U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 16 lipca 1998 r.
w sprawie ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących gmin warszawskich
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 1 lipca 1998 r. ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących gmin warszawskich, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
1) tytuł ustawy otrzymuje brzmienie:
"o zmianie ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy";
2) art. 1 otrzymuje brzmienie:
"Art. 1. W ustawie z dnia 25 marca 1994 r. o ustroju miasta stołecznego Warszawy (Dz.U. Nr 48, poz. 195 i Nr 86, poz. 396 oraz z 1995 r. Nr 124, poz. 601) wprowadza się następujące zmiany:
3) art. 2 otrzymuje brzmienie:
"Art. 2. Ilekroć w odrębnych ustawach jest mowa o mieście stołecznym Warszawa - związku komunalnym, lub mieście stołecznym Warszawa - obligatoryjnym związku gmin, należy przez to rozumieć miasto stołeczne
Warszawa w rozumieniu art. 1 niniejszej ustawy.";4) w art. 4:
"1. M.st. Warszawa i gminy warszawskie działają na podstawie niniejszej ustawy.";
5) art. 5 - 15 otrzymują brzmienie:
"Art. 5. 1. Do zadań m.st. Warszawy należą sprawy publiczne na terenie miasta przewidziane dla powiatu oraz inne wynikające z ustaw.
2. Do zadań m.st. Warszawy należą również zadania własne gmin, mające znaczenie dla więcej niż jednej gminy warszawskiej, albo obejmujące teren więcej niż jednej gminy warszawskiej, dotyczące w szczególności:
3. Do zadań m.st. Warszawy należy wspieranie gmin warszawskich w celu wyrównywania dysproporcji w sferze zaspokajania potrzeb zbiorowych.
4. M.st. Warszawa określa zasady i tryb uzgodnień co do współdziałania gmin warszawskich dla wykonania zadań publicznych w celu lepszego zaspokajania potrzeb wspólnoty na terenie miasta, nie zastrzeżonych dla m.st. Warszawy, w szczególności:
5. W razie zaistnienia wątpliwości dotyczącej właściwości organu m.st. Warszawy lub organu gminy warszawskiej, do wykonywania zadania publicznego, o którym mowa w ust. 2, właściwy jest organ m. st. Warszawy.
Art. 6. 1. M.st. Warszawa wykonuje zadania wynikające ze stołecznego charakteru miasta, w szczególności zapewnia warunki:
2. Rada Ministrów może ustalić, w drodze rozporządzenia, wykaz zadań wynikających ze stołecznego charakteru miasta, których realizacja, ze względu na zwyczaje lub bezpieczeństwo publiczne, wymaga zgody ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
3. Zadania wynikające ze stołecznego charakteru miasta, wykonywane są na zasadach określonych dla zadań zleconych gminom.
Art. 7. M.st. Warszawa może powierzać swoje zadania, w całości lub w części, jednej lub kilku gminom warszawskim, w drodze porozumienia, wraz ze środkami przeznaczonymi na realizację tych zadań.
Art. 8. Straż miejska m.st. Warszawy działa na terenie całego miasta stołecznego Warszawy.
Art. 9. 1. W statucie m.st. Warszawy określa się:
w szczególności w zakresie wykonywania przez nie funkcji kontrolnych.
2. W statucie m.st. Warszawy mogą być także określone:
Art. 10. 1. Statut m.st. Warszawy uchwala Rada m.st. Warszawy.
2. Projekt statutu uchwalony przez Radę m.st. Warszawy Przewodniczący Rady przesyła niezwłocznie gminom warszawskim. Gminy warszawskie mogą, w terminie miesiąca od dnia doręczenia projektu statutu, wyrazić opinię o projekcie w formie uchwały.
3. Projekt statutu, po rozpatrzeniu opinii gmin warszawskich, Przewodniczący Rady m.st. Warszawy przekazuje niezwłocznie Prezesowi Rady Ministrów.
4. Jeżeli Prezes Rady Ministrów nie zajmie stanowiska w terminie miesiąca od dnia doręczenia projektu statutu przez Przewodniczącego Rady m.st. Warszawy, uważa się projekt za uzgodniony.
