Druk nr 767
1 sierpnia 2001 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
IV KADENCJA
MARSZAŁEK SEJMU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Zgodnie z art. 121 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej mam z
aszczyt przesłać Pani Marszałek do rozpatrzenia przez Senat uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na 114. posiedzeniu w dniu 27 lipca 2001 r. ustawę o wyrobach medycznych.Z poważaniem
(-) Maciej Płażyński
USTAWA
z dnia 27 lipca 2001 r.
o wyrobach medycznych
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
Ustawa reguluje:
1) wymagania zasadnicze, klasyfikację, ocenę zgodności i badania kliniczne wyr
obów medycznych,2) wprowadzanie wyrobów medycznych do obrotu i do używania,
3) nadzór nad wytwarzaniem, wprow
adzaniem do obrotu i do używania wyrobów medycznych.Art. 2.
1. Ustawy nie stosuje się do:
1) produktów leczniczych,
2) kosmetyków,
3) sprzętu ochrony osobistej,
4) implantów tkanek i komórek pochodzenia ludzkiego, jak również do wyrobów zawierających takie tkanki lub komórki bądź otrzymanych z tkanek lub komórek poza wyrobami zawierającymi substancje pochodzące z krwi ludzkiej lub pl
azmy,5) implantów tkanek i komórek pochodzenia zwierzęcego, chyba że w wyrobie st
osuje się tkanki lub komórki uznane za niezdolne do życia lub niezdolne do życia produkty z nich pozyskane.2. Do wytwarzania, wprowadzania do obrotu i do używania wyrobów medycznych:
1) zawierających produkty lecznicze - stosuje się odpowiednio przepisy o produ
ktach leczniczych,2) będących źródłem promieniowania jonizującego - stosuje się odpowiednio przepisy prawa atomowego i o ochronie radiologicznej,
3) zawierających zbiorniki ciśnieniowe - stosuje się odpowiednio przepisy o zbio
rnikach ciśnieniowych,4) spełniających funkcje pomiarowe lub będących wzorcami kalibracyjnymi lub materiałami odniesienia - stosuje się odpowiednio przepisy o miarach.
Art. 3.
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) autoryzowanym przedstawicielu - należy przez to rozumieć osobę fizyczną z
2) deklaracji zgodności - należy przez to rozumieć oświadczenie wytwórcy albo autoryzowanego przedstawiciela składane po przeprowadzeniu postępowania
określonego w ustawie, stwierdzające, że należycie zidentyfikowany wyrób medyczny albo proces jego wytwarzania jest zgodny z wymaganiami zasadniczymi,3) incydencie medycznym - należy przez to rozumieć:
a) uszkodzenie lub pogorszenie się parametrów lub działania wyrobów m
b) niezgodności w oznakowaniu lub instrukcjach używania, które doprowadz
iły lub mogły doprowadzić do poważnego pogorszenia zdrowia lub śmierci pacjenta, użytkownika, lubc) powtarzające się usterki i awarie dotyczące niezgodności, o których mowa w lit. a) i b), powodujące wycofywanie z obrotu wyrobów medycznych tego samego typu,
4) przewidzianym zastosowaniu - należy przez to rozumieć przeznaczenie wyrobu medycznego według danych dostarczanych przez wytwórcę w oznakowaniach, instrukcjach używania, dokumentacjach technicznych lub materiałach prom
ocyjnych,5) wprowadzeniu do obrotu-należy przez to rozumieć przekazanie, nieodpłatnie a
lbo za opłatą, po raz pierwszy wyrobu medycznego nowego lub odtworzonego, innego niż wyrób medyczny przeznaczony do badań klinicznych, przez wytwórcę, dostawcę lub autoryzowanego przedstawiciela, w celu używania lub dystrybucji, zgodnie z przewidzianym zastosowaniem,6) wprowadzeniu
do używania - należy przez to rozumieć pierwsze udostępnienie użytkownikowi wyrobu medycznego w celu użycia zgodnie z przewidzianym zastosowaniem,7) wymaganiach zasadniczych - należy przez to rozumieć zestaw wymagań, kt
órych spełnienie jest obligatoryjne, odnoszących się głównie do zagadnień bezpieczeństwa wyrobów, zapewniających harmonizację techniczną według prawa wspólnotowego,8) wyrobie medycznym - należy przez to rozumieć wszelkie narzędzia, przyrządy, aparaty, sprzęt, materiały i inne artykuły stosowane samodzielnie lub w połączeniu z niezbędnym wyposażeniem i oprogramowaniem, przeznaczone przez wytwórców do stosowania u ludzi w celu:
a) diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu chorób,
b) diagnozowania, monitorow
ania, leczenia, łagodzenia skutków urazów lub upośledzeń,c) prowadzenia badań, korygowania budowy anatomicznej lub procesów
fizjologicznych,d) regulacji poczęć,
jeżeli nie osiągają swojego zasadniczego zamierzonego działania środkami fa
rmakologicznymi, immunologicznymi lub metabolicznymi, lecz mogą być przez nie wspomagane,9) wyrobie medycznym do diagnostyki in vitro - należy przez to rozumieć wyrób medyczny będący odczynnikiem, produktem odczynników, wzorcem odniesi
enia, materiałem kontrolnym, zestawem, przyrządem, sprzętem lub systemem stosowanym samodzielnie lub w połączeniu, przeznaczonym przez wytwórcę do stosowania in vitro, w celu badania próbek pobranych z organizmu ludzkiego, włączając próbki krwi i tkanek, dla dostarczenia informacji:a) o stanie fizjologicznym lub patologicznym lub
b) odnoszących się do wad wrodzonych, lub
c) wskazujących na bezpieczeństwo i zgodność potencjalnego dawcy i biorcy, lub
d) umożliwiających nadzorowanie działań terapeutycznych;
do wyrobów medycznych do diagnostyki
in vitro zalicza się także pojemniki na próbki,10) wyrobie medycznym do diagnostyki in vitro przeznaczonym do oceny działania - należy przez to rozumieć wyrób medyczny do diagnostyki in vitro przeznaczony do oceny jednego lub wielu parametrów użytkowych
11) wyrobie medycznym implantowanym - należy przez to rozumieć wyrób m
edyczny przeznaczony przez wytwórcę do chirurgicznego wprowadzania do ciała ludzkiego, w tym do zastąpienia powierzchni nabłonka lub powierzchni gałki ocznej, oraz wyrób medyczny częściowo wprowadzany do ludzkiego ciała drogą zabiegu chirurgicznego i przeznaczony do pozostawania w nim,12) wyr
obie medycznym inwazyjnym - należy przez to rozumieć wyrób medyczny przeznaczony przez wytwórcę do wprowadzania do ludzkiego ciała przez otwory ciała lub przez powierzchnię ciała,13) wyrobie medycznym przeznaczonym do badań klinicznych - należy przez to r
ozumieć wyrób medyczny przeznaczony przez wytwórcę do zastosowania przez lekarza, w celu oceny zgodności z przypisanymi przez wytwórcę parametrami i funkcjami i z wymaganiami zasadniczymi oraz ustalenia i oceny niepożądanych skutków ubocznych występujących w normalnych warunkach używania,14) wyrobie medycznym wykonywanym na zamówienie - należy przez to rozumieć wyrób medyczny wykonywany zgodnie z pisemną instrukcją wskazującą wł
aściwości i zastosowanie wyrobu, sporządzoną przez lekarza lub inne osoby, posiadających odpowiednie kwalifikacje i na ich odpowiedzialność, do używania przez określonego pacjenta; wyrobem medycznym wykonywanym na zamówienie nie jest wyrób medyczny wykonywany metodami produkcji seryjnej, wymagający odpowiedniego przystosowania do specyficznych potrzeb lekarza lub innego użytkownika,15) wytwórcy - należy przez to rozumieć przedsiębiorcę, w rozumieniu ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. Prawo działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 101, poz. 1178, z 2000 r. Nr 86, poz. 958 i Nr 114, poz. 1
193 oraz z 2001 r. Nr 49, poz. 509 i Nr 67, poz. 679), odpowiedzialnego za zaprojektowanie, wykonanie, opakowanie i oznakowanie wyrobu medycznego wprowadzanego do obrotu albo za dokonanie remontu odtworzeniowego, sterylizację lub kompletowanie wyrobów medycznych w celu przewidzianego zastosowania i wprowadzenia do obrotu pod nazwą własną,16) znakowaniu znakiem zgodności - należy przez to rozumieć znakowanie w opa
rciu o deklarację zgodności wystawioną przez wytwórcę, a przy współudziale jednostki notyfikowanej dla wyrobu medycznego klasy I, mającego funkcję pomiarową lub będącego sterylnym wyrobem medycznym, klasy IIa, IIb i III lub wyrobu medycznego do diagnostyki in vitro.Rozdział 2
Wprowadzanie wyrobów medycznych do obrotu i do używania
Art. 4.
