U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 22 kwietnia 1999 r.
w sprawie ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 10 kwietnia 1999 r. ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
MARSZAŁEK SENATU
Alicja GRZEŚKOWIAK
U Z A S A D N I E N I E
Rozpatrując ustawę o zmianie ustawy o finansach publicznych, Senat wprowadził do jej tekstu cztery poprawki.
Pierwsza poprawka dodaje do ustawy o finansach publicznych przepis umożliwiający określenie przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego szczegółowych zasad i trybu umarzania wierzytelności jej jednostek organizacyjnych z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa. Senat uznał, iż dotychczasowy brak takiej normy w ustawie utrudniał gospodarkę f
inansową jednostek samorządu terytorialnego.Senat uznał za niepotrzebną zmianę jednej z ogólnych zasad gospodarki finansowej obowiązującą w toku wykonywania budżetu państwa oraz budżetu jednostki samorządu terytorialnego, która to zmiana błędnie nakazuje odpowiednie zastosowanie przepisu art. 25 ustawy o finansach publicznych - mającego zastosowanie wprost zarówno do dotacji udzielanych z budżetu państwa jak i z budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Zdaniem Senatu wszystkie kwestie szczegółowe dotyczące zlecania zadań i udzielania dotacji z budżetu jednostek samorządu terytorialnego należy uregulować w rozdziale dotyczącym budżetu tych jednostek.
Poprawka trzecia umieszcza w jednym artykule dotyczące tej samej materii przepisy art. 118 i 118a - w celu uniknięcia ewentualnych wątpliwości interpretacyjnych. Senat uznał, iż zlecenie zadania i udzielenie dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego powinno następować na podstawie umowy tej jednostki z podmiotem otrzymującym dotację - podobnie jak u
dzielenie dotacji z budżetu państwa. Dodatkowo w poprawce tej Senat zrezygnował z zasady konkurencyjności, uznając iż może ona uniemożliwić udzielenie dotacji w sytuacji, w której istnieje tylko jeden podmiot starający się o dotację budżetową.Poprawka czwarta wydłuża okres niestosowania ograniczenia wysokości dotacji dla zakładu budżetowego jednostki samorządu terytorialnego. Zdaniem Senatu samorządowym zakładom budżetowym, które nie są w stanie spełnić warunku określonego w art. 19 ust. 10, należy pozostawić więcej czasu na przekształcenie w jednostki budżetowe.