Druk nr 682
27 czerwca 2001 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
IV KADENCJA
MARSZAŁEK SEJMU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Zgodnie z art. 121 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej mam z
aszczyt przesłać Pani Marszałek do rozpatrzenia przez Senat uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na 111. posiedzeniu w dniu 20 czerwca 2001 r. ustawę - Prawo o ustroju sądów powszechnych.Z poważaniem
(-) Maciej Płażyński
USTAWA
z dnia 20 czerwca 2001 r.
Prawo o ustroju sądów powszechnych
Dział I
Sądy powszechne
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
§1. Sądami powszechnymi są sądy rejonowe, sądy okręgowe oraz sądy apelacyjne.
§2. Sądy powszechne sprawują wymiar sprawiedliwości w zakresie nienależącym do sądów administracyjnych, sądów wojskowych oraz Sądu Najwyższego.
§3. Sądy powszechne wykonują również zadania z zakresu ochrony prawnej, powierz
one w drodze ustaw.§4. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sądach bez bliższego ich określenia,
rozumie się przez to sądy powszechne.
Art. 2.
§1. Zadania z zakresu wymiaru sprawiedliwości wykonują sędziowie.
§2. Zadania z zakresu ochrony prawnej w sądach rejonowych wykonują także referendarze sądowi.
§3. Zadania, o których mowa w § 1 i 2, mogą wykonywać asesorzy sądowi, w zakresie udzielonego im upoważnienia.
Art. 3.
Sędziowie tworzą samorząd sędziowski. Organami samorządu sędziowskiego są: zgr
omadzenie ogólne sędziów okręgu oraz zgromadzenie ogólne sędziów apelacji.
Art. 4.
§1. W sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości obywatele biorą udział przez uczestnictwo ławników w rozpoznawaniu spraw przed sądami w pierwszej instancji, chyba że ustawy stanowią inaczej.
§2. Przy rozstrzyganiu spraw ławnicy mają równe prawa z sędziami.
Art. 5.
§1. Językiem urzędowym przed sądami jest język polski.
§2. Osoba niewładająca w wystarczającym stopniu językiem polskim ma prawo do w
ystępowania przed sądem w znanym przez nią języku i bezpłatnego korzystania z pomocy tłumacza.§3. O przyznaniu tłumacza osobie, o której mowa w § 2, orzeka sąd właściwy do rozp
oznania sprawy w pierwszej instancji. Wniosek o przyznanie tłumacza zgłoszony w toku sprawy rozpoznaje sąd tej instancji, w której sprawa się toczy.
Art. 6.
Osoby pozostające ze sobą w stosunku pokrewieństwa w linii prostej lub powinowactwa w linii prostej albo w stosunku przysposobienia, małżonkowie oraz rodzeństwo nie mogą być sędziami, asesorami sądowymi ani referendarzami sądowymi w tym samym wydziale sądu.
Art. 7.
Nadzór nad działalnością sądów w zakresie orzekania sprawuje Sąd Najwyższy, w trybie określonym ustawami.
Art. 8.
§1. Działalność administracyjna sądów ma na celu zapewnienie sądom odpowiednich warunków wykonywania ich zadań, o których mowa w art. 1 § 2 i 3.
§2. Działalność administracyjna sądów należy do organów sądów oraz do urzędników; czynności z zakresu działalności administracyjnej sądów należą także do sędziów, jeżeli to wynika z przepisów prawa.
Art. 9.
Zwierzchni nadzór nad działalnością administracyjną sądów sprawuje Minister Sprawi
edliwości, osobiście oraz przez właściwą służbę nadzoru. Podstawowe zadania z zakresu zwierzchniego nadzoru nad działalnością administracyjną sądów bezpośrednio związaną z wykonywaniem wymiaru sprawiedliwości są wykonywane przez sędziów delegowanych do Ministerstwa Sprawiedliwości, w trybie określonym w art. 76.
Rozdział 2
Organizacja sądów
Art. 10.
§1. Sąd rejonowy tworzy się dla jednej lub większej liczby gmin; w uzasadnionych przypadkach może być utworzony więcej niż jeden sąd rejonowy w obrębie tej s
amej gminy.§2. Sąd okręgowy tworzy się dla obszaru właściwości co najmniej dwóch sądów rej
onowych, zwanego dalej "okręgiem sądowym".§3. Sąd apelacyjny tworzy się dla obszaru właściwości co najmniej dwóch okręgów są
dowych, zwanego dalej "obszarem apelacji".
Art. 11.
§1. Sądy dzielą się na wydziały.
§2. Wydziałem kieruje przewodniczący wydziału, którym jest prezes albo wiceprezes sądu lub inny sędzia.
§3. Funkcję przewodniczącego wydziału w sądzie apelacyjnym i okręgowym powierza sędziemu prezes tego sądu, a w sądzie rejonowym, na wniosek prezesa tego sądu, prezes przełożonego sądu okręgowego. Przed powierzeniem funkcji przewodniczącego wydziału prezes zasięga opinii właściwego kolegium sądu.
§4. W tym samym trybie prezes sądu zwalnia sędziego z funkcji przewodnicząc
ego wydziału.
Art. 12.
§1. Sąd rejonowy dzieli się na wydziały:
1) cywilny - do spraw z zakresu prawa cywilnego,
2) karny - do spraw z zakresu prawa karnego, w tym do spraw o wykroczenia rozpoznawanych w drugiej instancji,
3) rodzinny i nieletnich (sąd r
odzinny) - do spraw:a) z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego,
b) dotyczących demoralizacji i czynów karalnych nieletnich,
c) dotyczących leczenia osób uzależnionych od alkoholu oraz od środków od
urzających i psychotropowych,d) należących do sądu opiekuńczego na podstawie odrębnych ustaw,
4) pracy (sąd pracy) - do spraw z zakresu prawa pracy,
5) ksiąg wieczystych - do prowadzenia ksiąg wieczystych oraz do innych spraw cywilnych z zakresu postępowania wieczystoksięgowego.
§2. W sądzie rejonowym mającym siedzibę w mieście będącym siedzibą sądu okręg
owego, w którym jest utworzony wydział ubezpieczeń społecznych albo wydział pracy i ubezpieczeń społecznych, w miejsce wydziału, o którym mowa w § 1 pkt 4, tworzy się wydział pracy i ubezpieczeń społecznych do spraw z zakresu prawa pracy oraz do spraw z zakresu ubezpieczeń społecznych, należących do właściwości sądów rejonowych w tym samym okręgu sądowym.§3. W sądzie rejonowym mającym siedzibę w mieście będącym siedzibą sądu okręg
owego lub w mieście na prawach powiatu tworzy się wydział gospodarczy albo wydziały gospodarcze (sąd gospodarczy) - do spraw z zakresu prawa gospodarczego i cywilnego, powierzonych sądom gospodarczym (spraw gospodarczych).§4. Do orzekania w jednostkach, o których mowa w § 1 pkt 4, wyz
nacza się sędziów i ławników wykazujących szczególną znajomość problematyki spraw pracowniczych, a do orzekania w jednostkach, o których mowa w § 2, także sędziów i ławników wykazujących szczególną znajomość celów ubezpieczenia i potrzeb osób ubezpieczonych.§5. Do orzekania w jednostkach, o których mowa w § 3, wyznacza się sędziów wykaz
ujących szczególną znajomość problematyki gospodarczej.
Art. 13.
§1. W sądzie rejonowym mogą być tworzone, w jego siedzibie lub poza jego siedzibą, sądy grodzkie jako wydziały lub wydziały zamiejscowe sądów rejon
owych.§2. Sądom grodzkim powierza się rozpoznawanie spraw:
1) o wykroczenia w pierwszej instancji,
2) o wykroczenia skarbowe i przestępstwa skarbowe zagrożone karą grzywny do 360 stawek dziennych lub zagrożone karą ograniczenia wolności albo karą p
ozbawienia wolności do lat 2,3) o przestępstwa ścigane z oskarżenia prywatnego, z wyjątkiem spraw podlegających rozpoznaniu z udziałem ławników,
4) o pozostałe przestępstwa, podlegające rozpoznaniu w postępowaniu uproszcz
onym,5) cywilnych podlegających rozpoznaniu w postępowaniu uproszczonym oraz dot
yczących depozytów sądowych i przepadku rzeczy.§3. Sądy grodzkie tworzy i znosi Minister Sprawiedliwości w drodze rozporządzenia. W rozporządzeniu o utworzeniu sądu grodzkiego należy określić jego siedzibę, obszar właściwości w granicach obszaru właściwości sądu rejonowego oraz zakres spraw przekazanych do rozpoznawania sądowi grodzkiemu, spośród spraw wymienionych w § 2. Przy tworzeniu i znoszeniu sądów grodzkich należy k
ierować się ilością spraw wpływających do sądów oraz względami ekonomii postępowania sądowego.
Art. 14.
W trybie określonym w art. 13 § 3, Minister Sprawiedliwości może tworzyć poza siedzibą sądu rejonowego inne wydziały zamiejscowe.
Art. 15.