1. Do o
2. Wyroby medyczne wprowadzone do obrotu i do używania muszą być prawidłowo zainstalowane, obsługiwane, konserwowane i używane, zgodnie z przewid
zianym zastosowaniem.3. Użytkownicy wyrobów medycznych są obowiązani do zachowania należytej stara
nności w zakresie doboru, instalowania, uruchamiania oraz przeprowadzania przeglądów i konserwacji tych wyrobów, a w szczególności są obowiązani przestrzegać instrukcji używania dołączonej przez dostawców.4. Minister właściwy do spraw zdrowia może określić, w drodze rozporządzenia, w
arunki używania wyrobów medycznych, w tym wymagania odnoszące się do kwalifikacji użytkowników, w szczególności biorąc pod uwagę przewidziane zastosowanie wyrobów i związanych z ich używaniem poziomy ryzyka.Art. 5.
1. Do obrotu i do używania mogą być wprowadzane, z zastrzeżeniem ust. 2 i ust. 3, w
yroby medyczne:1) dla których wystawiono deklarację zgodności lub
2) oznaczone znaki
em zgodności, lub3) znakiem zgodności CE.
2. Znakiem zgodności albo znakiem zgodności CE nie są oznaczane wyroby medyczne wykonane na zamówienie, przeznaczone do badań klinicznych albo do diagnostyki in vitro w celu przeprowadzania oceny ich działania. Dla wyrobów takich wytwórca wystawia oświadczenie o ich zgodności z wymaganiami zasadn
iczymi.3. Do obrotu i do używania mogą być wprowadzane także wyroby posiadające świade
ctwo rejestracji, świadectwo dopuszczenia do obrotu, świadectwo jakości, świadectwo dopuszczenia do stosowania lub pozytywną opinię o wyrobie medycznym.4. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, podmioty
uprawnione do wydawania dokumentów, o których mowa w ust. 3.Art. 6.
1. Znak zgodności umieszczany jest w widocznej, czytelnej i nieusuwalnej formie na wyrobie medycznym lub na jego sterylnym opakowaniu, o ile jest to możliwe, a ta
kże na instrukcji używania. Znak zgodności umieszcza się również na opakowaniach, w których wyroby medyczne są sprzedawane, jeżeli jest to możliwe.2. Wraz ze znakiem zgodności umieszczany jest numer identyfikacyjny jednostki not
yfikowanej, o ile przy jej udziale przeprowadzono ocenę zgodności wyrobu medycznego.3. Zabronione jest umieszczanie na wyrobie medycznym, jego opakowaniu oraz in
strukcji używania oznaczeń lub napisów, które mogłyby wprowadzić w błąd co do znaczenia znaku zgodności lub znaku zgodności CE, a także numeru identyfikacyjnego jednostki notyfikowanej.Art. 7.
1. Wytwórca łączący różne wyroby medyczne lub dokonujący sterylizacji różnych w
yrobów medycznych, oznaczonych znakiem zgodności, w celu wprowadzenia ich do obrotu jako systemu lub zestawu zabiegowego, w miejsce wystawienia deklaracji zgodności i nadania znaku zgodności sporządza oświadczenie, w którym potwierdza:1) wzajemną zgodność poszczególnych wyrobów stosownie do ich instrukcji uż
ywania oraz stwierdza, że dokonane przez niego czynności są zgodne z tymi instrukcjami,2) że wszystkie dokonane przez niego czynności podlegają odpowiednim metodom kontroli i badań,
3) że zestaw opakowano i dołączono odpowiednie instrukcje jego używania, do których włączono instrukcje ich wytwórców.
2. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, wytwórca jest zobowiązany zachować przez 5 lat od dnia jego sporządzenia.
3. Prezes Urzędu Re
jestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, zwany dalej "Prezesem Urzędu" ma prawo do wglądu i wykorzystania oświadczenia, o którym mowa w ust. 2.4. W przypadkach gdy określone w ust.1 warunki nie są spełnione, system lub zestaw zabiegowy jest traktowany jako wyrób medyczny podlegający ocenie zgodn
ości.Art. 8.
1. Prezes Urzędu może dopuścić w wyjątkowych przypadkach, w drodze decyzji, bez konieczności spełnienia wymagań, o których mowa w art. 5, pojedyncze egzempl
arze wyrobów medycznych sprowadzanych z zagranicy, jeżeli ich zastosowanie jest niezbędne dla ratowania życia lub zdrowia pacjenta, pod warunkiem że dany wyrób medyczny jest dopuszczony do obrotu w kraju, z którego jest sprowadzany.2. Podstawą sprowadzenia wyrobu
medycznego, o którym mowa w ust. 1, jest zapotrzebowanie szpitala lub lekarza prowadzącego leczenie poza szpitalem.Art. 9.
