U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 10 grudnia 1998 r.
w sprawie ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 20 listopada 1998 r. ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
MARSZAŁEK SENATU
Alicja GRZEŚKOWIAK
UZASADNIENIE
Senat po rozpatrzeniu, na posiedzeniu w dniu 10 grudnia 1998 r. ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych postanowił wprowadzić do jej tekstu dwanaście poprawek.
Przyjmując poprawki do art. 2 pkt 6 i art. 6 ust. 1, podwyższające kwotę premii termomodernizacyjnej, Senat uznał, iż dotychczasowa wysokość premii nie stanowi właściwej zachęty do podejmowania działań na rzecz zmniejszania zużycia energii cieplnej, a w wypadku przedsięwzięć o niskiej rentowności, finansowanych kredytem długoterminowym, nawet nie pokryje należnych bankowi odsetek.
Przyczyną skreślenia zdania drugiego w ust. 1 w art. 5, było przekonanie, iż użycie pojęcia "audyt energetyczny uproszczony" bez dodatkowego określenia jego zakresu oraz uwzględnienia w innych przepisach ustawy będzie powodowało trudności w przeprowadzeniu postępowania dotyczącego przyznania i przekazania premii inwestorowi.
Przyjmując poprawki do art. 5 ust. 1 i art. 8 ust. 2, Senat uznał, iż termin określony w tych przepisach jest zbyt odległy i należy go przyspieszyć o rok, tak aby jednostki samorządu terytorialnego mogły już od 1 stycznia 2000 r. starać się o pomoc w modernizacji budynków wykorzystywanych do wykonywania zadań publicznych.
Z uwagi na przewidywane większe zainteresowanie inwestorów pomocą w spłacie kredytów na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych niż możliwości budżetu państwa, poprawką, polegającą na dodaniu nowego ust. 5a w art. 5, Senat określił zasady pierwszeństwa w finansowaniu wniosków o przyznanie premii.
Poprawka do art. 11 ust. 1 pkt 2 podyktowana była przekonaniem, iż środki Funduszu Termomodernizacyjnego powinny być wydawane przede wszystkim na podstawowe cele ustawy. Z tą poprawką związana jest poprawka do art. 13 zwiększająca prowizję Banku Gospodarstwa Krajowego, z której można pokryć koszty weryfikacji audyt
ów.Poprawka do art. 12 ust. 2, nakładająca na Bank Gospodarstwa Krajowego dodatkowy obowiązek informowania o efektach zrealizowanych przedsięwzięć, zdaniem Senatu, przyczyni się do lepszego dysponowania i wykorzystania środków Funduszu w przyszłości.
Pozostałe poprawki mają charakter doprecyzowujący przepisy przedmiotowej ustawy.