U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 7 maja 1999 r.

w sprawie ustawy o broni i amunicji

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 22 kwietnia 1999 r. ustawy o broni i amunicji, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

  1. w art. 3 w pkt 3 skreśla się wyraz "szczególne";
  2. w art. 4 w ust. 1 w pkt 4 w zdaniu wstępnym skreśla się wyraz "następujące";
  3. w art. 8 skreśla się wyraz "gwintowanej";
  4. w art. 10 w ust. 1 po wyrazie "jeżeli" dodaje się wyraz "szczególne";
  5. w art. 10 w ust. 4 wyrazy ", wydając pozwolenie na broń," zastępuje się wyrazami "w pozwoleniu na broń";
  6. w art. 11 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:
    "5a) posiadania broni pneumatycznej, służącej do celów rekreacyjnych, przeznaczonej wyłącznie do wystrzelenia elastycznego pocisku barwiącego,";
  7. w art. 15 w ust. 1 w pkt 6 przecinek po wyrazie "publicznego" zastępuje się średnikiem oraz pozostałą część zdania zastępuje się wyrazami "istnienie takiej obawy może w szczególności uzasadniać skazanie prawomocnym orzeczeniem sądu za przestępstwo z użyciem przemocy lub groźby bezprawnej albo toczenie się postępowania karnego o popełnienie takiego przestępstwa.";
  8. w art. 15 w ust. 7 w pkt 2 wyrazy "lekarzy i psychologów upoważnionych" zastępuje się wyrazami "jednostki, których lekarze i psycholodzy są upoważnieni";
  9. w art. 15 w ust. 7 w pkt 3 w lit. b) po wyrazie "uzyskiwania" dodaje się wyrazy "i utraty";
  10. w art. 15 w ust. 7 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:
    "3a) jednostki właściwe do rozpatrywania odwołań, o których mowa w pkt 3 lit. a
    ),";
  11. w art. 17 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
    "2. Właściwy organ Policji odmawia wydania pozwolenia na broń osobie, której cofnięto pozwolenie na broń na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 4, jeżeli od momentu cofnięcia nie upłynął okres 2 lat.";
  12. w art. 25:
    a) po wyrazach "Posiadacz broni" dodaje się wyrazy ", na którą jest wymagane pozwolenie,",
    b) dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:
    "Obowiązek ten dotyczy również przypadków, o których mowa w art. 11 pkt 2 - 4.";
  13. w art. 27 w ust. 1 po wyrazach "przez osoby" dodaje się wyraz "fizyczne";
  14. w art. 31 w ust. 2 wyrazy "Minister właściwy do spraw obrony narodowej" zastępuje się wyrazami "Minister Obrony Narodowej";
  15. w art. 32 w ust. 2 wyrazy "ministrem właściwym do spraw obrony narodowej" zastępuje się wyrazami "Ministrem Obrony Narodowej";
  16. po art. 32 dodaje się art. 32a w brzmieniu:
    "Art. 32a. 1. Jeżeli interes bezpieczeństwa państwa lub porządek publiczny tego wymagają, minister właściwy do spraw wewnętrznych, może wprowadzić, w drodze rozporządzenia, na obszarze całego państwa lub na określonych obszarach, zakaz noszenia wszelkiego rodzaju broni lub niektórych jej rodzajów na czas określony.
    2. Zakaz, o którym mowa w ust. 1, dotyczy wszystkich osób posiadających broń zgodnie z przepisami niniejszej ustawy, z wyłączenie
    m osób posiadających broń na podstawie świadectwa broni wydanego podmiotom, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1, 2 i 6, oraz z wyłączeniem osób, o których mowa w art. 38 ust. 1 i w art. 39.";
  17. w art. 35 w ust. 3 wyrazy "podmiotami gospodarczymi" zastępuje się wyrazem "przedsiębiorcami";
  18. art. 44 otrzymuje brzmienie:
    "Art. 44. 1. Broń, która jest zdolna do rażenia celów na odległość, może być używana w celach szkoleniowych i sportowych tylko na strzelnicach, z zastrzeżeniem ust. 2.
    2. Broń pneumatyczna, o której mowa w art. 11 pkt 5a, może być używana także poza strzelnicami, jednak wyłącznie w miejscach niepublicznych.";
  19. w art. 49 po wyrazie "która" dodaje się wyrazy "zgodnie z prawem";
  20. w art. 50 w ust. 1 wyrazy "Kto zbywa osobie nieuprawnionej, posiada albo wyrabia bez wymaganego pozwolenia" zastępuje się wyrazami "Kto zbywa osobie nieuprawnionej albo bez wymaganego pozwolenia posiada albo wyrabia";
  21. w art. 50 w ust. 1 skreśla się wyraz "inne";
  22. w art. 50 w ust. 2 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:
    "3a) nosi broń, znajdując się w stanie po użyciu alkoholu lub substancji psychotropowych albo podobnie działającego środka,";
  23. w art. 50 w ust. 2 pkt 7 otrzymuje brzmienie:
    "7) przewozi broń lub amunicję środkami transportu publicznego nie spełniając warunku prawidłowego z
    abezpieczenia broni i amunicji,";
  24. w art. 50 w ust. 2 w pkt 9 po wyrazach "w pozwoleniu na broń" dodaje się wyrazy "albo nosi broń, naruszając zakaz jej noszenia wprowadzony przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych";
  25. w art. 50 w ust. 2 w pkt 11 kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem i dodaje pkt 12 w brzmieniu:
    "12) używa w miejscu publicznym broni pneumatycznej, służącej do celów rekreacyjnych, przeznaczonej wyłącznie do wystrzelenia elastycznego pocisku barwiącego.";
  26. w art. 53 wyrazy "niniejszej ustawy" zastępuje się wyrazami "niniejszego przepisu".