Wyroby medyczne niespełniające wymagań, o których mowa w art. 5 i art. 12, mogą być wystawiane, w szczególności na targach, wystaw
ach i pokazach, pod warunkiem umieszczenia oznakowania, wyraźnie wskazującego, że dany wyrób nie może być wprowadzany do obrotu i do używania przed przeprowadzeniem oceny zgodności.Art. 10.
1. Obrót wyrobami medycznymi może być prowadzony przez hurtowni
e farmaceutyczne, apteki i placówki obrotu pozaaptecznego,2. Minister właściwy do spraw zdrowia określa, w drodze rozporządzenia, wykazy w
yrobów medycznych, których obrót może być prowadzony przez hurtownie farmaceutyczne, apteki i placówki obrotu pozaaptecznego, uwzględniając rodzaje wyrobów medycznych i ich przeznaczenie.Art. 11.
Minister właściwy do spraw zdrowia, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa, może określić, w drodze rozporządzenia, szczególne warunki wprowadzania do obrotu i do używania wyrobów medycznych przeznaczonych do stosowania w wet
erynarii, uwzględniając odmienne oceny ryzyka.Rozdział 3
Wymagania zasadnicze wyrobów medycznych
Art. 12.
1. Wyroby medyczne wprowadzane do obrotu i do używania muszą spełniać wymag
ania zasadnicze.2. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, wymagania zasadnicze dla wyrobów medycznych, o których mowa w ust. 1, uwzględniając w
ymagania prawa wspólnotowego, w szczególności w zakresie projektowania, wytwarzania, opakowania i oznakowania tych wyrobów.Art. 13.
Przyjmuje się domniemanie zgodności wyrobów medycznych z wymaganiami zasadn
iczymi, jeżeli stwierdzono ich zgodność z Polskimi Normami zharmonizowanymi, Normami Europejskimi zharmonizowanymi lub z monografiami Farmakopei Europejskiej, odnoszącymi się do tych wyrobów i systemów zarządzania jakością zastosowanych przy ich projektowaniu, produkcji, instalowaniu i serwisie.Rozdział 4
Klasyfikacja wyrobów medycznych i ocena zgodności wyrobów m
edycznychz wymaganiami zasadniczymi
Art. 14.
1. Wyroby medyczne podlegają klasyfikacji na klasy I, IIa, IIb i III, w zależności od potencjalnego ryzyka związanego z oddziaływaniem na organizm ludzki, z zastrz
eżeniem ust.2.2. Wyroby medyczne do diagnostyki in vitro o potencjaln
ie dużym ryzyku podlegają klasyfikacji według listy A i B, w zależności od rodzaju i przewidzianego zastosowania. Pozostałych wyrobów do diagnostyki in vitro nie klasyfikuje się.3. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, kryte
ria klasyfikacji wyrobów medycznych, uwzględniając ust.1 i ust. 2 oraz wymagania prawa wspólnotowego.Art. 15.
Klasyfikację wyrobów medycznych, o której mowa w art. 14, przeprowadza wytwórca. W przypadku niezgodności pomiędzy wytwórcą a jednostką notyfikowaną, co do zakw
alifikowania wyrobu medycznego, decyzję podejmuje organ notyfikujący tą jednostkę.Art. 16.
1. Ocenę zgodności wyrobu medycznego z wymaganiami zasadniczymi przeprowadza wytwórca, a w przypadku wyrobu medycznego klasy I mającego funkcję pomiarową lub będącego urządzeniem pomiarowym lub sterylnym wyrobem medycznym oraz w przypadku wyrobu medycznego klasy IIa, IIb i III lub wyrobu medycznego do di
agnostyki in vitro zakwalifikowanego do listy A lub B, lub przeznaczonego do samodzielnego testowania - wytwórca przy współudziale jednostki notyfikowanej, z zastrzeżeniem ust.3 pkt 1.2. Ocena zgodności uwzględnia klasyfikację wyrobu medycznego oraz powinna
3. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporząd
zenia, sposób oceny zgodności wyrobów medycznych z wymaganiami zasadniczymi, uwzględniając w szczególności:1) wyroby medyczne, których ocenę zgodności przeprowadza się bez udziału je
dnostki notyfikowanej,2) wystawienie deklaracji zgodności przez wytwórcę, który ma pełny system z
apewnienia jakości,3) wystawienie deklaracji zgodności przez wytwórcę, który ma system zapewnienia jakości produkcji wyrobów medycznych,
4) ocenę typu wyrobu medycznego,
5) weryfikację wyrobu medycznego,
6) oświadczenie dotycząc
e wyrobów medycznych specjalnego przeznaczenia.4. Minister właściwy do spraw zdrowia publikuje raz w roku listę jednostek przez siebie notyfikowanych wraz z ich numerami identyfikacyjnymi w Dzienniku
Art. 17.