W razie zniesienia wydziału zamiejscowego sądu rejonowego pracownicy zatrudnieni w zniesionej jednostce przechodzą do odpowiedniego sądu.
Art. 16.
§1. Sąd okręgowy dzieli się na wydziały:
1) cywilny - do rozpoznawania w pierwszej instancji spraw cywilnych i rodzinny
ch oraz do rozpoznawania w drugiej instancji spraw cywilnych oraz spraw należących do właściwości sądów rodzinnych, z wyjątkiem spraw przeciwko nieletnim o popełnienie czynu karalnego, jeżeli wobec nieletniego zastosowano środek poprawczy lub gdy środek odwoławczy zawiera wniosek o orzeczenie środka poprawczego,2) karny - do spraw z zakresu prawa karnego w pierwszej i drugiej instancji oraz do spraw rozpoznawanych w drugiej instancji przeciwko nieletnim o popełnienie czynu karalnego, jeżeli wobec nieletniego zastosowano środek poprawczy lub gdy środek odwoławczy zawiera wniosek o orzeczenie środka p
oprawczego,3) penitencjarny i nadzoru nad wykonywaniem orzeczeń karnych - do spraw pen
itencjarnych i nadzoru nad sądowym postępowaniem wykonawczym w sprawach z zakresu prawa karnego,4) pracy (sąd pracy) - do spraw z zakresu prawa pracy oraz wydział ubezpieczeń społecznych (sąd ubezpieczeń społecznych) - do spraw z zakresu ubezpieczeń społecznych,
5) gospodarczy (sąd gospodarczy) - do spraw gospodarczych.
§2. W s
ądzie okręgowym, w którym wpływ spraw z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych jest niewielki, zamiast odrębnych wydziałów pracy i ubezpieczeń społecznych tworzy się wydział pracy i ubezpieczeń społecznych (sąd pracy i ubezpieczeń społecznych).§3.
Do orzekania w jednostkach organizacyjnych, o których mowa w § 1 pkt 4 oraz w § 2, wyznacza się sędziów i ławników wykazujących szczególną znajomość problematyki spraw pracowniczych oraz celów ubezpieczenia i potrzeb osób ubezpieczonych.§4. Do orzekania w
jednostkach, o których mowa w § 1 pkt 5, wyznacza się sędziów wykazujących się szczególną znajomością problematyki gospodarczej.§5. W Sądzie Okręgowym w Warszawie działają ponadto jako wydziały:
1) odrębna jednostka organizacyjna do spraw z zakresu ochro
2) odrębna jednostka organizacyjna do spraw rejestrowych powierzonych temu sądowi na podstawie odrębnych przepisów.
Art. 17.
§1. W trybie określonym w art. 13 § 3 Minister Sprawiedliwości może tworzyć poza siedzibą sądu okręgowego, a także znosić ośrodki zamiejscowe albo wydziały z
amiejscowe sądów okręgowych.§2. Pracownicy zniesionego ośrodka zamiejscowego albo wydziału zamiejscowego przechodzą do odpowiedniego sądu okręgowego.
Art. 18.
§1. Sąd apelacyjny dzieli się na wydziały:
1) cywilny - do rozpoznawanych w drugiej instancji spraw z zakresu prawa cywil
nego, gospodarczego oraz rodzinnego i opiekuńczego,2) karny - do rozpoznawanych w drugiej instancji spraw z zakresu prawa karnego,
3) pracy i ubezpieczeń społecznych - do rozpoznawanych w drugiej instancji spraw z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych.
§2. W Sądzie Apelacyjnym w Warszawie działa ponadto Wydział Lustracyjny.
Art. 19.
§1. W zależności od potrzeb, w sądzie mogą być tworzone wydziały inne niż wymi
enione w art. 12-18, z uwzględnieniem rodzaju i liczby spraw wpływających do sądu, liczby sędziów i ilości sądów w obszarze właściwości, a także zapewnienia prawidłowego wykonywania czynności nadzorczych.§2. W przypadkach, o których mowa w § 1, wydziały tworzy i znosi Minister Spr
awiedliwości w drodze zarządzenia.
Art. 20.
Minister Sprawiedliwości, po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Sądownictwa, w drodze rozporządzenia:
1) tworzy i znosi
sądy oraz ustala ich siedziby i obszary właściwości,2) może przekazać jednemu sądowi okręgowemu rozpoznawanie spraw z zakresu prawa pracy lub ubezpieczeń społecznych z właściwości innego okręgu sądow
ego, a jednemu sądowi rejonowemu - rozpoznawanie spraw z zakresu prawa pracy z obszaru właściwości więcej niż jednego spośród sądów rejonowych działających w tym samym okręgu sądowym,3) może przekazać jednemu sądowi okręgowemu rozpoznawanie spraw gospoda
rczych z innego okręgu sądowego z obszaru tej samej apelacji oraz utworzyć odrębne jednostki organizacyjne do spraw gospodarczych (sądy gospodarcze) w innych sądach rejonowych niż określone w art. 12 § 3,4) może przekazać jednemu sądowi rejonowemu rozpoznawanie spraw należących do kompetencji wydziału rodzinnego i nieletnich w zakresie właściwości więcej niż jednego spośród sądów rejonowych działających w tym samym okręgu są
dowym,5) może przekazać jednemu sądowi rejonowemu - sądowi gospodarczemu, w którym został utworzony wydział dla spraw upadłościowych i układowych, rozpoznawanie tych spraw, należących do właściwości innych sądów rejon
owych - sądów gospodarczych, działających w tym samym okręgu sądowym,6) może powierzyć, kierując się ilością spraw wpływających do sądów rejestrowych oraz względami ekonomii postępowania rejestrowego:
a) prowadzenie rejestrów, przekazanych ustawami do właściwych sądów rej
b) prowadzenie Krajowego Rejestru Sądowego jednemu z sądów rejonowych (sądów gospodarczych) dla obszaru właściwości dwu lub więcej tych sądów lub części obszarów ich właściwości.
Rozdział 3
Organy sądów
Art. 21.
§1. Organami sądów są:
1) w sądzie rejonowym - prezes sądu,
2) w sądzie okręgowym - prezes sądu oraz kolegium sądu okręgowego,
3) w sądzie apelacyjnym - prezes sądu oraz kolegium sądu apelacyjnego.
§2. W zakresie finansowym i gospodarczym organem sądu apelacyjnego oraz sądu
okręgowego jest dyrektor danego sądu, a w sądzie rejonowym, w razie powołania, kierownik finansowy sądu.§3. Dyrektor sądu oraz kierownik finansowy sądu podlega służbowo prezesowi są
du.
Art. 22.
§1. Prezes sądu:
1) kieruje sądem i reprezentuje go na zewnątrz, z wyjątkiem spraw należących do dyrektora sądu lub kierownika finansowego sądu,
2) pełni czynności z zakresu administracji sądowej,
3) pełni inne czynności przewidziane w ustawie oraz w odrębnych przepisach,
4) jest zwierzchnikiem służbowym sędziów danego sądu,
5) powierza sędziom pełnienie funkcji i zwalnia z ich pełnienia, po zasięgnięciu wymaganych opinii, z zastrzeżeniem ar
§2. Prezes sądu w zakresie administracji sądowej podlega Ministrowi Sprawiedliwości oraz prezesowi sądu przełożonego.
§3. Prezes sądu okręgowego wykonuje czynności administracji sądowej w stosunku do sądów rejonowych na obszarze właściwości sądu okręgowego oraz sprawuje nadzór nad działalnością tych sądów.
§4. Prezes sądu apelacyjnego sprawuje nadzór nad działalnością administracyjną sądów okręgowych na obszarze właściwości sądu apelacyjnego.
Prezes sądu apelacyjnego w uzasadnionych wypadkach lub na wniosek prezesa sądu okręgowego może również podjąć czynności z zakresu nadzoru nad działalnością sądów rejonowych na obszarze apelacji.§5. Prezesa sądu zastępuje wiceprezes, a w razie jego nieobecności, wyznaczony sę
dzia.
Art. 23.
§1. Prezesa sądu apelacyjnego powołuje Minister Sprawiedliwości spośród sędziów sądu apelacyjnego bądź Sądu Najwyższego, po zasięgnięciu opinii zgromadzenia
ogólnego sędziów apelacji.§2. Minister Sprawiedliwości przedstawia zgromadzeniu ogólnemu kandydata na prez
esa, w celu wydania opinii.§3. Jeżeli opinia nie zostanie wydana w terminie dwóch miesięcy od przedstawienia kandydata właściwemu zgromadzeniu ogólnemu, Minister Sprawiedliwości może powołać prezesa sądu apelacyjnego bez opinii.
