U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 22 kwietnia 1999 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 10 kwietnia 1999 r. ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

  1. w art. 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
    "1a) po art. 34 dodaje się art. 34a w brzmieniu:
    "Art. 34a. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może określić szczegółowe zasady i tryb umarzania wierzytelności jej jednostek organizacyjnych z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa, udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności oraz wskazać organy do tego uprawnione.";";
  2. w art. 1 skreśla się pkt 2;
  3. w art. 1:
    a) w pkt 4, art. 118 otrzymuje brzmienie:
    "Art. 118.1. Podmioty nie zaliczone do sektora finansów publicznych i nie działające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje na cele publiczne związane z realizacją zadań tej jednostki.
    2. Zlecenie zadania i udzielenie dotacji następuje na podstawie umowy jednostki samorządu terytorialnego z podmiotem, o którym mowa w ust. 1. Przepis art. 71 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
    3. Tryb postęp
    owania o udzielenie dotacji, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa w drodze uchwały organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego zapewniając jawność postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia.",
    b
    ) skreśla się pkt 5;
  4. w art. 1 w pkt 6 po wyrazach "art. 19 ust. 10" dodaje się wyrazy ", a w odniesieniu do zakładów budżetowych jednostek samorządu terytorialnego również w 2000 r.".

MARSZAŁEK SENATU

Alicja GRZEŚKOWIAK


U Z A S A D N I E N I E

Rozpatrując ustawę o zmianie ustawy o finansach publicznych, Senat wprowadził do jej tekstu cztery poprawki.

Pierwsza poprawka dodaje do ustawy o finansach publicznych przepis umożliwiający określenie przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego szczegółowych zasad i trybu umarzania wierzytelności jej jednostek organizacyjnych z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa. Senat uznał, iż dotychczasowy brak takiej normy w ustawie utrudniał gospodarkę finansową jednostek samorządu terytorialnego.

Senat uznał za niepotrzebną zmianę jednej z ogólnych zasad gospodarki finansowej obowiązującą w toku wykonywania budżetu państwa oraz budżetu jednostki samorządu terytorialnego, która to zmiana błędnie nakazuje odpowiednie zastosowanie przepisu art. 25 ustawy o finansach publicznych - mającego zastosowanie wprost zarówno do dotacji udzielanych z budżetu państwa jak i z budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Zdaniem Senatu wszystkie kwestie szczegółowe dotyczące zlecania zadań i udzielania dotacji z budżetu jednostek samorządu terytorialnego należy uregulować w rozdziale dotyczącym budżetu tych jednostek.

Poprawka trzecia umieszcza w jednym artykule dotyczące tej samej materii przepisy art. 118 i 118a - w celu uniknięcia ewentualnych wątpliwości interpretacyjnych. Senat uznał, iż zlecenie zadania i udzielenie dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego powinno następować na podstawie umowy tej jednostki z podmiotem otrzymującym dotację - podobnie jak udzielenie dotacji z budżetu państwa. Dodatkowo w poprawce tej Senat zrezygnował z zasady konkurencyjności, uznając iż może ona uniemożliwić udzielenie dotacji w sytuacji, w której istnieje tylko jeden podmiot starający się o dotację budżetową.

Poprawka czwarta wydłuża okres niestosowania ograniczenia wysokości dotacji dla zakładu budżetowego jednostki samorządu terytorialnego. Zdaniem Senatu samorządowym zakładom budżetowym, które nie są w stanie spełnić warunku określonego w art. 19 ust. 10, należy pozostawić więcej czasu na przekształcenie w jednostki budżetowe.