U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 23 września 1999 r.
w sprawie ustawy o wspieraniu restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego
i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 10 września 1999r. ustawy o wspieraniu restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego
i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
1. w art. 4 w pkt 3 po wyrazach "działalność gospodarczą" dodaje się wyrazy "polegającą na produkcji lub świadczeniu usług";
2. w art. 4 w pkt 3 wyrazy "spółki przemysłowego potencjału obronnego lub Skarb Państwa posiadają" zastępuje się wyrazami "spółki przemysłowego potencjału obronnego i Skarb Państwa posiadają łącznie";
3. w art. 5 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
"3) przeznaczaniu, w okresie do 31 grudnia 2002 r., dotacji określonej
w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 222 ust. 1 oraz art. 223 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 1992 r. Nr 4, poz. 16, Nr 40, poz. 174
i Nr 54, poz. 254, z 1994 r. Nr 43, poz. 165, z 1995 r. Nr 141, poz. 692,
z 1996 r. Nr 7, poz. 44, Nr 10, poz. 56 i Nr 106,
4. w art. 5 w pkt 3 kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem i dodaje pkt 4
w brzmieniu:
"4) przeznaczaniu środków z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, w trybie i na zasadach określonych w art. 3 ust. 3
i w art. 6b ustawy z dnia 29 grudnia 1993 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz.U. z 1994 r. Nr 1, poz. 1, z 1995 r. Nr 87, poz. 435, z 1996 r. Nr 5, poz. 34, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 123, poz. 776, z 1998 r. Nr 137, poz. 887), na odprawy pieniężne przysługujące na podstawie ustawy z dnia 28 grudnia 1989 r. o szczególnych
5. art. 6 otrzymuje brzmienie:
"Art. 6. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w porozumieniu
z ministrem właściwym do spraw gospodarki, określi, w drodze rozporządzenia:
1) wysokość dopłat, o których mowa w art. 5 ust. 1 lit. d), szczegółowe zasady i tryb ich udzielania,
2) wysokość należnej prowizji Banku Gospodarstwa Krajowego za czynności związane z obsługą bankową dopłat.";
6. w art. 7 skreśla się wyrazy " , o którym mowa w art. 5 pkt 1,";
7. w art. 9 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Prywatyzacji spółek przemysłowego potencjału obronnego dokonuje minister właściwy do spraw Skarbu Państwa w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz Ministrem Obrony Narodowej.";
8. w art. 14 w ust. 5 pkt 1-5 otrzymują brzmienie:
"1) Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych - w odniesieniu do zobowiązań wobec Funduszu Ubezpieczeń Społecznych,
2) Prezesa Krajowego Urzędu Pracy - w odniesieniu do zobowiązań wobec Funduszu Pracy,
3) Prezesa Krajowego Urzędu Pracy - w odniesieniu do zobowiązań wobec Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
4) Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - w odniesieniu do zobowiązań wobec tego Funduszu,
5) Zarządu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych -
w odniesieniu do zobowiązań wobec tego Funduszu.";
9. w art. 14 w ust. 7 wyraz "Udzielenie" zastępuje się wyrazem "Wydanie";
10. w art. 15 w ust. 2 w pkt 4 wyrazy "ust. 2-5" zastępuje się wyrazami "ust. 2 i 5".
MARSZAŁEK SENATU
Alicja GRZEŚKOWIAK
U Z A S A D N I E N I E
Senat, rozpatrując ustawę o wspieraniu restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, uznał za celowe przyjęcie jej z poprawkami.
Poprawka do art. 4 pkt 3 uściśla przedmiot działalności gospodarczej prowadzonej przez spółki zależne, dzięki czemu
przepis ten jest spójny z przepisem zawartym w tym samym artykule w pkt 8.Senat, dokonując drugiej zmiany w przepisie art. 4 pkt 3, uznał za celowe precyzyjne zdefiniowanie pojęcia "spółki zależne" oraz określił, iż wyznacznikiem zależności jest łączne posiadanie przez spółki przemysłowego potencjału obronnego i Skarb Państwa więcej niż połowy ogólnej liczby udziałów lub akcji w tych spółkach.
Przyjęta przez Senat zmiana do art. 5 pkt 3 wynika z konieczności wyraźnego określenia mechanizmu wspierania restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego jakim jest przeznaczanie dotacji określonej w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 222 ust. 1 oraz art. 223 ust. 1 i 2 ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej. Tym samym poprawka
ta w sposób prawidłowy odsyła do rozporządzenia, jako do aktu normatywnego rangi niższej niż ustawa. Ponadto Senat uznał za uzasadnioną rezygnację z określenia ram czasowych Centralnego Programu Mobilizacji Gospodarki, ponieważ obecnie nie istnieje tego rodzaju dokument opracowany na lata 2001-2005.Senat stanął na stanowisku, iż konieczne jest poszerzenie katalogu działań wspierających restrukturyzację przemysłowego potencjału obronnego, określonych w art. 5 ustawy, o finansowanie odpraw pracowniczych. Powyższa zmiana umożliwi pokrywanie kwot odpraw, przysługujących z tytułu zwolnień grupowych, ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Jednocześnie Senat uznał za uzasadnione zawężenie kręgu osób uprawnionych do tego świadczenia jedynie do
pracowników, którym przysługuje zasiłek albo świadczenie przedemerytalne.Senat, dokonując modyfikacji art. 6, nie podzielił poglądu Sejmu dotyczącego podmiotu uprawnionego do wydania aktów wykonawczych i określił, że w tym zakresie będzie właściwy jako wiodący minister do spraw finansów publicznych, działający w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki.
Wprowadzając poprawkę do art. 9 ust. 3 Senat uznał, że prywatyzacja spółek przemysłowego potencjału obronnego niewątpliwie leży w zakresie zainteresowań Ministra Obrony Narodowej, wobec czego winna być ona dokonywana w uzgodnieniu z tym ministrem. Poprawka ta wzmacnia także pozycję ministra właściwego do spraw gospodarki i Ministra Obrony Narodowej zastępując prawo wyrażania przez nich opinii
w sprawie, obowiązkiem uzgadniania stanowisk.Powodem przyjęcia poprawki do art. 14 ust. 5 pkt 1-5 było właściwe określenie podmiotów, w dyspozycji których pozostają określone w tym przepisie Fundusze.
Celem poprawki do art. 15 ust. 2 pkt 4 było prawidłowe odesłanie do odpowiednich przepisów ustawy.
Pozostałe poprawki Senatu mają charakter językowy bądź redakcyjny.