§4. W razie wydania przez zgromadzenie ogólne negatywnej opinii o kandydacie, Mi
nister Sprawiedliwości może go powołać po uzyskaniu pozytywnej opinii Krajowej Rady Sądownictwa. Negatywna opinia Krajowej Rady Sądownictwa jest dla Ministra Sprawiedliwości wiążąca.§5. Jeżeli Krajowa Rada Sądownictwa w terminie miesiąca od przedstawienia przez Ministra Sprawiedliwości zamiaru powołania prezesa, mimo negatywnej opinii zgromadzenia ogólnego nie wyda opinii, uważa się że opinia jest poz
ytywna.§6. Wiceprezesa sądu apelacyjnego powołuje Minister Sprawiedliwości spośród sędziów sądu apelacyjnego, na wniosek prezesa danego sądu apelacyjnego pozyty
wnie zaopiniowany przez kolegium tego sądu.§7. Liczbę wiceprezesów sądu apelacyjnego ustala Minister Sprawiedliwości na wni
osek prezesa tego sądu.
Art. 24.
§1. Prezesa sądu okręgowego powołuje Minister Sprawiedliwości spośród sędziów sądu okręgowego albo sądu apelacyjnego, po zasięgnięciu opinii zgromadzenia ogólnego sędziów okręgu i opinii prezesa przełożonego sądu
apelacyjnego.§2. Do powołania prezesa sądu okręgowego stosuje się przepisy art. 23 § 2-5.
§3. Wiceprezesa sądu okręgowego powołuje Minister Sprawiedliwości spośród sędziów sądu okręgowego albo sądu apelacyjnego, na wniosek prezesa danego sądu okręg
owego, po zasięgnięciu opinii kolegium tego sądu i opinii prezesa przełożonego sądu apelacyjnego.§4. Liczbę wiceprezesów sądu okręgowego ustala Minister Sprawiedliwości na wniosek prezesa tego sądu, po zasięgnięciu opinii prezesa przełożonego sądu apelacy
jnego.
Art. 25.
§1. Prezesa sądu rejonowego powołuje Minister Sprawiedliwości spośród sędziów sądu rejonowego albo sądu okręgowego po zasięgnięciu opinii kolegium sądu okręgow
ego i opinii prezesa przełożonego sądu okręgowego.§2. Do powołania prezesa sądu rejonowego stosuje się odpowiednio przepisy art. 23 § 2-5, z tym że termin do wydania opinii przez kolegium wynosi jeden mi
esiąc.§3. Wiceprezesa sądu rejonowego powołuje Minister Sprawiedliwości spośród sędziów sądu rejonowego albo sądu okręgowego na wniosek prezesa danego sądu rejonow
ego, po zasięgnięciu opinii kolegium przełożonego sądu okręgowego i prezesa przełożonego sądu okręgowego.§4.
Liczbę wiceprezesów sądu rejonowego, na wniosek prezesa danego sądu ustala prezes przełożonego sądu okręgowego.
Art. 26.
§1. Prezes i wiceprezes sądu apelacyjnego oraz sądu okręgowego są powoływani na
okres sześciu lat i nie mogą być, bezpośrednio po zakończeniu kadencji, ponownie powołani do pełnienia tej samej funkcji.§2. Prezes i wiceprezes sądu rejonowego są powoływani na okres czterech lat.
Art. 27.
§1. Preze
§2. Odwołanie prezesa albo wiceprezesa sądu następuje po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Sądownictwa. Zamiar odwołania, wraz z pisemnym uzasadnieniem, Minister Sprawiedliwości przedstawia Krajowej Radzie Sądownictwa w celu uzyskania
opinii.§3. Jeżeli Krajowa Rada Sądownictwa w terminie miesiąca, od przedstawienia zamiaru odwołania prezesa albo wiceprezesa, opinii nie wyda, uważa się że opinia jest poz
ytywna.§4. W razie złożenia przez prezesa albo wiceprezesa sądu, w trakcie kadencji, rezygnacji z pełnionej funkcji, Minister Sprawiedliwości odwołuje go bez zasięgnięcia opinii, o której mowa w § 2.
Art. 28.
§1. Kolegium sądu apelacyjnego składa się z trzech do pięciu członków, wybieranych przez zgromadzenie ogólne sędziów apelacji spośród sędziów sądu apelacyjnego, a także z prezesa i wiceprezesów sądu apelacyjnego. Liczbę członków kolegium p
ochodzących z wyboru ustala zgromadzenie ogólne sędziów apelacji.§2. Przewodniczącym kolegium sądu apelacyjnego jest prezes sądu apelacyjnego, a w razie jego nieobecności - najstarszy służbą wiceprezes tego sądu.
§3. Kadencja kolegium sądu apelacyjnego trwa dwa lata.
§4. Do podjęcia uchwał jest wymagana obecność co najmniej dwóch trzecich składu kolegium sądu apelacyjnego. Uchwały zapadają większością głosów, a w razie ró
wnej liczby głosów przesądza głos przewodniczącego.§5. Kolegium sądu apelacyjnego zbiera się w zależności od potrzeb, co najmniej jednak raz na kwartał. Posiedzenia kolegium zwołuje prezes sądu apelacyjnego z własnej inicjatywy lub na wniosek jednej trzeciej liczby członków kolegium.
§6. W posiedzeniach kolegium uczestniczy z głosem doradczym dyrektor sądu apel
acyjnego w przypadku, o którym mowa w art. 29 § 1 pkt 9.
Art. 29.
§1. Kolegium sądu apelacyjnego realizuje zadania określone w
ustawie, a w szczególności:1) na wniosek prezesa sądu apelacyjnego ustala podział czynności w sądzie apel
2) przedstawia zgro
madzeniu ogólnemu sędziów apelacji opinię o kandydatach na stanowiska sędziów,3) wyraża opinię o kandydacie na wiceprezesa sądu apelacyjnego,
4) wyraża opinię o kandydatach do pełnienia w sądzie apelacyjnym funkcji prz
ewodniczących wydziałów, wizytatorów, kierownika szkolenia oraz funkcji albo stanowiska rzecznika prasowego,5) rozpatruje wnioski wynikające z wizytacji i lustracji sądów,
6) rozpatruje odwołania od rozstrzygnięcia prezesa sądu apelacyjnego, odmawiającego zgody na podjęcie dodatkowego zatrudnienia przez sędziego,
7) wybiera zastępcę rzecznika dyscyplinarnego,
8) wyraża opinię w innych sprawach osobowych dotyczących sędziów,
9) wyraża opinię o projekcie planu finansowego, o którym mowa w art. 177 § 1,
10) wyraża opinię w innych sprawach przedstawionych przez prezesa sądu apelacy
jnego, Krajową Radę Sądownictwa oraz Ministra Sprawiedliwości,11) wyraża zgodę na delegowanie sędziego sądu okręgowego przez prezesa sądu ap
elacyjnego,12) wypowiada się w przypadkach zachowań sędzów naruszających za
sady etyki.§2. Podział czynności na następny rok kalendarzowy ustala kolegium sądu apelacyjnego najpóźniej w listopadzie każdego roku, opierając się na projekcie przedstawionym przez prezesa tego sądu.
Art. 30.
§1. Kolegium sądu okręgowego składa się z czterech do ośmiu członków wybieranych przez zgromadzenie ogólne sędziów okręgu spośród jego członków, w tym w p
ołowie spośród sędziów sądu okręgowego, a ponadto z prezesa i wiceprezesów sądu okręgowego.§2. Do kolegium sądu okręgowego stosuje się odpowiedn
io przepisy art. 28 § 2-6.
Art. 31.
§1. Kolegium sądu okręgowego realizuje zadania określone w ustawie, a w szczególn
ości:1) na wniosek prezesa sądu okręgowego ustala podział czynności w sądzie, określa zasady zastępstw sędziów i referendarzy sądowych, a także zasady przydziału spraw poszczególnym sędziom oraz referendarzom sądowym, chyba że ustawa stanowi inaczej,
2) przedstawia zgromadzeniu ogólnemu sędziów okręgu opinię o kandydatach na stanowiska sędziów sądów rejonowych i okręgowych,
3) wyraża opinię o kandydatach na wiceprezesa sądu okręgowego oraz prezesów i wic
4) wyraża opinię o kandydatach do pełnienia w sądzie okręgowym funkcji prz
ewodniczących wydziałów, wizytatorów, kierownika szkolenia oraz funkcji albo stanowiska rzecznika prasowego, a także funkcji przewodniczących wydziałów w sądach rejonowych i wyraża opinię w sprawie zwolnienia z pełnienia tych funkcji,5) rozpatruje wnioski wynikające z wizytacji i lustracji sądów,
6) rozpatruje odwołania od rozstrzygnięcia prezesa sądu okręgowego, odmawiającego zgody na podjęcie dodatkowego zatrudnienia przez sędziego,
7) wybiera zastępcę rzecznika dyscyplinarnego.