5. W przypadku stwierdzenia przez Prezesa Rady Ministrów uchybień, projekt statutu przekazuje się do ponownego rozpatrzenia, wskazując termin ich usunięcia.
6. Jeżeli ponownie przedstawiony projekt statutu nie uwzględnia wskazówek, o których mowa w ust. 5, Prezes Rady Ministrów może, w drodze rozporządzenia, nadać m.st. Warszawie statut tymczasowy.
7. W zakresie nie unormowanym ustawą stosuje się przepisy dotyczące miast na prawach powiatu.
Art. 11. Zmiana statutu m.st. Warszawy następuje w trybie przewidzianym dla jego ustanowienia.
Art. 12. Statut m.st. Warszawy podlega ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 13. 1. Organem stanowiącym i kontrolnym m.st. Warszawy jest Rada m.st. Warszawy.
2. Radnych do Rady m.st. Warszawy wybiera się w liczbie ustalonej na podstawie przepisu art. 17 ustawy, o której mowa w art. 1 ust. 6.
3. Rada m.st. Warszawy wybiera ze swego składu Przewodniczącego i wiceprzewodniczących, którzy tworzą Prezydium Rady, działające na zasadach określonych w statucie m.st. Warszawy.
4. Posiedzenia Rady m.st. Warszawy zwołuje Przewodniczący:
Art. 14. Do radnych m.st. Warszawy stosuje się przepisy o radnych powiatowych.
Art. 15. Do wyłącznej właściwości Rady m.st. Warszawy należy:
3. wybór i odwołanie Zarządu m.st. Warszawy lub jego członków oraz Skarbnika m.st. Warszawy i Sekretarza m.st. Warszawy.,
4. stanowienie o kierunkach działania Zarządu m.st. Warszawy oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
5. uchwalanie budżetu m.st. Warszawy, przyjmowanie sprawozdań z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwał w sprawie absolutorium dla Zarządu m.st. Warszawy,
6. uchwalanie strategii rozwoju, studium uwarunkowań oraz planu zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy, stanowiącego ustalenia wiążące gminy warszawskie przy sporządzaniu przez nie miejscowych planów zagospodarowania
przestrzennego,7. podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych m.st. Warszawy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, w szczególności:
8. wskazanie banku prowadzącego obsługę m.st. Warszawy,
9. określanie wysokości kwoty, do jakiej Zarząd m.st. Warszawy może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
10. inicjowanie i wspieranie współdziałania gmin warszawskich,
11. podejmowanie uchwał w sprawach, o których mowa w art. 5,
12. podejmowanie uchwał w sprawach opłat i podatków lokalnych,
13. podejmowanie uchwał w sprawach nazw ulic i placów publicznych,
14. nadawanie honorowego obywatelstwa m.st. Warszawy oraz uchwalanie zasad przyznawania nagród i innych wyróżnień m.st. Warszawy,
15. podejmowanie uchwał o przeprowadzaniu referendum,
16.uchwalanie regulaminu straży miejskiej m.st. Warszawy,
17. zawieranie porozumień oraz tworzenie związków komunalnych z jednostkami samorządu terytorialnego nie wchodzącymi w skład m.st. Warszawy, w celu wykonywania zadań publicznych, o których mowa w art. 5 ust. 2,
18. podejmowanie uchwał w innych sprawach, jeżeli ustawy to przewidują.";
5) po art. 15 dodaje się art. 15a - art. 15e w brzmieniu:
"Art. 15a. 1. Rada m.st. Warszawy kontroluje działalność Zarządu m.st Warszawy oraz jednostek organizacyjnych m.st. Warszawy. W tym celu powołuje komisję rewizyjną, liczącą co najmniej 7 członków wybieranych spośród radnych.
2. Funkcje kontrolne mogą sprawować również inne komisje, na zasadach określonych w statucie.
Art. 15b. 1. Organem wykonawczym m.st. Warszawy jest Zarząd m.st. Warszawy.
2. W skład Zarządu m.st. Warszawy wchodzi Prezydent m.st. Warszawy jako jego przewodniczący oraz dwu lub trzech wiceprezydentów. Wiceprezydentów wybiera i odwołuje Rada m.st. Warszawy, na wniosek Prezydenta m.st. Warszawy.
