U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 21 maja 1999 r.
w sprawie ustawy o Polskiej Organizacji Turystycznej
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 7 maja 1999 r. ustawy o Polskiej Organizacji Turystycznej, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
MARSZAŁEK SENATU
Alicja GRZEŚKOWIAK
UZASADNIENIE
Senat uznaje za potrzebne i zasadne powołanie Polskiej Organizacji Turystycznej, jako podmiotu, który zapewni właściwą promocję Polski w dziedzinie turystyki. Zdaniem Senatu niezbędne jest jednak skorygowanie szeregu przepisów ustawy o Polskiej Organizacji Turystycznej w brzmieniu uchwalonym przez Sejm, w taki sposób, aby przepisy ustawy zapewniały właściwe wykonywanie zadań przez powoływaną Organizację.
Przede wszystkim Senat zwraca uwagę na konieczność precyzyjnego określenia celu, dla którego tworzona jest Polska Organizacja Turystyczna (poprawka 1 - do art. 1 ust. 1). Brak precyzji w podstawowym dla całości ustawy przepisie mógłby prowadzić do wątpliwości interpretacyjnych. Należy więc jednoznacznie wskazać, że zadaniem Organizacji jest prowadzona w kraju i za granicą promocja Polski, jako regionu atrakcyjnego turystycznie.
W zakresie przepisów określających szeroko rozumiane zadania Polskiej Organizacji Turystycznej, Senat uznaje ponadto na konieczne wprowadzenie następującego rozwiązania. Skoro ustawa przewiduje możliwość wykonywania przez Polską Organizację Turystyczną zadań powierzanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz przez przedsiębiorców, to niezbędne jest zastrzeżenie, iż zadania te są wykonywane na zasadach, które zainteresowane podmioty określają w drodze umowy (poprawka 3 - do art. 3 ust. 1 pkt 4). Pozwoli to uniknąć sytuacji, gdy uprawnione osoby lub organy, działając w oparciu o ustawowe uprawnienie, będą chciały powierzyć Polskiej Organizacji Turystycznej zadania, bez uwzględnienia stanowiska Organizacji co do np. warunków finansowych tego powierzenia.
Senat rozważył zapisy ustawy dotyczące kreowania organów Polskiej Organizacji Turystycznej oraz określenia zasad ich działania. W tym zakresie Senat proponuje umożliwienie Radzie Polskiej Organizacji Turystycznej przedstawiania opinii i wniosków w sprawach dotyczących działalności Organizacji - tak z własnej inicjatywy, jak i na skutek np. prośby przedstawionej przez inny podmiot (poprawka 12 - do art. 6 ust. 3). Ograniczenie Rady w tym zakr
esie do działania jedynie z własnej inicjatywy jest nieuzasadnione i nadmierne.Senat proponuje także zmianę art. 9 ust. 3 ustawy (poprawka 15). Zmianie ulega brzmienie przepisu, jednak nie jego istota, którą jest umożliwienie osobom zajmującym kierownicze stanowiska państwowe sprawowania funkcji Prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej bez naruszania przepisów o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez te osoby. W brzmieniu przyjętym przez Sejm, przepis formułował uprawnienie skierowane ta
kże do osób, które bądź to z istoty sprawowanych funkcji nie obejmą stanowiska Prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej, bądź też nie mogą zajmować funkcji Prezesa ze względu na normy wynikające z innych ustaw (np. Rzecznik Praw Obywatelskich). W miejsce tego rozwiązania, Senat proponuje zapisać normę ustawową, stanowiącą jednoznacznie, iż sprawowanie wskazanej funkcji nie narusza przepisów, które ograniczają swobodę prowadzenia i zarządzania działalnością gospodarczą przez osoby zajmujące kierownicze stanowiska państwowe.Senat proponuje także dokonanie zmian niektórych przepisów dotyczących mienia i zasad gospodarki finansowej Polskiej Organizacji Turystycznej. Senat uznaje za potrzebne sprecyzowanie, że przekazanie Polskiej Organizacji Turystycznej akcji Polskiej Agencji Rozwoju Turystyki S.A. następuje w celu podwyższenia funduszu statutowego Polskiej Organizacji Turystycznej (poprawka 18 - do art. 13 ust. 2). Sam zaś fundusz statutowy Polskiej Organizacji Turystycznej nie stanowi mienia w znaczeniu rze
czowym, jest tylko odzwierciedleniem wartości tego mienia (poprawka 21 - do art. 17 ust. 2).Istotnym źródłem przychodów Polskiej Organizacji Turystycznej są dotacje budżetowe. Cele, na jakie przeznaczane będą dotacje, muszą uwzględniać zakres zadań stawianych przed tą Organizacją. Z tego względu Senat uważa za konieczne umożliwienie pozyskiwania przez Polską Organizację Turystyczną dotacji z budżetu państwa na wszystkie zadania, a nie tylko na zadania własne (poprawka 20 - do art. 15 ust. 3 pkt 1).
Senat uznaje za niezbędne zapisanie w ustawie wprost, że pracownicy polskich ośrodków informacji turystycznej za granicą, stają się pracownikami Polskiej Organizacji Turystycznej. Przejęcie pracowników tych ośrodków następuje bowiem niezależnie od przekazania Polskiej Organizacji Turystycznej całości lub jedynie niektórych składników majątkowych ośrodków (poprawka 26 - do art. 25 ust. 1).
Senat zważył także, że niezbędne jest wprowadzenie w życie przepisu art. 24 łącznie z przepisami rozdziału 2 - przed wejściem w życie całości ustawy - gdyż umożliwi to wykonanie dyspozycji norm zawartych w tymże rozdziale 2 (poprawka 27 - do art. 26).
Senat wnosi do ustawy także szereg poprawek o charakterze redakcyjnym, porządkujących systematykę przepisów w ramach ustawy oraz korygujących brzmienie niektórych przepisów. Wśród tej grupy poprawek wskazać należy przede wszystkim na następujące: