U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 4 grudnia 1997 r.
w sprawie ustawy o ochronie przed nadmiernym przywozem
towarów na polski obszar celny
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 20 listopada 1997 r. ustawy o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
MARSZAŁEK SENATU
Alicja GRZEŚKOWIAK
Uzasadnienie
Senat, po rozpatrzeniu w dniu 4 grudnia 1997 r. ustawy o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny, zaproponował wniesienie do jej tekstu dwóch poprawek.
I tak, wprowadzając zmianę w art. 3 w pkt 1 ustawy, Senat uznał za niewłaściwy dotychczasowy zapis, który nakazuje podstawą uznania czy import danego towaru jest nadmierny, czynić relację wielkości importu towaru do jego krajowej konsumpcji. Za podstawę swych rozważań Senat uznał treść Porozumienia w sprawie środków ochronnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 9, poz. 54), stanowiącego załącznik do Porozumienia ustanawiającego Światową Organizację Handlu. Wynika z niego, że nadmierność importu należy stwierdzać wyłącznie w oparciu o stosunek wielkości importu towaru do krajowej produkcji towaru podobnego lub bezpośrednio konkurencyjnego.
Senat uznał za wskazane wprowadzenie drugiej poprawki w art. 25 ust. 4 pkt 2. Ona również wynika z potrzeby dostosowania rozwiązań ustawowych do tekstu Porozumienia. Zamierzeniem Senatu było dookreślenie kryteriów, którymi posłuży się Minister Gospodarki gdyby odstępował od zasad podziału kontyngentu, o których mowa w ust. 2 i 3.
Z dogłębnej analizy i porównania tekstów art. 25 ustawy i art. 5 ust. 1 lit. b) Porozumienia wynika, że użyte w art. 25 w ust. 4 w pkt 2 wyrażenie - "przyjęte kryteria", to nie kryteria podziału kontyngentu, o których mowa w ust. 2 i 3, lecz kryteria odstąpienia, czyli te zasady, które Minister Gospodarki weźmie pod uwagę gdy będzie odstępował od kryteriów podziału kontyngentu.