8) wyraża opinię o projektach planów finansowych, o których mowa w art. 177 § 1,
9) wyraża opinię w sprawach przedstawionych przez prezesa sądu okręgowego, pr
ezesa sądu apelacyjnego, Krajową Radę Sądownictwa oraz Ministra Sprawiedliwości,10) wyraża opinię o kandydacie na stanowisko asesora sądowego oraz wyraża zgodę na powierzenie asesorowi sądowemu pełnienia czynności sędziowskich w sądzie rejonowym,
11) wyraża zgodę na delegowanie sędziego sądu rejonowego albo sędziego sądu
okręgowego przez prezesa sądu okręgowego,12) wypowiada się w przypadkach zachowań sędziów naruszających zasady
etyki.§2. W sprawach istotnych
dla danego sądu rejonowego kolegium sądu okręgowego może zasięgnąć opinii sędziów tego sądu, wyrażonej na zebraniu sędziów.§3. Podział czynności na następny rok kalendarzowy ustala kolegium sądu okręgowego najpóźniej w listopadzie każdego roku, opierając się na projekcie przedstawionym przez prezesa sądu okręgowego, po zasięgnięciu opinii prezesów sądów rejonowych co do podziału czynności w tych sądach.
Art. 32.
§1. Dyrektora sądu apelacyjnego powołuje i odwołuje Minister Sprawiedliwości na wniosek prezesa danego sądu apelacyjnego.
§2. Dyrektora sądu okręgowego powołuje i odwołuje Minister Sprawiedliwości na wniosek prezesa danego sądu okręgowego, po zasięgnięciu opinii prezesa przełoż
onego sądu apelacyjnego.§3. Kierownika finansowego sądu rejonowego powołuje i odwołuje Minister Sprawi
edliwości, na wniosek prezesa sądu okręgowego, jeżeli przemawiają za tym szczególne względy, takie jak wielkość sądu rejonowego i rozmiary jego zadań.
Rozdział 4
Samorząd sędziowski
Art. 33.
§1. Zgromadzenie ogólne sędziów apelacji składa się z sędziów sądu apelacyjnego.
§2. Przewodniczącym zgromadzenia ogólnego sędziów apelacji jest prezes sądu apel
acyjnego. W razie nieobecności prezesa sądu, obowiązki przewodniczącego pełni najstarszy służbą wiceprezes tego sądu.§3. Członkowie zgromadzenia ogólnego sędziów apelacji są obowiązani brać udział w posiedzeniach zgromadzenia. Delegowanie do pełnienia czynności na podstawie art. 76 nie zwalnia członka zgromadzenia od tego obowiązku.
§4. Sędziowie niebędący członkami zgromadzenia ogólnego sędziów apelacji mogą brać udział w posiedzeniu tego zgromadzenia, bez prawa głosu i wyboru.
§5. Do podjęcia uchwał zgromadzenia ogólnego sędziów apelacji jest wymagana obe
cność przynajmniej dwóch trzecich liczby jego członków. Uchwały zapadają bezwzględną większością głosów. Głosowanie jest tajne w sprawach, o których mowa w art. 34 pkt 1-5, a ponadto jeżeli żądanie takie zgłosi chociażby jeden z obecnych członków zgromadzenia.§6. Zgromadzenie ogólne sędziów apelacji zbiera się co najmniej raz
w roku; posiedzenia zgromadzenia zwołuje prezes sądu apelacyjnego z własnej inicjatywy lub na wniosek Ministra Sprawiedliwości, kolegium sądu apelacyjnego, jednej piątej liczby członków zgromadzenia.
Art. 34.
Zgromadzenie ogólne sędziów apelacji realizuje zadania określone w ustawach, a w szczególności:
1) przedstawia Krajowej Radzie Sądownictwa kandydatów na stanowiska sędziów sądu apelacyjnego spośród osób zaopiniowanych przez kolegium właściwego są
2) wybiera przedstawicieli na zebranie przedstawicie
li zgromadzeń ogólnych sędziów sądów apelacyjnych,3) wyraża opinię o kandydatach na stanowisko prezesa sądu apelacyjnego,
4) wybiera członków kolegium sądu apelacyjnego,
5) wybiera kandydata na rzecznika dyscyplinarnego,
6) wysłuchuje informacji prezesa sądu apelacyjnego o działalności sądów oraz w
yraża opinię w tym zakresie,7) rozpatruje sprawozdania z działalności kolegium sądu apelacyjnego oraz omawia kierunki jego pracy.
Art. 35.
§1. Zgromadzenie ogólne sędziów okręgu składa się z sędziów sądu okręgowego oraz delegatów sędziów sądów rejonowych działających na obszarze właściwości sądu okręgowego, w liczbie dwóch trzecich liczby sędziów sądu okręgowego. Delegatów wybiera zebranie sędziów danego sądu rejonowego w głosowaniu tajnym, na okres dwóch lat.
Zebraniu sędziów przewodniczy prezes sądu. Liczbę delegatów sędziów dla każdego sądu rejonowego ustala kolegium sądu okręgowego proporcjonalnie do liczby sędziów w danym sądzie.§2. Jeżeli zgromadzenie ogólne sędziów okręgu utworzone na podstawie § 1, miałoby liczyć więcej niż stu pięćdziesięciu członków, jego funkcje wykonuje zgromadzenie przedstawicieli.
§3. W przypadku, o którym mowa w § 2, w sądach rejonowych okręgu i w sądzie okręgowym dokonuje się wyboru przedstawicieli. Przedstawicieli wybiera zebrani
e sędziów danego sądu w głosowaniu tajnym, na okres dwóch lat. Zebraniu sędziów przewodniczy prezes sądu. Liczbę przedstawicieli ustala kolegium sądu okręgowego. Liczbę tę ustala się dla każdego sądu rejonowego przez podzielenie liczby sędziów tego sądu przez liczbę sędziów najmniejszego sądu w okręgu. Jeżeli wynik ten stanowi liczbę niecałkowitą podwyższa się ją do liczby całkowitej w górę. Liczba przedstawicieli wszystkich sądów rejonowych okręgu jest równa dwóm trzecim liczby przedstawicieli sądu okręgowego.§4. Przewodniczącym zgromadzenia ogólnego sędziów okręgu jest prezes sądu okręg
owego. W razie nieobecności prezesa sądu obowiązki przewodniczącego pełni najstarszy służbą wiceprezes tego sądu.§5. Członkowie zgromadzenia ogólnego sędziów okręgu są obowiązani brać udział w posiedzeniach zgromadzenia. Delegowanie do pełnienia czynności na podstawie art. 76, nie zwalnia członka zgromadzenia od tego obowiązku.
§6. Sędziowie niebędący członkami zgromadzenia ogólnego sędziów okręgu mogą brać udział w posiedzeniu tego zgromadzenia, bez prawa głosu i wyboru.
§7. Do podjęcia uchwał zgromadzenia ogólnego sędziów okręgu jest wymagana obe
cność przynajmniej dwóch trzecich liczby jego członków. Uchwały zapadają bezwzględną większością głosów. Głosowanie jest tajne w sprawach, o których mowa w art. 36 pkt 1-5, a ponadto jeżeli żądanie takie zgłosi chociażby jeden z obecnych członków zgromadzenia.§8. Zgromadzenie ogólne sędziów okręgu zbiera się co najmniej raz w roku; posiedz
enia zgromadzenia zwołuje prezes sądu okręgowego z własnej inicjatywy lub na wniosek Ministra Sprawiedliwości, kolegium sądu okręgowego, jednej piątej liczby członków zgromadzenia albo jednej piątej liczby sędziów danego obszaru sądu okręgowego.§9. Przepisy § 4-7 oraz art. 36 stosuje się odpowiednio do zgromadzeń przedst
awicieli.
Art. 36.
Zgromadzenie ogólne sędziów okręgu realizuje zadania określone w ustawach, a w szcz
ególności:1) przedstawia Krajowej Radzie Sądownictwa, po uzyskaniu opinii kolegium sądu, kandydatów na stanowiska sędziów,
2) w
ybiera przedstawicieli na zebranie przedstawicieli zgromadzeń ogólnych sędziów,3) wyraża opinię o kandydatach na prezesa sądu okręgowego,
4) ustala liczbę i wybiera członków kolegium sądu okręgowego,
5) wysłuchuje informacji prezesa sądu okręgowego o działalności sądów oraz wyr
aża opinię w tym zakresie,6) rozpatruje sprawozdania z działalności kolegium sądu okręgowego oraz omawia kierunki jego pracy.
Rozdział 5
Nadzór nad działalnością administracyjną sądów
Art. 37.
§1. Osoby powołane do kierowania sądami i nadzoru nad działalnością administracyjną sądów mają prawo wglądu w czynności sądów, mogą żądać wyjaśnień oraz usunięcia uchybień. Zadania z zakresu nadzoru nad działalnością administracyjną sądów prezesi sądów wykonują osobiście oraz przez wyznaczone
do tego osoby.§2. Minister Sprawiedliwości oraz prezesi sądów uchylają zarządzenia administracyjne niezgodne z prawem.