W przypadku gdy ocena zgodności wymaga udziału jednostki notyfikowanej, wytwórca zawiera umowę z jednostką notyfikowaną właściwą ze względu na zakres notyfikacji.
Art. 18.
1. Certyfikaty jednostek notyfikowanych wydawane są na okres nie dłuższy niż 5 lat, po zakończeniu postępowania z zakresu oceny zgodności wyrobów medycznych z w
ymaganiami zasadniczymi, prowadzonego na podstawie umowy, o której mowa w art.17.2. Jeżeli jednostka notyfikowana, w związku z prowadzonym postępowaniem, o kt
órym mowa w ust.1, stwierdzi niedające się usunąć nieprawidłowości, informuje o tym Prezesa Urzędu.3. Jednostka notyfikowana informuje Prezesa Urzędu o wszystkich zawieszonych i cofniętych certyfikatach oraz, na wniosek Prezesa Urzędu lub jednostki notyfikow
anej, o wydanych certyfikatach i przypadkach odmowy wydania certyfikatu.4. Jednostka notyfikowana, na wniosek innych jednostek notyfikowanych, udostępnia im dodatkowe informacje mające związek z zawieszeniem, cofnięciem, wydaniem lub odmową wydania certyfik
atu.Art. 19.
1. Dokumentacja oceny zgodności wyrobów medycznych z wymaganiami zasadn
iczymi przechowywana jest przez okres 5 lat od dnia zakończenia produkcji, lecz nie krócej niż do upływu daty ważności lub przewidzianego przez wytwórcę czasu życia wyrobu.2. Prezes Urzędu ma prawo do wglądu i wykorzystania dokumentacji, o której mowa w ust. 1.
Art. 20.
1. Jednostki notyfikowane mogą żądać udostępnienia przez wytwórców lub ich autor
yzowanych przedstawicieli dokumentacji technicznej i informacji koniecznych do dokonania czynności objętych prowadzonym postępowaniem z zakresu oceny zgodności wyrobu medycznego z wymaganiami zasadniczymi.2. Jednostki notyfikowane oraz inne podmioty uczestniczące w ocenie zgodności wyr
obów medycznych są obowiązane do ochrony, otrzymanych w toku prowadzonych w tym zakresie postępowań, informacji stanowiących tajemnicę służbową w rozumieniu przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstw, w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.Rozdział 5
Badania kliniczne wyrobów medycznych
Art. 21.
1. Badania kliniczne wyrobów medycznych przeprowadza się w celu wydania oceny klinicznej, jeżeli istniejąca literatura naukowa i opinie o wyrobach medycznych p
odobnych nie stanowią wystarczających podstaw do sformułowania takiej oceny.2. Badania kliniczne wyrobów medycznych przeprowadza się, jeżeli są niezbędne dla oceny przydatności klinicznej wyrobu medycznego lub oceny, czy ryzyko związane ze stosowaniem wyrobu medycznego nie je
st nadmierne w porównaniu z korzyściami dla pacjenta.Art. 22.
1. Wytwórca wyrobu medycznego przeznaczonego do badań klinicznych
przeprowadza postępowanie w sprawie oceny klinicznej wyrobu medyc
znego.2. Badania klinicznie wyrobów medycznych przeprowadzają jednostki spełniające wymagania organizacyjne oraz w zakresie wyposażenia i kwalifikacji personelu.
3. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, wymagania, jakie powinny spełniać jednostki prowadzące badania kliniczne, i sposó
b przeprowadzania oceny klinicznej wyrobów medycznych, uwzględniając w szczególności wymagania bezpieczeństwa dla ludzkiego życia i zdrowia podczas prowadzenia badań.Art. 23.
Badania kliniczne wyrobów medycznych prowadzone są na podstawie umów zawier
anych przez wytwórców lub ich autoryzowanych przedstawicieli z jednostkami prowadzącymi badania kliniczne.Art. 24.
1. Warunkiem rozpoczęcia badań klinicznych z udziałem wyrobu medycznego jest uz
yskanie pozwolenia Prezesa Urzędu.2. Prezes Urzędu wydając pozwolenie na rozpoczęcie badań klinicznych uwzględnia skutki tych badań dla zdrowia publicznego.
