U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 18 listopada 1998 r.
w sprawie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 9 listopada 1998 r. ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
1) dodaje się art. 1a w brzmieniu:
"Art. 1a. Jednostki samorządu terytorialnego uczestniczą w dochodach publicznych odpowiednio do wykonywanych zadań.";
2) w art. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) jednostkach samorządu terytorialnego - rozumie się przez to gminy, powiaty i województwa,";
3) w art. 2 skreśla się pkt 2;
4) w art. 2 skreśla się pkt 3;
5) w art. 2 w pkt 4 skreśla się wyrazy "powoływanej przez Radę Ministrów";
6) w art. 2 skreśla się pkt 5;
7) w art. 2 skreśla się pkt 6;
8) w art. 3 w pkt 1 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:
"wpływy z następujących podatków, ustalanych i pobieranych na podstawie odrębnych ustaw:";
9) w art. 3 w pkt 1 w lit. e) wyraz "opłacanej" zastępuje się wyrazem "opłacanego";
10) w art. 3 w pkt 3 w lit. a):
11) w art. 3 w pkt 3 w lit. a) wyrazy "26,7%" zastępuje się wyrazami "27,6%";
12) w art. 4 w pkt 8 wyrazy "wniesionego kapitału" zastępuje się wyrazami "kapitału wniesionego do spółek";
13) w art. 5 oraz w art. 6 w ust. 1 i w ust. 2 w pkt 1 i 2 wyrazy "0,267" zastępuje się wyrazami "0,276";
14) w art. 6 w ust. 1 wyrazy "W okresie od dnia 1 stycznia 1999 r. do dnia 31 grudnia 1999 r." zastępuje się wyrazami "W roku 1999";
15) w art. 6 w ust. 1 wyrazy "w roku poprzedzającym rok bazowy" zastępuje się wyrazami "w 1998 r.";
16) w art. 7 w ust. 1 wyrazy "innej gminy niż gmina, na której terenie ma siedzibę osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej" zastępuje się wyrazami "gminy innej, niż gmina właściwa dla siedziby podatnika";
17) w art. 7 w ust. 1 wyrazy "są przekazywane do budżetów tych gmin, na których terenie położone są te zakłady (oddziały), proporcjonalnie do liczby osób w nich zatrudnionych na podstawie umowy o pracę" zastępuje się wyrazami "rozdziela się pomiędzy te gminy proporcjonalnie do liczby osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w każdym z zakładów (oddziałów)";
18) w art. 9 w pkt 8 wyrazy "wniesionego kapitału" zastępuje się wyrazami "kapitału wniesionego do spółek";
19) w art. 10 wyrazy "wchodzących w skład" zastępuje się wyrazami "leżących na terenie";
20) w art. 11 w pkt 1 w lit. a) wyrazy "ustalonych w sposób określony w" zastępuje się wyrazami "stosownie do";
21) w art. 12 w pkt 8 wyrazy "wniesionego kapitału" zastępuje się wyrazami "kapitału wniesionego do spółek";
22) w art. 13 wyrazy "wchodzących w skład" zastępuje się wyrazami "leżących na terenie";
23) w art. 14 w ust. 1 wyrazy "innych województw niż województwo, na którego terenie ma siedzibę osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej" zastępuje się wyrazami "województwa innego, niż województwo właściwe dla siedziby podatnika";
24) w art. 14 w ust. 1 wyrazy "są przekazywane do budżetów tych województw, na których terenie położone są te zakłady (oddziały), proporcjonalnie do liczby osób w nich zatrudnionych na podstawie umowy o pracę" zastępuje się wyrazami "rozdziela się pomiędzy te województwa proporcjonalnie do liczby osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w każdym z tych zakładów (oddziałów)";
25) w art. 21 w ust. 4 skreśla się wyrazy " , których obowiązek sporządzenia wynika z odrębnych przepisów";
26) art. 22 otrzymuje brzmienie:
"Art. 22. Dla gmin o liczbie mieszkańców:
27) w art. 23 w ust. 1 skreśla się wyrazy ", o której mowa w art. 20";
28) w art. 25 w ust. 2 wyrazy "z uwzględnieniem utraconej kwoty" zastępuje się wyrazami "uwzględniając utraconą kwotę";
29) w art. 26 w ust. 2 wyrazy "z uwzględnieniem wniosków gmin, zawierających" zastępuje się wyrazami "uwzględniając wnioski gmin, zawierające";
30) w art. 33 w ust. 9 wyrazy "dochodów we wpływach" zastępuje się wyrazami "udziału we wpływach";
31) w art. 44 w ust. 2 skreśla się wyrazy "po zasięgnięciu opinii samorządu województwa";
32) w art. 48 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:
"Porozumienia mogą również określać zasady wykorzystywania dotacji oraz zasady odpowiedzialności stron.";
33) w art. 56 w ust. 1 w pkt 2 wyrazy "ust. 1" zastępuje się wyrazami "ust. 1a";
34) dodaje się art. 63a w brzmieniu:
"Art. 63a. Rada Ministrów przedłoży Sejmowi i Senatowi do dnia 31 maja 2000 r. informację o skutkach obowiązywania ustawy wraz z propozycjami niezbędnych zmian.".
WICEMARSZAŁEK SENATU
Andrzej CHRONOWSKI
Uzasadnienie
Rozpatrując ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000 Senat uznał, że tworząc nowe struktury administracji publicznej kontrolowane przez społeczności lokalne, nie wolno zapominać o doświadczeniach z funkcjonowania podstawowego, gminnego szczebl
a samorządu i wnioskach płynących z tych doświadczeń.Choć sytuacja prawna gmin nie ulega z dniem 1 stycznia 1998 r. rewolucyjnym zmianom, a modyfikacje dokonane w przepisach regulujących ich kompetencje nie są znaczne, nie zwalnia to jednak - w opinii Senatu - z obowiązku zadbania o to, aby wzmocnić gwarancje prawidłowego wykonywania zadań publicznych przez gminy. Takiemu wzmocnieniu służy zwiększenie udziału gmin we wpływach pochodzących z podatku dochodowego od osób fizycznych.
Kilka poprawek przyjętych przez Senat służy realizacji założenia, przyjętego w ustrojowych ustawach samorządowych, iż poszczególne szczeble wspólnot lokalnych są od siebie niezależne. Senat opowiedział się zarówno za czysto językowym podkreśleniem tej zasady, usuwając zwroty mówią
ce na przykład o gminach leżących na terenie województwa, jak i za jej zagwarantowaniem proceduralnym - modyfikując art. 44 tak, aby zasady dotowania powiatów i gmin nie były ustalane we współpracy z samorządem województwa.Ze względu na epizodyczność ustawy Senat uznał za celowe obciążenie Rady Ministrów obowiązkiem oceny funkcjonowania systemu finansowania samorządu terytorialnego i przedłożenia jej Sejmowi i Senatowi z odpowiednim wyprzedzeniem przed przyjęciem nowych regulacji.
Pozostałe poprawki mają charakter redakcyjny. W znacznej ich części Senat opowiedział się za prymatem zasady zwięzłości przepisów prawnych.