U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 10 grudnia 1998 r.

w sprawie ustawy o sejmowej komisji śledczej

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 19 listopada 1998 r. ustawy o sejmowej komisji śledczej, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

  1. w art. 1 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
    "3. Do komisji w sprawach nie uregulowanych w niniejszej ustawie stosuje się odpowiednio przepisy regulaminu Sejmu.";
  2. w art. 2 w ust. 2 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:
    "Skład komisji powinien w miarę możliwości odzwierciedlać reprezentację klubów i kół poselskich w Sejmie odpowiednio do ich liczebności.";
  3. w art. 3 w ust. 1 wyrazy "Prezydium Sejmu" zastępuje się wyrazami "Marszałka Sejmu";
  4. w art. 3 w ust. 1 wyrazy "15 posłów" zastępuje się wyrazami "46 posłów";
  5. w art. 3 skreśla się ust. 3;
  6. w art. 5 w ust. 2 skreśla się zdanie drugie;
  7. w art. 5 w ust. 3 wyrazy " , w drodze uchwały, Prezydium Sejmu" zastępuje się wyrazami "Marszałek Sejmu";
  8. w art. 5 skreśla się ust. 5;
  9. w art. 8 :
    a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
    "1. Prowadzenie postępowania lub jego prawomocne zakończenie przez inny organ władzy publicznej, nie wyłącza możliwości prowadzenia postępowania przed komisją śledczą.",
    b) skreśla się ust. 2;
  10. w art. 10:
    a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
    "1. Pracami komisji kieruje i reprezentuje komisję na zewnątrz oraz działa w jej imieniu przewodniczący komisji lub, z jego upoważnienia, zastępca przewodniczącego.",
    b) skreśla się ust. 2;
  11. w art. 11:
    a) skreśla się ust. 2,
    b) w ust. 3 skreśla się wyrazy "i 2" oraz wyrazy "oraz ustanowienia pełnomocnika";
  12. skreśla się art. 13;
  13. w art. 14 w ust. 3 skreśla się wyrazy " , za zgodą Marszałka Sejmu,";
  14. w art. 15 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
    "2. Przewodniczący lub upoważniony przez niego członek komisji może brać udział w czynnościach, o których mowa w ust. 1.";
  15. w art. 16 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 2 i dodaje się ust. 1 w brzmieniu:
    "1. Postępowanie dowodowe jest jawne, chyba że bezpieczeństwo państwa, porządek publiczny, moralność lub konieczność ochrony życia prywatnego stron lub inny ważny interes prywatny wymaga wyłączenia jawności w części lub w całości.";
  16. w art. 17 w ust. 1 w zdaniu drugim po wyrazach "Suma zwrotu" dodaje się wyrazy "z tytułu utraty zarobków";
  17. w art. 21 w ust. 2 skreśla się wyrazy " , po zasięgnięciu opinii Prezydium Sejmu i Konwentu Seniorów,".

MARSZAŁEK SENATU

Alicja Grześkowiak


Uzasadnienie

Po rozpatrzeniu ustawy o sejmowej komisji śledczej Senat zaproponował wprowadzenie do jej tekstu poprawek.

Senat uznał, że obecny zapis art. 1 ust. 3 wbrew przepisom Konstytucji traktuje ustawę o sejmowej komisji śledczej jako swoiste lex specialis, a więc przepis szczególny w stosunku do aktu podstawowego, jakim jest regulamin Sejmu. Dlatego Senat proponuje nowe brzmienie art. 1 ust. 3, według którego przepisy regulaminu Sejmu stosowane miałyby być odpowiednio w sprawach nieuregulowanych w ustawie, biorąc pod uwagę, iż w tym zakresie ustawa nadaje taką rangę regulaminowi.

Zdaniem Senatu wymienienie w ustawie organów określonych tylko w regulaminie (Prezydium Sejmu i Konwent Seniorów) jest niewłaściwe przede wszystkim ze względu na to, że zarówno ani Konstytucja, ani w zasadzie ustawy zwykłe nie określają ich statusu. W związku z tym Senat zaproponował w tym zakresie wprowadzenie odpowiednich poprawek.

Zdaniem Izby przyznanie osobie wezwanej przez komisję uprawnienia do ustanowienia pełnomocnika, jak się wydaje, nie sprzyjałoby dążeniu do wykrycia prawdy materialnej.

Senat proponując nowe brzmienie art. 8 ust. 1 oraz skreślenie ust. 2 przedmiotowego artykułu uznał, iż komisja śledcza jako organ powołany do przeprowadzenia zbadania sprawy przede wszystkim z politycznego punktu widzenia nie powinna być ograniczona co do możliwości oceny zgodności z prawem rozstrzygnięć organów władzy publicznej.

Zdaniem Senatu, biorąc pod uwagę przede wszystkim treść art. 61 Konstytucji, w tym zwłaszcza jego ust. 2, zgodnie z którym prawo do uzyskiwania informacji obejmuje dostęp do dokumentów oraz wstęp na posiedzenia kolegialne organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów, z możliwością rejestracji dźwięku lub obrazu, celowym wydaje się wprowadzenie nowego przepisu regulującego kwestię jawności postępowania prowadzonego przez komisję.