3. Prezes Urzędu wydaje pozwolenie na rozpoczęcie badań klinicznych na podstawie wniosku wytwórcy lub autoryzowanego przedstawiciela, złożonego wraz z progr
amem badań klinicznych.4. Jeżeli badanie kliniczne wiąże się z przeprowadzeniem eksperymentu medycznego, wytwórca lub autoryzowany przedstawiciel jest obowiązany dołączyć do wniosku, o którym mowa w ust. 3, opinię niezależnej komisji bioetycznej, o której mowa
w ustawie z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodzie lekarza (Dz.U. z 1997 r. Nr 28, poz.152 i Nr 88, poz.554, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz.1115, z 1999 r. Nr 60, poz.636 i Nr 64, poz.729 oraz z 2000 r. Nr 12, poz.136, Nr 60, poz. 698, Nr 94, poz. 1037 i Nr 120, poz. 1268).5. Pozwolenie na rozpoczęcie badań klinicznych wyrobu medycznego, którego dział
anie opiera się na nowych zjawiskach fizycznych lub chemicznych, wydaje się po zasięgnięciu opinii Komisji do Spraw Wyrobów Medycznych.6. W przypadku wyrobów medycznych zaliczanych do klasy III oraz wyrobów me
dycznych implantowanych i inwazyjnych, których czas ciągłego użycia przekracza 30 dni, należących do klas IIa lub IIb, brak odmowy wydania pozwolenia na rozpoczęcie badań klinicznych w ciągu 60 dni od dnia złożenia wniosku o pozwolenie na rozpoczęcie badań klinicznych jest równoznaczny z udzieleniem pozwolenia.7. W przypadku wyrobów medycznych innych niż wymienione w ust.5 i ust. 6, brak odmowy wydania pozwolenia na rozpoczęcie badań klinicznych w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku o pozwolenie na rozpoczęcie tych badań jest równoznaczny z udzieleniem pozwolenia.
8. Prezes Urzędu cofa pozwolenie na rozpoczęcie badań klinicznych w szczególności w przypadku przerwania przez lekarza prowadzenia eksperymentu medyc
znego.9
. Wydanie pozwolenia na rozpoczęcie badań klinicznych, odmowa jego wydania i cofnięcie następuje, w drodze decyzji.Art. 25.
1. Przedmiotem badań klinicznych wyrobu medycznego jest wszechstronna analiza jego oddziaływania na ludzki organizm i ludzką psychikę podczas obsługi i używania w normalnych warunkach, w tym ustalenie niepożądanych skutków ubocznych, oraz
ocena, czy stanowią one zagrożenie ze względu na ich przewidziane zastosowanie. Za prowadzenie badań klinicznych odpowiedzialny jest lekarz lub inne osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje.2. Osoba odpowiedzialna, o której mowa w ust.1, sporządza pisemne sprawozdanie zawierające krytyczną ocenę wszystkich danych zebranych podczas badań klinic
znych i potwierdza je swoim podpisem, z podaniem daty.Rozdział 6
Rejestr Wytwórców i Wyrobów Medycznych oraz Rejestr Incydentów
Medycznych
Art. 26.
1. Wyroby medyczne podlegają obowiązkowi wpisu do Rejestru Wytwórców i Wyr
obów Medycznych, z zastrzeżeniem ust. 2.2. Wpisowi do rejestru, o którym mowa w ust.1
, nie podlegają wyroby medyczne specjalnego przeznaczenia, to jest:1) wyroby medyczne przeznaczone do badań klinicznych, wprowadzane do uż
ywania zgodnie z przepisami dotyczącymi oceny klinicznej wyrobów medycznych, i wyroby do diagnostyki in vitro przeznaczone do oceny działania,2) wyroby medyczne wykonane na zamówienie.
3. Wytwórca zobowiązany jest do niezwłocznego zgłoszenia wyrobu medycznego, wprowadzanego do obrotu na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, do Rejestru W
ytwórców i Wyrobów Medycznych.Art. 27.
1. Rejestr Incydentów Medycznych obejmuje incydenty medyczne związane z wyr
obami medycznymi.2. Podmioty udzielające świadczeń zdrowotnych na podstawie odrębnych przepisów mają obowiązek zgłosić niezwłocznie incydent medyczny, który miał u nich miejsce
, do Rejestru Incydentów Medycznych.3. W przypadku zgłoszenia incydentu Prezes Urzędu informuje o tym fakcie wytwórcę lub autoryzowanego przedstawiciela.
4. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady i tryb zgłaszania incydentów, wstrzymywania i wycofywania z obrotu wyr
obów medycznych.Art. 28.
