U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 22 kwietnia 1999 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług
oraz o podatku akcyzowym

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 9 kwietnia 1999 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

  1. w art. 1, w art. 21a w ust. 1 wyrazy "z zastrzeżeniem ust. 2" zastępuje się wyrazami "z zastrzeżeniem ust. 3";
  2. w art. 1, w art. 21b w ust. 5 skreśla się wyrazy "w złotych" oraz wyrazy "w punktach zwrotu VAT przez" i dodaje się zdanie drugie w brzmieniu: "Zwrot podatku jest dokonywany w złotych.";
  3. w art. 1, w art. 21b w ust. 6 skreśla się wyrazy "pod warunkiem że ich obroty za poprzedni rok podatkowy wyniosły powyżej 400 tys. zł oraz dokonują zwrotu podatku wyłącznie";
  4. w art. 1, w art. 21b w ust. 7 w pkt 5 skreśla się lit. a);
  5. w art. 1, w art. 21b dodaje się ust. 7a i 7b w brzmieniu:
    "7a. Kaucja gwarancyjna, o której mowa w ust. 7 pkt 5, jest utrzymywana przez cały okres działalności podmiotu, o którym mowa w ust. 5, i podlega zwrotowi po zakończeniu działalności związanej ze zwrotem podatku.
    7b. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, tryb przyjmowani
    a kaucji gwarancyjnej, o której mowa w ust. 7 pkt 5.";
  6. w art. 1, w art. 21b dodaje się ust. 7c w brzmieniu:
    "7c. Wysokość kaucji, o której mowa w ust. 7 pkt 5, jest waloryzowana corocznie w oparciu o średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych za rok poprzedni począwszy od drugiego kwartału danego roku.";
  7. w art. 1, w art. 21b w ust. 9 wyrazy "z chęci zysku" zastępuje się wyrazami "w celu osiągnięcia korzyści majątkowej";
  8. w art. 1, w art. 21c dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
    "4a. Prowizja, o której mowa w ust. 4, nie może być wyższa niż 10% zwracanej kwoty podatku.";
  9. w art. 1, w art. 21d w ust. 2 wyrazy "5 miesięcy od miesiąca" zastępuje się wyrazami "6 miesięcy licząc od końca miesiąca";
  10. w art. 1, w art. 21e w ust. 2 w pkt 2 wyrazy "wartość zakupów wynikającą z dokumentu, o którym mowa" zastępuje się wyrazami "łączną wartość zakupów wynikającą z dokumentów, o których mowa";
  11. w art. 1, w art. 21e w ust. 2 skreśla się pkt 3;
  12. w art. 1, w art. 21e w ust. 2 wyrazy "dochody określone w ustawie budżetowej, dotyczące w szczególności dochodów" zastępuje się wyrazami "określone w ustawie budżetowej dochody budżetu państwa, w szczególności dochody".

MARSZAŁEK SENATU

Alicja GRZEŚKOWIAK


UZASADNIENIE

Po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm w dniu 9 kwietnia 1999 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym Senat wprowadził do jej tekstu 12 poprawek.

Senat zwrócił w szczególności uwagę na przepisy dotyczące kaucji gwarancyjnej składanej przez podmioty, których przedmiotem działalności jest zwrot podatku. Izba uznała, iż składanie w urzędzie skarbowym kwoty 5 mln jako nie oprocentowanego depozytu nie jest racjonalne i znacznie zwiększa koszty działalności spółek zajmujących się zwrotem podatku. Ponadto Senat doprecyzował zasady utrzymywania i zwrotu kaucji gwarancyjnej oraz wprowadził delegację do określenia rozporządzeniem trybu jej przyjmowania. W celu zagwarantowania jednakowej realnej wartości kaucji składanej w kolejnych latach Izba wprowadziła klauzulę waloryzacyjną uzależnioną od średniorocznej inflacji.

Wprowadzając poprawkę nr 3 Senat stanął na stanowisku, iż należy dać szansę zaistnienia w systemie zwrotu podatku wszystkim podatnikom VAT spełniającym ustawowe przesłanki uprawniające sprzedawcę do zwrotu podatku. Zdaniem Izby wypełnienie obowiązków i spełnienie warunków, o których mowa w dodawanym art. 21b ust. 1 - 4, daje wystarczającą gwarancję prawidłowego funkcjonowania instytucji zwrotu podatku przez sprzedawców.

Mając na względzie interesy sprzedawców Senat przedłużył o jeden miesiąc termin na korektę podatku należnego od sprzedaży (poprawka nr 9), biorąc zaś pod uwagę konieczność zapewnienia realnych korzyści głównym beneficjentom ustawy - podróżnym Izba postanowiła ustawowo określić maksymalną wysokość prowizji od zwracanej kwoty podatku (poprawki nr 8 i 11)

Uznając potrzebę zachęcania podróżnych do dokonywania nawet niewielkich zakupów Senat zaproponował, by określona ewentualnie w rozporządzeniu minimalna wartość zakupów uprawniająca do zwrotu podatku odnosiła się do sumy wartości zakupów wynikającej z dokumentów wystawionych przez jednego lub kilku sprzedawców.

Pozostałe poprawki mają charakter porządkujący (poprawka nr 1), precyzujący (poprawka nr 2), redakcyjny (poprawka nr 12) lub dostosowują pojęcia ustawowe do terminologii występującej w systemie prawnym (poprawka nr 7).