U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 10 grudnia 1998 r.

w sprawie ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 20 listopada 1998 r. ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

  1. w art. 1 w pkt 1 w lit. c) oraz w art. 2 w pkt 1 w lit. d) po wyrazie "niekonwencjonalne" dodaje się wyrazy " , w tym źródła odnawialne";
  2. w art. 2 w pkt 2 w lit. a) po wyrazie "mieszkalny" dodaje się wyrazy "wraz z częścią usługową";
  3. w art. 2 w pkt 6 wyrazy "25%" zastępuje się wyrazami "30%";
  4. w art. 4 po wyrazach "art. 6" dodaje się wyrazy "ust. 1";
  5. w art. 5 w ust. 1 skreśla się zdanie drugie;
  6. w art. 5 w ust. 1 wyrazy "1 stycznia 2001 r." zastępuje się wyrazami "1 stycznia 2000 r.";
  7. w art. 5 dodaje się ust. 5a w brzmieniu:
    "5a. W pierwszej kolejności finansowane będą wnioski, które gwarantują uzyskanie większych efektów, o których mowa w art. 1 pkt 1.";
  8. w art. 6 w ust. 1 w pkt 2 wyrazy "75%" zastępuje się wyrazami "70%";
  9. w art. 8 w ust. 2 wyrazy "30 listopada 2000 r." zastępuje się wyrazami "30 listopada 1999 r.";
  10. w art. 11 w ust. 1 skreśla się pkt 2;
  11. w art. 12 w ust. 2 po wyrazach "premiach termomodernizacyjnych" dodaje się wyrazy " , a także o rzeczywistych efektach zrealizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych";
  12. w art. 13 w ust. 1 wyrazy "0,6%" zastępuje się wyrazami "0,75%".

MARSZAŁEK SENATU

Alicja GRZEŚKOWIAK


UZASADNIENIE

Senat po rozpatrzeniu, na posiedzeniu w dniu 10 grudnia 1998 r. ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych postanowił wprowadzić do jej tekstu dwanaście poprawek.

Przyjmując poprawki do art. 2 pkt 6 i art. 6 ust. 1, podwyższające kwotę premii termomodernizacyjnej, Senat uznał, iż dotychczasowa wysokość premii nie stanowi właściwej zachęty do podejmowania działań na rzecz zmniejszania zużycia energii cieplnej, a w wypadku przedsięwzięć o niskiej rentowności, finansowanych kredytem długoterminowym, nawet nie pokryje należnych bankowi odsetek.

Przyczyną skreślenia zdania drugiego w ust. 1 w art. 5, było przekonanie, iż użycie pojęcia "audyt energetyczny uproszczony" bez dodatkowego określenia jego zakresu oraz uwzględnienia w innych przepisach ustawy będzie powodowało trudności w przeprowadzeniu postępowania dotyczącego przyznania i przekazania premii inwestorowi.

Przyjmując poprawki do art. 5 ust. 1 i art. 8 ust. 2, Senat uznał, iż termin określony w tych przepisach jest zbyt odległy i należy go przyspieszyć o rok, tak aby jednostki samorządu terytorialnego mogły już od 1 stycznia 2000 r. starać się o pomoc w modernizacji budynków wykorzystywanych do wykonywania zadań publicznych.

Z uwagi na przewidywane większe zainteresowanie inwestorów pomocą w spłacie kredytów na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych niż możliwości budżetu państwa, poprawką, polegającą na dodaniu nowego ust. 5a w art. 5, Senat określił zasady pierwszeństwa w finansowaniu wniosków o przyznanie premii.

Poprawka do art. 11 ust. 1 pkt 2 podyktowana była przekonaniem, iż środki Funduszu Termomodernizacyjnego powinny być wydawane przede wszystkim na podstawowe cele ustawy. Z tą poprawką związana jest poprawka do art. 13 zwiększająca prowizję Banku Gospodarstwa Krajowego, z której można pokryć koszty weryfikacji audytów.

Poprawka do art. 12 ust. 2, nakładająca na Bank Gospodarstwa Krajowego dodatkowy obowiązek informowania o efektach zrealizowanych przedsięwzięć, zdaniem Senatu, przyczyni się do lepszego dysponowania i wykorzystania środków Funduszu w przyszłości.

Pozostałe poprawki mają charakter doprecyzowujący przepisy przedmiotowej ustawy.