§3. Osoby, o których mowa w § 2, mogą uchylać zarządzenia administracyjne narusz
ające sprawność postępowania sądowego lub z innych powodów niecelowe.§4. W razie stwierdzenia uchybienia w zakresie sprawności postępowania sądowego, Minister Sprawiedliwości oraz prezesi sądów mogą zwrócić na nie, na piśmie, uw
agę i żądać usunięcia skutków tego uchybienia. Sędzia, którego dotyczy zwrócona uwaga, może w terminie siedmiu dni złożyć pisemne zastrzeżenie do organu, który zwrócił uwagę, co nie zwalnia go od obowiązku usunięcia skutków uchybienia.§5. Minister Sprawiedliwości może zwrócić prezesowi lub wiceprezesowi sądu uwagę na piśmie, jeżeli stwierdzi uchybienia w zakresie kierowania sądem albo spraw
owania przez prezesa przysługującego mu nadzoru nad działalnością administracyjną sądów.§6. Prezes sądu przełożonego niezwłocznie zawiadamia prezesa właściwego sądu o stwierdzonych uchybieniach w działaniu tego sądu.
§7. Osoby, o których mowa w § 1, mogą być obecne na rozprawie toczącej się z wyłączeniem jawności.
Art. 38.
§1.
1) wizytacja sądu albo jego niektó
2) lustracja w sądzie,
3) badanie toku i sprawności postępowania w poszczególnych sprawach,
4) kontrola działalności sekretariatu w sądzie.
§2. Wizytacja obejmuje pełną działalność sądu albo jego jednostki organizacyjnej.
§
3. Lustracja obejmuje wybrane zagadnienia z działalności sądu.§4. Czynności, o których mowa w § 1 pkt 1-3, mogą być wykonywane wyłącznie przez sędziów.
§5. Minister Sprawiedliwości, po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Sądownictwa,
określi w drodze rozporządzenia, szczegółowy tryb sprawowania nadzoru nad działalnością administracyjną sądów przez organy i osoby do tego wyznaczone oraz podział zadań tego nadzoru pomiędzy prezesami sądów.
Art. 39.
Czynności z zakresu nadzoru nad działalnością administracyjną sądów nie mogą wkr
aczać w dziedzinę, w której sędziowie są niezawiśli.
Art. 40.
§1. Sąd apelacyjny lub sąd okręgowy jako sąd odwoławczy, w razie stwierdzenia przy rozpoznawaniu sprawy oczywistej obrazy przepisów, niezależnie od innych upra
wnień, wytyka uchybienie właściwemu sądowi. Sąd apelacyjny lub sąd okręgowy przed wytknięciem uchybienia może żądać wyjaśnień od sędziego przewodniczącego składowi sądu orzekającego w pierwszej instancji. Stwierdzenie i wytknięcie uchybienia nie wpływa na rozstrzygnięcie sprawy.§2. O wytknięciu uchybienia sąd apelacyjny lub sąd okręgowy, o którym mowa w § 1, zawiadamia prezesa właściwego sądu, a w przypadkach poważniejszych uchybień - także Ministra Sprawiedliwości.
Art. 41.
§1. Minister Sprawiedliwości, po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Sądownictwa, w
ydaje w drodze rozporządzenia, regulamin wewnętrznego urzędowania sądów powszechnych określający wewnętrzną organizację i porządek funkcjonowania sądów, porządek czynności w sądach, porządek urzędowania organów sądów i wykonywania zadań sędziów pełniących funkcje kierownicze, tok czynności administracyjnych w sprawach należących do właściwości sądów, dopuszczalne systemy i rozkład czasu urzędowania oraz szczegółowe warunki udostępniania pomieszczeń dla uczestników postępowania, świadków i innych osób przebywających w sądach. Wydając rozporządzenie należy brać pod uwagę zasady sprawności, racjonalności, ekonomicznego i szybkiego działania, uwzględniając potrzeby zapewnienia rzetelnego wykonywania zadań powierzonych sądom.§
2. Minister Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe czynności sądów w sprawach z zakresu międzynarodowego postępowania cywilnego oraz karnego w stosunkach międzynarodowych, w tym: uwierzytelnianie dokumentów przeznaczonych do użytku za granicą, sposób wykonywania czynności dotyczących osób korzystających z immunitetów i przywilejów dyplomatycznych i konsularnych oraz czynności z udziałem tych osób, czynności związane ze stawiennictwem przed sądami, tryb ustalania obywatelstwa, szczegółowy tryb występowania o pomoc prawną i udzielania takiej pomocy sądom i innym organom państw obcych oraz szczegółowy tryb występowania o wydanie osób ściganych lub skazanych oraz inne formy współpracy w sprawach karnych.
Rozdział 6
Ogólne przepisy o czynn
ościach sądów
Art. 42.
§1. Sądy wydają wyroki w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej.
§2. Sądy rozpoznają i rozstrzygają sprawy w postępowaniu jawnym.
§3. Rozpoznanie sprawy w postępowaniu niejawnym lub wyłączenie jawności postęp
Art. 43.
§1.
§2. Minister Sprawiedliwości może zarządzić odbywanie stałych posiedzeń sądów poza siedzibą sądu.
Art. 44.
§1. W przypadkach przewidzianych w ustawach sądy są obowiązane wykonywać p
oszczególne czynności sądowe na żądanie innych sądów oraz innych organów.§2. Sądy są obowiązane udzielać pomocy sądowej również na żądanie sądów zagr
anicznych, jeżeli wzajemność jest zapewniona; żądanie pomocy sądowej, skierowane przez Ministra Sprawiedliwości, jest wiążące dla sądu wezwanego.§3. Sądy są obowiązane wykonywać czynności dowodowe, w zakresie przewidzianym w przepisach o postępowaniu cywilnym, na wniosek organów orzekających w prz
ypadkach innych niż wymienione w § 1 i 2, jeżeli wniosek został skierowany przez Ministra Sprawiedliwości.§4. O wykonanie czynn
ości wymienionych w § 3, należy zwrócić się do sądu rejonowego, w którego obszarze właściwości czynność ma być wykonana.
Art. 45.
§1. Sędziego w jego czynnościach może zastąpić sędzia tego samego sądu, a także del
egowany sędzia sądu równorzędnego lub bezpośrednio wyższego albo bezpośrednio niższego.§2. Zastąpienie, o którym mowa w § 1, może nastąpić na podstawie zarządzenia prz
ewodniczącego wydziału lub prezesa sądu, wydane na wniosek sędziego albo z urzędu, w celu zapewnienia sprawności postępowania.
Art. 46.
§1. W składzie sądu może brać udział tylko jeden sędzia innego sądu. Sędzia sądu niższego nie może być przewodniczącym składu sądu. Minister Sprawiedliwości może jednak przyznać sędziemu sądu rejonowego, delegowanemu do sądu okręgowego, prawo przewodniczenia w sprawach rozpoznawanych przez ten sąd w pierwszej i
nstancji, w składzie jednego sędziego i dwóch ławników albo w składzie jednego sędziego.§2. W tym samym składzie sądu nie mogą brać udziału osoby, o których mowa w art. 6.
Art. 47.
§1. Prezes sądu może wyznaczyć sędziego dodatkowego do rozprawy, jeżeli istnieje prawdopodobieństwo, że będzie ona trwać czas dłuższy. W razie potrzeby można wyznaczyć dwóch sędziów dodatkowych; w takim razie należy wskazać kolejność, w której będą oni wstępować do udziału w naradzie i głosowaniu.
§2. Sędzia dodatkowy bierze udział w naradzie i głosowaniu, jeżeli jeden z sędziów nie może uczestniczyć w składzie sądu.
Art. 48.
§1. Sędzia przewodniczący składowi sądu może upomnieć osobę, która narusza powagę, spokój lub porządek czynności sądowych, a po bezskutecznym upomnieniu może ją wydalić z sali rozpraw.
§2. Sąd może wydalić osobę biorącą udział w sprawie tylko wtedy, gdy mimo uprz
edzenia o skutkach prawnych jej nieobecności przy czynnościach sądowych nadal zachowuje się w sposób określony w § 1.§3. Sąd może wydalić z sali rozpraw publiczność z powodu jej niewłaściwego zach
owania.
Art. 49.
§1. W razie naruszenia powagi, spokoju lub porządku czynności sądowych albo ubliż
enia sądowi, innemu organowi państwowemu lub osobom biorącym udział w sprawie, sąd może ukarać winnego karą porządkową grzywny do wysokości dwukrotnego najniższego wynagrodzenia za pracę pracowników lub karą pozbawienia wolności do siedmiu dni; osobie pozbawionej wolności, w tym także tymczasowo aresztowanej, można wymierzyć karę przewidzianą w przepisach o wykonywaniu kary pozbawienia wolności albo w przepisach o wykonywaniu tymczasowego aresztowania.§2. Jeżeli czynu określonego w § 1, dopuścił się żołnierz w czynnej służbie wojskowej, sąd - zamiast wymierzenia kary, zwraca się do właściwego dowódcy jednostki wo
jskowej, który stosuje środki przewidziane w przepisach dotyczących żołnierzy; przepis ten stosuje się odpowiednio do osoby odbywającej zasadniczą służbę w obronie cywilnej.
Art. 50.
§1. Po
§2. Ukaranie karą porządkową nie uchyla odpowiedzialności karnej i dyscyplin
arnej za ten sam czyn.§3. W razie nieuiszczenia grzywny, zamienia się ją na karę pozbawienia wolności do siedmiu dni.
Art. 51.
