŁEK SENATU

Alicja GRZEŚKOWIAK


UZASADNIENIE

Na 45 posiedzeniu, w dniu 19 listopada 1999 r. Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm w dniu 21 października 1999 r. ustawy o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji, zadecydował o wprowadzeniu do niej 8 poprawek.

Wprowadzając poprawkę drugą Senat uznał za wskazane wyraźne zaznaczenie w nowelizowanym art. 16 ust. 3 ustawy, że przesłanki dopuszczalności reklamy porównawczej winny być przez reklamodawcę spełnione łącznie. Zdaniem Senatu przepis właśnie tak sformułowany usunie ewentualne nieporozumienia i uzmysłowi jego odbiorcom, że musi być spełniona każda z przesłanek aby można było uznać, że reklama nie narusza dobrych obyczajów.

Efektem takiego właśnie łącznego traktowania przesłanek dopuszczalności reklamy porównawczej jest kolejna poprawka (oznaczona numerem 3) zmieniająca brzmienie art. 16 ust. 3 pkt 3. Skoro bowiem wszystkie punkty ustępu trzeciego winny być czytane i spełniane łącznie, nie ma potrzeby powtarzania w pkt 3, że reklama powinna porównywać "w sposób rzetelny i dający się zweryfikować na podstawie obiektywnych kryteriów" skoro taki wymóg nakłada już pkt 2.

Przyjmując tę poprawkę Senat zmierzał jednak przede wszystkim do uznania reklamy porównawczej za dopuszczalną, nawet gdy jedyną cechą różnicującą towary lub usługi będzie cena.

Z uregulowania przyjętego przez Sejm wynikał obowiązek wskazywania, obok porównania cenowego, co najmniej jednej dodatkowej cechy reklamowanego towaru lub usługi.

Senat zauważył, że często produkty są równorzędne pod względem jakości cech podstawowych i różni je wyłącznie cena, która w wielu przypadkach decyduje o atrakcyjności rynkowej towaru lub usługi. Toteż po dogłębnym rozważeniu Senat uznał za bardziej właściwe, ujęcie tej kwestii analogicznie do rozwiązania zawartego w dyrektywie Rady Unii Europejskiej, która dopuszcza obiektywne porównanie jednej lub większej liczby istotnych, charakterystycznych, sprawdzalnych i typowych cech, co może obejmować także cenę.

W poprawce czwartej Senat uzupełnił przepis art. 16 ust. 3 pkt 4 zgodnie z treścią dyrektywy Rady dodając, że reklama porównawcza nie może powodować pomyłek pomiędzy towarami lub usługami podmiotu reklamującego i jego konkurenta.

Senat, w poprawce szóstej, uznał za wskazane zawężenie celów na jakie może być przeznaczona nawiązka orzeczona w procesie o czyn nieuczciwej konkurencji do związanych ze wspieraniem kultury polskiej lub ochroną dziedzictwa narodowego.

Pozostałe poprawki mają na celu doprecyzowanie przepisów ustawy i zmierzają do zapewnienia jej poprawności legislacyjnej.