3. Zarząd m.st. Warszawy jest wybierany i odwoływany przez Radę m.st. Warszawy, na zasadach określonych w przepisach ustawy, o której mowa w art. 1 ust. 6.
4. Kandydata na Prezydenta m.st. Warszawy zgłasza grupa co najmniej 10 radnych m.st. Warszawy.
5. Skarbnik m.st. Warszawy i Sekretarz Zarządu m.st. Warszawy uczestniczą w pracach zarządu.
6. Skarbnika m.st. Warszawy i Sekretarza Zarządu wybiera i odwołuje Rada m.st. Warszawy, na wniosek Prezydenta m.st. Warszawy.
Art. 15c. 1. Prezydent m.st. Warszawy organizuje pracę Zarządu m.st. Warszawy i kieruje nim oraz reprezentuje m.st. Warszawę na zewnątrz.
2. Rada m.st. Warszawy może upoważnić Prezydenta m.st. Warszawy do jednoosobowego wykonywania spraw z zakresu właściwości Zarządu m.st. Warszawy, o których mowa w art. 15d pkt 2, 4 i 7.
3. Prezydent m.st. Warszawy oraz członkowie Zarządu m.st. Warszawy nie mogą pobierać wynagrodzenia z tytułu pełnienia innych funkcji samorządowych.
Art. 15d. Do właściwości zarządu m.st. Warszawy należy, w szczególności:
Art. 15e. 1. Zarząd m.st. Warszawy wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu m.st. Warszawy, zwanego dalej "Magistratem"
2. Zwierzchnikiem służbowym pracowników Magistratu jest Prezydent m.st. Warszawy.
3. Strukturę i zadania Magistratu określa regulamin uchwalony przez Radę m.st. Warszawy, na wniosek Zarządu m.st. Warszawy.";
6) art. 16 -26 otrzymują brzmienie:
"Art. 16. 1. Gminy warszawskie mogą tworzyć jednostki pomocnicze: dzielnice, osiedla i inne.
2. Zasady tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostki pomocniczej, a także jej zadania określa statut gminy warszawskiej.
Art. 17. 1. Do zadań gminy warszawskiej należą:
2. W szczególności do zadań gminy warszawskiej należą sprawy:
3. W stosunku do gmin warszawskich stosuje się przepisy art. 64 i 74 ustawy, o której mowa w art. 1 ust. 6, z zastrzeżeniem art. 15 pkt 17 niniejszej ustawy.
Art.18. 1. Gminy warszawskie sporządzają miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego dla obszarów przewidzianych przez Radę m.st. Warszawy dla realizacji miejskich celów publicznych.
2. W razie nieprzystąpienia gminy warszawskiej do sporządzenia lub zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w terminie 3 miesięcy od dnia podjęcia przez Radę m.st. Warszawy uchwały o obowiązku sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a także w razie nieuchwalenia planu w terminie 12 miesięcy od dnia przystąpienia do jego sporządzenia, Rada m.st. Warszawy może wezwać gminę warszawską do wykonania tych obowiązków w określonym terminie, a po jego bezskutecznym upływie sporządzić i uchwalić plan wywołujący skutki przewidziane prawem dla miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
3. Koszty sporządzenia lub zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, o którym mowa w ust. 1 i 2, pokrywane są z budżetu m.st. Warszawy.
Art. 19. 1. Organem stanowiącym i kontrolnym gminy warszawskiej jest rada.
2. W skład rady gminy warszawskiej wchodzą radni w liczbie:
- dwudziestu w gminach do 40 000 mieszkańców,
- dwudziestu czterech w gminach do 60 000 mieszkańców
- dwudziestu ośmiu w gminach do 80 000 mieszkańców,
- trzydziestu dwóch w gminach do 100 000 mieszkańców
- trzydziestu czterech w gminach do 200 000 mieszkańców
oraz po pięciu na każde dalsze rozpoczęte 100 000 mieszkańców
Art. 20. Do właściwości rady gminy warszawskiej należy:
Art. 21. Decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu wydane bez miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego niezgodnego z planem zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy, o którym mowa w art. 15 pkt 6, są nieważne z mocy prawa.
