U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 20 stycznia 1999 r.
w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy
o mieniu Funduszu Wczasów Pracowniczych
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Senat wnosi do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o mieniu Funduszu Wczasów Pracowniczych.
Jednocześnie upoważnia senatora Piotra Andrzejewskiego do reprezentowania stanowiska Senatu w dalszych pracach nad projektem.
MARSZAŁEK SENATU
Alicja GRZEŚKOWIAK
projekt
USTAWA
z dnia
o mieniu Funduszu Wczasów Pracowniczych.
Art. 1.
- Ustawa dotyczy mienia Funduszu Wczasów Pracowniczych - osoby prawnej zlikwidowanej na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 9 maja 1997 r. o zmianie ustawy o związkach zawodowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 82, poz. 518) - wniesionego przez Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, jako mienie przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 55
1 Kodeksu cywilnego, w formie aportu do "Funduszu Wczasów Pracowniczych" Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie.
- Ilekroć w dalszych przepisach ustawy mowa jest o "Spółce", należy przez to rozumieć spółkę, o której mowa w ust. 1.
Art. 2.
- Wpis Spółki do rejestru handlowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy uznaje się za ważny.
- Uznaje się, że wniesienie przez Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych do Spółki mienia przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 1 ust. 1, nastąpiło z upoważnienia i w imieniu Skarbu Państwa.
Art. 3.
- Z dniem wejścia w życie ustawy udziały w Spółce, o której mowa w art. 1, stają się udziałami Skarbu Państwa, a obciążenia udziałów w Spółce wygasają z mocy prawa.
- Spółka wstępuje w ogół praw i obowiązków Funduszu Wczasów Pracowniczych.
Art. 4.
- Podmiotom, które przed dniem wejścia w życie ustawy nabyły odpłatnie w dobrej wierze udziały w Spółce lub na rzecz których nastąpiło obciążenie udziałów w Spółce, przysługuje odszkodowanie w granicach szkody rzeczywistej.
- Odszkodowanie, o którym mowa w ust. 1, ustala się w trybie i na zasadach określonych w art. 160 § 4 - 6 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Art. 5.
W terminie jednego miesiąca od dnia wejścia w życie ustawy Minister Skarbu Państwa dokona zmiany aktu założycielskiego Spółki w następujący sposób:
- określi przedmiot działalności Spółki w szczególności jako:
"świadczenie usług w zakresie:
a) organizowania wypoczynku dla pracowników, emerytów i rencistów oraz członków ich rodzin,
b) prowadzenia działalności sanatoryjnej i profilaktyczno-leczniczej dla pracow
ników, emerytów i rencistów oraz członków ich rodzin, na zasadach określonych przepisami dotyczącymi uzdrowisk i lecznictwa uzdrowiskowego",
wyłączy prawo wspólnika Spółki do udziału w zyskach,
stwierdzi, że zysk Spółki zostaje przeznaczony na działalność Spółki,
stwierdzi, że w przypadku wykazania straty przez Spółkę, każdy ze wspólników wniesie dopłatę proporcjonalnie do liczby posiadanych udziałów,
ograniczy obrót udziałami w Spółce wyłącznie do obrotu pomiędzy Skarbem Państwa a organizacjami związkowymi, o których mowa w art. 6.
Art. 6.
W skład Rady Nadzorczej Spółki wchodzi po dwóch przedstawicieli Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego "Solidarność" i Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych oraz jeden przedstawiciel Skarbu Państwa. W głosowaniu, w przypadku równej liczby głosów, decyduje głos przedstawiciela Skarbu Państwa.
Art. 7.
- W terminie jednego roku od dnia wejścia w życie ustawy Minister Skarbu Państwa dokona, z zastrzeżeniem ust. 2, nieodpłatnego przeniesienia udziałów w równych proporcjach, lecz nie więcej niż 80% udziałów, na rzecz Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego "Solidarność" i Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych.
- Na wniosek każdej z organizacji związkowych wymienionych w ust. 1 Minister Skarbu Państwa dokona nieodpłatnej dystrybucji majątku Spółki na rzecz tych organizacji. Spółka założy stosowną liczbę spółek prawa handlowego, zgodnie z wnioskiem, wyposażając je w uzgodnioną pomiędzy Ministrem Skarbu Państwa a wnioskującą organizacją związkową ilość składników majątkowych Spółki wniesionych do Spółki w formie aportu, a następnie przeniesie nieodpłatnie wszystkie udziały w każdej ze spółek na rzecz tych organizacji związkowych.
- Wyposażenie spółek, o których mowa w ust. 2, w składniki majątku Spółki może nastąpić wyłącznie w taki sposób, że udziały zostaną pokryte aportami w postaci wyodrębnionych z majątku Spółki zespołów składników majątkowych i niemajątkowych w rozumieniu art. 55
1 Kodeksu cywilnego, tak że Spółki nie będą obciążać żadne zobowiązania związane z przenoszonymi zespołami składników majątkowych.
