U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 4 marca 1999 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym

oraz niektórych innych ustaw

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 19 lutego 1999 r. ustawy o zmianie ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym oraz niektórych innych ustaw, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

  1. w art. 1 po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:
    "3a) w art. 6:
    a) w ust. 1 wyrazy "9 członków" zastępuje się wyrazami "10 członków",
    b) w ust. 3 w pkt 2 wyraz "trzech" zastępuje się wyrazem "czterech";";
  2. w art. 1 w pkt 5 w lit. a), w ust. 3b w pierwszym zdaniu po wyrazach "40%" dodaje się wyrazy ", a od dnia 1 stycznia 2001 r. ulegają pomniejszeniu o 50%";
  3. w art. 1 w pkt 10, w art. 20a w ust. 2 wyrazy "art. 144 ust. 4" zastępuje się wyrazami "art. 144 ust. 8";
  4. w art. 1 skreśla się pkt 11;
  5. w art. 1 w pkt 12:
    a) zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:
    "w art. 23 dodaje się ust. 2b w brzmieniu:",
    b) ust. 2a oznacza się jako ust. 2b;
  6. w art. 3 po pkt 3 dodaje się kolejny pkt ...) w brzmieniu:
    "...) w art. 79 dodaje się ust. 8 w brzmieniu:
    "8. Przez członków organów banku, o których mowa w ust. 1 i 2, rozumie się członków zarządu i członków rady nadzorczej.";";
  7. w art. 3 dodaje się kolejny pkt ...) w brzmieniu:
    "...) art. 95 otrzymuje brzmienie:
    "Art. 95. Księgi rachunkowe banków, wyciągi z tych ksiąg podpisane przez osoby upoważnione do składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych banku i opatrzone pieczęcią banku oraz wsze
    lkie wystawione w ten sposób oświadczenia zawierające zobowiązania, zwolnienie z zobowiązań, zrzeczenie się praw lub pokwitowanie odbioru należności oraz stwierdzające udzielenie kredytu, pożyczki pieniężnej, ich wysokość, zasady oprocentowania, warunków spłaty, mają moc prawną dokumentów urzędowych oraz stanowią podstawę do dokonania wpisów w księgach wieczystych i rejestrach publicznych. Dokumenty te są podstawą wpisu hipoteki do księgi wieczystej nieruchomości stanowiącej własność dłużnika banku. Jeżeli nieruchomość nie posiada księgi wieczystej zabezpieczenie może być dokonane przez złożenie tych dokumentów do zbioru dokumentów.";";
  8. w art. 3 dodaje się kolejny pkt ...) w brzmieniu:
    "...) w art. 97 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
    "1. Bankowy tytuł egzekucyjny może być podstawą egzekucji prowadzonej według przepisów Kodeksu postępowania cywilnego po nadaniu mu przez sąd klauzuli wykonalności wyłącznie przeciwko osobie, która bezpośrednio z bankiem dokonywała czynności bankowej albo jest dłużnikiem banku z tytułu zabezpieczenia wierzytelności banku wynikającej z czynności bankowej i złożyła pisemne oświadczenie o poddaniu się egzekucji, oraz gdy roszczenie objęte tytułem wynika bezpośrednio z tej czynności bankowej lub jej zabezpieczenia.";";
  9. w art. 3 dodaje się kolejny pkt ...) w brzmieniu:
    "...) w art. 105 w ust. 4 po wyrazach "Banki mogą" dodaje się wyrazy ", wspólnie z bankowymi izbami gospodarczymi,";";
  10. w art. 3 w pkt 6 wyrazy "31 grudnia 1999 r." zastępuje się wyrazami "31 grudnia 2000 r.";
  11. w art. 5 po wyrazie "ogłoszenia" dodaje się wyrazy ", z wyjątkiem art. 1 pkt 3a, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2001 r.".

MARSZAŁEK SENATU

Alicja GRZEŚKOWIAK


UZASADNIENIE

Senat rozpatrując ustawę o zmianie ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym oraz niektórych innych ustaw, uznał za konieczne wprowadzenie do jej treści jedenastu poprawek.

Przyjmując poprawkę nr 2, Senat stanął na stanowisku, iż ze względu na potrzebę zmniejszenia kosztów działalności banków i tym samym poprawienia dostępności ich usług w obrocie, należy przewidzieć dalsze zmniejszenie obciążeń podmiotów objętych systemem gwarantowania na rzecz Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. Ponadto przyjmując tę poprawkę, Senat uznał, iż wobec wynikającego z niej wzrostu udziału Narodowego Banku Polskiego w środkach Funduszu, bank centralny powinien mieć zagwarantowany większy wpływ na Radę Funduszu. W związku z tym Senat postanowił zwiększyć liczbę przedstawicieli NBP w Radzie Funduszu z trzech do czterech.

Przyjmując poprawkę nr 6 do ustawy - Prawo bankowe, Senat uznał, iż procedury zawierające ograniczenia w udzielaniu kredytów, pożyczek, gwarancji bankowych i poręczeń dla członków organów banków są szczególnie uciążliwe w działalności banków spółdzielczych a powinny się ograniczać się jedynie do członków zarządów i rad nadzorczych tych banków.

Poprawka nr 7 umożliwia dokonywanie wpisów hipotek umownych na podstawie dokumentów bankowych bez potrzeby sporządzania oświadczenia właściciela nieruchomości o ustanowieniu hipoteki w formie aktu notarialnego. Przyjmując tę poprawkę, Senat stanął na stanowisku, iż dotychczasowe procedury nadmiernie obciążały kredytobiorców i wydłużały proces ustanawiania hipoteki.

Poprawka nr 8, umożliwiająca wystawianie bankowych tytułów egzekucyjnych przeciwko poręczycielom, pozwoli bankom na stosowanie identycznego trybu odzyskiwania wierzytelności, jak w stosunku do kredytobiorców.

Przyjmując poprawkę nr 9, Senat stanął na stanowisku, iż tylko współudział bankowych izb gospodarczych w tworzenia instytucji monitorujących nieuczciwych kredytobiorców umożliwi ich rzeczywiste działanie.

Senat, przyjmując poprawkę nr 10, uznał, iż termin wskazany w ustawie, niezbędny do zwiększenia funduszy własnych przez banki spółdzielcze, jest zbyt krótki dla tych podmiotów i należy go przesunąć do dnia 31 grudnia 2000 r.

Pozostałe poprawki mają charakter redakcyjny i mają na celu poprawę czytelności ustawy.