Art. 22. W sprawach nie uregulowanych w ustawie do trybu pracy rady gminy warszawskiej mają odpowiednie zastosowanie przepisy o radzie gminy, a do radnych rady gminy warszawskiej - przepisy o radnych gminy.
Art. 23. Poza zwykłym trybem zwoływania rady gminy warszawskiej wynikającym z zasad obowiązujących gminy, rada gminy warszawskiej jest zwoływana takż
e na wniosek Rady m.st. Warszawy lub Prezesa Rady Ministrów.Art. 24. Organem wykonawczym gminy warszawskiej jest zarząd liczący nie więcej niż 4 członków, wybierany przez radę gminy warszawskiej, w skład którego wchodzą burmistrz jako przewodniczący oraz zastępcy burmistrza.
Art. 25. 1. Zarząd gminy warszawskiej wykonuje uchwały rady gminy warszawskiej.
2. Do zadań zarządu należy, w szczególności:
Art. 26. 1. Organizację i strukturę urzędu gminy warszawskiej określa statut.
2. Gminy warszawskie mogą posługiwać się oprócz herbu m.st. Warszawy, także własnym herbem określonym w statucie.";
7) skreśla się art. 27 - 31;
8) art. 32 - 33a otrzymują brzmienie:
"Art. 32. 1. Jeżeli niniejsza ustawa nie stanowi inaczej, wybory do rad gmin warszawskich oraz do Rady m.st. Warszawy odbywają się na podstawie przepisów o wyborach do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego.
2. Wybory do Rady m.st. Warszawy przeprowadza się łącznie z wyborami do rad gmin warszawskich. Kadencja Rady m.st. Warszawy trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów.
Art. 33. 1. Dla wyborów do Rady m.st. Warszawy tworzy się okręgi wyborcze na terenie gmin warszawskich, w których wybiera się od 4 do 6 radnych.
2. Obwody głosowania utworzone dla wyborów do rad gmin warszawskich oraz powołane dla tych wyborów obwodowe komisje wyborcze są wspólne dla wyborów do rad gmin warszawskich i do Rady m.st. Warszawy.
3. Spisy wyborców sporządzone dla wyborów do rad gmin warszawskich służą również dla wyborów do Rady m.st. Warszawy.
Art. 33a. 1. Głosowanie na radnych Rady m.st. Warszawy i radnych właściwej rady gminy warszawskiej odbywa się równocześnie.
2. Wyborca otrzymuje od obwodowej komisji wyborczej dwie karty do głosowania.";
9) art. 34 otrzymuje brzmienie:
"Art. 34. 1. Nie można być równocześnie radnym Rady m.st. Warszawy i rady gminy warszawskiej.
2. Jeśli w wyniku wyborów kandydat na radnego uzyskuje mandat radnego Rady m.st. Warszawy i rady gminy warszawskiej, zostaje radnym Rady m.st. Warszawy.
3. Obsadzanie mandatu w radzie gminy warszawskiej, w przypadku określonym w ust. 2, następuje w trybie przewidzianym w przepisach o wyborach do organów stanowiących jednostek samorządu
terytorialnego.";10) dodaje się oznaczenie i tytuł rozdziału 4a oraz art. 34a - 34f w brzmieniu:
"Rozdział 4a.
Gospodarka finansowa
Art. 34a. 1. M.st. Warszawa i gminy warszawskie prowadzą samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie odrębnie uchwalanych budżetów.
2. Budżet m.st. Warszawy i budżety gmin warszawskich uchwalane są na zasadach i w trybie określonych w ustawie, o której mowa w art. 1 ust. 6 .
Art. 34b. 1. Dochodami m.st. Warszawy są:
2. Dochodami m.st. Warszawy mogą być ponadto:
Art. 34c. Subwencja dla m.st. Warszawy, o której mowa w art. 34b ust. 1 pkt 2 lit. a) jest ustalana corocznie na podstawie wydatków na szkolnictwo i oświatę na poziomie ponadpodstawowym w kwocie równej wydatkom na wykonanie tych zadań w poprzedzającym roku kalendarzowym, skorygowanej za pomocą wskaźników inflacji określonych w odrębnych przepisach o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Art. 34d. Wysokość kwoty dodatku stołecznego, o którym mowa w art. 34b ust.1 pkt 5, ustalana jest na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach dla ustalania wysokości kwoty wojewódzkiego dodatku do podatku dochodowego od osób prawnych.
