U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 7 maja 1999 r.

w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy
o Funduszu Obrony Niepodległości

Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Senat wnosi do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o Funduszu Obrony Niepodległości.

Jednocześnie upoważnia senatora Andrzeja Chronowskiego do reprezentowania stanowiska Senatu w dalszych pracach nad projektem.

MARSZAŁEK SENATU

Alicja GRZEŚKOWIAK


p r o j e k t

U S T A W A

z dnia

o Funduszu Obrony Niepodległości

Art. 1.

W celu zasilenia środków przeznaczonych na dostosowanie obronności Polski do wymogów Paktu Północnoatlantyckiego, tworzy się Fundusz Obrony Niepodległości, zwany w skrócie: FON-NATO.

Art. 2.

Fundusz Obrony Niepodległości jest osobą prawną, posiadającą konto w Narodowym Banku Polskim.

Art. 3.

Fundusz Obrony Niepodległości tworzą darowizny, zapisy i spadki.

Art. 4.

1. Funduszem Obrony Niepodległości zarządza Minister Obrony Narodowej.

2. Na wniosek Ministra Obrony Narodowej, Prezes Rady Ministrów zatwierdza plan użycia środków Funduszu Obrony Niepodległości.

3. Prezes Rady Ministrów, w drodze rozporządzenia, nadaje statut, określa sposób zarządzania Funduszem Obrony Niepodległości, zasady jego rachunkowości i sprawozdawczości oraz powołuje pięcioosobową Społeczną Komisję Rewizyjną określając jej kompetencje.

Art. 5.

Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.


U Z A S A D N I E N I E

Ustawowe powołanie FON-NATO przyczyni się do mobilizacji środków finansowych na cele obronności Polski oraz ich dostosowanie do wymogów doktryny wojskowej Paktu Północnoatlantyckiego.

Zaproponowane rozwiązanie zakłada, że Fundusz Obrony Niepodległości nie będzie państwowym funduszem celowym co powoduje, że nie będzie się do niego stosować przepisów ustawy o finansach publicznych. Jest to istotne podkreślenie niepublicznego charakteru środków tworzących Fundusz (darowizny, zapisy i spadki), a tym samym odwołanie się do ofiarności społecznej, zwłaszcza tej części społeczeństwa, dla której godność suwerennego Narodu Polskiego, idea Niepodległości, zawsze były i pozostaną wartościami nadrzędnymi.

Efektywność Funduszu Obrony Niepodległości wspomoże urzeczywistnienie zasady równouprawnienia wszystkich członków Paktu Północnoatlantyckiego; pomoże także w zwalczaniu inspirowanych przez jego przeciwników szkodliwych opinii oraz działań, podważających wiarygodność partnerstwa Polski w NATO.

Projekt nie pozostaje w kolizji z prawem Unii Europejskiej. Przedmiot ustawy nie wymaga konsultacji ze związkami zawodowymi. Ustawa nie rodzi skutków obciążających budżet państwa.