U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 2 lipca 1998 r.
w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy
Na podstawie art. 118 ust.1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej Senat wnosi do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy.
Jednocześnie upoważnia senatora Stefana Konarskiego do reprezentowania stanowiska Senatu w dalszych pracach nad projektem.
MARSZAŁEK SENATU
Alicja GRZEŚKOWIAK
projekt
USTAWA
z dnia
o zmianie ustawy - Kodeks pracy
Art. 1.
W ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94) wprowadza się następujące zmiany:
Art. 2.
Wprowadzenie norm czasu pracy przewidzianych w ustawie nie powoduje obniżenia wysokości wynagrodzenia wypłacanego pracownikowi w stałej miesięcznej wysokości. Składniki wynagrodzenia określone w inny sposób ulegają podwyższeniu w stopniu zapewniającym zachowanie przez pracownika wynagrodzenia nie niższego niż dotychczas otrzymywane.
Art. 3 .
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1
stycznia 1999 r.U Z A S A D N I E N I E
Obowiązujące przepisy art. 129 Kodeksu pracy ustalają górną granicę podstawowego wymiaru czasu pracy w skali doby i tygodnia. Czas pracy nie może przekroczyć 8 godzin na dobę i 42 godzin na tydzień w przyjętym okresie rozliczeniowym nie dłuższym niż
3 miesiące.
Proponowana zmiana art. 129 wprowadza 40 godzinny tydzień pracy.
W konsekwencji oznacza to przyjęcie powszechnego 5 dniowego tygodnia pracy.
W ten sposób ujednolicone zostanie prawo do wypoczynku każdego pracownika, niezależnie od rodzaju i warunków wykonywanej pracy. Ponadto dotychczasowy stan prawny, w którym pracodawca upoważniony został do określenia w regulaminie pracy rozkładu czasu pracy i terminów dodatkowych dni wolnych od pracy nie sprzyja porządkowi w tym zakresie, utrudnia często sprawne i pewne korzystanie z określonych usług oferowanych przez urzędy i różnego rodzaju instytucje. Zmiana art.129, ujednolicając zasady wykonywania pracy, poprzez podział tygodnia kalendarzowego na tzw. część robo
czą (tydzień pracy od poniedziałku do piątku) i część wypoczynkową (pozostałe dwa dni tygodnia) powinna sprzyjać lepszej organizacji czasu pracy. Doprowadzić ma także do likwidacji często w praktyce występującego fikcyjnego "odrabiania" dni wolnych od pracy, polegającego na dodawaniu do czasu pracy kilkunastu minut dziennie. Usankcjonowane zostanie również niestosowanie przepisu art. 129 przez wiele zakładów pracy, które w praktyce "zapominają" o 42 godzinnym tygodniu pracy, a także
o tym, że aktualny sta
Proponowana zmiana ma także wymiar społeczny, poprzez umożliwienie większej integracji rodzinie, która będzie miała przez cały rok kalendarzowy do dyspozycji dwa dni wolne od pracy w tygodniu. Dzięki tym dwóm wolnym dniom rodzice, którzy na ogół pracują zawodowo będą mogli więcej czasu poświęcić na wychowanie dzieci.
W związku z wprowadzeniem wszystkich wolnych sobót, czyli dodatkowo
13, projekt konsekwentnie obniża tygodniową normę czasu pracy w ruchu ciągłym do
43 godzin. Senat uznał ponadto, iż nie jest właściwe, aby przy pracach, o których mowa w
art. 142, nie było maksymalnej granicy czasu pracy na dobę. Przyjęta norma 16 godzin jest sumą 12 godzin pracy w przedłużonym czasie pracy i 4
Zmiana brzmienia art.30 § 21 jest konsekwencją wprowadzenia wolnej soboty. Okres wypowiedzenia umowy o pracę obejmujący tydzień kończył się będzie w ostatnim dniu roboczym tygodnia, czyli w zasadzie w piątek.
Wykreślenie z treści przepisu art. 104 § 1 pkt 3, który obliguje do sprecyzowania
w regulaminie pracy "dodatkowych dni wolnych od pracy", oraz art. 1291 - 1293, jest konsekwencją wprowadzenia 40 godzinnego tygodnia pracy. W proponowanym
40 godzinnym tygodniu pracy instytucja "dodatkowych dni wolnych od pracy" staje się zbędna.
Nowe brzmienie art. 1294 utrzymuje odstępstwo od zasady 40 godzinnego tygodnia pracy i 8 godzinnego dnia pracy uzależnione jednak od zgody zakładowej organizacji związkowej lub od uprzedniego zawiadomienia inspektora pracy. Projekt jednoznacznie stanowi, iż dla pracowników, których obowiązuje przedłużony czas pracy, nie jest pracą
w godzinach nadliczbowych praca w granicach nie przekraczających dobowego wymiaru czasu pracy danego pracownika i 40 godzin przeciętnie na tydzień a zarazem 8 godzin na dobę.
Senat, uznając sobotę za dzień ustawowo wolny od pracy, zrównał pracę w ten dzień z pracą w niedzielę w zakresie prawa do oddzielnego wynagrodzenia, dodatku za pracę
w godzinach nadliczbowych, obowiązku udzielenia dnia wolnego od pracy w tygodniu
w zamian za pracę w sobotę, z wyjątkiem pracy w ramach przedłużonego czasu pracy,
w ruchu ciągłym i pracy polegającej na dozorze urządzeń lub związanej z pozostawaniem
w pogotowiu do pracy - w tych przypadkach udzielenie dnia wolnego za pracę w sobotę jest zagwarantowane, ale nie w następnym tygodniu, lecz do końca okresu rozliczeniowego.
Izba przyjęła, iż praca w sobotę, podobnie jak praca w niedzielę, w niektórych sytuacjach powinna być dopuszczalna, rozszerzając ich katalog na szczególne potrzeby pracodawcy, o ile stosowne postanowienia znajdą się w układzie zbiorowym pracy.
Senat, biorąc pod uwagę wątpliwości interpretacyjne, w jakie dni należy udzielać urlopu pracownikom zatrudnionym w ruchu ciągłym, oraz związaną z tym często wadliwą praktykę, wprowadził zapisy stanowiące, iż w ruchu ciągłym dniami wolnymi od pracy są dni wynikające z obowiązującego pracownika harmonogramu pracy, urlopu zaś udziela się takiemu pracownikom w dniu dla niego roboczym, czyli również w soboty lub niedziele, jeżeli z obowiązującego pracownika rozkładu czasu pracy wynika, iż w tym dniu miał świadczyć pracę.
Proponowany przepis art. 2 jest normą istotną, mającą na celu zagwarantowanie, by, wbrew intencji Senatu, wprowadzane przepisy nie spowodowały jakichkolwiek niekorzystnych następstw dla pracowników.
Pozostałe zmiany zaproponowane niniejszą nowelizacją bądź są konsekwencją powyżej omówionych zapisów, bądź precyzują dotychczasowe przepisy Kodeksu pracy.