Art. 34e. 1. Dochodami gminy warszawskiej są:
2. Dochodami gminy warszawskiej mogą być:
Art. 34f. 1. Dotacje na wyrównywanie dysproporcji między gminami warszawskimi w sferze zaspokajania potrzeb zbiorowych przysługują gminom warszawskim, w których wysokość dochodów na jednego mieszkańca jest mniejsza niż 90% średniej kwoty dochodu na jednego mieszkańca, obliczanej dla wszystkich gmin warszawskich, o których mowa w art. 1 ust. 3, łącznie.
2. Dochód poszczególnych gmin warszawskich na jednego mieszkańca oraz dochód tych gmin na jednego mieszkańca łącznie, obliczany jest na podstawie dochodów uzyskanych w poprzedzającym roku budżetowym, ze źródeł dochodów gmin warszawskich, o których mowa w art. 34e ust. 1 pkt 2-6.
3. Na dotacje, o których mowa w ust. 1, Rada m.st. Warszawy przeznacza corocznie kwotę nie mniejszą niż równowartość 20% wpływów z dochodu m.st. Warszawy, o którym mowa w art. 34b ust. 1 pkt 6 lit. a).
4. Rada m.st. Warszawy uchwala wysokość dotacji, o których mowa w ust. 1, na zasadzie proporcjonalnej, do wysokości różnicy między dochodem na jednego mieszkańca danej gminy a średnią kwot dochodu na jednego mieszkańca obliczoną dla wszystkich gmin warszawskich łącznie na zasadach, o których mowa w ust. 2 i 3.
5. Dotacje, o których mowa w ust. 1, m.st. Warszawa przekazuje gminom warszawskim w dwóch równych ratach - do dnia 31 maja i do 31 października każdego roku budżetowego.
6. Gminy warszawskie udostępniają m.st. Warszawie dokumenty w zakresie gospodarki finansowej.";
11) załącznik do ustawy otrzymuje brzmienie:
"Załącznik
GRANICE GMIN WARSZAWSKICH
3) skreśla się art. 2;
4) dodaje się art. 2a w brzmieniu:
"Art. 2a. Przekształcenia własnościowe dotyczące mienia dotychczasowej gminy Warszawa - Centrum i gmin warszawskich nie naruszają praw osób trzecich wynikających z roszczeń reprywatyzacyjnych.";
5) art. 3 otrzymuje brzmienie:
"Art. 3. W miejsce dotychczasowej gminy Warszawa - Centrum w dotychczasowych granicach administracyjnych jej dzielnic tworzy się następujące gminy warszawskie: Warszawa-Mokotów, Warszawa-Ochota, Warszawa-Praga Południe, Warszawa-Praga Północ, Warszawa-Śródmieście, Warszawa-Wola i Warszawa-Żoliborz.";
6) dodaje się art. 3a - 3s w brzmieniu:
"Art. 3a. 1. Mienie dotychczasowej gminy Warszawa-Centrum - dzieli się między utworzone w jej miejsce gminy warszawskie, o których mowa w art. 3, według stanu na dzień wejścia w życie ustawy.
2. Zobowiązania i wierzytelności gminy Warszawa-Centrum stają się zobowiązaniami i wierzytelnościami odpowiednio m.st. Warszawy lub właściwych gmin warszawskich. Jeżeli ustalenie właściwej gminy nie jest możliwe, zobowiązania i wierzytelności przejmują solidarnie gminy powstałe na obszarze dotychczasowej gminy Warszawa-Centrum.
3. Prawa majątkowe do nieruchomości dotychczasowej gminy Warszawa-Centrum stają się prawami gmin warszawskich, na których terenie położone są nieruchomości.
4. Ruchomości, będące w posiadaniu gminy Warszawa-Centrum, Zarząd m.st. Warszawy podzieli między odpowiednie gminy warszawskie.