MARSZAŁEK SENATU

Alicja GRZEŚKOWIAK


UZASADNIENIE

Na 35 posiedzeniu, w dniu 7 maja 1999 r. Senat po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm w dniu 22 kwietnia 1999 r. ustawy o broni i amunicji zadecydował o wprowadzeniu do ustawy dwudziestu sześciu poprawek.

Poprawką pierwszą Senat zdecydował o wykreśleniu słowa "szczególne", które odnosiło się do zasad kierujących obrotem z zagranicą bronią i amunicją. Obrót tymi przedmiotami jest tzw. obrotem specjalnym, ograniczenia i zakazy w tym obrocie mogą zaś być wprowadzane gdy wymagają tego względy bezpieczeństwa lub obronności państwa, a nie szczególne względy (np. art. 31 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o administrowaniu obrotem z zagranicą towarami i usługami oraz o obrocie specjalnym Dz. U. Nr 157, poz. 1026).

Wprowadzając poprawkę drugą Senat miał na celu usunięcie zbędnego wyrażenia i stworzenie zamkniętej listy narzędzi i urządzeń, na których posiadanie będzie konieczne uzyskanie pozwolenia.

Przyjmując poprawki numer 3, 6, 18 i 25 Senat zmierzał do rozwiązania aktualnie szeroko dyskutowanej kwestii, dopuszczenia do swobodnego posiadania broni pneumatycznej do gry w paintball.

Zaproponowane przez Senat poprawki wiodą do:

W kolejnej poprawce czwartej, Senat zaostrzył warunki ubiegania się o pozwolenie na broń stanowiąc, że wnioskodawca winien wskazać "szczególne" okoliczności uzasadniające wydanie mu takiego pozwolenia.

Senat, w poprawce piątej uznał za celowe doprecyzowanie przepisu, poprzez wyraźne wskazanie, że fakt ograniczenia lub wykluczenia możliwości noszenia broni powinien być zawarty w treści decyzji o pozwoleniu na broń.

W poprawce siódmej Senat uznał, że fakt skazania prawomocnym orzeczeniem sądu za przestępstwo z użyciem przemocy lub groźby bezprawnej albo toczenie się postępowania karnego o popełnienie takiego przestępstwa, nie powinien koniecznie uzasadniać istnienia obawy użycia broni w celach sprzecznych z interesem bezpieczeństwa lub porządku publicznego, dlatego Senat złagodził zależność pomiędzy faktem skazania (toczenia się postępowania) za wyżej określone typy przestępstw a istnieniem obawy użycia broni.

Poprawki numer 8, 9 i 10 doprecyzowują zwarte w ustawie upoważnienie dla ministra właściwego do spraw zdrowia do wydania aktu wykonawczego, zwalniają go z obowiązku publikowania w formie rozporządzenia imiennej listy lekarzy i psychologów upoważnionych do przeprowadzania badań oraz zobowiązują ministra do wskazania jednostek właściwych do rozpatrywania odwołań od orzeczeń lekarskich i psychologicznych.

W poprawkach numer 11 i 22, Senat zdecydowanie zaostrza konsekwencje prawne zachowania polegającego na noszeniu przy sobie broni po użyciu alkoholu, substancji psychotropowych albo innego podobnie działającego środka. I tak, w poprawce 11, wprowadza się zakaz ponownego wydania takiej osobie pozwolenia na broń, przez okres 2 lat, od dnia cofnięcia (z przyczyn wskazanych wyżej) poprzedniego pozwolenia, a w poprawce 22 zachowanie polegające na noszeniu broni po użyciu alkoholu zostało przez Senat zaliczone do listy wykroczeń, w art. 50 ust. 2.

W poprawce numer 12 Senat sprecyzował, którzy posiadacze broni są obowiązani do powiadomienia Policji o jej utracie.

Istotne uzupełnienie zaproponował Senat w poprawce 13 przyznając Policji prawo kontrolowania osób fizycznych w zakresie wykonywania przez nie obowiązków wynikających z ustawy.

Poprawki numer 14 i 15 dostosowują ustawę do określenia nazwy urzędu Ministra Obrony Narodowej zawartego w art. 134 ust. 2 Konstytucji RP.

Senat uznał za przydatne (w poprawce 16 i 24) wyposażenie ministra właściwego do spraw wewnętrznych w uprawnienie do wprowadzania czasowego zakazu noszenia broni lub tylko niektórych jej rodzajów lecz tylko wtedy, gdy wymagają tego, interes bezpieczeństwa państwa lub interes publiczny. Konsekwentnie, złamanie takiego zakazu, będzie wykroczeniem, ujętym w art. 50 ust. 2 ustawy.

W ostatniej poprawce, oznaczonej numerem 26, Senat zmierzał do uściślenia przepisu i wskazania, że zgodnie z przepisem art. 53 (który wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia) osoby posiadające obecnie broń bez pozwolenia, mogą zawiadomić o tym Policję i złożyć broń do depozytu w terminie 90 dni od dnia wejścia w życie tego przepisu a nie 90 dni od dnia wejścia w życie pozostałej części ustawy.

Pozostałe poprawki Senatu mają charakter precyzujący.