U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 4 grudnia 1997 r.
w sprawie ustawy o ochronie przed przywozem na polski obszar celny towarów
po cenach dumpingowych
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 20 listopada 1997 r. ustawy o ochronie przed przywozem na polski obszar celny towarów po cenach dumpingowych, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
"3a) okres badany,";
"2. Minister Gospodarki wydaje decyzję, o której mowa w ust. 1, na pisemny wniosek krajowego importera zawierający dokładne informacje na temat żądanej kwoty zwrotu cła antydumpingowego, złożony wraz z pełną dokumentacją dotyczącą obliczenia i uiszczenia tej kwoty. Wniosek powinien ponadto wykazać zasadność zwrotu cła antydumpingowego, a w szczególności to, że margines dumpingu w chwili poboru cła antydumpingowego nie istniał lub był mniejszy niż margines dumpingu, na podstawie którego została ustalona stawka cła antydumpingowego stanowiąca podstawę wymiaru i poboru tego cła.".
MARSZAŁEK SENATU
Alicja GRZEŚKOWIAK
UZASADNIENIE
Senat, po rozpatrzeniu ustawy o ochronie przed przywozem na polski obszar celny towarów po cenach dumpingowych, wprowadził do jej tekstu 10 poprawek.
Proponując poprawkę nr 1 Senat dał wyraz swemu przekonaniu, że ze względu na definicyjny charakter przepisu art. 3 ust. 5 oraz na jego związek z art. 9 ust. 1 konieczne jest ujednolicenie stosowanej terminologii. Poprawka nr 2 uściśla zapis ustawy jednoznacznie wskazując, iż wykorzystanie cen stosowanych pomiędzy stronami powiązanymi ze sobą do ustalenia wartości normalnej może nastąpić wyłącznie w wyjątkowym wypadku, o którym mowa w tym przepisie. Ze względu na ewentualne wątpliwości interpretacyjne, co do tego, czy producent, o którym mowa w art. 5 w ust. 9 i 10, może być zarówno podmiotem zagranicznym jak i krajowym, Senat uznał również za zasadne przyjęcie poprawki nr 3. Mając na względzie konieczność poprawienia czytelności ustawy Senat przyjął poprawki nr 4, 7 i 8, zaś uzupełnienie art. 21 ust. 4 stanowi wyraz przekonania Senatu o potrzebie zapewnienia spójności tego przepisu z art. 2 pkt 10.
Wprowadzając poprawkę nr 9 Izba kierowała się przesłanką zgodności zapisów ustawy z art. 10 ust. 4 Rozporządzenia Rady (WE) Nr 384/96 z dnia 22 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony przed importem dumpingowym z krajów nie będących członkami Wspólnoty Europejskiej. Wprowadzenie zmiany zaproponowanej w poprawce nr 9 uzasadni poza tym, zdaniem Senatu, istnienie zapisu - "nie wcześniej niż z datą wszczęcia postępowania", zakładając bowiem, iż ustanowienie tymczasowego cła antydumpingowego może nastąpić dopiero po wszczęciu postępowania, dopuszczenie towarów do obrotu na polskim obszarze celnym po dacie ustanowienia tymczasowego cła antydumpingowego (tym bardziej 90 dni po tej dacie) zawsze będzie dopuszczeniem do obrotu po wszczęciu postępowania. Na decyzję Senatu co do zmiany art. 43 ust. 1 miało wpływ również brzmienie art. 103 ust. 5 obowiązującego prawa celnego.
Ponadto Izba zaproponowała poprawkę do art. 56 ust. 2 wychodząc z założenia, iż w związku z delegacją dla Ministra Gospodarki do wydania rozporządzenia, o którym mowa w art. 56 ust. 10 pkt 1, zgodnie z art. 92 ust. 1 Konstytucji, należy wskazać podstawowy warunek wydania decyzji o zasadności zwrotu cła antydumpingowego, a więc określić wytyczne dotyczące treści tego rozporządzenia.