5. Udziały w spółkach, spółdzielniach, lokaty i papiery wartościowe stanowiące własność gminy Warszawa-Centrum stają się własnością m.st. Warszawy.
6. Przejęcie składników mienia komunalnego następuje łącznie ze środkami finansowymi przewidzianymi na ich utrzymanie.
7. Do czasu ujawnienia w księgach wieczystych zmian wynikających z przekazania mienia gminom warszawskim, jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 1999 r., czynności prawne mające za przedmiot nieruchomości komunalne są, z uwzględnieniem przepisów Kodeksu cywilnego oraz przepisów o księgach wieczystych, ważne, jeżeli gmina warszawska dokonująca danej czynności złoży w formie przewidzianej dla tej czynności oświadczenie, że jest właściwą.
8. Decyzje administracyjne w sprawach, o których mowa w ust. 1 - 4, wydaje Zarząd m.st. Warszawy.
Art. 3b. Koszty likwidacji gminy Warszawa-Centrum pokrywa się z jej środków.
Art. 3c. 1. Decyzja w sprawie, o której mowa w art. 3a ust. 1, stanowi podstawę do wpisu w księdze wieczystej. Decyzję przesyła się w terminie jednego miesiąca od dnia, w którym stała się ostateczna, do właściwego sądu. Postępowanie w przedmiocie wpisu jest wolne od opłat.
2. Przepis art. 3a ust. 7 stosuje się również do czynności prawnych dokonanych przez m.st. Warszawę.
Art. 3d. Dotychczasowe mienie związku komunalnego m.st. Warszawy staje się mieniem m.st. Warszawy.
Art. 3e. 1. Składniki mienia, o których mowa w art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 25 marca 1994 r. o ustroju miasta stołecznego Warszawy (Dz.U. Nr 48, poz. 195 i Nr 86, poz. 396 oraz z 1995 r. Nr 124, poz. 601), w stosunku do których nie ustalono do dnia 1 sierpnia 1998 r. udziałów we współwłasności, stają się składnikami mienia m.st. Warszawy.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do przedsiębiorstw, zakładów lub innych jednostek organizacyjnych, o których mowa w art. 37 ust. 4 ustawy, o której mowa w ust. 1.
Art. 3f. 1. Zarząd m.st. Warszawy, za zgodą Rady, przekształci w jednoosobowe spółki handlowe m.st. Warszawy przedsiębiorstwa komunalne zajmujące się transportem zbiorowym, kanalizacją, odbieraniem i oczyszczaniem ścieków, oczyszczaniem miasta, zaopatrywaniem w energię cieplną, dostarczaniem wody, wysypiskami i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych oraz cmentarzami komunalnymi.
2. Do trybu przekształceń, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43, Nr 106, poz. 679 i Nr 121, poz. 770).
Art. 3g. Zmiany w zakresie praw majątkowych związane z wykonywaniem ustawy nie mogą naruszać praw osób trzecich.
Art. 3h. Ustalenie subwencji dla gmin, o których w art. 3, do końca 1998 r. następuje, jak dla gmin nowych, na zasadach odkreślonych w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o finansowaniu gmin (Dz. U. Nr 129, poz. 600, z 1994 r. Nr 105, poz. 509 oraz z 1995 r. Nr 101, poz. 504 i Nr 124, poz. 601).
Art. 3i. Subwencja dla m.st. Warszawy na rok 1999 pokrywa wydatki na szkolnictwo i oświatę na poziomie ponadpodstawowym w kwocie równej wydatkom na wykonanie tych zadań za rok 1998, skorygowanej za pomocą wskaźników inflacji określonych w odrębnych przepisach o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Art. 3j. W wyborach do rady m.st. Warszawy oraz do rad gmin warszawskich:
Art. 3k. 1. Do czasu uchwalenia nowych statutów m.st. Warszawy i gmin warszawskich, nie dłużej jednak niż przez okres trzech miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, stosuje się odpowiednio statuty dotychczasowe w zakresie niesprzecznym z ustawą.
