U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 22 kwietnia 1999 r.
w sprawie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług
oraz o podatku akcyzowym
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 9 kwietnia 1999 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
MARSZAŁEK SENATU
Alicja GRZEŚKOWIAK
UZASADNIENIE
Po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm w dniu 9 kwietnia 1999 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym Senat wprowadził do jej tekstu 12 poprawek.
Senat zwrócił w szczególności uwagę na przepisy dotyczące kaucji gwarancyjnej składanej przez podmioty, których przedmiotem działalności jest zwrot podatku. Izba uznała, iż składanie w urzędzie skarbowym kwoty 5 mln jako nie oprocentowanego depozytu nie jest racjonalne i znacznie zwiększa koszty działalności spółek zajmujących się zwrotem podatku. Ponadto Senat doprecyzował zasady utrzymywania i zwrotu kaucji gwarancyjnej oraz wprowadził delegację do określenia rozporządzeniem trybu jej przyjmowania. W celu zagwarantowania jednakowej realnej wartości kaucji składanej w kolejnych latach Izba wprowadziła klauzulę waloryzacyjną uzależnioną od średniorocznej inflacji.
Wprowadzając poprawkę nr 3 Senat stanął na stanowisku, iż należy dać szansę zaistnienia w systemie zwrotu podatku wszystkim podatnikom VAT spełniającym ustawowe przesłanki uprawniające sprzedawcę do zwrotu podatku. Zdaniem Izby wypełnienie obowiązków i spełnienie warunków, o których mowa w dodawanym art. 21b ust. 1 - 4, daje wystarczającą gwarancję prawidłowego funkcjonowania instytucji zwrotu podatku przez sprzedawców.
Mając na względzie interesy sprzedawców Senat przedłużył o jeden miesiąc termin na korektę podatku należnego od sprzedaży (poprawka nr 9), biorąc zaś pod uwagę konieczność zapewnienia realnych korzyści głównym beneficjentom ustawy - podróżnym Izba postanowiła ustawowo określić maksymalną wysokość prowizji od zwracanej kwoty podatku (poprawki nr 8 i 11)
Uznając potrzebę zachęcania podróżnych do dokonywania nawet niewielkich zakupów Senat zaproponował, by określona ewentualnie w rozporządzeniu minimalna wartość zakupów uprawniająca do zwrotu podatku odnosiła się do sumy wartości zakupów wynikającej z dokumentów wystawionych przez jednego lub kilku sprzedawców.
Pozostałe poprawki mają charakter porządkujący (poprawka nr 1), precyzujący (poprawka nr 2), redakcyjny (poprawka nr 12) lub dostosowują pojęcia ustawowe do terminologii występującej w systemie prawnym (poprawka nr 7).