- Opisana w ust. 2 dystrybucja majątku Spółki nastąpi w granicach i proporcjach przewidzianych w ust. 1.
- Czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, wolne są od danin publicznych.
Art. 8.
- Czynności prawne przekraczające zakres zwykłego zarządu majątkiem Spółki dokonane przed dniem wejścia w życie ustawy, których przedmiotem były składniki mienia przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 1 ust. 1, uznaje się za nieważne, chyba że w terminie 3 miesięcy od dnia w
ejścia w życie ustawy Rada Nadzorcza Spółki, o której mowa w art. 6, potwierdzi czynność.
- Czynności prawne przekraczające zakres zwykłego zarządu majątkiem Spółki dokonywane począwszy od dnia wejścia w życie ustawy, wymagają zatwierdzenia przez Radę Nadzorczą Spółki, o której mowa w art. 6, pod rygorem nieważności.
- O skutkach nieważności, o których mowa w ust. 1 i 2, orzeka sąd, stosując odpowiednio przepisy o bezpodstawnym wzbogaceniu.
Art. 9.
- W terminie jednego miesiąca od dnia wejścia w życie ustawy Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych obowiązane jest przedłożyć Ministrowi Skarbu Państwa wykaz składników mienia przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 1 ust. 1, wniesionych w formie aportu do Spółki.
- W terminie jednego miesiąca od dnia wejścia w życie ustawy zarząd Spółki obowiązany jest przedłożyć Ministrowi Skarbu Państwa wykaz wszystkich czynności prawnych przekraczających zakres zwykłego zarządu majątkiem Spółki, których przedmiotem były składniki mienia przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 1
ust. 1, oraz zdać sprawozdanie z wykonywania zarządu.
- Wykazy, o których mowa w ust. 1 i 2, przedkładane są pod odpowiedzialnością karną za fałszywe zeznania.
- Niewykonanie obowiązku, o którym mowa w ust. 1 lub w ust. 2, prowadzi do poddania egzekucji administracyjnej osób uchylających się od jego wykonania. Wierzycielem i organem egzekucyjnym w tych sprawach jest Minister Skarbu Państwa.
- Za zobowiązania Spółki powstałe przed dniem wejścia w życie ustawy odpowiadają solidarnie Spółka i Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, z wyłączeniem czynności potwierdzonych przez Radę Nadzorczą w trybie określonym w art. 8 ust. 1.
Art. 10.
W ustawie z dnia 9 maja 1997 r. o zmianie ustawy o związkach zawodowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 82, poz. 518) w art. 7 skreśla się ust. 1, 2 i 4.
Art. 11.
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
UZASADNIENIE
Orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego z 3 czerwca 1998 roku (Sygn. Akt K 34/97) - art. 7 ust. 1, 2 i 4 ustawy z dnia 9 maja 1997 roku o zmianie ustawy o związkach zawodowych oraz o zmianie niektórych ustaw ( Dz. U. Nr 82 poz. 518) - został uznany za sprzeczny z Konstytucją.
Trybunał Konstytucyjny uznał, że powstała z mocy zakwestionowanego artykułu 7 wyżej wymienionej ustawy - Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością "Fundusz Wczasów Pracowniczych" - otrzymała aport wniesiony nieprawidłowo przez Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych we własnym imieniu, a nie w imieniu Skarbu Państwa.
Z uzasadnienia orzeczenia Trybunału wynika potwierdzenie tezy, że majątek - przedsiębiorstwo w rozumieniu artykułu 55
1 kodeksu cywilnego - wniesiony przez Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych do spółki Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych "Fundusz Wczasów Pracowniczych" - był majątkiem Skarbu Państwa pozostającym w zarządzie i użytkowaniu Funduszu Wczasów Pracowniczych.
Trybunał zakwestionował regulację ustawową stanowiącą, że nowoutworzona Spółka Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki Funduszu Wczasów Pracowniczych bez względu na charakter stosunku prawnego, z którego te prawa i obowiązki wynikają.
Zawłaszczenie przez Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych z woli politycznej większości zasiadającej w poprzedniej kadencji obu Izb Parlamentu i Prezydenta RP mienia ogólnonarodowego służącego ogółowi pracowników zrzeszonych w związkach zawodowych i ich rodzin wymaga pilnej korekty ustawowej.
Zarazem koniecznym jest uregulowanie charakteru bytu prawnego, zobowiązań i kontynuacji działań prawnych wynikających ze stosunków prawnych i umów z osobami trzecimi - istniejącej i wpisanej do rejestru handlowego utworzonej wadliwie Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością "Fundusz Wczasów Pracowniczych".
Projekt czyni zadość wyżej wymienionych wymaganiom. W pracach nad projektem uczestniczyli reprezentanci związków zawodowych.
Projekt nie rodzi znaczących skutków finansowych obciążających budżet Państwa.