U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 7 października 1999 r.
w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 10 września 1999 r. ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
MARSZAŁEK SENATU
Alicja GRZEŚKOWIAK
Uzasadnienie
Senat wprowadził do ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych trzynaście poprawek, z których część zmierza do wprowadzenia rozwiązań merytorycznych odmiennych od przyjętych w uchwalonej przez Sejm ustawie. Wśród tych poprawek należy wymienić zmianę art. 1 pkt 1 lit. c), który zawiera wyłączenie z zakresu przedmiotowego definicji "reklamy wyrobów tytoniowych" określony
ch rodzajów informacji. Senat uznał za wskazane doprecyzowanie tego przepisu w taki sposób, aby nie stanowiło reklamy przekazywanie informacji wyłącznie pomiędzy przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, dystrybucją i handlem wyrobami tytoniowymi. Izba kierowała się przy tym rozwiązaniami prawnymi przyjętymi w Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 98/43/WE z dnia 6 lipca 1998 r. w sprawie ujednolicenia ustaw, rozporządzeń i przepisów administracyjnych państw członkowskich dotyczących reklamy i sponsorowania wyrobów tytoniowych, z których wynika wyłączenie stosowania dyrektywy w zakresie informacji przeznaczonych wyłącznie dla podmiotów uczestniczących zawodowo w handlu wyrobami tytoniowymi. Te same przesłanki miał Senat na uwadze przyjmując drugą część omawianej poprawki, dotyczącą wyłączenia z zakresu definicji "reklamy wyrobów tytoniowych" oferty sprzedaży wyrobów tytoniowych, którego to wyłączenia nowelizacja uchwalona przez Sejm nie przewiduje.Senat uznał także, że należy podwyższyć kwotę przeznaczaną na realizację programu Rady Ministrów określającego politykę zdrowotną, społeczną i ekonomiczną, zmierzającą do zmniejszenia używania wyrobów tytoniowych, ponieważ kwota zagwarantowana w ustawie jest za mała na realizację tak ważnego programu, a wy
sokość odprowadzanej akcyzy od wyrobów tytoniowych umożliwia podwyższenie tej kwoty.Mając na względzie równość podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, Senat wprowadził poprawkę do art. 1 pkt 4 lit. a) trzeciego tiret. Senatorowie wyszli z założenia, iż nałożenie na małe, jednoizbowe lokale gastronomiczne obowiązku wyodrębnienia i odpowiedniego przystosowania pomieszczeń do palenia wyrobów tytoniowych, będzie utrudniać lub nawet uniemożliwiać ich działalność. Z tego powodu Izba zezwoliła w poprawce
na wyodrębnienie w takich lokalach tylko miejsc do palenia, tak, jak to jest możliwe w aktualnym stanie prawnym.W celu egzekwowania zakazów wynikających z ustawy konieczne było uzupełnienie przepisu karnego (art. 1 pkt 10 lit. c). Senat rozszerzył więc ten przepis w taki sposób, aby przewidywał on również sankcję za zakazane promowanie wyrobów tytoniowych, a nie tylko za reklamowanie i sponsorowanie.
Ponadto Izba uznała za wskazane ujednolicenie terminów wejścia w życie zakazu reklamy i promocji wyrobów tytoniowych w prasie innej niż dziecięca i młodzieżowa z terminem wejścia w życie zakazu reklamy na plakatach, w tym plakatach wielkoformatowych. W konsekwencji przyjęcia tej poprawki termin wejścia w życie pierwszego z wymienionych zakazów został skrócony d
o 12 miesięcy.Senat przyjął także poprawki, które ujednolicają terminologię nowelizacji lub dostosowują ją do terminologii innych ustaw.