1. Rejestr Wytwórców i Wyrobów Medycznych i Rejestr Incydentów Medycznych, prowadzone są przez Prezesa Urzędu w jednolitym systemie i
nformatycznym.2. Podstawę wpisów
do rejestrów, o których mowa w ust. 1, zmian we wpisach lub wykreśleń z rejestrów stanowią zgłoszenia wytwórców.3. Do zgłoszenia o wpis do Rejestru Wytwórców i Wyrobów Medycznych dołącza się, z zastrzeżeniem ust. 4:
1) deklarację zgodności - dla wyrobów medycznych należących do klasy I, lub
2) deklarację zgodności z podaniem numeru identyfikacyjnego jednostki notyfik
owanej - dla wyrobów medycznych należących do klasy IIa, IIb i III, wyrobów do diagnostyki in vitro z listy A i B oraz przeznaczonych do samodzielnego testowania,3) dokumentację potwierdzającą zgodność wyrobu medycznego z wymaganiami zasadniczymi,
4) świadectwo weryfikacji deklaracji zgodności wyrobów oznaczonych znakiem CE, wydane przez akredytowaną w Rzeczypospolitej Polskiej jednostkę cert
yfikującą - dla wyrobów wyprodukowanych za granicą.4. Wpisy do rejestrów, zmiany we wpisach lub wykreślenia z rejestrów dokonywane są na podstawie decyzji Prezesa Urzędu.
Art. 29.
1. Rejestr Wytwórców i Wyrobów Medycznych zawiera:
1) nazwę, siedzibę i nu
mer identyfikacyjny wytwórcy,2) nazwę handlową i techniczno-medyczną wyrobu medycznego, jego przeznacz
enie, klasyfikację, informacje wskazujące na ograniczenia w używaniu oraz krótki opis wyrobu.2. Rejestr Incydentów Medycznych zawiera dane, o których mowa w ust. 1, oraz rodzaj, rozmiar, skutki, przyczyny, miejsce i czas incydentu medycznego.
3. Zmiany w zakresie danych objętych rejestrami powinny być zgłoszone w ciągu 14 dni od dnia ich wystą
pienia.4. Minister właściwy do spraw zdrowia określa, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 1 i ust. 2.
Art. 30.
1. Za wpis do Rejestru Wytwórców i Wyrobów Medycznych pobiera się opłaty rej
estrowe.2. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, wzory zgłoszeń rejestrowych do Rejestru Wytwórców i Wyrobów Medycznych,
uwzględniając dane objęte wpisem do tego rejestru oraz wysokość opłat rejestr
Art. 31.
1. Rejestr Wytwórców i Wyrobów Medycznych jest jawny.
2. Dane objęte wpisem do Rejestru Incydentów Medycznych udostępniane są osobom, które w
ykażą swój interes prawny.Rozdział 7
Nadzór nad wytwarzaniem, wprowadzaniem do obrotu i używania wyrobów m
edycznychArt. 32.
1. Nadzór nad wytwarzaniem, wprowadzaniem do obrotu i używania wyrobów m
edycznych sprawuje Prezes Urzędu.2. Prezes Urzędu współpracuje z organami właściwych inspekcji oraz jednostkami do których zadań należy wykonywanie badań bezpieczeństwa wyrobów lub przeprow
adzanie kontroli w tym zakresie.3. Organy i jednostki, o których mowa w ust.2, oraz organy ad
ministracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego są obowiązane do niezwłocznego powiadamiania Prezesa Urzędu o stwierdzonych zagrożeniach, wynikających z używania wyrobów medycznych, i podjętych w związku z tym działaniach.4. Prezes Urzędu może zlecić wykonanie badań laboratoryjnych i klinicznych w szcz
ególności w przypadkach, o których mowa art. 33 i art. 34.Art. 33.
1. Prezes Urzędu przeprowadza kontrolę wytwórców wyrobów klasy I i jednostek pr
owadzących badania kliniczne.2. Kontrola prowadz
ona jest na podstawie upoważnienia Prezesa Urzędu, udzielonego osobom prowadzącym czynności kontrolne.3. Czynności kontrolne zostają podjęte po okazaniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli i prowadzone są w godzinach pracy podmiotu kontrolowanego or
az w obecności jego pracownika lub innej upoważnionej osoby.4. W ramach prowadzonego postępowania kontrolnego osoba kontrolująca może:
1) przeglądać dokumentację związaną z wyrobami medycznymi oraz odnośną działalnością podmiotu kontrolowanego,
2) żądać od przedstawicieli i pracowników podmiotu kontrolowanego potrzebnych informacji i wyjaśnień związ
anych z wyrobami medycznymi,3) dokonywać oględzin wyrobów medycznych oraz pomieszczeń, w których zna
jdują się wyroby medyczne bądź w inny sposób są z nimi związane,4) przeprowadzać obserwacje, pomiary i testy wyrobów medycznych oraz dok
umentować ich przebieg.Art. 34.