2. Dotychczasowy statut gminy Warszawa-Centrum, do czasu uchwalenia statutów gmin, o których mowa w art. 3, stosuje się odpowiednio w zakresie niesprzecznym z ustawą.
Art. 3l. 1. Dotychczasowe Biuro Zarządu m.st. Warszawy staje się Magistratem, a urzędy gmin warszawskich i dzielnic w gminie Warszawa-Centrum stają się odpowiednio urzędami gmin warszawskich w siedzibach i ze stanem posiadania składników majątkowych dotychczasowych urzędów.
2. Z dniem wejścia w życie ustawy, do czasu wyboru zarządów gmin, o których mowa w art. 3, ich obowiązki wypełniają dotychczasowi dyrektorzy dzielnic.
Art. 3ł. 1. Pracownicy Biura Zarządu m.st. Warszawy stają się pracownikami Magistratu, a pracownicy urzędów dzielnic w gminie Warszawa-Centrum zostaną zatrudnieni w odpowiednich urzędach gmin warszawskich.
2. Pracownicy urzędu gminy Warszawa-Centrum stają się pracownikami Magistratu.
3. Pracownicy komunalnych jednostek organizacyjnych gminy Warszawa-Centrum stają się pracownikami urzędu lub komunalnych jednostek organizacyjnych odpowiednio: m.st. Warszawy albo właściwych gmin powstałych w miejsce gminy Warszawa-Centrum.
4. Przepisy art. 231 § 2 i § 4 Kodeksu pracy stosuje się odpowiednio.
Art. 3m. Porozumienia zawarte przed dniem wejścia w życie ustawy między organami administracji rządowej a dotychczasowymi gminami warszawskimi pozostają w mocy do czasu ich rozwiązania przez strony, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 1999 r.
Art. 3n. 1. Postępowanie administracyjne nie zakończone przez dotychczasowe organy m.st. Warszawy i gmin warszawskich toczy się nadal, odpowiednio do właściwości wynikającej z ustawy, przed organami m.st. Warszawy i odpowiednich gmin warszawskich.
2. Postępowanie administracyjne nie zakończone przez organy gminy Warszawa-Centrum toczy się nadal przed organami miejscowo właściwej gminy warszawskiej.
3. Organ, który przejął sprawę zawiadamia o tym strony w terminie 21 dni od dnia wejścia w życie ustawy.
Art. 3o. W toczących się postępowaniach sądowych i administracyjnych stronami stają się m.st. Warszawa oraz gminy warszawskie odpowiednio do właściwości wynikającej z ustawy; w razie wątpliwości stroną staje się m.st. Warszawa.
Art. 3p. 1. Prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej ustali budżety dla nowo utworzonych gmin na rok 1998 zgodnie z art. 36 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. Prawo budżetowe (Dz.U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344, z 1994 r. nr 76, poz. 344 i Nr 121, poz. 591, nr 133, poz. 685, z 1995 r. Nr 78, poz. 390, Nr 124, poz. 601 i nr 132, poz. 640, z 1996 r. Nr 89, poz. 402, nr 106, poz. 496, nr 132, poz. 621 i Nr 139, poz. 647 oraz z 1997 r. Nr 54, poz. 348, Nr 78, poz. 484, Nr 121, poz. 770, nr 123, poz. 775 i 778, nr 133, poz. 883, nr 137, poz. 926, Nr 141, poz. 943 i Nr 158, poz. 1042).
2. Rada m.st. Warszawy dokona odpowiednich zmian w budżecie miasta na rok 1998 w terminie 30 dni od dnia pierwszej sesji.
Art. 3r. W roku 1998 wybory do Rady m.st. Warszawy i do rad gmin warszawskich odbędą się w terminie określonym dla wyborów do rad gmin. Do wyborów tych stosuje się kalendarz wyborczy ustalony przez Prezesa Rady Ministrów dla wyborów do rad gmin.
Art.3s. W zakresie uregulowanym niniejszą ustawą tracą moc przepisy dotychczasowe.";
7) art. 4 otrzymuje brzmienie:
"Art. 4. Ustawa wchodzi w życie z dniem 11 października 1998 r., z wyjątkiem:
MARSZAŁEK SENATU
Alicja GRZEŚKOWIAK