Zarządzenia porządkowe przewodniczącego oraz kary porządkowe wymierzane przez sąd nie mają zastosowania do sędziów i ławników należących do składu orzekającego oraz do prokuratora, adwokata i radcy prawnego biorących udział w sprawie, a także osób do udziału których w sprawie stosuje się przepisy o prokuratorze.
Art. 52.
Sędziemu dokonującemu czynności sądowej jednoosobowo przysługują prawa przewo
dniczącego oraz prawa sądu przewidziane w art. 48-50.
Art. 53.
§1. Do budynków sądowych nie wolno wnosić broni ani amunicji a także materiałów wybuchowych i innych środków niebezpiecznych. Nie dotyczy to osób wykonujących w budynkach sądowych obowiązki służbowe wymagające p
osiadania broni.§2. Prezes sądu może zarządzić stosowanie środków zapewniających bezpieczeństwo w budynkach sądowych oraz zapobiegających naruszaniu zakazu, o którym mowa w § 1. W takim przypadku do ochrony budynków sądowych oraz osób w nich przebyw
ających stosuje się przepisy o ochronie osób i mienia.
Dział II
Sędziowie
Rozdział 1
Status sędziego
Art. 54.
§1. Sędziów sądów powszechnych do pełnienia urzędu na stanowisku sędziowskim p
owołuje Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa.§2. Sędziowie sądów powszechnych są powoływani na stanowiska:
1) sędziego sądu rejonowego,
2) sędziego sądu okręgowego,
3) sędziego sądu apelacyjnego.
§3. Powołując do pełnienia urzędu na stanowisku sędzio
wskim Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej wyznacza miejsca służbowe (siedzibę) sędziego. Zmiana miejsca służbowego sędziego może być dokonana bez zmiany stanowiska w przypadkach i w trybie określonym w art. 74.
Art. 55.
§1. Minister Sprawiedliwości ustala corocznie liczbę wolnych stanowisk sędziowskich dla poszczególnych sądów i obwieszcza o tym w Dzienniku Urzędowym Rzeczyp
ospolitej Polskiej "Monitor Polski", najpóźniej do dnia 1 czerwca każdego roku.§2. W razie zwolnienia stanowiska sędziowskiego Minister Sprawiedliwości obwies
zcza o tym w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", najpóźniej w ciągu dwóch miesięcy od zwolnienia stanowiska.§3. O zwolnieniu stanowiska sędziowskiego nie obwieszcza się, jeżeli jego obsadzenie następuje w drodze przeniesienia służbowego sędziego równorzędnego sądu.
Art. 56.
§1. Każdy, kto spełnia warunki do objęcia urzędu sędziego sądu powszechnego, może zgłosić swoją kandydaturę na jedno wolne stanowisko sędziowskie, w ciągu miesią
ca od obwieszczenia, o którym mowa w art. 55. Zgłaszający swoją kandydaturę wypełnia w dwóch egzemplarzach kartę zgłoszenia kandydata na wolne stanowisko sędziowskie oraz dołącza do niej informację z Krajowego Rejestru Karnego, dotyczącą jego osoby i zaświadczenie stwierdzające, że jest zdolny, ze względu na stan zdrowia, do pełnienia obowiązków sędziego.§2. Kandydaturę zgłasza się prezesowi sądu okręgowego - gdy zgłoszenie dotyczy st
anowiska sędziego sądu rejonowego albo sędziego sądu okręgowego, a prezesowi sądu apelacyjnego - gdy zgłoszenie dotyczy stanowiska sędziego sądu apelacyjnego.§3. Prezes sądu, po stwierdzeniu spełniania warunków przez kandydata, przedstawia j
ego kandydaturę właściwemu kolegium sądu, wraz z oceną jego kwalifikacji oraz określa termin zgromadzenia ogólnego sędziów, na którym będzie prezentowana kandydatura wraz z opinią kolegium o kandydacie.§4. O zgłoszeniu każdego kandydata na wolne stanowisko sędziowskie właściwy prezes sądu zawiadamia Ministra Sprawiedliwości, przekazując wypełnioną kartę zgłosz
enia kandydata.§5. Minister Sprawiedliwości, po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Sądownictwa
określi, w drodze rozporządzenia, wzór karty zgłoszenia na wolne stanowisko sędziowskie. Karta zgłoszenia powinna zawierać informacje dotyczące warunków wymaganych przez ustawę od kandydatów na stanowisko sędziowskie.§6. Minister Sprawiedliwości, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Sądownictwa określi, w drodze ro
zporządzenia, szczegółowy zakres i sposób przeprowadzania badań kandydatów do objęcia urzędu sędziego, w tym badań lekarskich i psychologicznych oraz kwalifikacje wymagane od lekarzy i psychologów uprawnionych do przeprowadzania tych badań i wydawania zaświadczeń o zdolności do pełnienia obowiązków sędziego.
Art. 57.
§1. Jeżeli na wolne stanowisko sędziowskie zostanie zgłoszona więcej niż jedna kand
ydatura, rozpatrzenie wszystkich kandydatur odbywa się na tym samym posiedzeniu zgromadzenia.§2. Zgromadzenie ogólne sędziów ocenia zgłoszonych kandydatów w drodze głosow
ania i przekazuje prezesowi właściwego sądu wszystkie zgłoszone kandydatury, ze wskazaniem liczby uzyskanych głosów.§3. Kandydatury ocenione w sposób, o którym mowa w § 2, prezes właściwego sądu przekazuje Krajowej Radzie Sądownictwa, za pośrednictwem Ministra Sprawiedl
iwości.
Art. 58.
Na każde wolne stanowisko sędziowskie może zgłosić Krajowej Radzie Sądownictwa kandydata także Minister Sprawiedliwości.
Art. 59.
Krajowa Rada Sądownictwa rozpatruje kandydatury na stanowiska sędziów sądów
powszechnych, w trybie określonym w odrębnej ustawie.
Art. 60.
§1. Na urząd sędziego sądu powszechnego, z wyznaczeniem na stanowisko sędziego sądu rejonowego, może być powołany ten, kto:
1) posiada obywatelstwo polskie i korzysta z pełni praw cywilnych i
2) jest nieskazitelnego charakteru,
3) ukończył wyższe studia prawnicze w Polsce i uzyskał tytuł magistra lub zagr
aniczne uznane w Polsce,4) jest zdolny, ze względu na stan zdrowia, do pełnienia obowiązków sędziego,
5) ukończył 29 lat,
6)
złożył egzamin sędziowski lub prokuratorski,7) pracował w charakterze asesora sądowego lub prokuratorskiego co najmniej trzy lata lub referendarza sądowego przez okres pięciu lat.
§2. Wymagania określone w § 1 pkt 6 i 7 nie dotyczą tego, kto przed powoł
aniem:1) zajmował stanowisko sędziego sądu administracyjnego lub sądu wojskow
ego,2) zajmował stanowisko prokuratora,
3) pracował w polskiej szkole wyższej, w Polskiej Akademii Nauk, w instytucie n
aukowo-badawczym lub innej placówce naukowej, mając tytuł naukowy profesora albo stopień naukowy doktora habilitowanego nauk prawnych,4) wykonywał zawód adwokata, radcy prawnego lub notariusza - co najmniej przez trzy lata.
§3. Na urząd sędziego sądu powszechnego, z wyznaczeniem na stanowisko sędziego są
du rejonowego, może być powołany ten kto spełnia wymagania określone w §1 pkt 1-5, zajmował stanowisko asystenta sędziego lub referendarza sądowego co najmniej przez sześć lat i złożył egzamin sędziowski.§4. Na urząd sędziego, z wyznaczeniem na stanowisko sędziego sądu rejonowego, może być powołany ten, kto zajmował jedno ze stanowisk określonych w § 1 pkt 7 oraz w § 2 i § 3 w okresie 3 lat przed powołaniem.
Art. 61.
Profesor lub doktor habilitowany nauk prawnych w polskich szkołach wyższych, w Po
lskiej Akademii Nauk oraz w instytutach naukowo-badawczych i innych placówkach naukowych, może być również powołany na urząd sędziego sądu powszechnego, w niepełnym, nie mniejszym niż połowa, wymiarze czasu pracy.
Art. 62.
§1. Na stanowisko sędziego sądu okręgowego może być wyznaczony sędzia sądu rej
onowego oraz sędzia wojskowego sądu garnizonowego, który posiada co najmniej czteroletni okres pracy na stanowisku sędziego sądu rejonowego lub sędziego wojskowego sądu garnizonowego lub na stanowisku prokuratora.§2. Na urząd sędziego, z wyznaczeniem na stanowisko sędziego sądu okręgowego może być powołany także ten kto spełnia wymagania określone w art. 60 § 1 pkt 1-4, j
eżeli przed powołaniem na urząd sędziego:1) wykonywał zawód adwokata, radcy prawnego lub notariusza - co najmniej przez sześć lat,
2) pracował na stanowisku dydaktycznym, naukowo-dydaktycznym lub naukowym w polskiej szkole wyższej, w Polskiej Akademii Nauk, w instyt
3) zajmował stanowisko sędziego wojskowego sądu okręgowego.
