U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 22 kwietnia 1999 r.
w sprawie ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej
oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 9 kwietnia 1999 r. ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
- w art. 1 skreśla się pkt 2;
- w art. 1 w pkt 3 wyrazy "40,6%" zastępuje się wyrazami "40,65%";
- w art. 1 skreśla się pkt 5;
- w art. 1 pkt 6 otrzymuje brzmienie:
"6) w art. 26:
a) w ust. 1:
- w pkt 1 i 2 użyty dwukrotnie wyraz "trzydziestokrotnego" zastępuje się wyrazem "dwudzi estopięciokrotnego" oraz wyraz "pięćdziesięciokrotne" zastępuje się wyrazem "czterdziestokrotne",
- w pkt 3 wyrazy "wypłacanego osobom niepełnosprawnym" zastępuje się wyrazami "osób niepełnosprawnych",
- w pkt 4 wyrazy "składki na ubezpieczenie społeczne" zastępuje się wyrazami "składek należnych od pracodawcy na ubezpieczenia społeczne",
b) po ust. 1 dodaje się u1st. 1a w brzmieniu:
"1a. Zwrot kosztów, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, nie obejmuje wynagrodzenia pracownika oraz kosztów pracodawcy w części finansowanej przez budżet państwa lub Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w trybie art. 25 ust. 2 i 3.";";
- w art. 1 pkt 7 otrzymuje brzmienie:
"7) w art. 27:
a) w ust. 1:
- w pkt 1 wyrazy "wypłacanego zatrudnionym osobom niepełnosprawnym" zastępuje się w yrazami "zatrudnionych osób niepełnosprawnych",
- w pkt 2 wyrazy "składki na ubezpieczenie społeczne" zastępuje się wyrazami "składek należnych od pracodawcy na ubezpieczenia społeczne",
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:
"1a. Zwrot kosztów wynagrodzenia, o których mowa w ust. 1 pkt 1, ulega zmniejszeniu o część wynagrodzenia finansowaną przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w trybie art. 25 ust. 2 pkt 1 i ust. 3 pkt 1.
1b. Zwrot kosztów pracodawcy, o których mowa ust. 1 pkt 2, nie obejmuje kosztów w części finansowanej przez budżet państwa lub Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w trybie art. 25 ust. 2 pkt 2 i ust. 3 pkt 2.".";
- w art. 2 po wyrazach "art. 1" dodaje się wyrazy "pkt 1 lit. b),";
- w art. 2 skreśla się wyraz "2,";
- w art. 2 skreśla się wyr
az " , 5";
- w art. 2 po wyrazach "pkt 6 lit. a)" dodaje się wyrazy "pierwsze tiret".
MARSZAŁEK SENATU
Alicja GRZEŚKOWIAK
UZASADNIENIE
Senat uznaje za potrzebne i zasadne dostosowanie przepisów ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych do tzw. ubruttowienia wynagrodzeń wynikającego z normy art. 110 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Senat stanął jednak na stanowisku, że niektóre z przyjętych w ustawie uchwalonej przez Sejm rozwiązań wymagają korekty.
Dokładne obliczenia uwzględniające ubruttowienie przeciętnego wynagrodzenia wykazują, że współczynnik pozwalający na obliczenie wysokości wpłaty na PFRON powinien zostać obniżony z połowy przeciętnego wynagrodzenia do wysokości 40,65% przeciętnego wynagrodzenia (poprawka nr 2 do art. 1 pkt 3). Pozwoli to na zachowanie wpłat na PFRON w wysokości możliwie najbliższej wpłatom dokonywanym przed 31 grudnia 1998 r.
Senat uznaje wynikającą z ubruttowienia przeciętnego wynagrodzenia konieczność dokonania odpowiednich przeliczeń różnych kwot ustalanych jako wielokrotność tego wynagrodzenia. Zdaniem Senatu niezmienione powinny jednak zostać współczynniki odnoszące się do:
- górnej granicy wysokości pożyczki udzielanej osobie niepełnosprawnej na rozpoczęcie działalności gospodarczej albo rolniczej - ze względu na fakt, iż jest to szczególnie istotna forma aktywizacji osób niepełnosprawnych, pozwalająca niskim kosztem umożliwić utworzenie jednego, a nawet więcej miejsc pracy (poprawka nr 1 do art. 1 pkt 2 i poprawka nr 7 do art. 2),
- wpłaty na PFRON z tytułu niezorganizowania przez pracodawcę miejsca pracy dla osoby niepełnosprawnej, której niepełnosprawność powstała w wyniku wypadku przy pracy lub choroby zawodowej - rozwiązania ustawowe powinny bowiem nakłaniać pracodawców d
o tworzenia takich miejsc pracy (poprawka nr 3 do art. 1 pkt 5 i poprawka nr 8 do art. 2).
W zakresie regulacji umożliwiających pracodawcom zatrudniającym osoby niepełnosprawne uzyskiwanie zwrotu kosztów zatrudnienia tych osób, Senat stanął na stanowisku, że ze zwracanych pracodawcy kosztów należy wyłączyć te elementy związane z wynagrodzeniem pracownika, które wcześniej były finansowane przez budżet państwa lub PFRON (poprawki nr 4 do art. 1 pkt 6 i nr 9 do art. 2 oraz poprawka nr 5 do art. 1 pkt 7).
Jednocześnie Senat przyjmuje, że skoro przepisy określające różne kwoty jako wielokrotności ubruttowionego przeciętnego wynagrodzenia wchodzą w życie z dniem 1 czerwca 1999 r., to w tym samym terminie powinna zacząć obowiązywać zmiana definicji tego wynagrodzenia wprowadzająca to ubruttowienie (poprawka nr 6 do art. 2).