1. Z przeprowadzonej kontroli sporządzany jest protokół, który podpisuje osoba kontr
olująca oraz upoważniony przedstawiciel podmiotu kontrolowanego.2. W przypadku zastrzeżeń, upoważniony przedstawiciel podmiotu kontrolowanego załącza do protokołu podpisane przez siebie wyjaśnienia.
3. W razie potrzeby, na podstawie protokołu kontroli oraz zebranych materiałów w jej toku, Prezes Urzędu przekazuje podmiotowi kontrolowanemu zalecenia pokontrolne dotyczące usunięcia stwierdzonych uchybień i nieprawidłowości
Art. 35.
1. W przypadku otrzymania informacji, iż wyrób medyczny, po prawidłowym zainst
alowaniu, podczas prawidłowej obsługi lub zgodnego z przeznaczeniem używania, stwarza zagrożenie dla życia, zdrowia lub bezpieczeństwa pacjentów, użytkowników lub osób postronnych, Prezes Urzędu, w zależności od stopnia powstałego zagrożenia, wydaje decyzje w sprawie:1) wstrzymania, do czasu wyjaśnienia, wpro
wadzenia do obrotu wyrobu medycznego lub2) ponownego przeprowadzenia oceny zgodności wyrobu medycznego z wymag
aniami zasadniczymi.2. W przypadku ustalenia zagrożenia, iż wyrób medyczny, po prawidłowym zainstal
owaniu, podczas prawidłowej obsługi lub zgodnego z przeznaczeniem używania, stwarza zagrożenie dla życia, zdrowia lub bezpieczeństwa pacjentów, użytkowników lub osób postronnych, Prezes Urzędu, w zależności od stopnia powstałego zagrożenia, wydaje decyzje w sprawie:1) wycofania wyrobu medycznego z
używania i obrotu,2) wykreślenia wyrobu medycznego z Rejestru Wytwórców i Wyrobów Medyc
znych,3) poinformowania przez wytwórcę lub autoryzowanego przedstawiciela, na jego koszt, użytkowników o zagrożeniu związanym ze stosowaniem wyrobu m
edycznego.3. W
przypadkach, o których mowa w ust.1 i ust. 2, Prezes Urzędu bezzwłocznie podejmuje działania mające na celu ustalenie:1) przyczyn powstałego zagrożenia ludzkiego życia lub zdrowia,
2) osób odpowiedzialnych za powstałe nieprawidłowości.
4. Jeżeli nie zachodzi bezpośrednie zagrożenie życia, decyzje, o których mowa w ust.1 i ust. 2, są podejmowane po przeprowadzeniu kontroli u wytwórcy wyrobu medyc
znego, którego dotyczy decyzja. Decyzja, o której mowa w ust. 2 pkt 1 i pkt 2, może być podjęta wyłącznie po przeprowadzeniu postępowania kontrolnego.5. W przypadku ustalenia, że przyczyną powstałych zagrożeń są nieprawidłowości występujące w związku z:
1) niespełnieniem wymagań zasadniczych,
2) niewłaściwym zastosowaniem norm lub niedociągnięciami i brakami występują
cymi w normach, o których mowa w art.13- Prezes Urzędu powiadamia o tym Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego, Prezesa Polskiego Centrum Akredytacji albo inny właściwy organ państwowy lub właściwe organy Wspó
lnot Europejskich.6. Jeżeli sytua
cja, o której mowa w ust. 1 i ust. 2, dotyczy wyrobu medycznego oznaczonego znakiem CE, Prezes Urzędu dodatkowo powiadamia Komisję Europejską i kompetentne organy państwa będącego członkiem Wspólnot Europejskich, na którego terenie ma siedzibę jednostka notyfikowana.Rozdział 8
Przepisy karne
Art. 36.
Kto wprowadza do obrotu wyroby medyczne bez wymaganego wpisu do Rejestru Wytwórców i Wyrobów Medycznych, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
Art. 37.
Kto niezgodnie z wymaganiami ustawy znakuje wyroby medyczne znakiem zgodności lub w sposób nieuprawniony stosuje numery jednostek notyfikowanych, podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności, albo obu tym karom łącznie.
Art. 38.
Kto będąc odpowiedzialnym za niezwłoczne zgłoszenie wyrobu medycznego do Rejestru Wytwórców i Wyrobów Medycznych lub incydentu medycznego do Rejestru Incydentów Medycznych, nie dokonuje tego zgłoszenia, podlega grzywnie.
Rozdział 9
Przepis końcowy
Art. 39.
Ustawa wchodzi w życie w terminie i na zasadach określonych w ustawie - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo farmaceutyczne, ustawę o wyrobach medycznych, oraz ustawę o Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produ
któw Biobójczych.