§3. Na urząd sędziego, z wyznaczeniem na stanowisko sędziego sądu okręgowego, m
oże być powołany ten, kto wykonywał zawód lub zajmował stanowisko określone w § 2 w okresie 3 lat przed powołaniem.
Art. 63.
§1. Na stanowisko sędziego sądu apelacyjnego może być wyznaczony sędzia sądu p
owszechnego i sądu wojskowego, który posiada co najmniej sześcioletni okres pracy na stanowisku sędziego lub prokuratora, w tym co najmniej trzyletni okres pracy na stanowisku sędziego sądu okręgowego, sędziego wojskowego sądu okręgowego lub prokuratora prokuratury okręgowej.§2. Na urząd sędziego z wyznaczeniem na stanowisko sędziego sądu apelacyjnego może być wyznaczony także ten, kto spełnia wymagania określone w art. 60 § 1 pkt 1-4, jeżeli przed powołaniem na urząd sędziego:
1) wykonywał zawód adwokata, radcy prawnego lub notariusza co najmniej przez osiem lat,
2) pracował na stanowisku dydaktycznym, naukowo-dydaktycznym lub naukowym w polskiej szkole wyższej, w Polskiej Akademii Nauk, w instyt
§3. Na urząd sędziego, z wyznaczeniem na stanowisko sędziego sądu apelacyjnego m
oże być powołany ten, kto wykonywał zawód lub zajmował stanowisko określone w § 2 w okresie 3 lat przed powołaniem.
Art. 64.
§1. Stosunek służbowy sędziego nawiązuje się po doręczeniu mu aktu powołania.
§2. Sędzia powinien zgłosić się w celu objęcia pierwszego stanowiska w ciągu cztern
astu dni od dnia otrzymania aktu powołania.§3. W razie nieusprawiedliwionego nieobjęcia pierwszego stanowiska sędziowskiego w terminie określonym w § 2, powołanie traci moc; okoliczność tę stwierdza Minister Sprawiedliwości.
Art. 65.
Przy powołaniu sędzia składa ślubowanie wobec Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej według następującej roty:
"Ślubuję uroczyście jako sędzia sądu powszechnego służyć wiernie Rzeczyp
Art. 66.
§1. Prezes sądu okręgowego prowadzi dla każdego sędziego sądu rejonowego i sędziego sądu okręgowego sprawującego urząd w danym okręgu sądowym, osobny wykaz służbowy, zawierający podstawowe dane dotyczące jego stosunków służbowych i
osobistych w zakresie mającym wpływ na pełnienie urzędu sędziego. Prezes sądu apelacyjnego prowadzi taki wykaz dla sędziów sądu apelacyjnego.§2. Minister Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia, wzór wykazów służb
owych oraz sposób ich prowadzenia, na podstawie akt osobowych prowadzonych dla sędziego, dokumentów oraz innych informacji, stwierdzających dane zamieszczane w wykazie.
Art. 67.
§1. Stosunek służbowy sędziego rozwiązuje się z mocy prawa, jeżeli sędzia zrzekł się urzędu. Zrzeczenie się urzędu jest skuteczne po upływie trzech miesięcy od dnia złożenia na ręce Ministra Sprawiedliwości oświadczenia, chyba że na wniosek sędziego Minister Sprawiedliwości określi inny termin. O zrzeczeniu się urzędu przez sędziego Minister Sprawiedliwości zawiadamia Krajową Radę Sądownictwa i Pr
ezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.§2. Prawomocne orzeczenie sądu dyscyplinarnego o złożeniu sędziego z urzędu oraz prawomocne orzeczenie sądu skazujące na środek karny poz
bawienia praw publicznych lub zakazu zajmowania stanowiska sędziego pociąga za sobą, z mocy prawa, utratę urzędu i stanowiska sędziego; stosunek służbowy sędziego wygasa z chwilą uprawomocnienia się orzeczenia.§3. Stosunek służbowy sędziego wygasa z dniem
utraty przez niego obywatelstwa polskiego.
Art. 68.
§1. Sędzia przechodzi w stan spoczynku z dniem ukończenia 65 roku życia, chyba że Krajowa Rada Sądownictwa, na wniosek sędziego, po zasięgnięciu opinii kolegium właściwego sądu wyrazi zgodę na dalsze zajmowanie stanowiska, nie dłużej jednak niż do ukończenia przez sędziego 70 roku życia.
§2. Sędzia przechodzi na swój wniosek w stan spoczynku, z zachowaniem prawa do
uposażenia określonego w art. 99 § 2, po ukończeniu 55 lat przez kobietę jeżeli przepracowała na stanowisku sędziego nie mniej niż 25 lat, a 60 lat przez mężczyznę, jeżeli przepracował na stanowisku sędziego nie mniej niż 30 lat.§3. Wniosek, o którym mowa w § 1, składa się do Krajowej Rady Sądownictwa na
jpóźniej na sześć miesięcy przed ukończeniem przez sędziego 65 roku życia. W razie niezakończenia postępowania związanego z rozpoznaniem wniosku, sędzia pozostaje w służbie do czasu zakończenia postępowania w tym postępowania przed Sądem Najwyższym.
Art. 69.
§1. Sędziego przenosi się w stan spoczynku na jego wniosek albo na wniosek właściw
ego kolegium sądu, jeżeli z powodu choroby lub utraty sił uznany został przez lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych za trwale niezdolnego do pełnienia obowiązków sędziego.§2. Z żądaniem przeniesienia w stan spoczynku oraz zbadania niezdolności do pełnienia obowiązków przez sędziego i wydania orzeczenia, może wystąpić zainteresowany sędzia lub właściwe kolegium sądu. W przypadku sędziego pełniącego funkcję pr
ezesa sądu okręgowego i apelacyjnego z wnioskiem może wystąpić także Minister Sprawiedliwości.§3. Orzeczenie w sprawie niezdolności sędziego, o którym mowa w § 1 i 2, lekarz
orzecznik Zakładu Ubezpieczeń Społecznych doręcza zainteresowanemu sędziemu oraz odpowiednio prezesowi sądu okręgowego albo apelacyjnego, a w przypadku sędziego pełniącego funkcję prezesa sądu okręgowego i apelacyjnego orzeczenie doręcza się także Ministrowi Sprawiedliwości.§4. Koszty badania i wydania orzeczenia pokrywa Skarb Państwa.
Art. 70.
§1. Sędzia może być przeniesiony w stan spoczynku, na wniosek kolegium właściwego sądu, jeżeli z powodu choroby lub płatnego urlopu dla poratowania zdrowia nie pełnił służby przez okres roku. Do okresu tego wlicza się okresy poprzedniej prz
erwy w pełnieniu służby z powodu choroby lub płatnego urlopu dla poratowania zdrowia, jeżeli okres czynnej służby nie przekroczył 30 dni.§2. Sędzia może być przeniesiony w stan spoczynku, jeżeli bez uzasadnionej przyczyny nie poddał się badaniu, o którym mowa w art. 69 § 2, jeżeli z żądaniem badania wystąpiło kolegium sądu albo Minister Sprawiedliwości.
§3. Sędzia może być również przeniesiony w stan spoczynku, na wniosek Ministra Sprawiedliwości, w razie zmiany ustroju sądów lub zmiany granic okręgów sąd
owych, jeżeli nie został przeniesiony do innego sądu.
Art. 71.
O rozwiązaniu stosunku służbowego, o którym mowa w art. 67 § 1, lub o wygaśnięciu stosunku służbowego, o którym mowa w art. 67 § 2, albo o przejściu sędziego w stan sp
oczynku na podstawie art. 68, sędziego zawiadamia Minister Sprawiedliwości.
Art. 72.
§1. W sprawach przeniesienia sędziego w stan spoczynku, o których mowa w art. 69 i 70, podejmuje decyzję Krajowa Rada Sądownictwa, na wniosek sędziego, kolegium właściwego sądu albo Ministra Sprawiedliwości.
§2. Od decyzji Krajowej Rady
Sądownictwa w sprawach, o których mowa w art. 68 § 3, art. 69 i 70, przysługuje odwołanie do Sądu Najwyższego.§3. Odwołanie wnosi się, za pośrednictwem Krajowej Rady Sądownictwa, w terminie miesiąca od doręczenia skarżącemu decyzji. Odwołanie przysługuje sędziemu i pr
ezesowi właściwego sądu, a w sprawach, w których wniosek został złożony przez kolegium sądu albo przez Ministra Sprawiedliwości, także temu kolegium albo Ministrowi Sprawiedliwości. Poza tym do odwołania stosuje się odpowiednio przepisy o skardze od decyzji administracyjnej.
Art. 73.
§1. Sędzia przeniesiony w stan spoczynku z przyczyn, o których mowa w art. 70 § 3, ma prawo powrócić na stanowisko zajmowane poprzednio albo otrzymać stanowisko równorzędne poprzednio zajmowanemu, jeżeli ustały przyczyny będące podstawą przeniesienia w stan spoczynku.
