U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 23 maja 1998 r.
w sprawie ustawy o administracji rządowej w województwie
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 7 maja 1998 r. ustawy o administracji rządowej w województwie, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
MARSZAŁEK SENATU
Alicja GRZEŚKOWIAK
UZASADNIENIE
do uchwały w sprawie ustawy o administracji rządowej w województwie
Poprawki wprowadzone przez Senat do art. 1 i 2 ustawy o administracji rządowej w województwie miały na celu uściślenie pojęć zasadniczych dla tej ustawy i usunięcie wątpliwości co do ich wzajemnych relacji. W rezultacie wprowadzenia tych poprawek powstała rozłączna klasyfikacja organów administrujących na poziomie województwa.
Zmiana brzmienia art. 4 prowadzi do rygorystycznego potraktowania zespolenia administracji rządowej na poziomie wojewódzkim, wykluczając możliwość powstawania jednostek administracji zespolonej nie zintegrowanej w urzędzie wojewody.
Zmiany dokonane w art. 9 pkt 1 i art.12 dotyczą sprawy właściwości organów administracji. Usunięcie określenia "właściwy" z definicji zawartej w art. 9 pkt 1 jest usunięciem z ustawy definicji o charakterze szczególnym, które pociąga za sobą przejście na znaczenie "właściwości organów administracji", ustalone przede wszystkim przez przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
Po korekcie definicja zawarta w art. 9 pkt 1 jest jedynie skrótem, określającym wspólnym terminem "minister" naczelne i centralne organy administracji rządowej. Dzięki temu dalej w ustawie występujące zwroty, w których mowa jest o "właściwych ministrach", można odczytywać z uwzględnieniem ogólnych zasad ustalania właściwości, określonych m.in. we wspomnianym kodeksie.
Konsekwentnie usunięto określenie "właściwy" z art. 12, co pociągnie za sobą rozszerzenie uprawnień Prezesa Rady Ministrów także na rozstrzyganie sporów pomiędzy wojewodami, a organami centralnymi, które w sprawach będących przedmiotem kontrowersji nie okażą się właściwe.
Uzasadnieniem poprawki wprowadzonej przez Senat do art. 9 pkt 2 było wykluczenie możliwości, aby za organ administracji w świetle tej ustawy uznać osobę nie mającą kompetencji organu (w pierwotnej wersji definicja organu zawarta w art.9 pkt 2 obejmowała także dyrektorów generalnych ministerstw).
W art. 26 w pkt 3 skreślono zbędną deklarację o przejściowości sprawowania - przez wojewodę - funkcji organu założycielskiego w odniesieniu do przedsiębiorstw państwowych, gdyż deklaracja ta była pozbawiona wartości normatywnej.
W art. 26 dodano nowy ust. 4 potwierdzający treść art. 33 ust.4 ustawy o samorządzie wojewódzkim.
Zmiany wprowadzone w art. 27 i 28 ust. 3 mają usunąć zbędne zróżnicowanie wicewojewodów.
Odnosząc się do wojewódzkich, zespolonych służb publicznych, których kierownicy powoływani się w szczególnym trybie, Senat opowiedział się za rozszerzeniem ich katalogu, obok Policji i Państwowej Straży Pożarnej, o inspekcję sanitarną, oraz za uzależnieniem powoływania tych kierowników na stanowiska od zgody wojewody (poprawki do art. 31 ust.1 i 2).
Senat uznał również, że tworzenie delegatur urzędu wojewódzkiego oraz komend, inspektoratów i innych, podobnych jednostek powinno podlegać silniejszemu nadzorowi, i wprowadził zasadę podejmowania decyzji w tych sprawach z udziałem właściwego ministra oraz Prezesa Rady Ministrów.
Kolejna poprawka, dotycząca art. 40 ust.3, ma na celu usprawnienie przepływu informacji pomiędzy organami administracji publicznej poprzez ustawowe zobowiązanie wojewody do przekazywania rozporządzeń porządkowych organom samorządu terytorialnego wszystkich szczebli. Obowiązek ten powinien również stanowić swoiste zabezpieczenie przed dublowaniem się przepisów porządkowych wydawanych przez różnych uprawnionych.
Senat postanowił również rozszerzyć zamknięty katalog niezespolonych organów administracji rządowej, zawarty w załączniku do ustawy, o wojewódzkie urzędy pracy.
Ponadto Senat wprowadził poprawki o charakterze redakcyjnym, mające na celu jaśniejsze wyrażenie intencji ustawodawcy, ujednolicenie tekstu, usunięcie omyłek lub dostosowanie językowe do innych, obowiązujących aktów ustawowych w przepisach: art. 2 pkt 4, art. 8 pkt 2, art. 11 ust.4, art. 15 zd. wstępne i pkt. 7, art. 17 ust.1, art. 21 ust.1, art. 23 ust.1,2 i 3, art.29 ust
.2, art. 29 ust.4, art. 37 ust.2 pkt 5, art. 43 ust.2 pkt 1 i 2 oraz w pkt.11 załącznika.