§2. W celu wykonania prawa, o którym mowa w § 1, sędzia zgłasza zamiar powrotu na stanowisko zajmowane poprzednio albo wniosek o wyznaczenie mu stanowiska równorzędnego do Krajowej Rady Sądownictwa, która w terminie miesiąca wydaje w tej sprawie decyzję. W razie decyzji negatywnej sędziemu przysługuje odwołanie do Sądu Najwyższego.
Art. 74.
§1. Wyznaczenie sędziego na inne stanowisko lub przeniesienie go na inne miejsce służbowe może nastąpić tylko za jego zgodą.
§2. Zgoda sędziego na przeniesienie na inne miejsce służbowe nie jest wymagana w przypadkach:
1) zniesienia stanowiska wywołanego zmianą w organizacji sądownictwa lub zni
2) niedopuszczalności zajmowania stanowiska sędziego w danym sądzie, wskutek zawarcia między sędziami związku małżeńskiego albo powstania powinowa
ctwa, o którym mowa w art. 6,3) gdy wymaga tego wzgląd na powagę stanowiska, na podstawie orzeczenia sądu dyscyplinarnego, wydanego na wniosek kolegium właściwego sądu,
4) przeniesienia w wyniku kary dyscyplinarnej.
§3. O przeniesieniu sędziego w przypadkach określonych w § 1 i 2, wydaje decyzję Minister Sprawiedliwości, z tym że przeniesienie sędziego
z przyczyn wymienionych w § 2 pkt 1 może nastąpić, jeżeli uwzględnienie wniosku sędziego co do nowego miejsca służbowego nie jest możliwe.§4. W przypadkach, o których mowa w § 2 pkt 1 i 2, od decyzji Ministra Sprawiedliwo
ści sędziemu przysługuje odwołanie do Sądu Najwyższego.
Art. 75.
W razie przeniesienia sędziego do innej miejscowości, przysługuje mu zwrot kosztów przeniesienia, z wyjątkiem przypadku, gdy przeniesienie nastąpiło w drodze dyscyplina
rnej lub na wniosek sędziego. Sędziemu przenoszonemu na jego wniosek Minister Sprawiedliwości, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, może przyznać zwrot kosztów przeniesienia.
Art. 76.
§1. Minister Sprawiedliwości może delegować sędziego, za jego zgodą, do pełnienia obowiązków sędziego lub czynności administracyjnych w innym sądzie, Ministe
rstwie Sprawiedliwości lub innej jednostce organizacyjnej podległej Ministrowi Sprawiedliwości albo przez niego nadzorowanej, na wniosek Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego - w Sądzie Najwyższym, a na wniosek Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego - w tym Sądzie, na czas określony, nie dłuższy niż dwa lata, albo na czas nieokreślony.§2. Minister Sprawiedliwości może delegować sędziego, za jego zgodą, na wniosek Przewodniczącego Krajowej Rady Sądownictwa do pełnienia czynności w Biurze tej Rady.
§3. Minister Sprawiedliwości może delegować sędziego na jego wniosek do pełnienia obowiązków w międzynarodowej sędziowskiej organizacji pozarząd
owej.§4. Sędzia delegowany na podstawie § 1, na czas nieokreślony, może być odwołany z delegowania, względnie z niego ustąpić za trzymiesięcznym uprzedz
eniem.§5. Sędzia delegowany do sądu wyższego, po trzech miesiącach delegowania, na poz
ostały okres delegacji uzyskuje prawo do wynagrodzenia zasadniczego w stawce podstawowej, przewidzianego dla sędziego tego sądu, chyba że przysługuje mu druga stawka awansowa na zajmowanym stanowisku.§6. Jeżeli delegowanie sędziego następuje do innej miejscowości niż miejscowość, w której znajduje się miejsce służbowe sędziego, niebędącej miejscem jego stałego zamieszkania, sędziemu delegowanemu przysługuje prawo do nieodpłatnego zakw
aterowania, w warunkach odpowiadających godności urzędu, albo zwrot kosztów zamieszkania w miejscu delegowania oraz świadczenia dodatkowe, rekompensujące niedogodności wynikające z delegowania poza stałe miejsce służbowe.§7. Delegowanie sędziego w przypadkach, o których mowa w § 1, może nastąpić nawet bez jego zgody na okres nie dłuższy niż trzy miesiące w ciągu roku. Delegowanie sędziego bez jego zgody może być powtórzone nie wcześniej niż po upływie dwóch lat.
§8. Prezes sądu okręgowego, po uzyskaniu zgody kolegium sądu okręgowego, może delegować sędziego sądu rejonowego albo sędziego sądu okręgowego do pełnienia obowiązków sędziego na obszarze właściwości tego samego sądu okręgowego, je
dnakże na czas nie dłuższy niż miesiąc w ciągu roku. Prezes sądu apelacyjnego, po uzyskaniu zgody kolegium sądu apelacyjnego, może delegować do sądu apelacyjnego sędziego sądu okręgowego z obszaru właściwości danego sądu apelacyjnego również na czas nie dłuższy niż miesiąc w ciągu roku.
Art. 77.
§1. Sędziemu delegowanemu do pełnienia czynności w Ministerstwie Sprawiedliwości mogą być powierzane obowiązki na stanowiskach urzędniczych, z wyłączeniem st
anowiska dyrektora generalnego urzędu.§2.
Sędzia delegowany do pełnienia czynności administracyjnych w Ministerstwie Sprawiedliwości ma prawo do wynagrodzenia zasadniczego przysługującego mu na zajmowanym stanowisku sędziowskim oraz dodatku za długoletnią pracę. W okresie delegowania sędzia otrzymuje dodatek funkcyjny, określony w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 90 § 8.§3. Ponadto w okresie delegowania, ze względu na charakter pracy i zakres wykonyw
anych zadań, sędziemu może być przyznany przez Ministra Sprawiedliwości dodatek specjalny w kwocie nieprzekraczającej 40% łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego. Dodatek przyznaje się na czas określony, a w indywidualnych przypadkach - także na czas nieokreślony.§4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dodatek ten może przekraczać wys
okość, o której mowa w § 3.§5. Minister Sprawiedliwości, po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Sądownictwa
określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady delegowania sędziów do pełnienia obowiązków w Ministerstwie Sprawiedliwości oraz szczegółowe zasady i zakres świadczeń dodatkowych związanych z delegowaniem sędziów poza stałe miejsce służbowe, mając na względzie poziom świadczeń przysługujących pracownikom odbywającym podróże służbowe oraz czasowo przenoszonym.
Art. 78.
Sędzia nie może, powołując się na zasadę niezawisłości sędziowskiej, uchylić się od w
ykonania poleceń w zakresie czynności administracyjnych, jeżeli z mocy przepisów ustawy należą do obowiązków sędziowskich, a także poleceń dotyczących sprawności postępowania sądowego; może jednak domagać się wydania polecenia na piśmie.
Art. 79.
§1. Sędzia nie może być zatrzymany ani pociągnięty do odpowiedzialności karnej sądowej lub administracyjnej bez zezwolenia właściwego sądu dyscyplinarnego. Nie dotyczy to zatrzymania w razie ujęcia sędziego na gorącym uczynku przestępstwa, jeżeli zatrzymanie jest niezbędne do zapewnienia prawidłowego toku postępowania. Do czasu wydania uchwały zezwalającej na pociągnięcie sędziego do odpowiedzia
lności karnej sądowej lub administracyjnej wolno podejmować tylko czynności niecierpiące zwłoki.§2. O zatrzymaniu sędziego niezwłocznie powiadamia się prezesa sądu apelacyjnego właściwego ze względu na miejsce zatrzymania. Może on nakazać natychmiastowe zwolnienie zatrzymanego sędziego. O fakcie zatrzymania sędziego, prezes sądu ap
elacyjnego niezwłocznie zawiadamia Krajową Radę Sądownictwa i Ministra Sprawiedliwości.§3. W terminie siedmiu dni od doręczenia uchwały odmawiającej zezwolenia na pociągnięcie sędziego do odpowiedzialności karnej sądowej lub adm
inistracyjnej, organowi lub osobie, która wniosła o zezwolenie oraz rzecznikowi dyscyplinarnemu przysługuje zażalenie do sądu dyscyplinarnego drugiej instancji. W tym samym terminie sędziemu przysługuje zażalenie na uchwałę zezwalającą na pociągnięcie go do odpowiedzialności karnej sądowej. Poza tym do postępowania przed sądem dyscyplinarnym w sprawach o zezwolenie na pociągnięcie sędziego do odpowiedzialności karnej sądowej lub administracyjnej stosuje się przepisy o postępowaniu dyscyplinarnym.§4. Orzeka
jąc w sprawie, o której mowa w § 1, sąd dyscyplinarny może poprzestać na oświadczeniu sędziego, że wnosi o wydanie uchwały o zezwoleniu na pociągnięcie go do odpowiedzialności karnej sądowej lub administracyjnej.
Art. 80.
Za wykroczenia sędzia może odpowiadać wyłącznie dyscyplinarnie.